פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
דוקטרינת מאן
אלכסנדר מאן (יום רביעי, 13/02/2002 שעה 17:21)



דוקטרינת מאן - הנוסח המלא


כבר עתה ברור שגל הטרור הנוכחי לא יחלוף כה מהר מן העולם, ועל כן יש במסגרת הנסיגה החד צדדית והמוחלטת למתוח מחדש את מסך הברזל לאורכה של מדינת ישראל. מהו הרעיון הטמון מאחורי פיתרון זה, והאם ניתן ליישמו?


אלכסנדר מאן






כבר עתה ברור לישראלים רבים, כי השלום והביטחון אותו הבטיח שרון בבחירות האחרונות אינו אלא אשלייה, אשר במידה רבה נועדה להנציח מצב בלתי נסבל, שבמסגרתו יכולים מתאבדים חמושים ברובים ופצצות לחדור ולהיכנס לשטחי הקו הירוק באין מפריע. העובדה הטכנית היבשה שאין כל גדר הפרדה בין שטחי ישראל בתחומי הקו הירוק לבין השטחים, גרמה עד לעצם יום זה למאות הרוגים ופצועים בצדו הישראלי של המתרס, וכל שינוי במגמה זו אינו נראה באופק.

הפיתרון המתבקש לבעייה זו אינו פיתרון טכני בלבד, היות ובכל מיקרה פיתרון מסוג זה טומן בקרבו סממנים פוליטיים נרחבים; פיתרון זה עתיד לשרטט, למעשה, את גבולותיה של מדינת ישראל, ובמיוחד את גבולה המזרחי הפרוץ, אשר ממנו מגיעים הפיגועים הגדולים שעולים בקורבנות רבים. פיתרון זה מבקש לקבוע באופן חד צדדי את גבולותיה של מדינת ישראל לאורך תוואי הקו הירוק בהסכמי שביתת הנשק משנת 49, המוכר בכינויו כגבולות 67.
דוקטרינת מאן גורסת כי מאחר ובעתיד הקרוב לא נראה כל פיתרון אפשרי לעין, אשר במסגרתו תסכים הרשות הפלסטינאית לחתימת חוזי שלום ולוויתור על עקרון זכות השיבה, יש לשאוף לסגת ולעזוב שטחים אלו באופן חד צדדי, ללא כל הסכמים כתובים וחתומים עם כל גורם פלסטינאי שהוא.

נסיגה חד צדדית זו תחייב הקמת גבול וחומה משוכללים, אשר יחייבו את תושבי ההתנחלויות השונות ברחבי שטחי כיבושי 67 מתוקף החלטת ממשלה חוקית לפנות לאלתר את התנחלויותיהם, ולחזור למגורים בתוך הקו הירוק. למותר לציין כי החלטה זו אינה אמורה להשאיר למתנחלים ברירות רבות, היות וצבא ההגנה לישראל לא יוכל לשעות להגנתם במיקרה והללו יחליטו להשאר בתחומי המדינה הפלסטינאית החדשה, והיה ויותקפו על ידי שכניהם החדשים-ישנים.
מתנחלים אשר יחליטו לחזור ולגור בתחומי הקו הירוק יזכו לקבלת פיצויים עבור הרכוש שעזבו והותירו, ויוכלו לזכות בנוסף במענקים ממשלתיים נוספים לצרכי שילובם החדש במרקם החברה הישראלית בגבולותיה החדשים.

במסגרת נסיגה חד צדדית זו על ישראל להכריז ולומר באופן ציבורי מעל בימת האו''ם כי החל מתאריך מסויים היא מתעתדת לעזוב ולנטוש את שטחי כיבושי 67, ולבקש בהזדמנות זו עזרה במשלוח חיילי פיקוח בינלאומיים לשמירת הגבול החדש, ולעזרה ברישום הפרות סדר וגבול במסגרת זו.
ישראל תוסיף ותדרוש עזרה כספית בהקמת גבולה המזרחי החדש ובקליטת מתנחליה לתוך גבולותיה החדשים. ישראל תוסיף ותדרוש עזרה ומענקים בינלאומיים למדינה הפלסטינאית הצעירה שבדרך, כולל ערבויות בינלאומיות להבטחת השגשוג ולביסוס שיטת הדמוקרטיה במדינה חדשה זו.

גבולה החדש של מדינת ישראל ישורטט באופן מדוייק ומסודר לאורך הקו הירוק, למעט תיקונים מזעריים שונים בדמות הכביש המהיר ירושלים-ת''א וכ'. גבול זה יהיה בחזקת קיר הברזל הממשי אשר יפריד בין ישראל לשכנותיה השונות, ובמיוחד בין ישראל למדינת פלסטין. גבול זה הינו הבסיס החשוב והמרכזי בתפישת דוקטרינת מאן את תוואי ההסדר העתידי בין המדינות ישראל ופלסטין - אך יש לציין כי דוקטרינה זו אינה רואה כל אפשרות של נסיון פיתרון כפוי מעין זה על מדינת ישראל, אשר יחייבה לנסיגה חד צדדית לגבולות 67. דוקטרינת מאן רואה במדינת ישראל את היוזם המרכזי והיחידי בצעד מסוג זה, אשר נובע מסך החלטותיה החוקיות והמפורשות לביצוע צעד שכזה (1).

גבול חדש זה הינו למעשה וואריאציה על פיתרון מסך הברזל באירופה של המלחמה הקרה, ובמידה רבה הוא דומה לגבול העבר בין שתי הגרמניות, כולל חלקיו השנויים במחלוקת לאורכה של העיר ברלין בעבר.
גבול זה יורכב מארבע גדירות תייל דוקרניות, אשר שני הגדירות הפנימיות שבו יהיו מחושמלות. בין שתי גדירות אלו יפוזרו מוקשים בצפיפות, אשר יבנו מעין 'פס מוות', שיתפוצץ ברגע וגוף מעל למשקל 4.5 ק''ג ידרוך עליו.
כמו כן יורכבו על עמודי התייל בגדר השנייה והשלישית מתקני ירי אוטומטי בגובה 40 , 80 ו- 120 ס''מ בשיטת המעגל החשמלי הסגור, אשר יירו בכל גוף אשר יכנס לטווח הקיים ביניהם. הגבול החדש יורכב גם ממגדלי תצפית ושמירה, אשר יוצבו בהפרשי 500 מטר האחד מהשני. לאורך גבול זה יפטרלו כוחות ישראלים במשך 24 שעות ביממה, ויקימו תצפיות שונות לצרכיהם השונים.
גבול זה עתיד גם לעבור בירושלים, מצפונה לדרומה במתווה קווי 67 - אך שם יקבל גבול זה אפיון אחר, וזאת מטעמי שיקול טעם טוב ואסתטיקה לשמה.
בירושלים יוחלפו הגדר הראשונה והרביעית בחומות בטון, אשר יתנוססו לגובה 4 מטרים. חומה שכזו עשוייה להסתיר את כיעורו הבולט של גבול זה, ואף לאפשר ציורי גראפיטי שונים לאורכו. מעבר מנדלבאום וכמה מעברים נוספים יסדרו ויארגנו את תנועת המבקרים השונים ממזרח העיר למערבה ולהיפך.

השטח שבין חומותיה היסטוריות של העיר העתיקה בירושלים יוכרז כשטח אקס טריטוריאלי, ויימסר למשמורת בינלאומית מוכרת. מודל חדש זה יסדיר את כניסתם של אנשים וסחורות מצידה המערבי של ירושלים מהכניסות שער ציון, שער יפו והשער החדש, ואת כניסתם של תושבי מזרח ירושלים אליה מהשערים שכם, הפרחים ושער האריות. המבקרים השונים ידרשו להציג תעודות מזהות בכניסתם לשטח אקס טריטוריאלי זה, אשר בו יחולו הוראות מחמירות באשר לנשיאת נשק, התקהלות, נאומי הסתה וכ'. למותר לציין כי כוחות המשמורת יוכלו בכל שעה לסרב ולתת לאדם ו/או לקבוצה מסויימת להיכנס לשטח אקס טריטוריאלי זה, מסיבות שיפורסמו בפומבי.

הגבול החדש בין ישראל למדינת פלסטין יהיה אף הוא פתוח במספר נקודות מעבר קבועות, וזאת לצרכים טכניים שונים. בהעדר הסכם שלום והסכם כתוב עם מדינת פלסטין באשר לגבול זה, יהיו ביקורים ומעברים אלו מצומצמים מטבע הדברים.

בין שטחי הגדה המערבית לשטח רצועת עזה יימתח כביש עילי על עמודים לאורך 37 ק''מ, אשר בו יפטרלו כוחות או''ם שונים. כביש זה יהיה מעבר הטראנזיט בין רצועת עזה לגדה המערבית, ויהיה פתוח לתנועת רכב פלסטינאי בלבד. כל תקלה או מקרה חירום לאורך תוואי הכביש יטופל על ידי כוחות האו''ם במקום, אשר רשאים גם לפנות בבקשת עזרה למדינת ישראל.

גבול זה ימנע אמנם מעברם של חוליות טרור וחבלה אל שטחיה האזרחיים של מדינת ישראל, אולם גבול זה לא יוכל לעצור מירי טילים ומרגמות לעבר עריה וישוביה השונים של מדינת ישראל. ירי שכזה, מטבע הדברים, ייחשב כעויין, ויזכה לתגובה הארטילרית המתאימה, ולכינוס מועצת הביטחון בעניין. ישראל תרשה לעצמה להגיב על כל ירי מסוג זה בכל תגובה אשר תמצא לנכון, וזאת מחמת ריבונותה ומחוייבותה להגנת שלום אזרחיה.

במידה ובעתיד הרחוק ייחתמו הסכמי שלום ממשיים בין מדינת ישראל למדינת פלסטין, יוכל גבול זה לקבל אופי אנושי יותר, ולהפתח לתנועת אנשים וסחורות במקומות נוספים; אין לשלול על הסף במיקרה שכזה צמצומו והקטנתו הטכנית-פיזית של גבול זה, לטובת פרוייקטים משותפים של פיתוח, יוזמה והשקעות.
למותר לציין כי גבול אימתני זה עשוי ויכול להיעלם בכללולותו במידה והתנאים המקדימים לצעד שכזה יבשילו ויאפשרו מהלך שכזה.





(1) מאחר ונסיגה חד צדדית מהסוג האמור אינה נראית באופק, וזאת בהסתמך על אירועי ה- 11 בספטמבר אשתקד, הכריז מחבר דוקטרינה זו על אי תקפותה העתידית. הסיבה המרכזית לצעד זה מצד המחבר נובעת מהכרתו כי כל נסיגה חד צדדית ישראלית בעתיד הקרוב והרחוק כאחד, תוכל להתבצע אך ורק במסגרת לחץ בינלאומי כבד על מדינת ישראל בלבד. עצם קיומו של לחץ מסוג זה גורם מראש לביטולה המוחלט של דוקטרינה זו, היות ולשיטתה על מדינת ישראל לבצע מהלכי נסיגה חד צדדיים מסוג זה מעצם ריבונותה ומתוקף החלטה חוקית-פנימית בנדון.

למותר לציין כי המחבר אינו רואה בעתיד כל החלטה ישראלית-שילטונית לנסיגה חד צדדית מסוג זה.

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מאמר חשוב ורב-השפעה  (גלעד דנבום) (5 תגובות בפתיל)
  היום שאחרי  (יובל רבינוביץ) (18 תגובות בפתיל)
  (ללא נושא)  (עידו הרטוגזון) (2 תגובות בפתיל)
  צר לי אבל לא קיבלתי.  (רועי) (7 תגובות בפתיל)
  עוד אחד שתומך בדוקטורינת מאן  (שי מור) (5 תגובות בפתיל)
  מספר תהיות.  (נתנאל ראוך) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי