פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
סמרטוט אדום / טור שבועי
גדעון ספירו (שבת, 03/08/2002 שעה 16:13)


סמרטוט אדום


גדעון ספירו



יום שבת 3 באוגוסט 2002






* בטורי מהשבוע שעבר ציינתי, כי הטלת הפצצה במשקל טונה באזור מגורים צפוף בעזה, שיזם ראש הממשלה שרון, שתוצאותיה הקטלניות היו מאות הרוגים ופצועים (בהם 10 ילדים ותינוקות), (''פעולה מוצלחת ממדרגה ראשונה'' התגרה שרון בקורבנות פשע המלחמה), קרוב לוודאי תגבה מאיתנו מחיר קשה.
כולנו היינו פקעת עצבים ומלאי חרדה, איפה זה יכה בנו? שהרי אנחנו בני ערובה בידי הרפתקנותו וגחמותיו של שרון וחבורתו.
הפיגוע בקפטריה בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, היה אכן מכת תגמול קשה, כואבת, שפגעה בחפים מפשע, כמו שנהוג לומר במקומותינו במשפט שנשחק מרוב שימוש.
אני מניח כי ראשי החמאס אמרו בפגישת הפקת לקחים, את הטקסט של שרון: ''פעולה מוצלחת ביותר''. (הם היו פחות מתגרים משרון ולא אמרו זאת לעיני ואזני העולם כפי שעשה שרון). מבחינת החמאס זו באמת היתה פעולה מוצלחת. הפעם הופעלה מזוודת נפץ קטלנית בהפעלה מרחוק באמצעות טלפון סלולרי. אין מתאבד ואין טביעת אצבעות. בקיצור, מבחינה מבצעית, הטרור הנגדי של החמאס באוניברסיטה העברית, השאיר פחות סימני זיהוי מהטרור של שרון בהטלת הפצצה ממטוס אפ 16.
מה שצריך להפחיד כל אחד מאיתנו, הוא הודעת החמאס, כי הפיגוע בקפטריה היה רק מנה ראשונה בסדרת פעולות תגמול מתוכננות על הטלת פצצת הטונה בעזה.

בעקבות הפיגוע באוניברסיטה יצאו כל הצדקנים הישראלים מחוריהם והטיפו מוסר בנוסח שהפעולה היתה ''חציית את כל הקווים האדומים'' וכי איך אפשר לעשות כדבר הזה ''במוסד אקדמי שלומדים בו יהודים וערבים'' וכו' וכו'. זכרונם של הצדקנים בדרך כלל קצר. הם נוטים לשכוח את מה שעשו הם עצמם שלשום. העצוב בסכסוך שלנו עם הפלסטינים, שמאז תחילת הכיבוש נחצו כמעט כל הקווים האדומים, וקודם כל בידי ישראל. במלחמת לבנון שיזם שרון, הפציצה ישראל בתי חולים ובתי ספר; בשטחים הכבושים הרג צבא הכיבוש הישראלי סטודנטים מאוניברסיטת ביר זית שהפגינו לא חמושים נגד סגירת האוניברסיטה; חברי מחתרת הטרור היהודית רצחו סטודנטים מהמכללה האיסלמית בחברון, ''סתם כך'' משום שניקרו על דרכם של הרוצחים בקמפוס. הרוצחים שוחרררו בחנינת נשיא ישראל לאחר שבע שנות מאסר בתנאי לוקסוס, וחזרו להיות ''בנים יקרים לעם ישראל''; המתנחל גולדשטיין טבח במתפללים מוסלמים בשעת תפילתם, אבל את המחיר שילמו תושבי חברון שהוטל עליהם עוצר, ולא היהודים המתנחלים שתמכו בו. והרשימה ארוכה. לצערי, הפעולה בקפטריה משתלבת היטב בפנורמת הזוועה שיצרה ישראל מאז החליטה על הפרת החוק הבינלאומי בדמות הקמת ההתנחלויות.

שרון יצא ללא שריטה גם מפשע המלחמה בעזה. הוא ממשיך בשפה היחידה אותה הוא מכיר, שפת הכוח, ושלח למעלה ממאה טנקים לשכם. כאילו שזה ישבור את רצונו של עם הפלסטיני להתנער מהכיבוש. בשלב זה ממשיכים רוב הישראלים היהודים ללכת אחרי שרון כסומים בארובה (עד שיתפכחו, ונקווה שזה לא יהיה מאוחר מדיי) בין השאר, גם בגלל התמיכה הרת האסון של נשיא ארה''ב בוש. (הערת סוגריים: בנושאים מזרח תיכוניים בוש הימני והפונדמנטליסט הנוצרי, מהווה כבר עתה מכשלה גדולה להסדר שלום, ואילו במונחים גלובליים, בגלל העוצמה הנתונה בידיו, הוא עלול להתגלות כסכנה גדולה מזו של סדאם חוסיין, לא רק במובנים צבאיים, אלא גם בהקשרים אחרים, כמו איכות הסביבה, שמירת כדור הארץ, ונושאים חברתיים רבים).
מכר שפגש אותי בירושלים שאל אותי האם אני כועס על שרון יותר מאשר על החמאס? תשובתי היתה, בוודאי; ולא רק בגלל ששרון נימנה עם האחראים בשעתו למדיניות קצרת הרואי שטיפחה את החמאס כדי להחליש את ההנהגה החילונית של אש''פ, אלא גם בגלל שהוא נושא היום באחריות ישירה למה שקרה בקפטריה בירושלים. נכון, החמאס נושא אף הוא באחריות לפשע המלחמה בקפטריה, אנשיו תכננו את הפעולה הקונקרטית, אבל שרון הוא היוזם הגדול, הוא, בפעולת ההפצצה בעזה, הפעיל את המתג הראשי בשרשרת הפעלה שהובילה לקפטריה.
אם נמשיל את הסכסוך הישראלי ערבי לפעולות של מאפיות, אזי לדעתי ניתן לומר, שישראל היא היום ארגון המאפיה הגדול והחזק ביותר בשכונה המזרח תיכונית, ועל כן מדרך הטבע הוא גם קובע את כללי המשחק. שרון במשל שלי ממלא את תפקיד הדון הגדול. רשויות אכיפת החוק בישראל נימצאות בשליטת הדון, ועל כן אין טעם לצפות מהן לטפל בהפרות החוק הבוטות של המאפיה הישראלית, שהרי היא חלק ממנה. ממי נצפה לישוע(ה)? אחת האפשרויות היא, רשויות החוק הבינלאומיות. אולם כל עוד רשויות האכיפה הבינלאומיות עוצמות עין ולא עוקרות את אלימות המאפיה הישראלית באותה נחישות ונחרצות שמספר רשויות לאומיות עשו זאת בארצותיהן, נמשיך, משני צידי המתרס, להיהרג ולהיפצע מפצצות אפ 16 וממטעני טלפון סלולרי בקפטריה. וגם נמשיך לסבול משפל כלכלי, פיטורין ועוני מחפיר. עד שהעם או העולם יבינו כי שרון גורר אותנו לאבדון ולקבורה רדיו אקטיבית.




* במחצית השניה של אוגוסט תפתח ועידת כדור הארץ ביוהנסבורג. בעשר השנים מאז ועידת ריו, שקיבלה החלטות מאד חשובות כדי לשמור על כדור הארץ שלנו, נעשה מעט מאד. הסכנות בדבר חידלון כדור הארץ לא עברו מן העולם. המדינות העשירות, ובראש ובראשונה ארה''ב, מגלות אגואיזם כלכלי ולאומי ומזהמות את הכדור בממדים שמסכנים את קיומו.

ממשלת ישראל לא הפכה את נושא איכות הסביבה לספינת הדגל שלה. זיהום הקרקע, מקורות המים והאויר מחמירים אצלנו מדי שנה.
המשרד לאיכות הסביבה בישראל הוא משרד חסר חשיבות והשפעה. השר לאיכות הסביבה, צחי הנגבי, עסוק יותר בפעילות למען הגדלת מספר המתנחלים וההתנחלויות, שהם גם גורם מזהם סביבתי, מאשר בהצלת ישראל מהסכנות האקולוגיות שהיא מביאה על עצמה.

הוועידה ביוהנסבורג תתקיים בשני מסלולים מקבילים. ועידה אחת של נציגי המדינות, וועידה שנייה של ארגונים לא ממשלתיים מרחבי העולם.
קואליציית ארגוני איכות הסביבה בישראל פירסמה לקראת הוועידה דו''ח צללים על המצב העגום של איכות הסביבה בישראל. זהו דו''ח תשובה על הדו''ח הרשמי של ממשלת ישראל שהוא בבחינת איפור על המצב החמור, במטרה ליפות את התמונה ולהסתיר את הקמטים.
לצערי נעדרו מדו''ח הצללים שני מרכיבים חשובים שמשפיעים על המצב המדרדר של איכות הסביבה בישראל. אין איזכור בדבר ההשפעות ההרסניות של הכיבוש על מצב איכות הסביבה בשטחים הכבושים. הריסות בתים, עקירת מטעים ושטחים ירוקים אחרים הם בעלי משמעות גם מההיבט הסביבתי. גניבת המים של ההתנחלויות מכפרים פלסטינים שבברזם לא זורמת טיפה אחת, היא גם בעלת היבטים סביבתיים. השימוש באתרים בשטחים הכבושים כפח הזבל של מדינת ישראל, היא גם בעלת היבטים סביבתיים.

הנקודה השנייה הנעדרת מדו''ח הצללים, היא סוגיית הפסולת הגרעינית שהולכת ונערמת בקרקעית הכור בדימונה, מבלי שלאיש או ארגון חיצונים למערכת יש פיקוח על הנעשה. זיהום סביבתי כתוצאה מקבורה לקוייה של פסולת גרעינית, היא בעלת משמעויות קטסטרופליות. מים וקרקע שזוהמו כתוצאה מזליגת פסולת גרעינית, גורמים לנזק שמישכו יכול להגיע למאות ואלפי שנים. איננו מזהמים רק את דורנו, אלא גם את הדורות הבאים. מכאן החשיבות העצומה לביקורת חיצונית על מעשי הממשלה, שתבדוק את אתרי הקבורה, את המיכלים בהם משתמשים לאחסנת הפסולת, האם היו כבר זליגות וכו'. פליאה היא בעיניי, הכיצד חברי הארגון ''ידידי כדור הארץ'', השותפים בקואליציית איכות הסביבה, הסכימו להשמיט את הנושא מדו''ח הצללים הישראלי.




* הנהגת מטבע היורו בארצות הקהילה האירופית בראשית 2002, היתה הזדמנות להתמקד באחת הנקודות שדרכן אפשר לקבל תמונה על המהות המושחתת שטבועה בשיטה הקפיטליסטית.
בדיקה שנעשתה לא מכבר בכל מדינות הקהילה שם הונהג היורו, העלתה תוצאות דומות: בעלי עסקים ניצלו את החלפת המטבע להעלאת מחירים, לעתים עד מאה אחוזים. מאחר וזה קרה בגרמניה, כמו בספרד, כמו ביוון כמו בצרפת, כמו באיטליה, אי אפשר לטעון כי עשרות אלפי, אולי מאות אלפי, בעלי עסקים מכל הארצות האלה הם באופן אישי אנשים לא ישרים. לא. אבל השיטה שבנוייה על אלילות הרווח הופכת גם אנשים ישרים לגנבים. עם המרת המטבע לא עלו המשכורות, לא עלתה האינפלציה, לא קרה דבר שיצדיק העלאת מחירים, בודאי לא עד כדי הכפלה. אילו היו כולם מקפידים על המרה של אחד לאחד, איש לא היה מפסיד. ובכל זאת, בכל הארצות האלה לא עמדו בעלי עסקים בפיתוי ופשוט גנבו מהציבור. והממשלות? הן, כנציגות הציבור, היו יכולות אף חייבות להגן עליו, להקפיד על המרה נכונה שלא תשדוד את הציבור, אבל הן כשלו, כי גם הן פועלות במסגרת ערכי המשטר הקפיטליסטי, שאין בו אלוהים זולת הרווח.




לקהל קוראיי, ידידים, יריבים ואויבים: זהו טור אחרון לעונת הקיץ. אני נוסע לחו''ל, לתקופה שבין חודש לחודשיים. אויביי בוודאי ישישו. למען האמת גם אני. בתקופה האחרונה חלה כאן עלייה מטרידה במספר המשתתפים הימניים קיצוניים הנימנים עם אוהדיו ומעריציו של רב הטבחים הרוצח המתנחל גולדשטיין ועם חסידיו של הרב הרברבן גינזבורג, עוד יבוא רוחני ממאיר מארה''ב, שכתב את פרסום הפיגולים ''ברוך הגבר'' וסבור כי גולדשטיין, במעשה הרצח שלו, מילא מצוות חשובות ביהדות.
אני רואה בתגבורת הזו באתר ביטוי לרקב מוסרי והפצת רעלים שאני מתקשה לשרוד בתוכה. מאחר ואני מתנגד לסתימת פיות וצנזורה, לא עולה על דעתי לבקש את הסרת התועבה. מבחינה זו באה נסיעתי בדיוק בזמן הנכון. אני לא מסיר אף אחד, זולת את עצמי. הנסיעה תאפשר לי איוורור וניקוי ראש מכל הזיהום הסביבתי שאני נאלץ לחיות בתוכו ומקווה, שכשאחזור ארצה, תשתנה האקולוגיה הציבורית לטובת הרעיונות להם ניסיתי לתת ביטוי בטורי כאן.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  ספירו - דרך צלחה, צאתך בשלום ושובך בשלום והצג את  (ראובן גרפיט) (2 תגובות בפתיל)
  זיהום וירטואלי  (אריה פרלמן) (20 תגובות בפתיל)
  צו עיכוב יציאה ממתין לך בבן גוריון!  (אלברט שבות) (2 תגובות בפתיל)
  ועל זה נאמר.....  (אודי)
  קודם כל, נסיעה טובה ומהנה שתהיה לך  (אבנר בן בסט)
  לגדעון ספירו היקר,צאתך לשלום ושובך בשלום  (רפי אשכנזי) (5 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי