פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עיראק קבלה את החלטת האו''ם,
ראובן גרפיט (יום רביעי, 13/11/2002 שעה 22:23)


זוית ראיה ערבית לנושא.

בעבר כתבתי מספר פעמים על מאמרים של פרופסור אליהו קנובסקי, שהיה מרצה בבר-אילן, חוקר במכון שילוח ומרצה בארה''ב ויועץ לקונגרס האמריקאי,
בנושא כלכלת מדינות ערב. מאמרים אלה בעיקרם משנות ה70 וה80 . התזה שלו היתה שהתרבות הערבית תמנע ממדינות ערב להתקדם ולהגיע להישגים של המערב.
והנה במאמר מהארץ של היום, ראו קישור, ''ומה אם עיראק תיענה לכל תביעות האו''ם'' שהכין צבי בראל, הוא מצטט דברי כלכלנים ערבים, מתבררות העובדות - ה- לכאורה מוזרות, שיהיה רע מאד למדינות ערב באם עיראק תכנע ותקבל את תנאי ארה''ב והאו''ם והאמברגו , כתוצאה מכך יוסר מעליה.
וכל זאת למה?!
הכלכלן הנרי עזאם, יו''ר חב' טלקומינקציה ירדנית וחב' השקעות ''ג'ורדן אינווסט'' הציג תחזית קודרת דוקא עקב הסרת האמברגו.

1. חזרתה של עירק למדינות המפיקות נפט, במלוא היכולת (עקב הצורך האדיר בהשגת הכנסות לשיקום המדינה) יגרמו לאמריקאים להיות פחות תלויים בנפט הסעודי ואז תועל לתבוע מסעודיה שינויים ולבקר אותה באופן אגרסיבי.

2.היקף הסחר בין עירק למצרים שכיום עומד על 2.5 מיליארד דולר, עלול להצטמצם באופן ניכר, כי עירק תעדיף סחר עם מדינות אחרות , אירופאיות למשל שטיב סחורתן משובח יותר ומצרים תצא ניזוקה והאבטלה תגבר .
כלכלן מצרי מעריך שבדומה לסעודיה המקשה מאד את הסחר עם מצרים ואת הגירן המצרים אליה, ינהגו גם העיראקים אשר לא יזדקו יותר לשירותיה של מצרים.

3. סעודיה חוששת שעירק תחזור להפיק 2.5 מליון חביות ליום ואולי יותר, היות וקופתה של סעודיה ריקה והיא שקועה בחובות של מעל 150 מיליארד דולר ושיעור האבטלה בה מגיע לכ 20%, הרי מחיר הנפט ירד ומצבה יחמיר ועלול להגיע למהפכה.

4. מצבה של ירדן יחמיר מאד, היות והיום ירדן מקבלת מעירק כ 45 מליון חביות נפט בשנה, מחציתן בחינם ומחציתן במחיר מופחת של 19 $ לחבית לעומת מחיר שוק של 25$ ויותר. עירק משתמשת בשטחה של ירדן להעברת סחורות. באם האמברגו יוסר - לא תזדקק עירק לירדן ותחדל לתת לה נפט בחינם.
לסיום - זוית הראיה הנוכחית של כלכלנים ערביים מוכיחה לנו שמה שרואים מכאן לא רואים משם ומדינות ערב כולל איראן נהנו והרויחו ממצבה הנוכחי של עיראק.
כנראה שאנו כן נרויח מהכניעה העירקית כי כלכלת המערב , ארה''ב ושל ישראל ירויחו מיכך.

קישורים:
קישור מ''הארץ''


חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אתה נוגע בסוגיות הכלכליות  (אבנר בן בסט) (4 תגובות בפתיל)
  במקרה של הפלת משטרן של סאדם חוסיין כנ''ל  (נתן גפן) (3 תגובות בפתיל)
  לגרפיט: גם אצל הערבים ''הכסף זה לא הכל''. הפלת- -  (רפי אשכנזי) (10 תגובות בפתיל)
  ההשפעה על הכלכלה במדינות ערביות  (דוד סיון) (7 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי