פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_1085

ארץ הצבי המעופף
אלכסנדר מאן (יום חמישי, 26/12/2002 שעה 4:27)


ארץ הצבי המעופף


אלכסנדר מאן





לרגל חג המולד מצאתי לנכון להביא מספר הרהורים על דמותו החביבה של סנטה קלאוס הרוכב על מזחלתו הרתומה לצבאים מעופפים, כפי ששמעתי בשיחה על כוס יין חם עם תיאולוג חובב פיזיקה שפגשתי בשוק חג המולד בצפון גרמניה:

1. עד כמה שידוע לנו לא מוכר בעולם המחקר זן או סוג מוכר של צבאים שיכולים לעופף. יחד עם זאת אין לשכוח כי קיימים בעולם עוד לפחות 300,000 סוגים שונים של מינים שטרם סווגו ומוינו, ולמרות שרוב פרטים אלו מצויים בתחום עולם החרקים והבקטריות, אין לשלול מדעית את קיומם של צבאים שכאלו, אשר עד כה רק סנטה קלאוס בכבודו ובעצמו זכה לראותם.

2. ישנם כיום כשני מיליארד ילדים (מתחת לגיל 18) בעולם; אם נצא מההנחה כי סנטה קלאוס אינו מגיש ומביא מתנות למוסלמים, יהודים, הינדים או בודהיסטים, מצטמצם המספר לכדי 15 אחוז מהמספר הראשוני, ומגיע ל- 378 מליון ילדים (בהתאם לנתוני סטטיסטיקה בדוקים). אם נחשב כמות יחסית של 3.5 ילדים למשק בית נקבל 91.8 מליון משקי בית, אשר בתוכם גר לפחות ילד אחד אותו סנטה צריך לבקר ולהביא לו מתנות.

3. סנטה קלאוס נהנה מיממה של 31 שעות של חג המולד מסביב לשעון מפאת איזורי הזמן השונים, וזאת בהנחה ההגיונית שהוא נוסע ממזרח למערב. מכך נגזר על סנטה לערוך 822.6 ביקורים בשניה, שפירושו שלסנטה נשארת אלפית השנייה לבקר כל ילד לשם ביצוע משימתו: כל משימה כוללת חנייה, יציאה החוצה מהמזחלת השלג, טיפוס לגג, ירידה וכניסה לסלון דרך הארובה, מילוי גרביים בממתקים והנחת מתנות מתחת לעץ חג המולד, טיפוס חזרה מהארובה והגעה מחודשת למזחלת כדי להגיע דרכה לבית הבא וחוזר חלילה.
בהנחה שכל אחד מ 91.8 מיליון העצירות לצורך הביקור מחולקות באופן שווה על פני כל העולם (מה שכמובן לא יכול להיות, אך לצורך החישוב נניח זאת מראש), נקבל מרחק של 1.3 ק''מ מבית לבית, במרחק כולל של 120.8 מליון ק''מ, זאת ללא חישוב הזמן לדברים שונים שכל יצור אנושי מבצע ובפרק זמן של 31 שעות, כולל אכילה, שתייה, מנוחה ועוד.
דבר זה אומר שמזחלת השלג של סנטה קלאוס מעופפת במהירות של 1040 ק''מ לשניה, שפירושו מהירות הגבוהה פי 3000 ממהירות הקול. לשם השוואה: המכונה הכי מהירה שהאדם בנה עד כה הינה חללית המחקר יוליסס, מתקדמת במהירות המגוחכת של 43.8 ק''מ לשנייה. צבי רגיל בעל משקל סביר מסוגל להגיע למהירות של 24 ק''מ לשעה, במידה והוא מצוי בכושר טוב.

4. פריקת המטען ממזחלת השלג מביא אף הוא לממצא מעניין: בהנחה שכל ילד לא מקבל מתנה יותר גדולה מדבר בגודל לגו ממוצע (בסביבות ק''ג אחד), מועמס על המזחלת מטען במשקל 378,000 טון, ללא תוספת המשקל של סנטה עצמו, אשר לפי כל התיאורים והציורים סובל מעודף משקל.
צבי ממוצע אינו יכול לגרור יותר מ- 175 ק''ג על מזחלת שלג. גם נצא מהנחה שצבי מעופף זה (ראה סעיף 1) יכול לגרור עד פי עשרה מצבי רגיל, עדיין נזדקק לא רק למספר המגוחך של שמונה או או עשרה צבאים מעופפים וחביבים, אלא למספר הכולל של 216,000 צבאים שכאלו. דבר זה מעלה את המשקל - ללא חישוב משקל המזחלת עצמה - לסך כולל של 410,400 טון. לשם השוואה: אוניית הפאר ''קווין אליזבת'' שוקלת בכללותה רבע ממשקל זה.

5. הבאת 410,400 טון למהירות של 1040 ק''מ לשניה יוצר אפקט חזק של כוח התנגדות אוויר, ועל כן יתחממו הצבאים בדיוק כמו חללית השבה לכדור הארץ; הצבאים חייבים להיות עמידים באנרגייה של 16.6 טרליון טון ג'אולים.
כל קבוצת הצבאים המעופפים והחביבים תתפרק פיזית ותתאייד לכל היותר תוך פרק זמן של חמש אלפיות השניה, לאחר שכל אחד מהם יואץ תחת כוח גדול פי 17,500 מכוח התאוצה השורר על פני כדור הארץ. סנטה קלאוס עצמו, בהנחה שהוא שוקל כ- 120 ק''ג, יצטרך להשאר שלם על מזחלתו לאחר שיופעל עליו כוח בשיעור 20.6 מליון ניוטון.

על ידי כך אפשר להגיע למסקנה הבאה: במידה וסנטה קלאוס מצליח להגיש מתנה ולו פעם אחת, הוא כבר היום ברגע זה מת, כפי שעולה ממחקר זה, לצערנו.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.