פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_2039

טרור חובק עולם
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (שבת, 13/03/2004 שעה 12:53)


טרור חובק עולם


גדעון ספירו




הפיגוע הנורא בספרד טבע מונח חדש, ה-‏11 במרץ, שיככב מעתה כעמיתו הצעיר של ה-‏11 בספטמבר האמריקני. ראש הממשלה הימני של ספרד, חוזה מריה אסנר, הצביע מיד על ארגון המחתרת הבסקי אט''א כמבצע הפיגוע. הדבר תואם את מדיניותה של הממשלה הימנית בספרד, שנקטה בקו תקיף ונוקשה נגד אט''א ושלוחותיה הפוליטיות בחבל הבסקים, עד כדי איסור פעילותה של המפלגה שנחשבה כזרוע הפוליטית של הארגון. שליחת אצבע מאשימה למחתרת הבסקית, בטרם ידועים הפרטים, מזכירה את מדיניותה של ממשלת ישראל שאחרי כל פיגוע הזדרזה להאשים את ערפאת והרשות הפלסטינית כאחראים, גם אם לא היה בדל הוכחה לכך.

ההסבר למדיניות ממשלתה הימנית של ספרד ברור. ככל שיצליחו להטמיע בקרב הציבור את הרעיון כי מדובר באט''א, גדלים הסיכויים של ראש הממשלה ומפלגתו לזכות בבחירות המתקיימות סמוך למועד הפיגוע ולהישאר בשלטון.
בישראל מתקיימת מגמה הפוכה. לממשלתה הימנית של ישראל יש עניין ברור למקד את האשמה באל קאעידה ובארגוני אסלאם קיצוניים, שהרי כך גדלים הסיכויים שספרד ומדינות אירופה יגבו את מדיניות הדיכוי והטרור של ממשלת שרון נגד הפלסטינים שמתנהלת תחת המסווה של ''מלחמה בטרור האסלאמי''. התגובה הראשונה שיצאה משגרירות ישראל בספרד היתה אופיינית: עתה יגלו הספרדים הבנה למדיניותה של ישראל. גם הסיוע שנישלח מישראל הוא סמלי: שלושה פתלוגים דוברי ספרדית כדי לסייע בזיהוי גופות, שהרי התמחותה של ישראל היא בתעשיית המוות.
הכתבים הצבאיים הממושמעים של התקשורת הישראלית אצו רצו למלא את מצוות אדוניהם ממערכת הביטחון, ובישרו לקהל כי ''על פי ההערכות של כל גורמי המודיעין של ישראל'' הפיגוע בספרד הוא תוצרת ארגוני טרור אסלאמיים.

ממשלת ספרד נמצאת במצוקה. ממועד הפיגוע ועד לבחירות נותרו יומיים, ומתרבים הסימנים שלא מדובר במחתרת אט''א, שהכחישה כל קשר לפיגוע, אלא בפעולה של אל קאעידה או ארגון אסלאמי אחר המסתעף ממנו.
אם יתברר ויובהר לאזרחי ספרד כי פעולת טרור הרכבות היא מבית היוצר של קנאי האיסלאם, מעין פעולת עונשין על תמיכתה והשתתפותה של ספרד במלחמה האמריקנית בעיראק, אזיי יסייע הדבר להבסת ראש הממשלה אסנר ומפלגתו ולניצחון המפלגות שהתנגדו למלחמה. אנו יודעים מהסקרים כי רוב אזרחי ספרד היו נגד הפלישה האמריקנית לעיראק.
לכן מכוונים עיקר מאמצי ממשלתו של חוזה מריה אסנר להשאיר בתודעת הציבור את אט''א כחשוד עיקרי, לפחות עד הבחירות.

כל מי שלא סומם מקנאות דתית ו/או לאומנית שותף לגינוי הפיגוע הנפשע במדריד, המהווה עוד חוליה בגלובליזציה של הטרור.
מי התחיל? האם ניתן להאשים רק צד אחד? דומה כי אנו נתונים בעיצומו של סחרור של אלימות וטרור ששותפים לו ארגונים וממשלות.
ברית המועצות הייתה עד פרוקה מעצמת טרור שהפעילה שיטות טרור הן כלפי אזרחיה והן כלפי מדינות אחרות. ארצות הברית היא יצואן טרור מספר אחד בעולם. מאז סוף מלחמת העולם השנייה גילתה ארה''ב מעורבות צבאית בעשרות מלחמות שהיו ביטוי לטרור של מדינה. הטרור האמריקני היה והינו שילוב של טרור צבאי וכלכלי.

התמיכה במשטרי עריצות בעבר ובהווה המשרתים אינטרסים אמריקנים, אף הוא סוג של טרור המשניא אותה על אוכלוסיית העולם.
הפיגוע במגדלי התאומים היה ללא ספק פעולת טרור; גם שלטון הטליבאן באפגניסטן ושלטונו של הרודן סדאם חוסיין בעיראק היו משטרי טרור, אבל גם התמיכה האמריקנית בתקופות שונות בשני המשטרים ביטאו מדיניות של טרור; הפלישות האמריקניות לאפגניסטן ועיראק היו אף הן פעולות טרור של מדינה המלוות בהרג אלפי אזרחים חפים מפשע. הפיגועים של הצ'צ'נים ברוסיה הם לא ספק פעולות טרור אבל אי אפשר לנתק אותם מהפלישה של ממשלת רוסיה לצ'צ'ניה וההרג ההמוני של אזרחים שם על ידי הצבא הרוסי, שאין מנוס מלהגדירם כטרור של מדינה.

מדינת ישראל מפעילה טרור ממלכתי בשטחים הכבושים כבר 37 שנים, טרור שיצר את הטרור הפלסטיני הנגדי של ארגוני החמאס הג'יהאד וגדודי חללי אל אקצה.
התמיכה האמריקנית במשטר המלוכה הריאקציוני בסעודיה או בכיבוש הישראלי בכסף ובנשק אף הוא סוג של טרור. מרבית המשטרים במזרח התיכון הם משטרי טרור ועריצות בדרגות שונות של חומרה, משטרים שיוצרים עוד חוליות של טרור מצד מתנגדיהם.

איך מפסיקים את מעגל הקסמים הזה? הפתרון העקרוני ברור: דמוקרטיזציה, השכלה, הפרדת הדת מהמדינה, שרותי בריאות לכל, שיחרור האשה, עיתונות חופשית, חופש ביטוי, חלוקה שוויונית של מאגרי העושר האנושי בין כל באי עולם. הדרך להגעת הפתרון ברורה הרבה פחות. בינתיים אנו עדים למציאות של אי שוויון, עוני, מצוקה, מחלות, שחיתות, ניצול כלכלי, תעשיית נשק אדירה, עושר עתק מנקר עיניים מזה מול מיליונים המתים ברעב מזה, כל אלה ועוד הם מקור לסכסוכים אלימים והפעלת טרור. כל עוד המעגל הזה נימשך, אני עושה את המעט שאני יכול ונאבק נגדו בדרכים לא אלימות ליצירת עולם יותר צודק ופחות אלים. אני שייך לברי המזל שנהנים עדיין ממידה של חירות המאפשרת לי להיאבק נגד הטרור על כל סוגיו, שמרבית קורבנותיו הם תמיד אזרחים חפים מפשע.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.