פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_2909

אַדְמוֹנִי, עִם יְפֵה עֵינַיִם
ישראל בר-ניר (יום שני, 20/06/2005 שעה 12:00)


אַדְמוֹנִי, עִם יְפֵה עֵינַיִם


ד''ר ישראל בר-ניר




זה מה שנאמר במיקרא על דויד המלך (שמואל א' ט''ז, י''ב). ובמקום אחר נאמר שוב (שמואל א' י''ז) מ''ב אַדְמוֹנִי, עִם יְפֵה מַרְאֶה.
במלים פשוטות, דויד המלך היה ג'ינג'י.

צבע השער של ג'ינג'ים איננו בדיוק אדום. הצבע הוא כתום.

בימים טרופים אלה יצא הקצף על הצבע הכתום שאיך שהוא, מסיבה שעד היום איננה ברורה לי, הפך להיות סמל המחאה נגד מדיניות פינוי היישובים של הממשלה.

השילטונות כמובן רואים את הדברים בחומרה רבה ונוקטים בצעדים המתאימים למנוע מהציבור ניצול לרעה של חופש הביטוי.

הדברים כבר הגיעו לאבסורד. לא מזמן, בכינוס של כמה מאות צעירים מהגולה שסיימו שנת ביקור בארץ, נאסר על המשתתפים להופיע כשהם לבושים בחולצות כתומות. במקביל, זה גם הביא לתקרית דיפלומטית לא נעימה כשחברי משלחת של הפרלמנט ההודי שביקרה בכנסת נעצרו בידי מישמר הכנסת בשל היותם לבושים בלבוש הודי מסורתי שהצבע השליט בו הוא כתום.

לפי שמועות שהגיעו לאוזני, בעלי חנויות בגדים נדרשים ע''י מישטרת ישראל והשב''כ לספק רשימות עם פרטים מזהים של כל מי שקונה חולצות או שמלות בצבע כתום, וגם שוקלים את האפשרות של הוצאת צו שיאסור מכירת פריטי לבוש אלה.

זה מחזיר אותנו לכותרת המאמר. מה דינם של ג'ינג'ים? מותר או אסור? ושלא יהיה הדבר קל בעיניכם. תארו לכם כינוס מחאה של כמה מאות ג'ינג'ים. כינוס בו לא נאמרת אף מילה, פשוט ים של ראשים כתומים המתנועעים בקצב להבעת מחאה נגד מדיניות הממשלה. או, לחילופין, כינוס תמיכה במדיניות הממשלה, כינוס בו אחדות הדעות מופרת ע''י איים של קבוצות של כתומי שער המתנועעים בקצב אחיד ימינה ושמאלה.

בראש ובראשונה מתעוררת השאלה איך מבדילים בין ג'ינג'י שאת צבע השער שלו קבל מהטבע, לבין אחד שצבע את שערו על מנת להביע מחאה?

אפשר לפתור את הבעיה בשיטת ''זבנג וגמרנו'' --- מכניסים למעצר כל מי שצבע שערו אינו עומד בתקן (זה לא שונה באופו עקרוני מההיטפלות האוטומטית לכל בעל זקן ו/או חובש כיפה), ואם זה יפגע גם בכמה חפים מפשע לא נורא, בסך הכל זאת אשמתם בלבד – לו רצו להימנע מצרות יכלו לצבוע את שערם.

אפשר גם לנקוט בדרך שהוזכרה לעיל --- רישום ומעקב אחרי כל מי שקונה תכשירים לצביעת שער. אפשרות נוספת היא לבקש מהיצרנים לפתח תכשירים שיאפשרו הבחנה בין צבע טבעי לצבע מלאכותי.

אבל ישנה דרך יותר פשוטה. דרך המתבססת על הסרט הקומי על מילחמת קוריאה, M*A*S*H* בו ישנה סצינה מפורסמת הממחישה איך פותרים את המחלוקת שהתעוררה בקשר לשאלה אם האחות הראשית היא בלונדינית אמיתית או סתם אחת שנעזרה במי חמצן. מה יותר קל מאשר ליישם את זה לגבי הג'ינג'ים?

זכורה לי המימרה שהיתה מקובלת כשהייתי צעיר ש''ג'ינג'י זה אופי, זה לא רק צבע''. היום ניתן אולי לאמר על אותו מישקל ש''ג'ינג'י זו מחאה, זה לא רק צבע''?









מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.