פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_7166

הדילמה המודיעינית ב''עמוד ענן''
שלמה גזית (שבת, 17/11/2012 שעה 10:00)


הדילמה המודיעינית ב''עמוד ענן''

אלוף (דימ.) שלמה גזית



לפני שבוע, מיד לאחר שלחצתי על מקש ה-send להפצת הטור שכתבתי, התכוונתי לייחד את הטור החדש לשאלת המדיניות ארוכת-הטווח של ישראל כלפי רצועת עזה. אלא שאז נחת עלינו ''עמוד ענן'', והחלטתי שאין זו שעה ראויה למתוח ביקורת על המדיניות במהלך הלחימה, מה גם שאנו מצויים חודשיים לפני הבחירות הכלליות.

במקום זאת, ובשולי המבצע המתנהל בשטח, אתייחס לסוגיה בעלת חשיבות ראשונה במעלה – לשוני הגדול שבין המחקר המודיעיני להערכת המודיעין.

אין ספק, שלב הפתיחה של ''עמוד ענן'' מצדיק הענקת צל''ש מיוחד לקהילת המודיעין. אני מניח שצל''ש זה מגיע לשב''כ, לאמ''ן ואולי גם במיוחד ליכולת לתרגם מידע מודיעיני מפורט ומדויק לפקודת-מבצע לכוח הלוחם. מערכת האיסוף והמחקר של גורמים אלה בקהילת המודיעין העמידה לרשות הדרג המחליט בנק מטרות שניתן לפגוע בכל אחת ואחת מהן בדיוק מוחלט. בשלב זה – שימש מודיעין זה את מטוסי התקיפה של חיל האוויר. זהו הישג בעל השלכות אסטרטגיות, זהו הישג מודיעיני-מבצעי שאפשר לדרג המדיני לאשר תקיפות כירורגיות, אלמלא כן – ספק אם היה המבצע זוכה לאישור ויוצא לדרך.

לא כן הערכת המודיעין. לעומת המחקר המודיעיני – אין ההערכה מדויקת ואף איננה מתיימרת להיות כזו. ההערכה מצויה כולה במישור הספקולטיבי. המודיעין נדרש לתת הערכה ותשובה לדרג המדיני, תשובות למספר שאלות קריטיות, תשובות שעמדו ביסוד האור הירוק המדיני, ותשובה אם וכיצד להסלים את המבצע, האם, מתי ולאיזו מטרה להפעיל את כוחות הקרקע, וכמובן, מתי ובאילו תנאים מחליטים על הפסקת האש.

השאלה הראשונה הייתה כמובן כיצד יגיב חמאס על התקיפה, האם יפעיל את טילי הפאג'ר שברשותו לפגיעה באזור תל-אביב? אני מניח כי הנחת-היסוד הייתה כי התקיפה הכירורגית שלנו לא תבטיח חיסול מוחלט של מאגר הטילים ארוכי הטווח שברצועה. ושאלה שנייה – כלום יחתור החמאס להשיג הפסקת-אש או שיבקש דווקא להסלים?

המודיעין ללא ספק הציג את הערכתו. אני מניח שהשכיל להבהיר כי זו הערכה בלבד. אין, ולא יכול להיות בידיו מידע ודאי לגבי התגובה הצפויה.

מכלול הבעיות בהקשר לשאלה השנייה לא פחות חשוב – מה תהיה התגובה המצרית לתקיפה? מה תהיה תגובתה המדינית, מה תהיה תגובת הרחוב הקהירי, האם יהיה מוחמד מורסי מסוגל לבלום את לחצי כיכר תחריר , וכלום נראה הידרדרות צבאית גם בגבול סיני?

גם בנושא זה הוצגה הערכה מודיעינית. על בסיס הערכות אלה יצאנו ל''עמוד ענן'' ועל בסיס הערכות אלה עוקב הדרג המדיני בדקדקנות ושוקל את צעדיו הבאים. שוב, אין חומר במחקר המודיעיני היכול לתת תשובה מוסמכת, ומראש לשאלות אלה.

וזה מביאנו למכלול השאלות השלישי, בהערכת המודיעין. כיצד ישפיע המבצע על המעגל החיצון – על הנהגת אש''פ ברמאללה, על ירדן ויציבות משטרה, על תגובות נצראללה בלבנון, וכמובן – על המערכת הבינלאומית – ארה''ב, מדינות אירופה וזירת האו''מ.

הערכת המודיעין היא שמשפיעה גם על החלטת הדרג המדיני – מתי ובאילו תנאים מסיימים את המבצע.

איננו יודעים מה היו ההערכות שהוצגו בפני הדרג המחליט, איננו יודעים אם הקברניטים – ראש הממשלה, שר הביטחון ושרי התשיעייה – פעלו על פי הערכות אלה. רק בסיום הלחימה נוכל גם ללמוד מה היו ההערכות ועד כמה תאמו למה שהתפתח.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.