פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
טנק מערכה מרכבה
יורם המזרחי (יום שני, 06/05/2002 שעה 7:13)


טנק מרכבה סימן 4 מול הצורך בכלי יותר קל

בימים אלה התבשרנו שצה''ל עומד לקלוט טנקי מערכה מסוג חדש - מרכבה ''סימן 4''. מדובר בטנק שמשקלו יותר מ- 60 טון, המצוייד בכל העזרים האפשריים המותאמים לשדה הקרב העיקרי.
הידיעה (מאת אלכס פריש) מוסרת על השהיית משלוח מנועים גרמניים, מה שעשוי לעקב את היצור הסידרתי של הטנק הכבד הזה.
ההשהיה הגרמנית,קשורה לארועי החודש האחרון והיא מושפעת מצילומי טנקים ישראלים, כולל מרכבות, שהשתתפו במבצעים השונים, ובכלל זה האירוע הבעייתי בג'נין.



למה שהתרחש בשטחי הרש''פ, צריכה להיות השפעה על תכניות ההצטיידות של צה''ל, שכן אפשר להניח שהצבא יידרש, במוקדם או במאוחר, לחזור לישובי הרש''פ ואם כך - הוא יעשה זאת גם על שרשראות טנקי מרכבה.

לא צריך להיות גאון צבאי או חייל מקצועי כדי להבין שטנקים כבדים ומגושמים אינם מתאימים למשימות לוחמה בשטח עירוני, ועל כן נשאלת השאלה מדוע אין הצבא מצטייד בכלים אחרים, גם כן משוריינים, היכולים במידת הצורך לתמרן ולפעול בהצלחה, דווקא בזירות קרב מסוג ג'נין.



פעם שרתו בצה''ל שיריוניות או טנקים קלים, שהוצאו מהשירות בגלל לקחי מלחמות עיקריות, בעיקר קרבות שריון גדולים, כמו אלה שנוהלו בסיני ואפריקה או בגולן.
החשיבה מאחורי שינוי ההצטיידות, כפי שהתרחש מייד אחרי מלחמת 1967 והסתיים אחרי פעולת הנפל בכראמה, הושפעה מארועי המלחמה ותפיסה ששריון כבד במספרים גדולים הוא גורם הכרעה במלחמת תנועה מודרנית.

התפיסה ''חרקה'' בכל פעם בה נאלץ הצבא להלחם בשטחים בנויים, או תנאי שטח עם יכולת תנועה מוגבלת, אך הוכיחה עצמה במלחמות ה''גדולות''.
מלחמת לבנון היתה לעומת זאת דוגמא טובה ויקרה למגבלות שריון כשאינו מופעל נגד... שריון בשטח פתוח פחות או יותר, או כשטנק כבד מופעל בדרכים הרריות צרות.



לצה''ל צריך, איפוא, להיות עניין ברכישת טנק קל או שריונית קלה עם חימוש טוב ואפילו לתכנן כלי ייחודי שיותאם לפי לקחי הארועים האחרונים.

את הכלים כדאי למסור ליחידות מילואים מיוחדות שלא תהינה מסומנות כחלק אינטגראלי של הדרג המסתער, אלא תעסוקנה במבצעי הגנה אורבאנית, או התקפה אורבאנית, שם תהיה להן יכולת השפעה מעשית על אופי הלחימה וכן יכולת להשתלב טוב יותר עם כוחות החי''ר.

התפיסה הארופאית בעניין זה, היא שאת השריון הקל כדאי להציב בז'נדרמריה, למשל משמר-הגבול הגרמני... מתוך הנחה והערכה שהז'נדרמריה ולא הצבא, יעסקו במבצעי לחימה אורבאנית לפי מודל מוכר של מלחמות אזרחים, או מה שמכנים בלשון משטרתית-פוליטית ''אי סדר ציבורי''.



הז'נדרמריה של מדינת ישראל היא משמר-הגבול, כח שעד היום ''לא מצא את עצמו'', ומאז הקמתו מיטלטל הלוך ושוב בין משימות משטרה מובהקות להשתלבות בלחימה המוגבלת בשטחים.

משמר הגבול אינו מצוייד כראוי. היחידות מצטיירות בעיקר כ''חי''ר סוג ב''' ואינן יכולות לסייע בהשגת הכרעה כל שהיא.
זה מצב לא טוב שביום פקודה עשוי לעלות מחיר יקר.
לצד התקווה שבאיזורנו יושג, בסופו של דבר, שלום מסוג ''וגר זאב עם כבש - וישראלי ינגב חומוס עם פלסתינאי'', עדיין קיימת סכנה שאירועים מסוג גלי פיגועים ותגובות מאסיוויות עליהן, או פעולות שיטור נרחבות וכיו''ב - יחזרו על עצמן.

אם להאמין למנתחי מסמכי הרש''פ וקוראי צפונות ערפאת, הרי שהראיס לא ישב בחיבוק ידיים, אם וכאשר ישראל תמצא עצמה לפותה במלחמה מלאה.
מסמכי המוקטעה כוללים, לפי הדיברורים השונים, חומר המתכנן הסתת ערביי ישראל, כדי שיצטרפו למאבקי האינתיפאדה ומאבקים אחרים וכך ירתקו כוחות וישבשו את נהול חיי העורף.

אף שלדעתי מדובר בסיכוי קלוש בלבד של הגשמת תרחיש כזה, יש התכונן לקראתו כאילו מדובר בסיכוי של 100%. שערו בנפשכם מה יקרה בתרחיש מלחמה כוללת עם התפרצויות באיזורים אורבאניים, כשמשמר הגבול יאלץ לטפל בבעיה עם ציוד לא מתאים והצבא ידרש להפנות שריון מיצוא מהעתודות האסטרטגיות או קווי הלחימה העיקרית, כדי לסייע בטיפול בלוחמה אורבאנית בעורף....



כאן, דווקא על רקע הצגת ''מרכבה סימן 4'' צריך להעיר על הצורך בכלים משוריינים קטנים קלים וזולים יותר, שיוכלו להשתלב במשימות ז'נדרמריה.

בשנות השבעים המאוחרות וראשית השמונים הפעלתי, בדרום-לבנון למשל, טנקים מיושנים מסוג ''שרמן'' משופר, לצד טנקים צרפתיים קלים מסוג amx13, שבסה''כ תימרנו ופעלו בשטח הכפרי והעירוני טוב מהטנקים התקניים של צה''ל... זו רק רק דוגמה אחת מני רבות והיא יכולה לסייע בהבנת הערותי.



יש לקוות שבצה''ל עוסקים בלימוד לקחי הפעולות האחרונות ובעיקר לקחי הלחימה הקשה באיזורים אורבאניים מסויימים.

לימוד הלקחים חייב לכלול גישת הערכה ליכולתו של הלוחם הפלסתינאי לפעול באומץ ובהצלחה מול כוחות עדיפים שעקב האכילס שלהם הוא סרבולם ומשקל כלי הלחימה העיקריים שלהם.

מקור טוב ברש''פ כבר העיר שפיקוד הכוחות השונים מזדרז ללמוד ולהפיק לקחים, מה שמלמד, לדעתי, שהסיבוב הבא - אם ח''ו יבוא - יהיה מסובך ויקר מזה ממנו נחלצה ישראל רק בשעות האחרונות...

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  ''עליונות'' של ארתור סי קלארק  (אלי) (18 תגובות בפתיל)
  מרכבה 4 הושק היום באופן רשמי  (יובל רבינוביץ)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי