פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
פתרון בעיית המים בישראל
יובל ברנדשטטר (יום ראשון, 02/08/2009 שעה 14:00)


פתרון בעיית המים בישראל

ד''ר יובל ברנדשטטר



כולנו יודעים שאין בעיית מים בישראל.
סליחה, מה אמרת?
אין בעיית מים בישראל. יש בעיית גניבת המים בישראל.
כן, מים שפירים, המצרך שבלעדיו אין חיים במדינה מודרנית הוא גם המצרך הגניב ביותר במדינת ישראל. מיעוטם של תושבי המדינה משלם למונופול הממשלתי המסואב תמורת אספקת מים, שחלקה הגדול נגנב.
איך נגנב? תשעים אחוז מגניבות המים קשורים למלחמתו המתמשכת של הפולש הערבי בישוב היהודי. גם היום, גם אתמול, ואם לא נעשה דבר בנידון גם מחר. עד שיתייבש.

לדוגמא, הישוב מגדלים. הצינור של חברת 'מקורות' אליו נפרץ חדשות לבקרים, המים נגנבים לחקלאות בזבזנית של האויב הערבי, והישוב עצמו נשאר ללא מים.
טוב נו אז מה, מגיע להם, הם בשטחים.

אבל זה הגניבה הקטנה ביותר. מרבית הרשויות הערביות בישראל פשוט לא משלמות עבור המים שהן מקבלות, והחובות תופחים לשיעורים שהם בסדר גודל של תקציב הביטחון. יתר על כן, הצנרת שלהן לא מתוחזקת כך ששלושים אחוז מן המים השפירים פשוט נעלמים.

מילא אם הגניבה היא בלתי חוקית. אבל היא חוקית. מסיבות של סחיטה באיומים התקינה חברת המונופול הלאומית לגניבת מים (מקורות) נקודות גניבה מוסדרות על כל הצינורות בנגב ובגליל, למען יוכלו הגנבים לשאוב כאוות נפשם, העיקר שלא ישחיתו. 'בכל מקום בעולם קוראים לזה פרוטקשן של פשע מאורגן. אצלנו קוראים לזה מס בצורת. גם לרשויות הגונבות מים בפרהסיה לא סוגרים את השיבר, מפחד הבג''צ.
לכן, אין חסר מים במדינת ישראל. יש רק גניבת מים. וכאשר נגנבים המים מן הציבור המשלם עבורם כסף מלא, מטילים עליו היטלים נוספים עבור המים שנגנבו ממנו. הרצחת וגם ירשת? ככל האמור במים, זה בדיוק המצב, ברשות ובסמכות של הבג''ץ.

אבל לכל בעיה יש פיתרון, הפיתרון גם פשוט, וגם חסכוני. הפסקת סופית של אספקת מים שפירים ברשת הארצית. במקומה יוזרמו ברשת מים מליחים שאינן ראויים לשתייה או להשקיה.
בנקודות הקצה, עיר כפר, יישוב, יתקינו היישובים עצמם, באמצעים הכספיים שלהם תחנות התפלה. זה לא מדע בדיוני. זה כבר קיים, והמחיר, ארבעה-שמונה שקלים למטר מעוקב, פחות בהרבה ממחיר מס הבצורת.
אם יצורפו למתקנים אלו גם מקורות אנרגיה מן השמש, הרי גם המונופול החזק ביותר בישראל, חברת החשמל, יזכה לתחרות של ממש.

אבל הרווח העיקרי למדינת ישראל יהיה הפסקת גניבת המים. איש לא יגנוב מים מליחים שימיתו את השדה ואת הצאן שנגנבו מן המשק של שי דרומי. (טוב, אולי לא של דרומי, הוא יורה בגנבים). עיריות משתמטות מגביית ארנונה יישארו ללא מים לשתייה עד אשר יגייסו את העלות ממקורות עצמיים. לא יהיה צורך לסגור את השיבר לאף אחד.

תאמרו, מדע בדיוני. ממש לא, ישראל היא המדינה המובילה בעולם בפתרונות מים. חברה ישראלית זכתה המכרז להתפלת מים בקייפ ורדה. ראשון לציון מתקינה התפלה שתספק שליש מתצרוכתה. קיבוץ מעגן מיכאל השקיע במתקן שיספק מי שתייה לחיפה, מבארות מליחות. אין בעיה טכנולוגית. יש בעיה מחשבתית, והיא חוסר רצון להילחם על חיינו בארץ הזו.

זו ההזדמנות של ההתיישבות בהר, המסתמכת על מים בצנרת מועדת לגניבה, להראות מנהיגות. אפשר להתחיל ממגדלים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  פתרונות אצבע!  (דוד סיון) (6 תגובות בפתיל)
  למה ככה  (סתם אחד) (2 תגובות בפתיל)
  רעיון מדהים !  (סתם אחד) (7 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי