פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_1033

הזכות למות בכבוד
רועי בלום (שבת, 07/12/2002 שעה 21:40)


הזכות למות בכבוד


רועי בלום






במסגרת הזכויות שהחברה נותנת לנו לא מוכללת הזכות הראשית והחשובה מכל, הזכות לחיות ולמות. המדינה מגבילה זכות זו ואוסרת בחוק להתאבד או לעזור לאדם למות.

במסגרת החוקים במדינה קיימת הזכות לחיות בכבוד ומעוגנת בחוק ''כבוד אדם וחירות'' כחוק יסוד, אולם המדינה אוסרת על אדם לבחור לסיים את החייו כאילו שייכים הם לה.
באיזו זכות מונעת המדינה מאדם לבחור האם לסיים את חייו ואו להמשיכם?

ישנן סיבות רבות לאדם לבחור לסיים את חייו, מהן מחלה קשה הגורמת לכאב עז, מהן מחלה נפשית ואו אי שליטה במעשי האדם, כניסה למצב 'צמח', ואם מתוך אי מציאת סיבה לחיות.




אבהיר את הנושא בעזרת סיפור אישי:

לפני ימים אחדים ביקרתי את סבתי במוסד לתשושי נפש. סבתי נמצאת שם מאז שסבי נפטר. היא אמנם לא הייתה במצב נפשי תקין כבר מספר שנים קודם לכן, אולם סבי טיפל בה עד שמחלת הסרטן מנעה ממנו להמשיך ולעשות זאת. בסופו של דבר, הטוב ביותר שניתן לעשות למענה היה להכניס אותה למוסד שבו היא תוכל לתפקד בכבוד האפשרי הגדול ביותר.

עבר זמן רב עד שאזרתי אומץ ללכת לבקר אותה שם. ואכן היתה סיבה לכך שנדרש לי הרבה אומץ.
המוסד עצמו מוסד מחודש ונקי, עם מטפלות רבות הדואגות לכל מחסורם של האנשים שהגיעו אליהם. ישנם שם צעירים ומבוגרים. מטבע הדברים, רוב המתגוררים שם הם מבוגרים.

כאשר חזרתי משם יחד עם אימי התפתח דיון מעניין בנושא בקשתה שם של סבתי למות. היא לא ביקשה זאת בפעם הראשונה, אלא מספר פעמים במשך מספר גדול של שנים עוד לפני שהגיעה למצב תלותי כמו זה שבו היא נמצאת היום.
האדם הנמצא במוסד הסיעודי מקבל שעות ביקור קצרות של המשפחה שלו (גם זה לא תמיד), ובמשך כל שאר הזמן - היות שגם כך אינו מסוגל לקרוא, לראות טלוויזיה, או לנהל שיחה בגלל מצבו - משמש, למעשה, מכונה לעיכול מזון. לא ניתן לדעת כמה זמן יחיה אדם בצורה כזו, בצורה שבה הוא מתעורר בבוקר ללא סיבה, אוכל דבר זה או אחר, קם מהמיטה ובמשך שעות לא עושה דבר כיוון שאינו יכול. מוחו, שהיה תקין בעבר, סיים באופן חלקי את תפקידו והשאיר גוף נטול יכולות בסיסיות. חלק נכבד מהאנשים שם אינם מסוגלים אפילו לאכול לבד ויש להאכילם. יש לרחוץ אותם, יש לקחת אותם ממקום למקום ויש לנקות את האוכל לאחר שסיים את מחזורו בגופם. לא אחת הם כלל אינם מסוגלים להגיב לטיפול שנעשה להם.
הדלת במקום ללא ידית, על מנת שלא יוכלו לצאת, ולא מתוך רוע לב אלא משום שאם יצאו לבד, לא ידעו איך לחזור.

במהלך הוויכוח נזכרנו איך סבי, לקראת סוף חייו, בחודש ומשהו האחרון, בשעה שסבל בצורה הקשה ביותר מכאבי מחלתו, ביקש את הזכות למות גם כן. זאת לאחר שהיה ברור כי לא ניתן לשפר את המצב וכי עד המוות, שצריך היה לבוא בשבועות הקרובים, הסבל רק יגדל. אולם גם אז לא יכולנו, כמו היום, לעזור לו.




השיחה ביני לבין אימי גרמה לה לחוש תחושה כאילו היא לא עשתה משהו טוב, וכי היא אשמה ביחס אל סבתי על כך שסבתי אינה נמצאת בביתנו. הסברתי כי כלל לא מדובר באשמת משהו מאיתנו, אכן אין יכולת למשפחה של אדם שנימצא במצב נפשי שכזה לעזור או להועיל; גם אני, שיצא לי לבלות עוד לפני כן בביתה של סבתי על מנת לשמור עליה בשעה שסבי היה בבית החולים, הרגשתי מעמסה רגשית עצומה.

ואכן, אין דרך לטפל, לדעתי, באדם תשוש בצורה שיהיה לו טוב (מה זה טוב לאדם תשוש זו שאלה חשובה אחרת), לא חברה שמביטה סביבו, ואין זה כלל משנה אם ישימו אותו בכלוב של זהב, האדם התשוש או החולה נמצא במצב שבו הוא מעדיף לוותר על חייו, הוא בוחר זאת לא פעם עוד לפני שהוא מגיע למצב שבו הוא אינו מסוגל לחשוב בצורה תקינה. הוא בוחר, אולם החברה מונעת ממנו את הזכות למות בכבוד. הזכות החשובה ביותר.

במהלך השיחה הגענו גם אני וגם אימי למסקנה כי נעדיף למות ולא לחיות במצב שכזה, אולם שנינו יודעים כי לא יתנו לנו, גם אם נרצה, למות בכבוד כיוון שהחברה אוסרת זאת.




לדעתי, ראוי לבחון את הנושא הזה. יש לעגן בחוק את זכות האדם לבחור בחיים ובמוות באופן שווה. יש לאפשר לאדם, בכל גיל שיבחר, למלא מעין צוואה שניתן יהיה לשנות אותה בכל פעם שירצה, שבה הוא ירשום באיזה מצב על החברה לאפשר לו למות בכבוד. יש לעשות זאת באמצעות רופא, עו''ד ופסיכולוג, אשר יסבירו לאדם את כל הנושאים הללו ואת החלטתו. לאחר מכן יש לכבד את בחירתו של אדם.

ברור לי כי יהיו מתנגדים לדעה זו, אולם הייתי מציע לאלה הסבורים אחרת לעצום את עיניהם ולדמיין את עצמם שנה ויותר במצב 'צמח', שנה ויותר שבה יתכן שהם אפילו מסוגלים להבין ולשמוע את החברה מסביב, אולם בגלל מצבם אין הם מקבלים כל גרוי, למעט, במקרה הטוב, שעה או יותר בשבוע שבה מבקרים אותם. כל שאר הזמן נע בין מחשבות על כל דבר שהוא ושינה, האם יש משהו המסוגל לדמיין את עצמו ללא שום יכולת במשך שנה מלבד חשיבה?

אני יודע כי במצב שכזה ראוי היה כי היו נותנים לי את הבחירה ויודע כי במצב שכזה הייתי בוחר שינתקו אותי מהמכשירים וירשו לי לסיים את חיי.




http://www.faz.co.il/thread?rep=19315
גם המדינה קצת חייה על זונדה ומחוברת לקטטר.
מיכאל מ. שרון (שבת, 07/12/2002 שעה 22:08)

למות לא טוב. מצד שני גם לחיות לפעמים דרעק.
עדיפה ההכרה על היעדרה. אז אולי מה שעשה טייס לשעבר שאושפז בשלב סרטן טרמינאלי בהוספיס בתל השומר: ביקש כל הזמן חומרי הרדמה בשביל לחלום. ביומו האחרון נעור, כתב סידורים שנותרו ומספר הערות, ומת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=19319
היפה בדברים שאני מותירה אחרי הוא אור השמש.
מיכאל מ. שרון (שבת, 07/12/2002 שעה 22:53)
בתשובה למיכאל מ. שרון

אחריו, הכוכבים הבוהקים ופני הלבנה.
אחריהם, מלפפונים בשלים ותפוחים ואגסים (פראקסילה)

על שיר זה של המשוררת היוונית בת המאה החמישית לפנה''ס העיר אחד המבקרים הקדומים, זנוביוס, כי ''רק שוטה יעמיד מלפפונים בדרגה אחת עם שמש וירח''. מה שזנוביוס לא הבין הוא, כי בשביל המת מלפפונים הם יקרי מציאות ממש כשמש וכירח.

אילו אמרה פראקסילה כי המתים הם ''יושבי חושך וצלמוות'' כי אז לא היתה זאת אלא אמירה שגרתית, אבל אמירתה שהמתים סובלים ממחסור במלפפונים, אמירה המבטאת הן את עוניו של המת והן את הפסימיות של התאולוגיה היוונית, זו אכן ראוייה היתה להשתמר אלפיים וחמש מאות שנה.

בשהותי בסמטה צרה, בשוק שכונת התקווה, החל הגשם ניתז בחזקה ובשצף. מצאתי מחסה בצל סככה, ליד דוכן של זיתים. הגשם ניתך, פלגי מים זרמו במורד הסמטה, מעורבים ברפש ונוצות תרנגולות.
ואז עלה בדעתי פתאום, שהלוא אפשר שהאדם, לאחר מותו, נמשך לשוב אל המקומות שהיה בהם בחייו. בתוך עולם התוהו בו הוא שרוי הוא נמשך להתרפק, באפס תקווה, על החיים אשר חי, ויהיו אשר יהיו, על כל אבן ועץ ופינת רחוב אשר חייו היו קשורים בהם.

ואז לרגע, ראיתי את המקום אשר עמדתי בו כמו בעיניים של החוזר ובא אליו לעתיד לבוא. ולרגע, לכהרף עין ומה אירוני הדבר, חשתי אל הסמטה הצרה והעניה הזאת בשוק של שכונת התקווה, השותתת מים מרופשים עם נוצות ואשפה, כמו איזו המיית לב, כאילו עתידה היא פעם להיות דבר יקר מציאות. אחר כך שכך הגשם והלכתי משם.

פנחס שדה, ספר האגסים הצהובים, שוקן, 1985 .


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.