פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_107

מתנחל יקר...
אורי אבנרי (יום רביעי, 17/04/2002 שעה 14:39)


מתנחל יקר (תרתי משמע),
לא אבלבל לך את המוח בקישקושים מסוג ''הידברות'', ''פיוס'' ושאר בבל''ת האהוב על רפי-מוח. הבה נכיר בעובדה שאתה לא אוהב אותי ואני לא אוהב אותך.
אתה חושב שחבריי ואני עוכרי ישראל, הזוממים לעקור אותך מנחלתך ולמסור אותה לערבים.
אני חושב שאתה וחבריך עוכרי ישראל, הזוממים לכפות את רצונכם על המדינה ולגרור אותה למילחמת-נצח העלולה להביא לחורבנה.
לכן מוטב שנעבור ישר לתכלית.
עד היום, הסיפור שלכם הוא סיפור של הצלחה. רציתם ליצור ''עובדות בשטח'', כדי למנוע כל אפשרות של החזרת השטחים הכבושים לפלסטינים. הכרחתם את כל הממשלות, מימי אשכול עד לימי ברק, להעניק לכם חלק אדיר ממשאבי המדינה. את הצבא הפכתם למיליציה פרטית שלכם. צבא-הגנה-לישראל הפך צבא-הגנה-להתנחלות.
הפוליטיקאים מכל המיפלגות שיחרו ? ועדיין משחרים ? לפיתחכם. יגאל אלון נטע אתכם בלב חברון, ושימעון פרס נטע את קדומים בלב השומרון. אהוד ברק, שניצח בבחירות תחת הסיסמה ''כסף לחינוך ולא להתנחלויות'', התגלה כגדול המתנחלים בכל הזמנים.
הצלחתם. מאז מרד הקנאים לא הצליח מיעוט כה קטן לכפות את רצונו על רוב כה גדול.
אבל הקנאים, שהלכו תחילה מניצחון לניצחון, סיימו את דרכם במצדה וגרמו לאלפיים שנות גלות.
אני יודע שיש הבדל גדול בין ההתנחלויות השונות. יש כפר-דרום, ישוב קטן, מבוצר ומבודד בלב ריכוז צפוף של 1.2 מיליון פלסטינים, השולט על העורק העיקרי של רצועת-עזה.
הוא מהווה כיום עצם בגרון, שהגוף מנסה להקיאו.
יש ''הישוב היהודי בחברון'', כמה מישפחות-קנאים במרכז עיר בת 160 אלף פלסטינים.
בחלק ''היהודי'' של חברון חיים 40 אלף ערבים, שהצבא מטיל עליהם עוצר כל אימת שאחד הילדים שלכם הופך בסטה בשוק.
יש, להבדיל, ההתנחלויות של ''איכות החיים'', שלא קמו כדי לזרז את בוא המשיח אלא כדי ליהנות מן האוויר והנוף (''יש יופי של מיסגד בכפר ממול''). מבחינה רעיונית אין ולא כלום בינם ובין הקנאים האלימים של מעלה-עמוס או יצהר. עכשיו גובר המוות על ''איכות החיים''.
מעלה-אדומים, שהוקצב לה שטח גדול משטח תל-אביב, הושתלה על-ידי טדי קולק כדי להרחיב את ממלכתו, ואילו קריית-ספר הוקמה על-ידי הקואליציה כדי לשחד את החרדים בשיכון-חינם.
התנחלויות מכל הסוגים, מתנחלים מכל המינים. אבל דבר אחד משותף לכולכם: כל התנחלות היא מוקש בדרך לשלום. אתם יושבים על העתודה הקרקעית של העם הפלסטיני, על אדמה גזולה, ומשתמשים במים הדרושים לעצם מחייתו של עם אחר. אתם שולטים בנוף, אתם מסמלים את הכיבוש. המתכננים הקימו את ההתנחלויות על פי תוכנית, כדי לבתר את השטח הפלסטיני לאורכו ולרוחבו.
לכן היתה זאת רק שאלה של זמן עד שהעם הפלסטיני יתקומם נגדכם. הוא משול לגוף שהוחדר לתוכו עצם זר, והמתאמץ בכל כוחו להיפטר ממנו. הפלסטינים רואים במאבק זה מילחמת-שיחרור שכל מטרתה היא להוציא אתכם משם.
אל תשלה את עצמך: במילחמה הזאת אין לכם כל סיכוי לנצח.
במאה השנים האחרונות התנהלו עשרות מילחמות כאלה, והעמים הכבושים ניצחו בכולן.
בכולן היה הצבא הכובש חזק לאין שיעור מהמתקוממים. בכולן סבלו המורדים אבידות גדולות פי כמה וכמה מאבידות הכובש. אך תמיד התעייף הכובש ולא התעייף הנכבש.
כי הנכבש לוחם על חייו ועל חרותו, ואילו הכובש לוחם על מותרות. בשביל הציבור הישראלי, ההתנחלויות הן אכן מותרות.
לפני שלושה חודשים הראה סקר של דעת-הקהל, שאתם המיגזר הפחות אהוד במדינה.
למרבה ההפתעה, אתם אהודים אף פחות מהחרדים. יתכן שעכשיו גברה האהדה אליכם בגלל המכות הנוחתות עליכם ? אבל אל תשלו את עצמכם, זוהי אהדה בת-חלוף.
היא תתפוגג כאשר יעלה מיספר האבידות, כאשר תאבד ישראל את כל הישגיה בעולם הערבי, כאשר יצנח מעמדה בעולם, כאשר הציבור יבין את המחיר הכלכלי של המילחמה, כאשר שוב תעלה באופק האפשרות של מילחמה כוללת (שכבר שכחנו אותה).
הצרפתים לחמו שבע שנים על אלג'יריה, שהיתה בעיניהם ''חלק מצרפת כמו פרובנס''.
מיליון בני-אדם ניספו במילחמה. בשלב המכריע הקימו המתנחלים אירגון צבאי משלהם וביצעו פעולות-תגמול. כתוצאה מכך נאלצו מיליון מתנחלים, מהם בני הדור הרביעי והחמישי, לברוח מאלג'יריה תוך כמה ימים. כך קרה, לפני כן, למתנחלים הבריטיים בקניה.
מהמתנחלים הלבנים בדרום-אפריקה נמנע גורל דומה רק מפני שנכנעו בעוד מועד והסכימו להיות אזרחים במדינה שחורה.
אתם איחרתם את המועד לפיתרון כזה. מה שאתם והחיילים עושים עכשיו, יוצר בעם הפלסטיני מישקעים של שינאה וזעם, שלא יותירו שום סיכוי להישארותכם בשטח.
כל ילד מת, כל בית מופצץ, כל ''כתר'', כל ''חיסול'' מקרב את סוף ההתנחלויות.
אני בטוח שאתה וחבריך יודעים זאת בעומק לבכם. כל תגובותיכם מעידות על כך.
אתם פועלים מתוך יאוש. אני מציע לך להמיר את היאוש בשאיפה לפיתרון.
במקום לחשוב על נקמה ולהשמיע סיסמות-סרק כמו ''תנו לצה''ל לנצח'', כדאי שתתחיל לחשוב על שיבה ושיקום.
אויביכם יגידו: לא מגיע להם כלום. אף אחד לא הכריח אותם ללכת לשם.
שפכנו עליהם מיליארדים על גבי מיליארדים. עכשיו שידאגו לעצמם.
אני לא שותף לגישה זו. אני, ורבים כמוני במחנה-השלום, סבורים שעל המדינה לממן את שיבתכם למדינה וקליטתכם המסודרת. אחרי שקלטנו בקלות יחסית מיליון עולים מברית-המועצות, נקלוט גם 30 אלף מישפחות של מתנחלים ? מה גם שרובכם עובדים במילא בישראל, והבעיה היחידה היא שיכון. ישראל של שלום, שבה תשגשג הכלכלה,
תתגבר על כך בקלות.
אני בטוח שהרוב הגדול של המתנחלים ? כולם חוץ מהקנאים הקיצוניים ביותר ? יגיעו במוקדם או במאוחר לפיתרון זה. אני מקווה שזה יהיה במוקדם. חבל עליכם,
חבל על החיילים, חבל על כל טיפה של דם. אל יהיו ההתנחלויות למולך, התובע קורבנות ילדים.
כאשר תגיעו גם אתם למסקנה זו, תמצאו בנו בני-ברית,
נאמנים יותר מכל אלה המתחנפים אליכם היום - ושימכרו אתכם מחר.




http://www.faz.co.il/thread?rep=631
השאלה היחידה
רועי בלום (יום רביעי, 17/04/2002 שעה 14:56)

ואם אותו עם פלסטיני רוצה גם את המקום שאתה גר בו? האם אתה לא עומד כעצם בגרון כי הרי אני ואתה גרים במקום אחר, או בשכונה אחרת. ומה עם יפו ועכו? ורמלה ולוד? גם אותם רוצים הפלסטיניאים, למעשה בכל הארץ היו ישובים שונים ערביים, האם כל מי שעכשיו יושב שם הוא עצם אז מותב שניזהר, כיה יום תשחרר רק עצם אחת מהגוף שהיום הינו ארץ ישראל הכולל בתוכו גם את ההתנחלויות, מחר תשחרר את העצם השניה והשלישית עד שמה שישאר לך זה גוף ללא עצם, ואז כאשר הפלסטינאים שעדיין לא רמזו שהם מתכוונים לוותר על אותה זכות שיבה יבואו, תגלה שגם יתך לא כל כך חשוב, וגם הישוב שלך ניתן לפרוק בשביל הרוב שלא גר שם.

ניכתב על ידי אחד שאינו מתנחל אולם ניגעל מהסגנון שבו כתב את שניכתב במאמר.

או איך שאומרים, בהתחלה לקחו את ה...
מוכר מאיזה שהוא מקום?
נשנע את זה מעט.
בהתחלה פינו את ...

http://www.faz.co.il/thread?rep=635
לאורי אבנרי
דוכן יהודה (יום רביעי, 17/04/2002 שעה 15:43)

כל כך הרבה מילים ומאמץ רק כדי לכתוב דברי הבל? אין לך משהו מועיל יותר לעשות בחיים? המציאות יותר חזקה מכל השטויות שעושים בני האדם לכן תרגע ותהנה מכל רגע בחיים שהקב'ה נתן לך ברוב טובו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=637
לתכנן את ישראל ''פוסט התנחלויות''
יורם המזרחי (יום רביעי, 17/04/2002 שעה 17:49)

אחד ממכרי,שבעבר התגורר בהנחלות קיקיונית עד שחזר להתגורר בישראל- שלח לכתובתי מסר אלקטרוני ארוך בעניין ההתיישבות הזמנית ברש''פ.
בקשתי שירשה לפרסם את מכתבו בפורום- אך הוא סרב מסיבות השמורות לו,אך לא התנגד שאשתמש באחד הרעיונות שהעלה והרי ''התמצית''
לו היתה בישראל ממשלה חכמה ואחראית,כך בערך הוא כתב,היתה הממשלה מלווה את המבצע- המשטרתי הרחב ברש''פ בפנוי התנחלויות זעירות.
לדעת בעל הרעיון היתה לישראל חזקה מוסרית בלתי מעורערת להלחם במוקדי טרור אם היתה מוכיחה שפניה לא רק לביטחון אלא גם להסדר על בסיס פנוי התנחלויות ובראש ובראשונה התנחלויות קיקיוניות ''שערכן'' הוא היותן ''שיפוד'' בצלעות הרש''פ.
הרעיון נשמע ונקרא הגיוני,אפילו מעשי,מה עוד שאם יש מנהיג מקובל ''וחזק'' היכול להתחיל במשימה הוא אריאל שרון,שכידוע ''התמחה'' בפינוי ישובי סיני ופתחת רפיח.
הבעיה היא שלובי-ההתנחלויות משולב באופן מפותל והדוק במערכת הפוליטית של ישראל,בעיקר במפלגות הימין הקיצוני והדת המאורגנת,עם גרורות מסרטנות המגיעות עד מפלגת העבודה.
הלובי קטן,אפילו זעיר,אך ההיסטוריה מלמדת ולא רק מתולדות היהודים,שקבוצות לחץ קטנות מחזיקות לא פעם אצבע על הדק אקדח המאיים על רקת השלטון.....זהו למעשה המצב השורר בישראל ומי שכותב על כוחן של שדולות הימין הקיצוני - צודק בדרך כלל בהנחות יסוד על עצמתן שאינה עומדת ביחס שווה לגודלן.
רוב הציבור הישראלי,היהודי בכלל והעולמי המתעניין במזרח-התיכון - מסכים שרוב ההתנחלויות , לפי פריסתן גודלן ומיקומן -חייבות לרדת לא רק בגלל העובדה שאינן ''צודקות'' אלא גם משום היותן מכשול בדרך לכל הסדר יציב בין הרש''פ למדינת ישראל.
מי שמודע לתהליכי השלום הישראלי מצרי למשל, ומי שליווה את הצעדים השונים והזהירים שצעדו מנחם בגין ואנוור סאדאת- יודע שההסכם לא היה אפשרי לו היתה ישראל מנסה להגיע לשלום ובאותה מידה תובעת להחזיק בשארם א שיח (מי זוכר את השם אופירה?) או כל ישוב אחר מאלה שהוקמו בסיני.
דין שווה קיים גם בשאלת יחסי ישראל הרש''פ וההגיון אומר שיש להתחיל מייד בהסרת התנחלויות זעירות מיותרות ומזיקות ,לא רק בשל התועלת המעשית שמהלך כזה יביא אלא גם כשלב ראשון בהסדר מתקדם.
כיום קשה למצוא תמיכה ציבורית בתכנית להורדת ישובים גדולים כמו מעלה אדומים או אריאל למשל,אך בענינן אפשר יהיה למצוא פתרון בדרך משא ומתן על חילופי שטחים כפי שנעשה בין ירדן לישראל,לא רק במסגרת הסכם השלום אלא מייד אחרי מלחמת השחרור.
כל אלה בחזקת הרהורים ומאוויים ובינתיים גם בחזקת חלום, אך ככלות הכל - חלום מספק כח לתקווה ותקווה מחזקת את מאמיניה כשבעניין זה של חלום ותקווה יש הרבה קווים מקבילים בין הציונות לתנועה הפלסתינית.......
לעניות דעתי צריך להתחיל בתכנון השלב הבלתי נמנע של חיסול רוב ההתנחלויות.רעיונות שהועלו על ידי אורי אבנרי,כמו למשל דרך הפיצוי וכיו''ב שוות בדיקה מעשית. יש לפתח תכניות בעלות היבט כספי כלכלי, לא רק משום עקרון ''המקל והגזר'' אלא בעיקר להוכיח לחלק גדול מהמתנחלים שיש להם לאן לעבור ואפילו ,אם ירצו,משימות התיישבות לאומיות בנגב,בגליל ומקומות אחרים.
אחת הדרכים להחלפת שטחים ראלית,יכולה לבוא גם בשיתוף עם חלק מערביי ישראל,בפרט אלה שישוביהם נמסרו לישראל על ידי המלך הירדני עבדאללה הראשון.
אינני יודע אם תושבי אום אל פאחם למשל,יסכימו להמיר דגל בדגל ? אך העניין שווה בדיקה וטיפול.
דרך נוסםפת למציאת פתרון יכולה לבוא באמצעות פיתוח מדעי טכנולוגי מזורז ורב היקף של בעיית עתודת המים בעיקר על בסיס מפעלי התפלה מרכזיים,פתרונות נוספים העשויים להשמע דמיוניים אף שהם אפשריים - יכולים לבוא בשיטת ''הליכה לים'' נוסח יפן או הולנד כדי ליצור עתודת קרקע לבניה ופיתוח.
שיחזור רעיון תעלת ים תיכון-ים המלח שווה עיון מחודש, בלי להקשיב רק לכלכלנים ספקניים, אלא כמשימת פתוח אנרגיה בעלת יעוד לישראל,ירדן ופלסתין.
השמיים הם הגבול,נוהגים לאמר באנגלית ובתחום זה אכן אין גבול לדמיון לחלומות ולאפשרויות.
לדעתי,יש להתחיל לחשוב ולתכנן בתחומים הנ''ל בלי לשים לב לשדולות ובלי להמתין לרגע (שיבוא!) בו יהיה צריך לממש מסקנות ולהוריד התנחלויות.
ולסיום -''בפסק זמן הגירה'' שעשיתי בסוף שנות השמונים,כשעבדתי בקהיר ומשפחתי התגוררה בקצרין ובמרום-גולן,התוודעתי לאחדים מראשוני המתיישבים ברמה שלהפתעתי הכינו ''תכנית מגירה'' לאפשרות שלום ישראלי סורי.
התכנית לא כללה הורדת ישוביהם,אלא נסיון להביא לדו-קיום ישראלי סורי ברמת הגולן,לפחות עם חלק מהישובים על בסיס הסכם שיאפשר להם להשאר במקומם תחת ריבונות סורית.
התכנית,שקראתי בעניין רב,שורטטה בין השאר על ידי אחדים מהתושבים היותר לוחמנים של רמה''ג שבסוף שנות השמונים הגיעו ג''כ למסקנה הבלתי נמנעת ''שעתידם הישראלי'' ברמת-הגולן אינו אלא זמני.
אורי אבנרי כותב על הנסיון הצרפתי באלג'יר,גם אניט התייחסתי לדוגמא ברשימה גם האנגלים והצרפתים''שכבר היו בסרט הזה''ואכן, אי אפשר יהיה לדכא לעד את שאיפות הפלסתינאים.אפשר יהיה לאכוף עליהם עול כיבוש ונוכחות צבאית ממושכת, אך גם אלה סופם שיוחלפו בהסדר.כזה הוא הלקח ההיסטורי, שהצטבר בקרים דומים ודווקא בן גוריון ז''ל היה זה שאמר פעם ''משר ההיסטוריה אי אפשר להתחמק''.....

http://www.faz.co.il/thread?rep=642
ברוך הבא אורי אבנרי
אלי (יום רביעי, 17/04/2002 שעה 18:42)

אורי אבנרי שהצטרף לתושבי פורום זה היה במשך עשרות שנים העורך של השבועון ''העולם הזה'' שינה את פני התקשורת הישראלית וחינך דור שלם של עיתונאים .כן עסק בפוליטיקה ( אם כי במידה פחותה של הצלחה).
בנוסף לכך כתב כמה ספרים מעניינים מאוד כמו ''מלחמת היום השביעי'' ו''צלב הקרס '' על התקופה הנאצית ספרים שבהם אני משתמש עד עצם היום הזה, וגם את הפזמון ''שועלי שמשון''.

http://www.faz.co.il/thread?rep=646
ותוספת...
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 17/04/2002 שעה 20:25)
בתשובה לאלי

מדוע אתה אומר שהעיסוק בפוליטיקה של מר אבנרי לא נחל הצלחה?

בביוגרפיה (התמציתית מדי) של מר אבנרי שכתבת, יש להוסיף גם השתתפות פעילה באצ''ל, היותו חבר כנסת וראש מחנה של''י והקמת ''גוש שלום''.

http://www.faz.co.il/thread?rep=650
מר אבנרי היקר.
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 17/04/2002 שעה 22:11)

הניתוח שלך לוקה במספר פרטים.
דבר ראשון, חששם של המתנחלים אינו שאתה זומם להשליך אותם מבתיהם ללא הצדקה, אלא שהדרך שאתה מתווה עלולה להחריב את המדינה. בין אם אתה מסכים לדעה זו ובין אם לאו (מובן שאינך מסכים), הניתוח שהבעת הוא קצת פשטני.

באשר למלחמת השיחרור הפלשתינאית מעול ההתנחלויות. האמנם זה מה שמציק לפלשתינאים? אם כך - מדוע דחו את הצעותיו של ברק? מדוע הם מתעקשים על 'זכות השיבה' לשטחים הנמצאים בתוך הקו הירוק, ומה, לעזאזל, הקשר בין פיגועי המסעדות שבתוך הקו הירוק להתנחלויות?

הסכסוך בינינו לבין הערבים הוא תרבותי, דתי וכלכלי. לו היה מדובר בסכסוך טריטוריאלי גרידא, הוא היה נפתר כבר מזמן. לו היו הערבים רוצים לפתור את בעיית הפליטים, היא היתה נפתרת. הטריטוריה היא רק תירוץ.

http://www.faz.co.il/thread?rep=728
מקור המאמר הזה
יובל רבינוביץ (יום שישי, 19/04/2002 שעה 9:52)

אינני יודע אם אורי אבנרי עצמו נכנס לאתר והדביק את המאמר הזה.
אני מאמין שלא.

למטה - כתובת המאמר המקורי באתר 'גוש שלום'.

קישורים:
מתנחל יקר - אורי אבנרי: http://www.gush-shalom.org/archives/article120_heb.h...

http://www.faz.co.il/thread?rep=764
מתברר שבכל זאת מדובר בהתחזות
יובל רבינוביץ (שבת, 20/04/2002 שעה 17:19)

בבירור דרך דואר אלקטרוני:
אורי אבנרי לא פרסם כאן את המאמר הזה.
הוא נהנה לראות אותו כאן.

היות שהוא בכל זאת הכותב המקורי של המאמר ומתברר שהפירסום מקובל עליו, החלטתי להשאיר את המאמר כמות שהוא.

http://www.faz.co.il/thread?rep=782
השאלה היא האם הוא גם יענה על השאלות שנשאל
רועי בלום (יום ראשון, 21/04/2002 שעה 9:47)
בתשובה ליובל רבינוביץ


http://www.faz.co.il/thread?rep=794
לא בהכרח
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 21/04/2002 שעה 15:21)
בתשובה לרועי בלום

הוא לא מחוייב לפורום הזה, ואינני מכיר את הרגלי הלישה שלו, אם בכלל.

ירצה - יענה, לא ירצה - לא יענה. אין לי שום זכות לצפות ממנו לנטר את התגובות למאמר, אם הפירסום לא נעשה בשמו.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.