פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_115

אפרים קישון - פרס ישראל !
נוח ווגמן (יום חמישי, 18/04/2002 שעה 9:06)


צפיתי אתמול בתכנית בערוץ 8 על אפרים קישון, חתן פרס ישראל, שבניגוד לפרופ' לייבוביץ' לא וויתר על הפרס וגם לא נדרש לכך.
לשאלה בנוגע לטענות על אלמנטים גזעניים בסרטו ''סלאח שבתי'' הגיב קישון בצחוק. מה פתאום ? הדמות היא מראה מדוייקת של עליית עדות המזרח ! קישון סיפר שבשיחה עם עולה ממרוקו במעברה בשנות החמישים לא ידע אותו עולה כמה ילדים יש לו, וגם טען שמקצועו נהג קטר - מבלי שישב מימיו בקטר. כלומר - הצגת סלאח שבתי הפרימיטיבי ועלוב (ועוד על ידי חיים טופול !) מוצדקת מבחינה מדעית, וכל המלעיזים הם קנאים. כשנשאל קישון מדוע אין התייחסות לערבים בספריו או סרטיו, השיב ללא היסוס - ''מה עם סלאח שבתי ? הוא לא ערבי ? ודאי שהוא ערבי !''.
מתן פרס ישראל לגזען קישון שחי רוב זמנו בעיירה המתוקה אפנצל שבצפון שוייץ היא בהחלט מעשה נכון וראוי למדינת ישראל של היום.




http://www.faz.co.il/thread?rep=685
מהם האלמנטים הגזעניים שמצאת בסרט סאלח שבתי?
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 18/04/2002 שעה 10:56)


http://www.faz.co.il/thread?rep=687
ובכן
נוח ווגמן (יום חמישי, 18/04/2002 שעה 12:41)
בתשובה ליובל רבינוביץ

סלאח לא יודע כמה ילדים יש לו. אולי קישון נתקל במקרה באדם כזה, אבל אני עדיין לא פגשתי יהודי מרוקאי, תונסאי או אלג'יראי שאינו יודע את שמות ילדיו ! זה מתלבש על הסטריאוטיפ הגזעני של ''הם לא אוהבים את ילדיהם כמונו'' שמושמע לעיתים על ידי אשכנזים כלפי מזרחים (יהודים והרבים) וגם על ידי מזרחים כלפי אשכנזים.
התנהגותו של טופול היא במפורש קריקטורה של היהודי המזרחי. כשיהודי הונגרי עושה בשנות הששים קריקטורה קיצונית של יהודי מזרחי - זו בעיני גזענות. זה מזכיר את הדמויות השחורות בקולנוע האמריקאי עד שנות הששים - נלעגות ומוגזמות.
לדעתי צריך לשדר את סלאח שבתי ב''פריים טיים'' היום ולתת לציבור להתרשם בעצמו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=693
אין לעשות משפט שדה לדמות ספרותית
שמעון גלבץ (יום חמישי, 18/04/2002 שעה 14:55)
בתשובה לנוח ווגמן

ראה בקישורית המצ''ב תגובה מפורטת למדי בנושא זה.

וספציפית, לסאלח שבתי. גם הקיבוצניקים האשכנזים בסרט מוצגים באור נלעג, אחרי ככלות הכול מדובר בסאטירה. בסרט יש סצנות אחדות שבהן אפשר להתבר לסלאח רגשית, כמו הסצנה שבה הוא מדבר לאלוהים, או הסצנה שבה הוא מנסה לפתות כלב שמירה באמצעות נקניקיה אך נוגס בה מדי פעם שכן הוא רעב בגלל עוניו; או הקטע שבו הוא מוותר על תשלום בעד בתו חבובה כי התפיסה הקיבוצניקית מעוררת בו בשלב מסוים בוז עמוק כלפיהם.

קישורים:
אין לעשות משפט שדה לדמות ספרותית: http://www.haayal.co.il/thread.php3?rep=36930

http://www.faz.co.il/thread?rep=696
אתה צודק אבל...
נוח ווגמן (יום חמישי, 18/04/2002 שעה 15:22)
בתשובה לשמעון גלבץ

בהקשר של מצב יהודי המזרח בישראל בשנות החמישים ועד שנות השבעים - היה מקום להיזהר בתיאורים סטראוטיפים של יהודי מזרחי. זאת מכיוון שלא היה כל איזון על ידי דמויות ''חזקות'' בתקשורת.
וחוץ מזה, אני חושש שהראיון עם קישון הזכיר לי מאוד את הראיון עם שמואל שניצר ז''ל, שכאשר נשאל האם היה מתנגד לכך שבנו או בתו יינשאו ליוצא אתיופיה פרץ בצחוק משוחרר שהעיד על כך שמבחינתו הדבר הוא בגדר מדע בדיוני. יהודים רבים בני דורו של קישון ושניצר היו מושפעים מהגזענות הארופאית כלפי תושבי אסיה ואפריקה. זוהי עובדה עליה אני מוכן להעיד בבית משפט.

http://www.faz.co.il/thread?rep=689
בזכותו של קישון
אסף ברטוב (יום חמישי, 18/04/2002 שעה 12:47)

אחבוש לצורך הענין את כובע הסניגור של קישון, ואנסה להשיב על קובלנותיך:

1. הצבע, בבקשה, על מה שלדעתך *מסולף* ב''סלאח שבתי''.
2. אינני יודע מדוע בחרת להשתמש בביטוי ''מוצדקת מבחינה מדעית'', שהרי מה למדע ולענייננו. האם שרבבת זאת בתום לב, או שכיוונת לקונוטציה שלילית מוכרת, כגון האידאולוגיה הנאצית?
3. ראשית, בספריו של קישון יש התייחסויות לערבים לרוב, אם כי כמעט תמיד לערבים ממדינות ערב (עיין ''חוסיי, יקירי'', ''איך איבדנו את אהדת העולם'', ''אבשלאכטונג'', ועוד), ולא לערבים ישראלים, ואני מניח שעל כך דיברה השאלה. שנית, מרוקו שייכת לליגה הערבית, ומכאן שלפי הגדרתה-היא, היא מדינה הערבית. סלאח שבתי, אם כן, הוא יהודי-ערבי שהיגר לישראל, ועל אף שאין זה מקובל בשיח היהודי-ישראלי, אין זה גזעני מצד קישון לכנותו ערבי.

לסיכום, איני מוצא בדבריך הוכחה לגזענות מצד קישון, ובוודאי שאין בבחירתו לחלק את זמנו בין ישראל ובין שוייץ, שם (ובשאר אירופה) הוא נהנה מפופולאריות עצומה, כדי להרשיעו בגזענות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=694
שוב סלאח שבתי
נוח ווגמן (יום חמישי, 18/04/2002 שעה 15:14)
בתשובה לאסף ברטוב

בתגובה אחרת פירטתי מה לדעתי גזעני בקריקטורה על דמות המזרחי שעשה קישון (למשל - אינו יודע את מספר ילדיו).
במילה ''מדעי'' לא התכוונתי לנאצים, אלא לכך שמהכרות עם מרוקאי יהודי אחד, ומבלי לדבר את שפתו, יצר קישון קריקטורה גרוטסקית של דמות המזרחי, ועוד מעז לטעון שסלאח שבתי הוא ''מראה מדוייקת'' של עולי צפון אפריקה.
הרי היו יהודים ''שיילוקים'' באירופה, האם בכך מוצדק הכינוי ''שיילוק'' ליהודי ? היו בודאי מרוקאים שכלפי חוץ היו דומים חלקית לאותה דמות טופולית, אבל היום, כאשר גם האשכנזים מודעים פחות או יותר למסע ההשפלה שעברו יהודי מרוקו והמזרח בישראל, ברור שהדמות של טופול וקישון היתה משפילה וגזענית. ומי שלא סובר כך, שיסביר מדוע, בבקשה.
נכון, דרך אגב, שגם היו דמויות אשכנזיות שהוצגו בצורה קריקטוריסטית מגוחכת על ידי קישון. אבל הן אוזנו בדמויות אחרות מורכבות ואנושיות יותר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=697
חבובה וזיגי
אסף ברטוב (יום חמישי, 18/04/2002 שעה 16:30)
בתשובה לנוח ווגמן

למיטב זכרוני, הדמויות *היחידות* שאינן קריקטורות בסרט הן חבובה (בתו של סלאח) וזיגי (הקיבוצניק המאוהב). כל היתר, אשכנזים ומזרחיים, בהחלט נלעגים ומגוחכים. והרי מדובר בסאטירה חברתית חריפה! לדעתי, קישון דווקא היטיב לראות ולהציג את נקודות החיכוך והשוני בין תרבות המזרח לבין התרבות החלוצית-קיבוצניקית של האשכנזים בסרט, וזאת הרבה לפני אותה הכרה רחבה בקרב הציבור בעוול שנעשה למזרחיים, אותה הזכרת בתגובתך.

לדעתי הסרט מאשים ומוקיע את הממסד הישראלי (''הותיקים'') יותר משהוא מגחיך את בערותו של סלאח.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.