פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_1182

סמרטוט אדום / טור שבועי
גדעון ספירו (יום ראשון, 19/01/2003 שעה 22:58)


סמרטוט אדום


גדעון ספירו



יום ראשון 19 בינואר 2003





צרור מכתבים ששלחתי בימים האחרונים.




1) לכבוד
אלוף (העוול) גיל רגב
ראש אכ''א
צה''ל (צבא הקלגסים לישראל)

באתרי האינטרנט של העיתונות היומית (''הארץ'',''ידיעות אחרונות'') דווח כי ביום חמישי 16 בינואר 2003, שפטת בהליך צבאי (שכולו עיוות של כללי צדק אלמנטרי) את סרבן הגיוס יוני בן ארצי, איש המצפון המסרב להיות חלק ממכונת הרצח הצה''לית, ל- 35 ימי מאסר בכלא הצבאי.
זוהי תקופת המאסר השביעית הנוחתת על בן ארצי הפצפיסט, שסך ימי המאסר שלו בגין סרובו ללבוש מדים, לשאת נשק ולהרוג בני אדם, מתקרבים ל- 200.
מתרחש לעינינו עולם הפוך. במקום שיוני בן ארצי ישפוט אותך על השתתפותך הפעילה בצוות הבכיר שמחליט על ביצוע פשעי המלחמה שצבא הכיבוש הישראלי מבצע בשטחים הכבושים, אתה ''שופט'' אותו על סרובו להיות משת''פ עם הרשע והפשע.

נכונותך לשלוח לכלא צעיר זך נקי וטהור, שלא חטא ולא פשע, הוא לכשעצמו פשע.
במדינות דמוקרטיות בנות תרבות, הזכות שלא להתגייס לצבא מטעמי מצפון, ניכללת בתחום זכויות האדם והאזרח. בגרמניה, למשל, שם נהוג כמו בישראל חוק גיוס חובה, הסרוב להתגייס לצבא מטעמי מצפון מוכר כזכות חוקתית. גרמניה הדמוקרטית הפיקה את הלקחים מעברה האפל, ומשחררת אנשי מצפון מהשרות הצבאי. כמה אירוני הדבר שדווקא ישראל, שרבים מאזרחיה הם קורבנות גרמניה הנאצית שלא הכירה בסרוב המצפוני, מאמצת את המצב המשפטי שהיה נהוג במשטר העיוועים - אי הכרה באנשי המצפון ושליחתם לכלא.

עצוב להיווכח, כיצד השרות הצבאי אפף אותך באטימות וברשעות, עד שלא נותרו סדקים דרכם יכולים שרידי רוחות הדמוקרטיה לחדור אליך. שהרי אילו היה סדק כלשהו נותר פרוץ, היית מבין גם מרום כוחך הצבאי, כי ראוי להעריך צעיר בעל ערכים הומניסטים שמצהיר כי אינו יכול לקחת חלק בשלילת חרותם של מליוני בני אדם, שאינו יכול לשאת באחריות להרג יומיומי של אזרחים ביניהם ילדים נשים וזקנים, שכל ישותו מתקוממת לנוכח ענישה קולקטיבית בדמות הריסת בתי משפחות שהופכות תינוקות בני יומם לחסרי קורת גג, שלילת טיפול רפואי, מצור וסגר המטילים מיליונים לעבר סף הרעב.
אני חש קנאה עמוקה כלפיי יוני בן ארצי וחבריו הסרבנים, קנאת אוהב, על שהגיעו בגיל כה צעיר לרמה מוסרית כה גבוהה. כאשר הייתי בגילם פעלתי תחת ההשפעה המסממת של שטיפת המוח בבית הספר ובתנועת הנוער, ורק כעבור שנים הצלחתי להשתחרר ממנה והבנתי איך ניצלו אותי ואת חבריי כבשר תותחים להרפתקנות צבאית.

כפי שנודע לי, אמר לך יוני בן ארצי בשעת ''המשפט'', כי הוא מוכר על ידי הארגון החשוב אמנסטי אינטרנשיונל כאסיר מצפון, ותגובתך היתה ש''אני קובע כאן מי חשוב ומי לא''. לנוכח תגובה שחצנית זו, לא נותר לי אלא לאמץ את לשון להקת הגשש החיוור, שבאחד המערכונים אומר אחד השחקנים את המלים האל מותיות: ''מי אתה יבחוש בן שלולית'' וגו'. אז זהו גיל רגב: מי אתה, יבחוש בן שלולית, שתזלזל בארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל? של נעליך מעל רגליך, כאשר אתה מעלה את שם הארגון על דל שפתיך.

לאור העובדה שאני אזרח הקהילה האירופית, הריני להודיעך, כי מחובתי לעשות את אשר ביכולתי, להביא אותך לדין על פשעיך, בהם שליחתו של יוני בן ארצי לכלא. והיה ואתקל בך בחו''ל, אסתייע בהליך הקרוי מעצר בידי אזרח ואעביר אותך לרשויות בית הדין בהאג. שם תוכל להרהר במעשיך, ולהחליף רשמים עם פושעי מלחמה אחרים המצויים כיום במאסר.

בכל הבוז הראוי, גדעון ספירו




2) לכבוד
תלמיד כתה י''א בבית הספר הריאלי
בחיפה, שקרא לרמטכ''ל ''פושע מלחמה''
(למנהל רון כתרי - נא למסור המכתב לתלמיד)

תלמיד יקר,
ביום חמישי 16 בינואר 2003, קראתי באחד העיתונים כי בשעת הרצאתו של הרמטכ''ל יעלון בבית ספרך, קראת לעברו ''אתה פושע מלחמה ועובר על אמנת ז'נבה''. בעקבות זאת עלה מנהל הריאלי רון כתרי על הבמה ונזף בך, ואמר כי זה ניצול לא הוגן של חופש הביטוי וכיוצא באלה הבלים, ואילו מנכ''לית משרד החינוך והתרבות, רונית תירוש, הגיבה כי דבריך הם ביטוי ל''כשל חינוכי''.
אני מבקש להעביר לך את הערצתי על אומץ ליבך לומר את הדבר הנכון. אכן, אתה צודק במאה אחוזים. הרמטכ''ל של ישראל, בהיותו אחראי לכל הזוועות המבוצעות על ידי צבא הכיבוש בשטחים הכבושים נגד העם הפלסטיני, הכוללים הרג ורצח חפים מפשע וענישה אכזרית של אוכלוסיה אזרחית, עונה בהחלט על ההגדרה של פושע מלחמה, וראוי להעמידו לדין. עשית שימוש ראוי ונכון בחופש הביטוי, בזכות הזעקה והמחאה.

בניגוד לדבר השטות המונומנטלית שיצא מפיה של מנכ''לית משרד החינוך, נכון לאמר שלא זו בלבד שאינך כשל חינוכי, אלא אתה נס חינוכי. כנראה שקורצת מאבן יהלום יקרת ערך, המאפשרת לך לאמץ ולשמור על ערכי אנוש, אבן שאינה נשחקת גם מול משקלה המעיק של מערכת החינוך הגזענית והמסורבלת.
אינני מתפלא שרון כתרי ניצל את מעמדו ההיררכי כמנהל כדי לנזוף בך על אומץ ליבך. רון כתרי הרי בא מאותו בור זימה צבאי בתוכו שקוע הרמטכ''ל. הוא היה עד לפני זמן מה דובר צה''ל שלא התבייש לשקר, לרמות ולהוליך שולל את הציבור בכל הקשור לפשעי המלחמה שביצע צבא הכיבוש.
הרמאות והולכת השולל נטועים ומובנים בתוך תפקיד הדובר שהסכים למלא, ולו רק בגלל השפה הסטרילית והשקרית בה השתמש בהודעותיו. רון כתרי בתור דובר צה''ל מעולם לא השתמש במלים המתארות נכונה את אשר התרחש. אצלו לא היה צבא כיבוש, ולא היו פשעי מלחמה, ולא היתה ענישה קולקטיבית, והמתנחלים אינם טרוריסטים. צבא הטרור הישראלי הפך בהוקוס פוקוס לשוני ל''צבא הגנה'' הנילחם נגד ''ארגוני הטרור'' ואילו רצח ילדים שהלכו ברחובות שכם הפך ''לירי על מפרי עוצר'' וכך הלאה וכך הלאה.

בהבאתו של הרמטכ''ל כמרצה לתלמידים, ממשיך רון כתרי למלא את תפקיד דובר צה''ל, הפעם מאחורי המעטה של מנהל בית הספר.
השאלה שהיתה צריכה להישאל במדינה דמוקרטית היא, מה פתאום מביא מנהל בית ספר את הרמטכ''ל להרצאה בפני תלמידים? מדוע הופך בית ספר לסדנא של שטיפת מוח לגיוס בשר תותחים לצבא הכיבוש?.
אני מקווה שתמשיך לשאת את נס החשיבה ההומניסטית והשמאלית, וכאשר תיקרא להתגייס לצבא תצטרף לשורות הצעירים הנפלאים והמופלאים שאמרו ואומרים למערכת: אנחנו לא נהיה פושעי מלחמה, אנחנו לא נשרת את הכיבוש והדיכוי, אנחנו לא נהרוג ילדים.
שא ברכה.
בהערכה, גדעון ספירו




לכבוד השופט אהרן ברק
נשיא בית המשפט העליון
קרית בן גוריון, ירושלים

מר ברק הנכבד,
כמות ההחלטות של בית המשפט העליון הראויות למחאה, הולכת וגדלה, ועל כן אני צובר מספר פסקי דין, הנגועים בעוול ואי צדק, ומוחה נגדם במסגרת מכתב אחד. בכך לפחות אני חוסך בניר ובבולי דואר. להלן הערות על שלושה פסקי דין.

בעיתון ''הארץ'' מיום 4 בספטמבר 2002 פורסם כי בג''צ בהרכב תשעה שופטים בראשותך, קיבל החלטה תקדימית המאשרת את גירושם של תושבי שכם לעזה. בכדי לטהר את השרץ, אימצת לוליינות לשונית, עיקמת את אמנת ז'נבה הרביעית, הבה ונחכמה לה, בבחינת לא מדובר בגירוש, אלא ''בתיחום מקום מגורים''.
אני מעדיף את הפרשנות של ארגון אמנסטי אינטרנשיונל שהגיב על פסק הדין: ''החלטת בג'ץ היא פשע והפרה חמורה של החוק הבינלאומי. פסיקת בית המשפט מאפשרת הפרה חמורה של אחד העקרונות הבסיסיים ביותר של חוק זכויות האדם הבינלאומי - זכותו של כל נאשם למשפט הוגן ולתת את גירסתו לראיות המוצגות נגדו''. אירגון אמנסטי הוסיף כי פסיקת בג''ץ ''מנוגדת לאמנת ז'נבה הרביעית, לפיה הפלסטינים החיים בשטחים הנימצאים תחת כיבוש ישראלי מאז 1967 הם תושבים מוגנים. טרנספר מאולץ ובלתי חוקי של תושבים מוגנים מהווה פשע מלחמה בהתאם לאמנת ז'נבה הרביעית, ולאמנת רומא העומדת ביסודו של בית הדין הפלילי הבינלאומי''.

עיתון ''הארץ'' מיום 31 בדצמבר 2002 פירסם את פסיקת הבג''צ בראשותך שדחתה את עתירתם של שמונה חיילי מילואים שסירבו לשרת כקלגסי כיבוש בשטחים הכבושים, וטענו כי השירות כופה עליהם לבצע פעולות דיכוי נגד אוכלוסיה אזרחית בניגוד למצפונם.
בפסק הדין כתבת בין השאר כי הכרה בסרבנות העותרים ''עשויה לרופף את החישוקים המחזיקים אותנו כעם''. זהו נימוק אותו יכולים לכתוב שופטים של כל מדינה, עריצה יותר או פחות, שחייליה מסרבים לקחת חלק במלחמות חסרות שחר: כמו פלישת מדינות ברית ורשה לצ'כוסלובקיה ב- 1968, או פלישת ארה''ב לויטנאם בשנות ה- 60 וה-‏70 למאה העשרים, או פלישת ישראל ללבנון בשנת 1982, או פלישת ישראל לשטחי פלסטין המתרחשת בימים אלו.
בפסק הדין לא התייחסת לסוג הפעולות שהעותרים צריכים למלא כחיילי כיבוש. האם זה חוקי או לאו להרוג נשים וילדים? האם זה חוקי או לאו להחזיק שלושה מיליון פלסטינים במחנה מעצר אחד גדול? האם זה חוקי אם לאו לשמור על התנחלויות שהן פשע מלחמה? מה שמרופף את החישוקים כעם, אינו הסרוב לשרת בשטחים הכבושים אלא הנסיון לכפות על אנשי מצפון התבהמות ואיבוד צלם אנוש. החישוקים מתרופפים כאשר ממשלות יוזמות מלחמות שאין לגביהן הסכמה לאומית, ולא בגלל ששוחרי זכויות אדם מסרבים לקחת חלק בפשעים.

ב''הארץ'' מיום 6 בינואר 2003, פורסם כי הרכב בג''צ בראשותך אישר את העונש הברברי של פיצוץ בתי משפחות חברי חוליית סילואן במזרח ירושלים.
מאחר וחברי החולייה נישפטו והורשעו ונישלחו למאסר, מה טעם ראית להפעיל ענישה סביבתית וקולקטיבית גם על המשפחות? במה חטאו הילדים והנשים שהם צריכים להיות עתה חסרי קורת גג?
החוק המאפשר את העונש הבלתי אנושי הזה מקורו בתקנה 119 של השלטון הקולוניאלי הבריטי, שלמרבה האירוניה אומץ על ידי ישראל.
הכלל הצודק לפי איש בעוונו ישא, נשכח מליבך.
הכיבוש סחף אותך ואת חבריך למלא את תפקיד הזרוע המשפטית של הכיבוש.
הריסת הבתים במזרח ירושלים, שטח שסופח לישראל, מקרבת את העונש הזה אל סף ביתינו.
עד כה הופעל עונש זה על פי עקרון האפרטהייד רק נגד ערבים. טרוריסטים ורוצחים מקרב המתנחלים נישארו פטורים ממנו. אפילו ביתו של הרוצח גולדשטיין בהתנחלות קרית ארבע לא נהרס (הדברים נכתבים לא למען הרחבת העונש הנורא הזה ליהודים, אלא לביטולו כלפיי פלסטינים).
תקנה 119 מאפשרת לאלוף הפיקוד להרוס גם את ביתי וביתך. במקום שתכריז על תקנה זו כבלתי חוקית בעליל, אתה מסתמך עליה למען אישור הפשע כלפיי פלסטינים.

המשותף לכל שלוש ההחלטות, הוא, שבית המשפט, ככל שמדובר בשטחים הכבושים, הפך לשפחה חרופה של ממשלת ישראל וצבא הכיבוש.
שופטי בית המשפט העליון, כתוצאה מפסיקות רצופות לאורך שנים, בלתי חוקיות בעליל המפרות את החוק הבינלאומי ופוגעות בצורה יסודית בזכויות אדם בסיסיות, הופכים עצמם למי שייתבעו לתת את הדין על פשיעה שיפוטית.
חבל שאתה, שכילד סבל בתקופת השואה מכל הרעות החולות של ענישה קולקטיבית ואכזריות של צבאות כיבוש, נותן יד לממלכת המשפח.

בכבוד הראוי, גדעון ספירו




לכבוד ציפי לבני
שרת החקלאות
ירושלים

גברתי השרה,
זה עתה חגגנו את ט''ו בשבט, חג שאמור לבטא את אהבתנו לטבע, לצומח, לירוק, וברוח התקופה- את ההתחשבות באיכות הסביבה.
הילדים יוצאים לנטיעות, שהרי ארצנו לא משופעת ביערות ובגשמים, ועל כן כה חשוב לשמור על מה שכבר קיים.
והנה, לקראת ט''ו בשבט פורסם כי מדינת ישראל באמצעות צבא הכיבוש והמתנחלים עקרו בשטחים הכבושים למעלה משלושת רבעי מיליון עצים, ביניהם עצי זית בני מאות בשנים.
את חברה בממשלה שממלמלת אהבה לארץ, שטוענת כי שטחי הכיבוש הם בכלל חלק מאדמת המולדת היהודית, אבל בפועל אתם מתנהגים כמו חבורת פיראטים ששונאת את הארץ שנאה עזה. רק מי שמתעב את הארץ מסוגל לעקור ממנה למעלה מ- 750 אלף עצים ולהפוך אותה למעשה למדבר צחיח.

המתנחלים והחיילים מבטאים בעקירה הפראית, כי אין הם חיים במולדתם, אלא הם שייכים לכת של פולשים דתיים קנאים, שבשם מצוות התורה המוזרה שלהם עוקרים ורומסים כל דבר ירוק, בבחינת להם לא יהיה ולנו לא יהיה.
ככה מתנהגים חייזרים שפלשו לכדור הארץ כדי להופכו לארץ ציה של מוות ותוגה, ולא מי שרואים בה מולדת של שמחה וצמחיה.
דווקא אנשים כמוני, שלא רוצים לחמוס את הזולת, שמכירים בזכותו של העם הפלסטיני לחיות על אדמתו, שאין להם כל דרישות בעלות על הקרקע שם, הם האנשים שגם מגינים על הטבע, על העצים, על הירוק, על הסביבה.
אנא ממך, הפסיקו לעקור ולהרוס. תנו לפלסטינים לזרוע ולנטוע. צאו מהשטחים.

בכבוד הראוי, גדעון ספירו







http://www.faz.co.il/thread?rep=23693
יוני בן ארצי רק נכלא, סוקרטס הוצא להורג. מכאן יש
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שני, 20/01/2003 שעה 8:08)

יתרון לדמוקרטיה הישראלית על הדמוקרטיה האתונאית שהיא הדגם האולטימטיבי של הדמוקרטיות בהיסטוריה. מכאן,ספירו, אין לחפש בדמוקרטיה לא צדק ולא הגיון אלא רק התגוננות כמו בכל משטר אחר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23703
מר אדון כבודו גדעון, מה נעמו לי דבריך האמיצים
מה כבר יש לזכור (יום שני, 20/01/2003 שעה 8:47)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"

מעוז רוחך ואון דבריך עלינו ללכת צעד נוסף לקראת הגשמת הצדק האולטימטיבי, וישרור השלום על פני הארץ.

אתה צודק לכל הקשור לסרבני הגיוס. אין לכלוא אותם לפרקי זמן של שבועות, לשחררם ושוב לכלוא אותם. מדוע לא לכלוא אותם ישר למספר שנים, ואז לא נטרטר את המערכת המשפטית ומערכת הכליאה של הצבא. וכל זה מעוגן בחוק הישראלי, הדומה ברוחו ובסעיפיו לכל החוקים המערביים, האזרחיים והצבאיים. שכן דינו של סרבן גיוס בארה''ב, למשל, המסר להתגייס בזמן מלחמה הוא מוות. ד''א, גם בישראל. אבל אני איני מציע ליישם חוק ברברי זה, אלא להסתפק במניין שנים בכלא, עבור הקרוב של ביבי וחבריו, העושים את השירות הצבאי קרדום פוליטי לחפור בו. זוהי עבירה חמורה שיש עימה קלון, ועל כך הם צריכים לשלם.
תאר לך מה היה קורא אם הצבא היה מורד ומתנגד לפינוי מתנחלים בעת קריאה. ואני אומר הצבא, כי לצערך ישנם הרבה יותר תומכים בהתנחלויות בתוך הצבא, מהמתנגדים להם. לכן, עליך להיות מעל ויכוחים פוליטיים בבואך לשפוט את מערכות המשפט, ולסגל לעצמך שאתה חי במדינה דמוקרטית עם חוקים מובנים וברורים. אתה רוצה לשנות את החוקים? הצטרף למפלגה או הקם לך מפלגה ותיאבק בכנסת. אבל לא ברחובות.

מכאן, שבית המשפט של המצפון האנושי דוחה בזילזול את פנייתך וזורק אותה לפח האשפה של ההיסטוריה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23724
''הדמוקרטיה האתונאית כדגם אולטימטיבי'': קישקוש פרוע
מיכאל מ. שרון (יום שני, 20/01/2003 שעה 10:42)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"

עם נתינת המגנה כרטא באנגליה בימי הביניים עולה להיסטוריה צורת שלטון חדשה: זו היא המערכת השלטונית המאוזנת בין כוחות נוגדים.

איזון זה הינו סינכרוני בזמן. זאת בעוד בשלטון האספסוף האתונאי (דמוס - המון) היתה החלפת השילטון סריאלית בזמן, ולא היה ברגע נתון דבר שיבטיח הגנה משרירות השילטון.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23727
ה''דמוקרטיה'' הטוטליטרית: בספר: ''החברה הפתוחה
מיכאל מ. שרון (יום שני, 20/01/2003 שעה 10:50)
בתשובה למיכאל מ. שרון

ואויביה'' מבהיר פופר את אופיו של אפלטון (או סוקרטס למעשה, במסקנות אליהם מובילה גישתו) כאויב החברה הפתוחה, וחסיד הטוטליטריות. האם גם פרופ' בכלר נעשה בצוק העיתים אויב החברה הפתוחה?

אלה עורפים ראשים בסיטונות, אלה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23740
מבחינת החלפת השלטון אין הבדל בין שתי השיטות.
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שני, 20/01/2003 שעה 13:51)
בתשובה למיכאל מ. שרון

מבחינת איזון הכוחות: בדמוקרטיה האתונאית האיזון הוא בין כוחות בעם ובדמוקרטיה המודרנית הוא איזון בין קבוצות השררה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23742
הפיכת העם לאספסוף פרוע: ביטול סינכרוניות האיזון
מיכאל מ. שרון (יום שני, 20/01/2003 שעה 14:11)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"

איזון בין גורמים שאינו סינכרוני בזמן (כלומר שה''איזון'' מתופעל אחת לשנה או אחת לתקופה כלשהיא - אינו איזון.

באספסופו-קרטיה האתונאית לא היה איזון סינכרוני כזה, אלא גבור קבוצת אספסוף אחת על משניה מדי הצבעה להצבעה. סמיכות ההצבעות הללו יצרה מצב בו:

1) נאלצו לשחד את האספסוף

2) נאלצו לפנות לצרכי האספסוף לסנסצייה וחיפוש גירויים באמצעות אג'נדות דמגוגיות, משלהבות ופופוליסטיות.

3) נאלצו לרדת, תוך הורדת ההמון, לרמה הייצרית הנמוכה ביותר בשיטה המחזקת עצמה self-reinforcing

דהיינו שהשיטה שהתאימה עצמה למוחו המשוער של האספסוף - יצרה אותו, והפכה את העם לכזה.

והערה לזה המדבר על קבוצות שוליים מטורפות: מעצם ההגדרה של ''שוליים'' מדובר בכמות מצומצמת של אנשים, הנמצאים 2 או 3 סטיות תקן מהממוצע ה-main stream .

כבר אלן גרינשפאן, נגיד הפד' דיבר על חוק המספרים הגדולים: מכיוון שכה רב מספר האנשים, הרי שעבור כל רעיון עוועים, למשל שמטריות רוקדות פולקה לאחר שאנו נירדמים, תמיד תמצא קבוצה העולה על 0 של אנשים הדוגלים ברעיון כזה. יש אף כאלה, לדבריו, המוכנים להשקיע 2 דולר בהגרלה שסיכוייהם לזכות בה הינו אחד ל- 100 מיליון.

ובכן מכיוון שמדובר במתי מספר, הרי שאין להגדירם כגורם כוח בעל משמעות כלשהי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23750
מיכאל: אבל לפי עקרון ''אפקט הפרפר'' של תורת הכאוס
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שני, 20/01/2003 שעה 15:05)
בתשובה למיכאל מ. שרון

גם מתי מעט הם כוח פוטנציאלי. משה רבנו לדוגמא היה יוצא דופן בכמה דרגות ובכל זאת הוא השפיע על כל ההיסטוריה האנושית מאז שהופיע. אותם דברים אמורים על סוקרטס.

ואשר לסינכרוניות: לעולם אין סינכרוניזציה מלאה כי לעולם אין סימטריה מלאה במערכות דינמיות ובני אדם ומדינות הם מערכות דינמיות.

אכן שיחדו את האספסוף באתונה, אבל גם משחדים את האספסוף בישראל וכל העם רואה את הקולות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23765
לתלמיד: E'lan hysterique-ve'ridique המסר ההיסטרי
מיכאל מ. שרון (יום שני, 20/01/2003 שעה 16:31)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"

ההבדל בין מסר היסטרי - הינף צווחה דמגוגי המסיט אנשים באופן קולקטיבי מבקרת התבונה ואינטואיציות הצדק הטיבעי, ובין מסר אמת בונה הינו ב- 2 נקודות:

1) גורם ההתמדה הטיבעי: מסר היסטרי פועל ב- 2 פאזות: פאזת ההיסחפות ההיסטרית, ולאחריה פאזת הנמוגות, בדומה לנפיחה בסופת טורנאדו - הוא מפסיק להכות גלים, ככל שיצווח הפופוליסט או נביא השקר ככרוכיה.

2) גורם הריאקציה הטיבעית ההולכת ומועצמת ever-increasing reaction : כנגד ההינף ההיסטרי/פורע
E'lan hysterique קמה ריאקציה סוחפת המונים ונבנות קואליציות-נגד בקצב הולך וגובר בתנועה גלית מתעצמת.

דבר זה אנו רואים למשל בקואליציה הבינלאומית שהלכה והתעצמה כנגד היטלר, ואף בקואליציה הפנימית כנגדו שהונהגה על ידי האריסטוקרטיה הפרוסית ומצאה ביטוי בהתקוממות ה- 20 ביולי 1944 בראשות הקולונל שטאופנברג והפילדמרשל ארווין רומל ורבים אחרים.

תאור מהלך דברים כזה מובא בהבנה היסטורית/אנושית גבוהה על ידי וויליאם שייקספיר בטרגדיות ''ריצ'רד השלישי'' ו''מקבט''.

ולחילופין: לפנינו קריטריון שהצבתי להינף ותנועה היסטוריים המציינים *אמת* וקידמה
e'lan progressif/ve'ridique לעומת הינף היסטרי. הקריטריונים 1 ו- 2 שצויינו למעלה הם המבחינים בין השניים. זו גישתי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23768
למיכאל: המודלים שתיארת אינם קיימים במציאות
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שני, 20/01/2003 שעה 18:09)
בתשובה למיכאל מ. שרון

אלא לכל היותר בעולם האידיאות של אפלטון או בעולם התיאוריות של אנשי האקדמיה. במציאות שני המסרים קשורים זה בזה ללא הפרד: יש אמת בהיסטוריה ובהיסטוריה יש אמת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23779
היסטריה: מגמת ''הגברה'' לקצוות ועוות דיספונקציונלי
מיכאל מ. שרון (יום שני, 20/01/2003 שעה 19:22)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"


http://www.faz.co.il/thread?rep=23780
מגע תקין עם המציאות הינו אנלוגי לספקטרום של תדרים
מיכאל מ. שרון (יום שני, 20/01/2003 שעה 19:47)
בתשובה למיכאל מ. שרון

ההיסטריה הינה הגברת האנרגייה (נגיד, יותר דציבלים) לתדרים בקצוות הספקטרום, תוך הנחתה attenuation עד קרוב ל- 0 של כל טווח תדרי הביניים.

תפיסת המציאות של ההיסטרי אנלוגית אם כן:
לרדיו-טרנזיסטור קטן בעל מגבר ''דפוק'' ורמקול קטנצ'יק חסר רגישות שהורכב בבית מלאכה בעזה ונושא תווית מותג מזוייפת של קונסרן יפני.

תפיסת מציאות זאת גם אנלוגית:
לאותן מראות מעוותות בלונה-פארק. דמותך משתקפת מהם נמוכה מאד ושמנה עד בלי די, או גבוהה ומשוכה כנקניקייה ארוכה.

אלו למעשה פילטרים בעלי פונקציית עוות מסויימת

רבים הם המתהלכים בתוכנו, בתוכם פוליטיקאים משפיעים ודמויות בעלי מהלכין ציבוריים, שתפיסת המציאות שלהם הינה אותה:
תפיסת מראת לונה-פארק או טרנזיסטור-עזה.
*****************************************

אבל הם ''מעניינים'', ניתפסים כמרתקים או רוחניים ושונים מהרגיל ולכן דבריהם מכים גלים,

והעיוות הלא-מתפקד ניתפס כנושא אמת פנימית חשובה.
*************************************************

לכן גם אנו ניראים כפי שאנו ניראים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23900
שרון: למד לכתוב ברור יותר. לפי כתיבתך מתעורר רושם
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 23:47)
בתשובה למיכאל מ. שרון

שגם אתה אינך מבין מה אתה כותב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23942
אוי, אתה לא נעלב, נכון? למה תחשוב שהתכוונתי אליך?
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 22/01/2003 שעה 14:19)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"

שתה כוס מים, תנוח.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23786
לתלמיד באקדמיה - הדמוקרטיה היוונית לא היתה דמוקרטי
ראובן גרפיט (יום שני, 20/01/2003 שעה 21:46)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"

ה. צא ולמד את מה שבאמת התרחש. האתוניאם היו אוסף עריצים, שהחזיקו עבדים אשר עבדו ופרנסו אותם. בבחירות עצמן השתתפו רק מעטים יחסית ובעלי הרכוש.
על פי הנאומים והסיפורים של התקופה , חלקם של אפלטון, מדובר בחברה מנוונת ואטומה.
דרך אגב - אין כל הוכחה ממשית לקימו של סוקרטס, אלא רק סיפורים עליו מכתביו של אפלטון.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23793
ומה רע בכתבי אפלטון כמקור לקיומו של סוקרטס?
מי שזוכר (יום שני, 20/01/2003 שעה 22:33)
בתשובה לראובן גרפיט

רוב האישים בעת הקדומה קיימים רק משום שכתבו עליהם.

הטענה שאתונה או הרפובליקה הרומית לא היו דמוקרטיות היא נכונה רק אם משוים אותם לדמוקרטיות מודרניות אך אין כל צל של ספק כי בהשואה לשלטון מלכים, טיראנים או קיסרים, הן היו דמוקרטיות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23804
מקורות נוספים לסוקרטס: כסנופונס שכתב על מסע
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 0:07)
בתשובה למי שזוכר

האתונאים לפרס וכותב הקומדיות האתונאי המהולל אריסטופנס שהזכיר את סוקרטס במחזותיו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23822
מה קדם למה? אנאבאסיס ואריסטופנס
מי שזוכר (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 8:37)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"

או אפלטון?

http://www.faz.co.il/thread?rep=23851
אפלטון חי 80 שנה וזה היה גיל מופלג מאוד בימי
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 13:26)
בתשובה למי שזוכר

קדם.במהלך חייו פעלו גם אחרים שהזכירו את סוקרטס בכתביהם. מכיוון שרוב הספרים מאותם ימים נשרפו בשריפה הגדולה באלכסנדריה, לא ניתן לקבוע מי קדם למי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23862
אי אפשר לדעת עם הסיפור של כסנופון הוא לפני
מי שזוכר (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 15:05)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"

או אחרי אפלטון?

http://www.faz.co.il/thread?rep=23887
לאחר אפלטון , על פי מה שהוא מתאר הוא מדבר
ראובן גרפיט (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 22:33)
בתשובה למי שזוכר

בלשון עבר

http://www.faz.co.il/thread?rep=23886
לתלמיד באקדמיה - הוא חי הרבה יותר מאוחר ולא פגש
ראובן גרפיט (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 22:30)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"

את סוקרטס , בדומה למה שכותב אפלטון אשר היה תלמידו- לדבריו. עדות שמיעה/ קריאה אינה מתקבלת. גם אני כתבתי על סוקרטס עבודה באוניברסיטה - אז זו הוכחה לקיומו?

http://www.faz.co.il/thread?rep=23891
צריך נימוקים כבדי משקל על מנת לשלול עדויות
מי שזוכר (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 23:05)
בתשובה לראובן גרפיט

כתובות מהזמן העתיק.
האם יש לך נימוק כזה או שזו היתה רק הערת אגב?

http://www.faz.co.il/thread?rep=23885
למי שזוכר - נכון, אבל האם משטר שלנשים אין בהן זכות
ראובן גרפיט (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 22:26)
בתשובה למי שזוכר

הצבעה, שלא לדבר על העבדים שאין להם זכות להיות אזרחים וכן לא לילדיהם , יכולה להקרא דמוקרטיה?
לגבי סוקרטס - זו היתה סתם הערה מתודית שאין הוכחה אחרת לקיומו. ראה- ספרי הזוהר משויכים לרבי שמעון, מה שכמובן לא נכון( כי הםנכתבו על ידי שני אנשים מספרד בתקופת בערך גרוש ספרד), האם אתה יכול לטעון, באנלוגיה כמובן, שקיום ספר הזוהר הינו הוכחה לקיומו של שמעון הצדיק?

http://www.faz.co.il/thread?rep=23892
אם זו היתה סתם הערה מלומדת, אין לי בעיה
מי שזוכר (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 23:10)
בתשובה לראובן גרפיט

רק תזכור כי דחיית דברים הכתובים במקורות עתיקים מחייבת נימוקים כבדי משקל.

בעניין הדמוקרטיה, אנחנו משחקים במילים, אם סתם רוצים להתחכם אפשר לומר שהמשטר שלנו איננו דמוקרטיה כי אינו דומה לשלטון באתונה וסתם גנבנו להם את השם של השיטה.

ברור כי זו אינה דמוקרטיה במשמעות המודרנית שלה, אבל יחסית לצורות השלטון האחרות בעולם העתיק זו היתה דמוקרטיה למופת.
תשוה את זה לשלטון אנשי הדת אצל היהודים, או לשלטון הפרעונים, או לשלטון הפרסי, או הבבלי, ואם תרצה לאבסולוטיזם באירופה, או לדיקטטורות של המאה ה עשרים, ואז תראה עד כמה הוא היה דמוקרטי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23763
על ''הדמוקרטיה האולטימטיבית''
דוד פלד (יום שני, 20/01/2003 שעה 16:20)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"

כנראה שלא שיננת את תלמודך.

הדמוקרטיה האתונאית חלה רק על אזרחי אתונה (פחות מעשרים אחוז של תושבי אתונה). ההצבעות התקבלו ע''י השלכת ''האוסטריסזמוס'' (סוג חרס) ובמקרה הטוב השתתפו בהן עד אלף איש שנכחו באיצטדיון. לא ששיש בדברי להקטין מערכה של צורת השלטון הזאת, אך היא רחוקה מאד מלהיות מודל לדמוקרטיה של ימינו.

רק לתשומת לבך ''סטודנט'', יש פנים רבות לדמוקרטיה הקיימת במתכונותיה השונות כמאתיים שנה בלבד. בקיצור, אחרי בת הספר העממי של אתונה קרו כל מיני אירועים נוספים שעליהם כנראה עוד תלמד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23769
דוד: אתונה לא היתה ''בית ספר עממי'' אלא התפרצות
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שני, 20/01/2003 שעה 18:14)
בתשובה לדוד פלד

''הר געש'' של תבונת האדם בכל התחומים.

יש כמובן הרבה הבדלים בין הדמוקרטיה האתונאית לבין הדמוקרטיה ''המתקדמת'' של ישראל, שאותה היית מכנה, לפי עולם המושגים שלך: ''אוניברסיטה'', בדמוקרטיה. אבל אינני משוכנע שההבדלים הם לטובת ''האוניברסיטה הישראלית'', מן הבחינה הדמוקרטית כמובן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23781
לסטודנט
דוד פלד (יום שני, 20/01/2003 שעה 19:48)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"

לא. התכוונתי להתפרצות הלא מוסברת של לוק, מונטיסקייה, רוסו, וולטיר, דה-טוקוויל,מדיסון ג'פרסון, מיל, טלמון, ריצ'רד טוני, ג'וזף שומפטר; רשימה חלקית שבחלקית. התפרצות של כל מיני כאלה שהמבנה של השלטון הדמוקרטי העסיק אותם והיא נמשכת כבר מאתיים שנה.

או אולי אתה סבור ש''אם אבותינו כמלאכים הרי אנו כבני אדם. ואם הם כבני אדם, הרי אנו כחמורים''. אולי תתפלא, גם על הדמוקרטיה הישראלית יש מספיק מחקרים, אך וודאי שלא תרצה לדעת עליהם.

דרך אגב, לאיזו תקופה בדיוק אתה מתכוון כאשר אתה מדבר על אתונה? לידיעתך, בתקופה של פריקלס (אותה בדרך כלל מביאים כדוגמה לדמוקרטיה) היו כ- 43,000 אזרחים, כ- 3000-6000 השתתפו כנראה באספת העם. מעבדים, נשים ומזרים נשללו כל הזכויות. זוהי הסיבה שנוהגים לכנות את ההתפרצות שלך ''אריסטוקרטיה מורחבת''. לא הייתה חלוקת רשויות ולא היתה כל דרך להגביל את השלטון. דת הפוליס הייתה דת המדינה ואסור היה לשלול אותה או להטיף לדת אחרת. לכל פעילות פוליטית קדם טכס דתי.

כאשר דיברת בזלזול על הדמוקרטיה הישראלית ודאי הבאת בחשבון כמה מהעובדות ההיסטוריות האלה...

http://www.faz.co.il/thread?rep=23699
ברשותך גדעון אגיב רק למכתב הראשון
נמרוד ברנע (יום שני, 20/01/2003 שעה 8:43)

ובתור סרבן החתום על מכתב השמיניסטים ברצוני להגיד לך שאנו זקוקים לעוד אזרחים מוסריים כמותך שיתמכו בנו וימשיכו לשלוח מכתבים.
הלאה הכיבוש!
אחרי לסרבנים!

נ.ב.
פיסקת הסיום של המכתב הראשון נהדרת

http://www.faz.co.il/thread?rep=23705
ואם הוא לא הרשה לך, אז מה? תקרע קריעה?
מה כבר יש לזכור (יום שני, 20/01/2003 שעה 9:15)
בתשובה לנמרוד ברנע


http://www.faz.co.il/thread?rep=23751
לא אחבוש שק על הראש ואמר תפילה
ארץ הבצ (יום שני, 20/01/2003 שעה 15:06)
בתשובה למה כבר יש לזכור

בשנה הבאה במערת המכפלה הבנויה

http://www.faz.co.il/thread?rep=23721
הנה עוד מכתב תמיכה: מלחמת בני חושך בבני 18
פנינה פירסטון (יום שני, 20/01/2003 שעה 10:12)
בתשובה לנמרוד ברנע

מלחמת בני חושך בבני 18

ב- 16.1.03 שלח ראש אכ''א, האלוף גיל רגב, את סרבן המצפון יוני בן-ארצי לכלא בפעם השביעית ברציפות, על סירובו להתגייס לצבא מטעמי מצפון.

מה יקרה לאחר שיוני יסיים את תקופת המאסר הזאת, [בסה''כ 196 יום]?

אני מרשה לעצמי לנחש שהוא יישפט לתקופת מאסר שמינית ותשיעית ועשירית וכיו''ב...

מתוך התבוננות בהתנהגות של שרון, מופז ויעלון כנגד האוכלוסייה הפלסטינית אני גוזרת גזירה שווה לגבי יוני בן ארצי, חגי מטר, אדם מאור, יוני יחזקאל, מתן קמינר ואבשלום בן צבי, שחר בן הר, וליאור לבנה הנמקים היום בבתי הכלא הצבאיים, על סרובם לשרת בצבא מטעמי מצפון. מתברר שהן לגבי המלחמה בפלסטינים והן לגבי הסרבנים הצעירים, יש כאן הפגנת שרירים מצ'ואיסטית, שמוליכה לשומקום!

בדיוק כמו בניסיונותיהם האינסופיים של שרון, מופז ויעלון 'להכניע את הטרור', כך הם מתכוונים 'לחנך מחדש' את סרבני הגיוס. ואני משערת שההצלחה בקרב הסרבנים תהיה כמו הצלחתם במלחמה נגד הטרור, שהרי הם 'הרסו את תשתית הטרור' אינספור פעמים [התוצאות בשטח מוכיחות את ה'הצלחה' הרבה]. כך גם עם הסרבנים. אני משערת ש'על ידי כיפוף ידיים מסיבי' הם יצליחו אולי לשבור אותם נפשית [ואז הם בלאו הכי לא יצלחו לצה''ל], אך לא לשנות את מצפונם.

יש להניח שאצל שרון, מופז ויעלון לא ירד עדיין האסימון, שלא זו הדרך! שהדרך היחידה לפתרון כל בעיותינו היא דרך השלום! או שמא נעשה הדבר בכוונת מכוון - בני החושך האלה מבינים בדיוק למה מביאים מעשיהם, הם יודעים שבפעולותיהם הם מנציחים את מצב המלחמה. ונראה שהנצחת מצב המלחמה הוא בעצם האינטרס האישי שלהם. בעת שלום לא יהיה לאיש צורך בהם. .

זוהי הפגנת שרירים מצ'ואיסטית מובהקת: אם משהו לא הולך בכוח, מפעילים עליו יותר כוח, ואם גם זה לא הולך מפעילים אלימות!

באותו היום, ב- 16.1.03, שבו נכלא יוני בן ארצי בפעם השביעית, החלו נועם בהט והלל גורל בשביתת רעב בכלא 4. שניהם מחותמי מכתב השמיניסטים, כלואים בפעם השנייה. שניהם בכלא משום סירובם לשרת בצבא מטעמי מצפון. שניהם מוחזקים באגף הבידוד של הכלא.

עולה השאלה מה ישים לזה סוף?

בטווח הקצר נראה לי שרק התערבות בינלאומית תפסיק את האלימות הזאת!

בטווח הארוך, אני מקווה שיקומו לנו מנהיגות/ים אזרחיים, ולא מיליטריסטיים, שטובת הכלל בראש מעייניהם! אני חולמת על היום הזה.

פנינה פירסטון
חברה בפרופיל חדש, התנועה לאזרוח החברה בישראל; חברה בקואליציית הנשים לשלום צודק, וסבתא ל- 3.

http://www.faz.co.il/thread?rep=75480
הנה עוד מכתב תמיכה: מלחמת בני חושך בבני 18
דניאל (יום רביעי, 22/03/2006 שעה 11:50)
בתשובה לפנינה פירסטון

פנינה פירסטון
תפסיקי לדחוף את אפך לכל דבר

http://www.faz.co.il/thread?rep=23767
לברנע: לפני שאתה מתלהב יותר מידיי, הייתי מיעץ- -
רפי אשכנזי (יום שני, 20/01/2003 שעה 17:48)
בתשובה לנמרוד ברנע

לך לעשות צבא כמו בן אדם, לא בגלי- צה''ל או ב''במחנה'', לפחות כמו שעשה ספירו בגילך , ואפילו אבנרי, ורק אח''כ לתפוס פוזה מוסרנית. לפני שתעשה זאת, התבטאויותיך הם במיקרה הטוב מעלות חיוך, ובמקרה הרע מעוררות רחמנות.
אין זה קשור לימין או לשמאל, אינך אוחז מיים במאבקך לפני שבכלל הית בצבא, ואתה אפילו מזיק למושאי מאבקך.
הטפותיך והתלהבותך כנגד שרות בצבא מריחות לכל היותר מאנוכיות מתפנקת עד אז.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23984
ברנע , בהמשך לביקורתו של אשכנזי, מה ההבדל בינך לתל
ראובן גרפיט (יום רביעי, 22/01/2003 שעה 22:28)
בתשובה לרפי אשכנזי

מיד ישיבה אשר שרת 3 חודשים (תרומה אפס ), או למשגיח כשרות המתגאה ב 3 שנות שירות? האם זה נקרא שירות צבאי? האם יש בזה תרומה למדינה, לחלוקת העומס הבלתי צודקת?

http://www.faz.co.il/thread?rep=23702
מעניין לראות את התשובות והתגובות
מי שזוכר (יום שני, 20/01/2003 שעה 8:46)

של הנמענים, אם בכלל היו כאלה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23704
גם בעניין יעלון צודק אתה בהחל. יש לראות את יעלון
מה כבר יש לזכור (יום שני, 20/01/2003 שעה 9:12)

אישית אחראי למעשי טרור ורציחת ילדים יהודים וכמשת''פ של לוחם החופש המהולל הר כבודו של הקדוש המרטיר ערפאת. אין לעבור בשתיקה על סיוע זה, ויש להעניש אותו בכל בימ''ש שתמצא לנכון.

למר כבוד השופט הגדול אהרון ברק אתה מלקק
כי אתה מפחד אפילו מבית משפט שמאלני. כנראה שהנסיון מלמד. אופייני ביותר.

ובקשר לשרה ציפי לבני, מן הראוי
שהיתה עוקרת שורשי ערבים מחבלים ולא עצים צדיקים. גם בזה אתה צודק.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23761
אם ספירו הוא אביר זכויות האדם
ישראלי פזיז (יום שני, 20/01/2003 שעה 16:15)

אז לוב יכולה להיות יו''ר של נציבות שמירת זכויות האדם באו''ם, ובן-לאדן המנכ''ל.
למה? תשאלו. פשוט מפני שהאנטישמיות יש לה אדרת חדשה קוראים לה ''זכויות האדם'', ומי פוגע בזכויות אלה בעצם זה שהוא עדין חי וקים עם לא אותו יהודי שלא נחשב כאחד האדם לא אז ולא עתה. וכך, אח טבעי הוא בימינו שאותו נבל שרק אתמול שלשום ייעץ לערבים להפציץ את ההתנחלויות עם מטוסים יכול כעת למתוח בקורת על היהודים שלהבדיל יש ביכולתם כיום להתגונן ואף, שומו שמים, להתגבר על אויביהם ולכבוש חזרה את אדמות הלאום ההיסטוריים (גם זאת בהתגוננות). את הרב כהנא פסלו מלרוץ לכנסת למרות שכל חטאו היה שליחת אי אלו מכתבים שלא מצאו חן בעיני הממסד, אבל ספירו יחול להכריז על פשעיו (הדחה לסרבנות גיוס של אנשים צעירים, שהעונש על כך הוא 8 שנות מאסר) ושנאתו ליהודים קבל עולם ואיש לא יפצה פה או יצפצף. חבל שחופש הדיבור הוא כל כך יחסי במדינה זו, מובטח שיחסיות זו תתוקן דבר ראשון לאחר המהפכה הצפויה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23773
ספירו הוא אביר מטעם עצמו וכך כל ''האבירים'' מאז
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שני, 20/01/2003 שעה 18:22)
בתשובה לישראלי פזיז

ימי הביניים ''האבירית''?

http://www.faz.co.il/thread?rep=23828
איך שרה נעמי שמר ומה אמר יגאל אלון ז''ל על עקירה
יורם המזרחי (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 9:43)

''אל נא תעקור נטוע'' שרה נעמי שמר,מוסיקאית גדולה שהיתה בעוונותיה לאלתרמן של הימין.....ומה אמר יגאל אלון ז''ל לקראת פנוי ישובי סיני....''אל תעקור נטוע''...... בעוד שאפשר להתוכח על שאלות סרוב לשרת בצבא ופצפיזם,שהוא עקרון מוכר בכל האומות הנאורות -אי אפשר להבין חטאי עצים. מי שחורט על דגלו הרעיוני מילים כה נשגבות כשירה של שמר -מן הראוי שיצמיד לעצמו ראי קבע,כדי שיראה את פרצופו.....גדעון צודק בהדגשה שחלק ניכר מהחלטות בתי-המשפט נשען על חוקי המנדט הבריטי ובפרט תקנות שעת חירום להם.הבריטים עשו מעשים איומים,כולל הרס,השחתת רכוש,מעצרים והוצאות להורג...סך הכל מעשיהם מתועד ומי שירצה יוכל לקרוא ולהשוות.עדיין כף החובה נוטה לצד הבריטי ואוי לישראל אם הכף תנטה בכוון ההפוך.נגד נושאי נשק יש להלחם עם נשק -זו הדרך הנכונה האמיצה והראויה אך להלחם בהם בשיטות קולוניאליסטיות מובהקות זו טעות הרסנית,המעידה שבמדינת ישראל מסרבים ללמוד מהעבר,אין מפיקים לקחי אחרים וממשיכים כמו דון-קישוט שלחם בטחנות הרוח להלחם במטעים וכרמים.
יש מי שיטענו שזו ''ענישה כלכלית''.....ראו בספרי ההסטוריה ערך גנרל ברקר מתקופת המאבק והמרד של שנות הארבעים כשקבע,בפקודת יום מפורסמת ''את הגזע הזה יש להעניש בכיסו'' (תרגום לא מדיוק) וכוונתו הישוב היהודי בארץ-ישראל.....ומעבר לכך.מחקרים לא מעטים בנושאי מלחמה בגרילה פריפרית או אורבאנית מלמדים שענישה סביבתית היא השגיאה החמורה והאוולית מכל....''מי שחשב ששריפת כפר ויאטנאני שאירח קומוניסטים של הויטקונג תועיל לסיום המרד - טעה לא הבין דבר והסתבך בשאלה המוסרית'' (קולונל אלווין פירסטר במאמר ''הרהורים בעקבות משפטו של סגן קלי)

http://www.faz.co.il/thread?rep=23835
אם נגד נושאי נשק צריכים להילחם בנשק, אז איך
אבנר בן בסט (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 10:31)
בתשובה ליורם המזרחי

אתה מכשיר את הסירבנות לשירות בשטחים?

http://www.faz.co.il/thread?rep=23860
לאבנר: התנועה הפאצפיסטית אינה תופעה חדשה
יורם המזרחי (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 14:59)
בתשובה לאבנר בן בסט

בוקר טוב אבנר.אינני יודע אם הערתך כוונה אלי,או אל גדעון ''בעל הדבר''... מכל מקום,ראה נתונים כפי שפורסמו בתקשורת על מספר הגדול מאד של גברים ישראלים שאינם משרתים בצבא מסיבות דתיות,אישיות,בריאותיות,בריאותיות-נפשיות,התחזות ומה לא?! לעומתם מהווים סרבני השירות בשטחים ומתנגדי השירות בכלל -מיעוט .יש לשים לב לעובדה שבמקרה של ''סרבני שטחים '' לא מדובר במי שהשתמטו מהצבא ''כחוק'' אלא בחיילות וחיילים מהשורה,החל בפקידות או נהגים וכלה בחיילי הדרג המסתער.אך גם העובדה ששרתו בצבא אינה עומדת להם מרגע שהצבא נעשה פוליטי.
אינני מבין מה ''יוצא'' לצהל מרדיפת סרבני-שטחים? אינני מבין מדוע בוחר הצבא להתעסק בסוגיה שהיא פוליטית מצפונית מטבעה ובשום פנים ואופן אינה מסכנת את בטחון המדינה.לצבא יש עיסוקים רבים שאינם דווקא בשטחים מדוע לא להפנות אותם לשם?

אני מדגיש את הדברים דווקא כמי ששרת ולא היה עולה בדעתו לסרב,כי לפי דרכי אפשר לנשוך שפתיים ולשמור על טוהר נשק ונפש ולסרב למלא פקודה פלילית בעליל.

הפאצפיזם מוכר מקובל וברור בעולם הנאור אין להבהל מפניו אלא להיפך יש לראות באותם מעטים הוכחה לקיום מצפון אנטי מלחמתי במלוא מובן המילה.

לפני שנים רבות התפרסם סיפורו של סרבן גיוס מצפוני אורי דיוויס.לא הסכמתי אתו אך בתוך תוכי שמחתי שיש מישהוא המחזיק בחיים שאלת עצם מהות הסרוב חהלחם מתוך הכרה עמוקה שמלחמה היא עוול.אני מודה ומתוודה שלא הבעתי דעה בקול רם ולמעט שיחה מקרית עם דיוויס ונסיון ללמוד מה הם מניעיו לא שינתצי הרבה מדרכי.מכל מקום המדינה לא התמוטטה והצבא לא התפרק בגלל אורי ההוא.

כשאלוף בצבא יושב בדינו של צעיר שטרם התגייס ,המסרב לשרת בשטחים,הוא חורג מהתחום הצר של הצבא -לשאלות שאין לו סמכות מוסרית לעסוק בהן.
בארצות-הברית של עידן וויאטנאם,נמצאו אלפי סרבני שרות במלחמה שברחו לארצות אחרות.מהם מצאו מקלט בקנדה.כשנעצרו הועמדו לדין בבית משפט פדרלי -לא צבאי.למעט עריקים משרות צבאי,למשל כאלה שערקו לרוסיה או מדינות קומוניסטיות במהלך שרותם -נשפטו בבתי משפט של הצבא. אולי יש ללמוד מהלקח האמריקאי?!

http://www.faz.co.il/thread?rep=23882
יורם, אינני חושב שהסרבנות הישראלית נובעת
אבנר בן בסט (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 21:59)
בתשובה ליורם המזרחי

ממניעים ''פציפיסטיים'', אלא ממניעים פוליטיים בלבד. ואת זה אנחנו שומעים חזור ושמוע מפי הסרבנים עצמם, כאשר הם מדברים על ''די לכיבוש'', נסיגה מיידית ל-‏67', נגד ''דיכוי'' פלסטינים וכיוצ''ב. סרבן מצפון לא מתבטא באופן פוליטי בצורה כזו.

ולגבי המשתמטים, אכן אוכלוסייתם גדלה בעשר השנים האחרונות למידה מדאיגה. האשמה מוטלת על כל הצדדים. הצבא מצידו לא צריך כמות כה גדולה של מתגייסים ומסננות הגיוס עובדות שעות נוספות ובקלות די מפחידה.

מנגד, החברה די סובלנית לתופעה הזו ומקבלת אותה בהינד כתף וממשיכה הלאה. אבל תוקפת בחצי פה את בחורי הישיבות.

זה לא מה שהיה פעם בשנות ה- 50, 60 ותחילת ה- 70. החברה משתנה, נפתחת ומתגוונת במהירות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23968
לבן בסט והמיזרחי: אנו קרובים לנקודת האל-חזור--
רפי אשכנזי (יום רביעי, 22/01/2003 שעה 19:29)
בתשובה לאבנר בן בסט

--בנושא המישתמטים והסרבנים. איננו עורך מחקרים אך ברור שלא לאורך זמן יחזיק הנוער את ''לפיד הגיוס''
בהתנדבות בשיעורים הנוכחיים, כש 40 אחוז לא מתגייסים, ומהמתגייסים 20 אחוז נושרים על קב''ן. יבוא יום , והמתגייס יהפוך לפריע'ר, והוא לא רחוק.
הסרבנות היא לוקסוס של פינוק שהמדינה לא יכולה להרשות לעצמה. כאן לא אירופה או אמריקה, והמשחק הוא סכום אפס { או- או}.כשלא יתגייסו מתוך רצון, הנזק לכלל הצבא ולא חשוב כאן שטחים או לא, יהיה בלתי הפיך. ביום זה יתפרק הצבא, ולא נוכל לבנותו מחדש ע''י תיילנדים ומתנדבים אחרים. המשחק הזה הוא משחק באש ואני בטוח שהסרבנים עצמם אינם מודעים לסכנותיו.
יכול להיות ויכוח דמוקראטי, אך שממשלה הנבחרת {בבחירות!!!}, זכותה וחובתה גייס למילחמה על פי הצורך. התהליך הדמוקראטי נגמר בבחירות. פסק דין הבוחר הוא המקנה לכל ממשלה את הזכות לגייס את הצבא. הסרבנות אולי מבלי דעת, היא אחד המסמרים החשובים
בארון לקבורת הדמוקראטיה.
במחשבה סופית, אני בטוח שרוב הסרבנים, שהמילה ''דמוקראטיה על שפתיהם, אינם מעוניינים בזאת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23986
חברי הפורם - קראו והפנימו את דברי אשכנזי ''אנו קרוב
ראובן גרפיט (יום רביעי, 22/01/2003 שעה 22:38)
בתשובה לרפי אשכנזי

ים לנקודת אל-חזור'' מבחינת הגיוס לצה''ל. לאנשים כמו ספירו יש '' תרומה'' ממש כמו להתחמקות של החרדים , להרס צבא הגנה לישראל ולאי מתן לגיטימציה לשלטון נבחר.בן אהרון היה מהראשונים שנקט בלשון זו.
להרוס קל - לשקם, מאד קשה. כל מי שחווה שהרס חברות כלכליות, ארגונים חברתים, יודע - כמה קשה להקים את העסק מחדש. על אחת כמה וכמה - לשקם מדינה וחברה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23863
עקירת מתי מעט עצים מסיבות של [*]
ישראלי פזיז (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 15:21)
בתשובה ליורם המזרחי

[*] הוסרו ביטוייים לא ראוייים [המערכת]

פיקוח נפש ורק לאחר ששימשו מרצחים גוררת קיטונות של ביקורת מצדקני השמאל. אולם עשרות רבות של שרפות יער שנעשו במזיד על ידי הערביים אינם מצדיקים ולו פיפס של ביקורת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23847
גדעון אויב העם
המעוצבן (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 12:58)

גדעון אויב ישראל,
האם שלחת אי פעם מכתב דומה ליקיר אומות העולם, חתן פרס נובל לשלום, ידידך האמיץ יאסר עראפת. או אולי לאייטלות של איראן ולמולות של אפגניסטן שכנגדן ביצעו אויביך האמריקאים פשעים בלתי יאומנו?
האם שכחת מי הרוצח הנתעב ומי המתגונן?
שנאתך העצמית לעצמאות ישראל היא מעבר לכל פרופורציה- וטוב שנותנים לך במה להתבטא כי אחרת היא הייתה אולי מתפרצת בהצטרפות לאירגוני הטרור ובסיוע אקטיבי (ולא רק מילולי) לפשעיהם (ההומניטריים לטענתך).

http://www.faz.co.il/thread?rep=23869
מזה הזבל הזה?
מי שזוכר (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 16:46)
בתשובה להמעוצבן

איפה ההנהלה כשצריך אותה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=23872
אולי מתכוון המעוצבן לאויב העם של איבסן...
רפי גטניו (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 17:41)
בתשובה למי שזוכר

ועד יצא שהוא מברך את גדעון כמעשה בילעם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23875
אני לא יודע אל מי הוא התכוון אבל אם מותר
מי שזוכר (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 19:35)
בתשובה לרפי גטניו

להתייחס כך לכותבים בפורום אני מברך על כך ובמהרה אצרף גם דברים משלי במקום שאמצא לנכון.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23909
גם אני לא יודע למה הוא התכוון , אתה בטח מכיר,
רפי גטניו (יום רביעי, 22/01/2003 שעה 1:00)
בתשובה למי שזוכר

אז לטובת אלה שאינם מכירים את אויב העם של איבסן אני מצרף בזה קישור לדף אינטרנט שמצאתי, ובו תקציר המחזה.

קישורים:
אויב העם: http://www.akol.co.il/edu/social-h/led.htm

http://www.faz.co.il/thread?rep=23880
קטע משיר של ערבי,{דרוויש}
רורי (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 20:44)
בתשובה למי שזוכר

''אני ערבי
אתם גזלתם את הבוסתנים של אבותי
והאדמה שאני עיבדתי
יחד עם ילדי
ולא השארתם לנו דבר
פרט לסלעים הללו
אז האם המדינה תיקח אותם
כפי שנאמר?

לכן
רישמו בראש העמוד הראשון
אינני שונא אנשים
גם אינני מסיג גבול
אבל אם אהיה רעב
בשרו של האויב יהיה האוכל שלי
היזהרו
היזהרו
מפני רעבוני
מפני זעמי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=23931
נו ובכן?! רורי מה אתה מוצא שזה חשוב שנקרא?
קלייר (יום רביעי, 22/01/2003 שעה 13:21)
בתשובה לרורי


http://www.faz.co.il/thread?rep=23922
ספירו: מאמרך הבוקר ב''הארץ'' כתוב היטב!
תלמיד ב"אקדמיה" (יום רביעי, 22/01/2003 שעה 9:59)


http://www.faz.co.il/thread?rep=23932
בבקשה יש קישור למאמר הזה? אם כו תנסו לתת לנו
קלייר (יום רביעי, 22/01/2003 שעה 13:22)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"


http://www.faz.co.il/thread?rep=23934
קישור למאמר
רפי גטניו (יום רביעי, 22/01/2003 שעה 13:26)
בתשובה לקלייר

מצ''ב

קישורים:
מאמרו של ספירו בעיתון הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...

http://www.faz.co.il/thread?rep=23940
אתה מתחבא גם כשאתה בא לשבח.?! נו נ ו לא יפה
יורם המזרחי (יום רביעי, 22/01/2003 שעה 14:02)
בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה"


http://www.faz.co.il/thread?rep=23978
אתה מתכוון אלי?
תלמיד ב"אקדמיה" (יום רביעי, 22/01/2003 שעה 21:15)
בתשובה ליורם המזרחי


http://www.faz.co.il/thread?rep=23952
לכבוד מנהל בית הספר לקוסמים של הארי פוטר,
מנשביק (יום רביעי, 22/01/2003 שעה 18:06)

אני פונה אליך בתדהמה, זעזוע וחרדה.
לאחרונה נודע לי כי סילקת את הארי הקטן משיעור תעופה על מטאטא, משום שהוא סירב לרכב על מטאטא שמיוצר בהתנחלויות.
ברצוני להודיע לך כי בתור חבר בקהיליית הכתבנים יוצאי מרכז אירופה, אני עומד להגיש נגדך תביעה לבית הדין הבינלאומי לפשעים נגד ילדים המסונף למרכז הפדופילי בבלגיה.

בבוז ובתיעוב,
דון סופרנוס

http://www.faz.co.il/thread?rep=23992
מנשביק באמת מתאים לך ספר ילדים למה לא תקרא
קלייר (יום חמישי, 23/01/2003 שעה 0:18)
בתשובה למנשביק

הארץ שלנו ותחתום גם על מגזין זולה ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=24180
כי מספיק לי שאני קורא אותך בפא''ץ
מנשביק (יום שישי, 24/01/2003 שעה 10:10)
בתשובה לקלייר



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.