פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_2886

תוכנית לשינוי מערכת החינוך
יוסי כהן (שבת, 02/07/2005 שעה 13:01)


תוכנית אלטרנטיבית לשינוי מערכת החינוך בישראל

יוסי כהן



אנסה להיות ענייני ומעשי ככל האפשר ולגשת לעניין.
אין זה סוד שמערכת החינוך נמצאת במשבר עמוק, תוכניות שונות מועלות ויורדות מדי פעם ואתם מצב הרוח הלאומי.
רבים הם האנשים שהתייאשו מהמערכת ואינם יודעים כיצד ניתן לפתור את הבעיה.

כשאנו מסתכלים על המערכת בכללותה אנו מזהים בעיות יסודיות בכל אחד מן הגורמים הבאים:
  1. שיטת הלימוד
  2. התכנים
  3. מבנה המערכת – האגפים, ההיררכיה
  4. כוח האדם (מורים, מנהלים, מכשירי המורים להוראה)
  5. התנאים – תנאי הלימוד, תנאי השכר
  6. נלווים
ניסיון לפתור רק חלק מן הגורמים במערכת מסוג זה מהווה בעיה בפני עצמה ומוסיפה אש למדורה הבוערת בלאו הכי.
איני רוצה כרגע לעלות את הבעיות שרובן ידועות זה מכבר אך אנסה להעלות מספר קטן מאד מהן שלדעתי הן קריטיות להבראת המערכת ולתת להן פתרון.

בעיית השיטה – עיקר הבעיות מתחיל כאן. בהיפתר בעיה זאת פתרנו חלק גדול מן הבעיות הנלוות אליה.

עיקר המורים המגיעים למערכת החינוך מקורם באקדמיה. התפיסה השולטת שם היא הצמצום והמיקוד עד להתמקצעות מרבית. מכיוון שהמורה המגיע מהאקדמיה ממוקד במקצועו, הרי שבניית מערכת החינוך כולה הושפעה מכך ובנתה תוכנית לימודים המבוססת על מספר רב של מורים הממוקדים במקצועותיהם.

לכל מקצוע ניתנו שעות הוראה וכך נבנתה מערכת שבה החינוך מפוצל, מפולג ומחולק.
התלמיד היושב בכיתה, שבחיי היום יום שלו כל החלקים הלימודיים מחוברים בו יחד – קורא מודעות באנגלית, סופר את העודף באוטובוס, שומע חדשות, חווה אזרחות, לומד מהעבר ושואף לעתיד, מצייר על הקירות, ומדבר בלשון עמו – בעצם, ברגע שהוא נכנס לכיתה הוא הופך לאדם מת שכל האברים שבו מפוזרים על שולחן הפתולוג. במקום שהשיטה תאחד גם בבתי הספר את התכנים הרי היא מפרידה אותם זה מזה, ובוחנת אותם במנותק מחיי התלמיד.

על כן, הפתרון האלטרנטיבי לבעיות הקשות מולן אנו נמצאים מצוי בנוסחה זו של שינוי השיטה.
הכשרת המורים האקדמית חייבת להשתנות – היא צריכה לקלוט לתוכה אנשים רב תחומיים איכותיים ביותר, שביכולתם להיות גם יחד – דוברי אנגלית, בעלי ידע תיכוני מצוין במתמטיקה, בעלי ידע בהיסטוריה ואזרחות, בקיאים בתנ''ך וברזי השפה העברית מתוך אהבתם אליה ולא טומנים ידם בכתיבה וציור, בשירה ופרוזה, בעלי ערכים ודוגמא אישית.

אנשים אלה נראה שהם מועטים, והם לא באים למערכת החינוך שכן אין הם יכולים להשתלב בה היום, לא מבחינת התכנים הנדרשים ולא מבחינת תנאי השכר והיחס.
אנשי מעלה אלה אשר יוכשרו וינופו ויסוננו יהיו המעטים המחזיקים את הרבים.
לא עוד מספר מורים גדול הנמצא בבית הספר והמעביר את המקצועות במנותק מחיינו אלא מורה אחד המעביר מגוון מקצועות המשתלבים זה בזה כחיינו אנו.

כאשר מספר המורים הנצרכים למערכת מסוג זה ירד, ניתן יהיה לשלם את שכר הכלל לפרטים מיוחדים אלו עד כדי עשרות אלפי שקלים בחודש ותיווצר מערכת מצומצמת מורים, שכל אחד מהם איכותי ומיוחד, התחרות בין בתי הספר היא להחזיק אותם ולתגמל אותם כיאות ואילו התלמידים יצאו נשכרים מהחיבור שלהם לחייהם.

דוגמא לשיעור יוצא מן הכלל יהיה בניית מערך שבו המתמטיקה תילמד מתוך מקורות היסטוריים, חלקם באנגלית וחלקם בעברית, תוך שילוב ציור, שירה, תנ''ך ויצירה.
זה נראה מוזר? כרגע כן, מחר כבר לא.

איך יתייחס התלמיד לכך? האם יהיה לו משעמם בשיעור? הרי בכל רגע יכנס נושא חדש, בכל דקה ודקה הוא יפגוש את עצמו, יוציא את היצירתיות שבו, יעריך את היקף ידיעותיו של המורה,יספוג את אהבתו אליו וילמד ממנו דוגמא אישית איך להצטיין ומהי איכות אמיתית.

מורים אלה כבר ישנו את המערכת מבפנים – הם יהיו מספיק יצירתיים כדי לשים דגשים על הדברים הרלוונטיים בחייו של הילד לעתידו. הם יהיו מספיק רלוונטיים ונחשבים בעיני העם, שיעריך את גדלותם ויראה בהם מנהיגים אמיתיים שחסרים לנו כל כך.

בעיה שניה שתוצאותיה מי יישורנו היא בעיית המדידה והערכה.

כיום אנו מודדים את התלמיד במערכת מבחנים שלכאורה אמורה לשקף את יכולותיו, אולם המבחן הוא חיצוני לו, אם הוא לא מבין את חשיבות הלימוד הרי גם המבחן לא משקף דבר מיכולותיו האמיתיות.
מבחן הבגרות עולה על כל אלה ומכריז עשרות שנים קדימה על יכולותיו של התלמיד בזמן ששנה אחרי הבגרות, הילד שבחינת הבגרות ניסתה להעריך אותו הפך כבר מזמן לגבר, שינה את דרך הסתכלותו על החיים, למד וטייל, צבר ידע ויכולות חדשים.

אבל בחינת הבגרות, שאינה רלוונטית לחייו יותר, ממשיכה לרדוף אותו בניסיונו הנואש לקבל תעסוקה, להתקבל ללימודים גבוהים ולהצליח בחיים.

אם כן מהו הפתרון? הפתרון פשוט – על המערכת למדוד את התלמיד ביחס לעצמו, לתת לו ציונים על מידת השיפור שלו מן הפעם הקודמת, לעודד אותו על השיפור ולעודד אותו לעלות ללא תחרות סמויה עם חבריו הגורמת לו לעיתים למפחי נפש אדירים, ירידה בדימוי העצמי והפלטות ממערכת החינוך.
נכון שעל המערכת להציב רף, אך את קצב הטיפוס על המורה האיכותי ועל התלמיד יחדיו לקבוע.

הבעיה השלישית היא ההמשכיות – התלמיד המסיים את בית הספר התיכון יוצא לצבא ומאבד לפתע את הקשר עם הלימודים, בשלב זה רבים הם הנושרים מהמשך הלימודים באוניברסיטה ובזה יכולים לגזור על עצמם לעיתים כליה חברתית וכלכלית.
הם אינם מודעים לכך, החוויה שהם זוכרים ממערכת החינוך בבתי הספר אינה טובה והם משליכים את הדימוי הזה הלאה, גם על מערכת האקדמאית שייתכן שהיא שונה מהמערכת המוכרת לתלמיד, רק שאף פעם הוא לא ידע זאת.

על מנת לפתור בעיה זו יש לסיים את התיכון כבר בכיתה י' או יא' והשנה האחרונה צריכה להפוך לשנת לימוד אקדמית, שממקדת את התלמיד לתחום מסויים, שמוריה מרצים באוניברסיטה או דוקטורנטים בשילוב עם המחנכים המובילים, וכך לתת לתלמיד שנה אחת או שנתיים לפני שהוא יוצא לצבא. כאשר הוא חוזר מן הצבא הוא ממשיך ומסיים את התואר הראשון לשנתיים נוספות וכך הכנסנו את התלמידים להמשך לימודים מוכר. כאשר התלמיד חוזר לאוניברסיטה ונמצא בתוך המערכת הרי יש סיכוי גדול שימשיך בה ויכולותיו יתורגמו בעתיד למען קידום העם, הארץ והמדינה.



אלה רק חלק קטן מן הבעיות והפתרונות, ישנם עוד בעיות ופתרונות רבים באמתחתי, שונים מן הפתרונות המקובלים, שיכולים לקדם את מערכת החינוך, לשפרה ולשנותה כך שתיתן את פריה.

לא באמצעים אלימים (מכתבי פיטורין), לא במשאים ומתנים שאינם הוגנים, על המערכת להשתנות מתוכה ובכך לאפשר למורים הרוצים בכך להשתלב בתוכה או לצאת החוצה. כל מורה המרגיש שהוא יכול להצטיין, להיות רב תחומי ברמה גבוהה יוזמן להשתלב במערכת ההכשרה. אם הוא יעמוד בה הרי עתידו במערכת מובטח, ואם לא, ככל הנראה יצטרך לחפש עבודה אחרת, תוך מירב העזרה וההכוונה.

לא נגעתי בכל הגורמים, על השעות והמבנה של המערכת, על גובה השכר ותוכנית הלימודים. המעונינים להוסיף עליה, לשפרה, לקבוע רף, למצוא את יתרונותיה ומגרעותיה, להגיב או להתייחס לבעיות שעליהן לא דיברתי ומעונינים לשמוע פתרונות נוספים עליהם יכולים לעשות זאת בפורום נכבד זה או לשלוח אלי לאימייל הפרטי שלי כמסר אישי.
אנו חייבים לחשוב קודם על טובת ילדנו ומדינתנו.

מטרת המאמר היא לבנות יחד מתוך הפורום הזה של אנשים שאכפת להם תוכנית שונה ולהציגה לאחר מכן בפני מקבלי החלטות.
ניתן להעלות כל בעיה וכל פתרון יצירתי לפורום זה, על מנת לשמוע תגובות והערות נוספות עד למיצוי המהלך, כי בנפשנו הוא.
אז מה זה מצריך מאתנו?
לדרוש שינוי ממין זה, ולהפיצו ברבים.

הכותב הנו מורה לשעבר (מבין המפוטרים הטריים)
מנחה בקורס מיכא''ל (מיצוי כישורים אישיים למצויינות)








http://www.faz.co.il/thread?rep=61127
הבעיה של מערכת החינוך נעוצה במורים
חזי (שבת, 02/07/2005 שעה 15:03)

אתה כותב בצדק:
''
על כן, הפתרון האלטרנטיבי לבעיות הקשות מולן אנו נמצאים מצוי בנוסחה זו של שינוי השיטה.
הכשרת המורים האקדמית חייבת להשתנות – היא צריכה לקלוט לתוכה אנשים רב תחומיים איכותיים ביותר, שביכולתם להיות גם יחד – דוברי אנגלית, בעלי ידע תיכוני מצוין במתמטיקה, בעלי ידע בהיסטוריה ואזרחות, בקיאים בתנ''ך וברזי השפה העברית מתוך אהבתם אליה ולא טומנים ידם בכתיבה וציור, בשירה ופרוזה, בעלי ערכים ודוגמא אישית.''

ההתפתחות הטכנולוגית המסחררת בתחום המחשוב, גורמת לפיגור משווע של יכולת המורה הממוצעת (הרוב הן מורות) להשתלב בשינויים תכופים הנדרשים מטבעה של הוראה בעזרת מחשבים.

אפשר להבין את תסכולו של המורה כאשר התלמיד מסביר לו איך להתגבר על בעיות במחשב.

כיום, בעידן האינטרנט, אין סיבה להצמד למתכונת הישנה של ההורה בכיתות המאכלסות 30 תלמידים ויותר, עם מורה צמוד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61132
למה בעצם צריך לשנות את מערכת החינוך?
עמיש (שבת, 02/07/2005 שעה 16:41)

אולי הבעיה נעוצה בכלל בכך שלא מושקע בה מספיק כסף ועל כן היא אינה מספקת את הלומדים ואת העובדים בה?

בסופו של דבר זו שיטה שקיימת כבר מאות שנים, בכל העולם ויש מקומות שבהם השיטה הזו מצליחה מאד ויש מקומות שבהם היא מצליחה פחות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61152
למה בעצם צריך לשנות את מערכת החינוך?
יוסי כהן (יום ראשון, 03/07/2005 שעה 17:37)
בתשובה לעמיש

כמות הכסף המושקעת במערכת החינוך הישראלית היא בין הגבוהות בעולם אם לא הגבוהה ביותר , מדובר בעשרות מליארדים המגיעים כמעט למליארדים המושקעים בביטחון.
כשאני מסתכל על ארצות המשקיעות פחות אבל בסופה של המערכת התלמידים יוצאים דוברי אנגלית למשל ( כמו בחלק מארצות אפריקה ואסיה ) אני מקנא ושואל את עצמי - איך הם הצליחו לעשות זאת בכמות כסף כה זעומה.
נדמה לי שהתשובה אינה טמונה בהשקעה הכספית דווקא אלא בשיטת הלימוד.
הרי לא יתכן שתלמיד ילמד כ 8 שנים כמעט יום יום אנגלית ואחרי התיכון לא יצא דובר אנגלית מובהק ולעומת זאת אם ילך לברליץ או קורס מסוג זה הוא הופך להיות דובר אנגלית בפחות מחצי שנה . משהו לא טוב קורה לנו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61156
באיזה ארצות באפריקה ובאסיה
עמיש (יום ראשון, 03/07/2005 שעה 19:59)
בתשובה ליוסי כהן

יוצאים בוגרי בתי הספר דוברי אנגלית?

http://www.faz.co.il/thread?rep=61157
הודו, קניה, גאנה
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 03/07/2005 שעה 20:14)
בתשובה לעמיש

למשל

http://www.faz.co.il/thread?rep=61161
הודו, קניה, גאנה
יוסי כהן (יום ראשון, 03/07/2005 שעה 20:19)
בתשובה לישראל בר-ניר

שלום ישראל
תודה על התגובה המהירה

http://www.faz.co.il/thread?rep=61169
הודו, קניה, גאנה
עמיש (יום ראשון, 03/07/2005 שעה 22:18)
בתשובה לישראל בר-ניר

האין זו שפה רשמית בחלק מהמדינות הללו?
איזה אחוז מבוגרי בתי הספר שם יודע אנגלית יותר טוב מאשר בוגרי בתי הספר בארץ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=61158
באיזה ארצות באפריקה ובאסיה
יוסי כהן (יום ראשון, 03/07/2005 שעה 20:15)
בתשובה לעמיש

בהודו
בקמרון
זה לא מוחלט אבל ניתן לבדוק את זה בקלות

http://www.faz.co.il/thread?rep=61159
באיזה ארצות באפריקה ובאסיה
יוסי כהן (יום ראשון, 03/07/2005 שעה 20:17)
בתשובה ליוסי כהן

יתכן שטעיתי בקשר לקמרון
שם הם יוצאים דוברי צרפתית שזו שפה קשה בהרבה מאנגלית

http://www.faz.co.il/thread?rep=61162
באיזה ארצות באפריקה ובאסיה
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 03/07/2005 שעה 20:22)
בתשובה ליוסי כהן

יוסי, אתה צודק לגבי קמרון. אבל לרשימת דוברי האנגלית אפשר להוסיף גם את פאקיסטאן ובנגלה דש באסיה, ואת זימבאוואה וניגריה באפריקה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61170
אפשר לכתוב גם אינדונזיה ופגו פאגו
עמיש (יום ראשון, 03/07/2005 שעה 22:19)
בתשובה לישראל בר-ניר

מאיפה אתם יודעים שהם מדברים אנגלית יותר טוב מבוגרי בתי ספר בארץ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=61172
אני סומך עליך בקשר לאינדונזיה ופאגו פאגו
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 03/07/2005 שעה 23:22)
בתשובה לעמיש

מאחר ואתה וודאי יודע על מה אתה מדבר. לגבי הארצות שאני מניתי, רמת האנגלית של מרבית האוכלוסיה (מעל 75%, בהודו זה קרוב ל100%) לא היתה מביישת כל בוגר תיכון בארה''ב או באנגליה.
המיבטא שלהם נשמע לך אולי קצת מצחיק ומזה אתה מסיק שהאנגלית שלהם איננה כל כך טובה, אבל המיבטא שלך (ושל כל ישראלי טיפוסי) לא נשמע יותר טוב לאוזניים אמריקאיות או אנגליות -- זה כולל הרבה ישראלים שמדברים שוטף וולא כל שגיאות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61173
האנגלית של ההודים דוברי האנגלית
עמיש (יום ראשון, 03/07/2005 שעה 23:35)
בתשובה לישראל בר-ניר

היא מצויינת והמבטא שלהם לא יותר מוזר משל האוסטרלים או של הדרומיים בארה''ב. אבל ההבדל בינם לבין ישראל הוא בכך שאנגלית היא שפה רשמית בהודו, שפת המדע, המסחר, המדינאות, המשפט ועלכן לא פלא שיש מיליוני הודים דוברי אנגלית משובחת.

ועם זאת, בישראל יש מאות אלפי ישראלים שדוברים אנגלית משובחת, עובדים באנגלית וגם קוראים באנגלית להנאתם. (וזאת מלבד העולים מארצות אנגלו סכסיות) לדעתי אחוז הישראלים שיודעים אנגלית ברמה של שפת עבודה הוא גבוה בהרבה מאחוז דוברי האנגלית ברוב ארצות אירופה, ביפן, סין, קוריאה, תאילנד, ובודאי שהוא גבוה בהרבה מאחוז האמריקאים שדוברים שפה זרה כלשהי אותה למדו בבית הספר.

אבן הבוחן להשוואה היא ארצות בהן השפה הרשמית אינה אנגלית ובוגרי בית הספר שבהן יודעים אנגלית טוב יותר מבוגרי בתי ספר בארץ.
ואני שואל איפה יש כאלה באסיה ובאפריקה אותן הביא יוסי כדוגמה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61178
מניתי לך כמה
ישראל בר-ניר (יום שני, 04/07/2005 שעה 0:03)
בתשובה לעמיש

קניה, גאנה, ניגריה, ליבריה, זימבאוואה.
גם בהודו, בכל אזור יש דיאלקט מקומי שהוא ''השפה הרשמית''. האנגלית נלמדת כשפה זרה ראשונה בבתי הספר, ולא כשפת אם ע''י הילדים (זו הסיבה העיקרית למיבטא הקלוקל שהוא רחוק מאוד ממיבטאים כמו האוסטרלי או זה של דרום ארה''ב).
בגלל השוני בין הדיאלקטים שהוא לעתים קרובות ברמה של שפות שונות, האנגלית היא אמצעי התיקשורת היחיד בין דוברי בדיאלקטים השונים. מעמדה הפורמלי של האנגלית בהודו איננו שונה למעשה מזה של הערבית בישראל.
אי ידיעת שפות זרות בארה''ב היא מה שהוא ייחודי -- נושא השווה דיון בפני עצמו, אבל אין לזה כל קשר לנושא הדיון כאן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61190
על פי דבריך ההסבר פשוט
דוד סיון (יום שני, 04/07/2005 שעה 7:47)
בתשובה לישראל בר-ניר

השפה האנגלית היא שפת תקשורת בין קבוצות אתניות במדינות הללו. לכן השימוש בה ברחוב הוא גורם שמאד מסייע ללימוד השפה האנגלית. לדעתי יש מקרים לא מעטים שאנשים מצליחים (נאלצו) ללמוד שפה במפגשים כאלו בעוד שבזמן ביה''ס לא הצליחו כמעט (כולל מבחני בגרות).

אז יתכן מאד שבארצות שהזכרתם:

1. יש לימוד שפה ברחוב (בחברה) שמגיע להישגים משמעותיים.
2. בבתי הספר בארצות האלו מלמדים את השפה יותר טוב מאשר בארץ.

אבל מה שבטוח הוא שמהעובדות שהצגתם כאן לא ברור מהו הגורם ללימוד השפה האנגלית בארצות הללו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61201
וכמובן אין כאן שום הוכחה
עמיש (יום שני, 04/07/2005 שעה 10:22)
בתשובה לדוד סיון

לכך שבוגרי בתי הספר בזימבאווה יודעים אנגלית טוב יותר מבוגרי בתי הספר בארץ

http://www.faz.co.il/thread?rep=61200
זה שמנית לא אומר כלום
עמיש (יום שני, 04/07/2005 שעה 10:21)
בתשובה לישראל בר-ניר

סתם eye wash ילדותי.

האם מנית ארצות שבהן בוגרי בתי הספר מדברים אנגלית טובה יותר מזו של הישראלים?
האם יש לך איזו דרך סבירה להוכיח זאת?

http://www.faz.co.il/thread?rep=61209
גם בישראל השפה האנגלית היא רישמית
פרקש (יום שני, 04/07/2005 שעה 16:41)
בתשובה לעמיש

לפחות באוניברסיטאות. ובכל זאת מבחני הפתור באנגלית למיטב זכרווני מעולם לא היו גם מבחנים פרונטליים בו הנבחן צריך גם לדבר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61210
פטור
פרקש (יום שני, 04/07/2005 שעה 16:43)
בתשובה לפרקש


http://www.faz.co.il/thread?rep=61220
פטור - פתור
עמיש (יום שני, 04/07/2005 שעה 18:30)
בתשובה לפרקש

וכל נגזרותיו שייך לקינה על מות הט', יובל - לתשומת לבך

http://www.faz.co.il/thread?rep=61222
גם בישראל השפה האנגלית היא רישמית
עמיש (יום שני, 04/07/2005 שעה 18:33)
בתשובה לפרקש

אם התכוונת ברצינות אז אתה טועה בהגדרת המצב. נכון כי על מנת ללמוד באוניברסיטה צריך לדעת אנגלית, אבל זו אינה ''שפה רשמית''.בנוסף לכך- המצב השתנה מאד בעשרים השנים האחרונות ורבים מן הטכסטים הבסיסיים כבר ניתן להשיג בעברית,דבר שלא היה קיים לפני שנים לא רבות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61226
האוניברסיטאות דורשות רמת אנגלית סבירה
פרקש (יום שני, 04/07/2005 שעה 18:45)
בתשובה לעמיש

ומעל 134 נקודות מבחן (כך זכור לי) יש פטור מאנגלית. מעולם לא נבחנו הסטודנטים בדיבורם, כשדיבור הוא הכלי הבסיסי לבדיקת שפה ולהצגת נושא. אם אנגלית לא היתה חשובה כל כך, הרי שלא היו נדרשים הסטודנטים להגיע ל-‏134 הנקודות האלה.

זה נכון שמדי שנה נכנסים לספריות יותר ויותר ספרים, חוברות, תרגומים בעברית, אבל עדיין במקצועות רבים האנגלית שולטת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61237
האוניברסיטאות דורשות רמת אנגלית סבירה
עמיש (יום שני, 04/07/2005 שעה 22:21)
בתשובה לפרקש

בודאי שהדיבור חשוב אבל האוריינות המאפשרת קריאה היא בסופו של עניין חשובה יותר לכל צורך של לימוד

http://www.faz.co.il/thread?rep=61208
גם במרכזים עירוניים-כפריים באוגנדה
פרקש (יום שני, 04/07/2005 שעה 16:39)
בתשובה לישראל בר-ניר

ובקניה מדברים הילדים אנגלית טובה יותר מאשר בארץ.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61133
דבריך מעניינים ביותר
פרקש (שבת, 02/07/2005 שעה 16:59)

אני בפורום הזה התנגדתי בד''כ לרפורמה הנוכחית המוצעת בחינוך. לפי החומר שקראתי הרפורמה היא יותר בנושאים הארגוניים והתקציביים וכמעט בכלל לא בענייני תכנים וחינוך.

שיטת הלימוד
-----------
1. לדעתי, חייבים לחזור לשיטת לימוד פרונטלית, ולא לפזר את התלמידים בקבוצות. כל הכיתה חייבת להתקדם כקבוצה ממשוכה למשוכה ותלמידים מתקשים יקבלו שעות תגבור. בכל מקרה צריכים לשאוף לצמצם למינימום את מקדם התפלגות הציונים, על ידי סיוע לחלשים.

2. הצעתך לגבי מורה אחד יכולה להיות רלוונטית בעיקר לבתי ספר יסודיים. בבתי ספר תיכוניים, מורה אחד לא יוכל למלא את כל הדרישות.

3. שילוב של מקצועות שונים וללא הפרדה מלאכותית כהצעתך היא נכונה. זה נכון ללמוד תנ''ך והסטוריה יחד ולשלב צדדים של לשון, ספרות וגיאוגרפיה, למשל, במינונים נכונים. אזרחות יכולה להילמד לצד היסטוריה, לשון וספרות, שמשמעות הערכים בה יובנו בהקשרם הרחב, עם דוגמאות הסטוריות רלוונטיות. מדעים - פיזיקה, כימיה משולבים עם מתימטיקה. וכולם עם אנגלית (או שפות אחרות), פילוסופיה והנדסה, ע''פ הרלוונטיות והתרומה.
אם כי צריכים להשאיר שעות בסיס לכל מקצוע. מינון השילוב ייעשה ע''י המורה - המחנך, בהתאם ליכולותיו ולעניין הנלמד.

התכנים
---------
4. חייבים ללמד את התלמיד איך ללמוד (לוגיקה, לינגוויסטיקה, סטטיסטיקה) ולא רק מה ללמוד. חייבים להקנות לתלמידים שיטת התמודדות עצמאית עם חומר חדש, איסופו, ניתוחו, סיכומו והפקת לקחים. תלמידים של היום יכולים לחפש חומרי לימוד בספריות, באינטרנט וכו' ולעשות בקרת איכות ואמינות למידע שהם מגיעים אליו. גם את זה הם חייבים ללמוד.

מבנה המערכת ו-כוח האדם
--------------------
5. הועדה נגעה בעבודתה בעיקר בנושאי ארגון מחדש של בתי הספר וקאדר המורים. אני מקבל את הערתך שאפשר להוריד במספר המורים , ע''פ שיפור שיטת הלימוד ובמקביל לתגמל אותם יותר, כדי שהוראה תהיה מקצוע שמושך אליו את הטובים בחברה.

התנאים – תנאי הלימוד, תנאי השכר
-----------------------------
6. כיתות לימוד קטנות - חובה. נניח, לא יותר מ-‏20 תלמידים לכיתה (כפי שהרפורמה אכן מציעה).

7. שכר גבוה למורים, עם מדרגות שיפור בהתאם לותק ולהערכה מקצועית של מנהלים עליהם.

המדידה והערכה התלמיד והמורה
-------------------------
8. אין ברירה אלא להעריך את התלמיד והמורה ע''פ מבחנים. מבחנים בבית הספר הם המבחנים הנכונים. יתכן שצריכה להיות בקרה חיצונית כלשהי. תעודת בגרות נכונה רק לזמנה, ומרבית התלמידים שעברוה, אינם טורחים לשפרה אחרי השירות בצה''ל, והולכים איתה להמשך הלימודים ישר לפסיכומטרי. הפתרון הנכון הוא שמשקלם של הציונים האלה ירדו, תמורת סינון אקדמאי של התלמידים לאחר שנת הלימודים הראשונה במגמה בה בחרו. כאן טעות המיון קטנה הרבה יותר. המרצים מכיר את הסטודנטים שלהם, וסטיית התקן של הטעויות תהיה קטנה יותר.

- --- -

הצעתך להפוך את שנת הלימודים האחרונה בתיכון לשנת לימודים אקדמאית מעניינת ומרתקת ויכול להיות שזו צריכה להיות השנה בה יבחן התלמיד להמשך מסלול לימודיו. אלא ששירות חובה של 3 שנים הורס את עניין הבחירה ומותיר אותנו בעיקר לצורכי לימוד, הרחבת ההשכלה ובחינת פוטנציאל הכשירות והעניין של התלמיד.

בתי הספר חייבים ללמד דרך ארץ ולהקפיד ללכת בהם. סמכות האכיפה של המחנך והמנהל נפגמו במהלך השנים וחייבים להחזיר אותה למחנכים. תלמיד חסר סבלנות, אלים, צעקני וקופצני לא יצליח ללמוד במלוא הפוטנציאל שבו ובודאי שיפריע לתמידים אחרים ולמורים. לכן צריכים להעניק למורים סמכויות ענישה רחבות יותר ולמנוע התערבויות קולניות של הורים במתרחש בבית הספר, זולת בעניין הפדגוגי שבו והדרישות האישיות של המערכת מהתלמיד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61153
דבריך מעניינים ביותר
יוסי כהן (יום ראשון, 03/07/2005 שעה 17:52)
בתשובה לפרקש

מספר הערות :
השיטה הפרונטלית מחייבת בדיקה מדוקדקת .
יתכן ששיטה זאת שהחלה באקדמיות לפני כ200 שנה וחדרה גם לתיכון טובה לבוגרים בני 21 שנים ומעלה שדרך ההסתכלות שלהם על המציאות מאופיינת בניתוח שכלתני , אולם בגיל ההתבגרות דרך הראייה והבחינה של דברים פרונטליים שונה מהותית ומתבססת על החושים , הדמיון והרגש.
השינוי המהותי הזה מצריך בחינה מחודשת של דרך העברת החומר הלימודי בצורה אחרת - יותר חוויתית.
בהקשר לבחינות . הערתך לגבי הסינון האוניברסיטאי נכונה אך רבים מתלמידי התיכון כלל אינם הולכים לאוניברסיטה כך שמבחני הבגרות הם אלה שמלווים אותם בחייהם ללא יכולת בדיקה לגבי כישוריהם העכשוויים . רוב החברות בארץ כבר אינן מסתפקות ב 12 שנות לימוד אלא רוצות לראות תואר ראשון או שני כבר בשלב שליחת קורות החיים, בהתעלמות מהנקודה אותה העלתי שיתכן והבגרות נעשתה לפני זמן רב מאד ואינה משקפת יותר את מצבו העכשווי של האדם.
בהקשר לסמכויות ענישה רחבות יותר - הדבר בעייתי מאד היום ואיני תומך בעניין . לדעתי האישית האלימות תיעלם בחלקה הגדול מתוך גישה חיובית ולא מתוך ענישה . הגישה החיובית צריכה להיות חלק מתוך שיטת הלימוד הבאה להראות לתלמיד את היבטי הלימוד החיוביים והאינטרס הפרטי שלו ללמוד את המקצועות הנלמדים , כאשר הדבר יקרה התלמיד מעצמו ירצה ללמוד ולא יפריע. יש לערוך דיון נפרד כיצד ניתן להגיע לתכנים ושיטות כאלו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61211
אין טובה מן השיטה הפרונטלית
פרקש (יום שני, 04/07/2005 שעה 16:56)
בתשובה ליוסי כהן

כשמלמדים בכיתה מתבססים קודם כל על הקשבה, ריכוז בנקודת עניין משותפת של כל הכיתה ובחידוד המוח. החוויה והחושים הם משניים ותומכים. ומכאן שישנה חשיבות למירכוז תכני הלימודים, כאשר כל הכיתה עוקבת אחר התפתחות השיעור, הצגת נושא הלימוד והטיעונים ומשתתפת בדיונים על הנושאים שבשעור.

פיזור הכיתה בקבוצות, כאשר לכל תלמיד זוית הסתכלות אחרת אל המורה ואל הלוח, מנתקת את מהלך השיעור הרגיל ובונה תתי מערכות לכל קבוצת תלמידים. התלמידים מתנתקים מתהליך הלימוד הישיר, ושוקעים כל קבוצה, בעיניניה הפרטיים. המורה צריך לחלק את 100% הזמן שהיה לו לכולם, בשווה בין הקבוצות, כך שהזמן הנטו שנותר למורה ביחס לתלמיד הוא אפסי. לכן, במרבית בתי הספר המלמדים בשיטת הקבוצות, המורים אומרים לתלמידים להתחיל לעשות שיעורי בית על חשבון הזמן הפנוי בשיעור, בהם המורה אינו נגיש לקבוצה. ובכך, בפועל, הולך לאיבוד זמן לימוד יקר, בו המורה יכול היה להוביל את כל הכיתה בקו המחשבה של הלימודים. חבל על ביזבוז הזמן היקר הזה.

מה עוד שבכיתות של פחות מ-‏20 תלמידים כבר אין טעם אחר להפרדתם. כמו כן, אפשר לייחס את הירודה בהישגים הלימודיים בעשרים השנים האחרונות, גם לטכניקת פיזור הכיתה לקבוצות. מעניין שגם שיטת הבדידים הנפסדת החלה פחות או יותר באותו זמן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61227
אין טובה מן השיטה הפרונטלית
יוסי כהן (יום שני, 04/07/2005 שעה 19:47)
בתשובה לפרקש

יש פה מעגל התומך זה בזה.
הריכוז הדרוש להבנת המורה נובע מרצון פנימי של התלמיד להיות מרוכז. בדרך כלל הריכוז אינו נובע מהמורה . אם התלמיד אינו מביע עניין בשיעור מכיוון שהוא לא מרגיש שהמורה מעניין אותו או שהדברים לא רלוונטים לחייו הוא לא יקשיב .רק כאשר הוא מרגיש חוויה שנוגעת בו מבפנים הוא גם מסכים להקשיב ליתר הדברים וכמובן יתר הדברים הם לא תמיד מעניינים את כולם אלא רק חלק מן הכיתה.
תפקידו של המורה הוא לגרום הפנמה אצל התלמיד כדי שהוא יחווה את הנאמר ויהיה מרוכז לחווייה הבאה .
אני נגד שיטת הקבוצות מכיוון שבאמת אין למורה יכולת לתת קשב לכל אחת מהן. אולם ניתן גם בקבוצה אחת ללכת בקצב שונה אם מה שדרוש מן התלמיד הוא לא לזכור את דברי המורה אלא להביע את דעתו על דברי המורה.
הדיון המתפתח בכיתה בעקבות זאת מאפשר לתלמיד ללכת עם השיעור כפי הבנתו.
אמנם שיטה כזאת מצריכה לשנות את שיטת ההערכה אבל זה עניין טכני שצריך לפתור אותו.
כמות התלמידים בכיתה בשיטה זו יכול לעלות על 20 תלמידים ולהגיע גם לשלושים מבלי שייפגם השיעור.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61243
תפקידו של המורה להכניס את התלמידים
פרקש (יום שני, 04/07/2005 שעה 23:50)
בתשובה ליוסי כהן

לריכוז. ויש שיטות לעשות זאת, לפחות ממה שזכור לי כתלמיד בבית הספר היסודי ובתיכון. ילד שאינו מרוכז כמו בדוגמה שהתייחסת אליה, הוא מקרה פרטי. בד''כ הילדים מרוכזים כאשר יש להם מוטיבציה חיובית (עניין בחומר ובצורת הגשת המורה) ושלילית (חשש מענישה). ביה''ס צריך לשחק על שניהם בחוכמה.

הדיונים המתפתחים בכיתה באמת מנוּוטים לפעמים ע''פ הבנת או עניין התלמידים, אך המורה צריך להפעיל שיקול דעת לגבי עד כמה לחרוג מנושא השיעור, אם אכן זה קורה, ולעיתים לעצור את החריגה ולהחזיר את כולם לחומר הלימוד. מורה טוב יודע לנווט זאת, או להקצות שיעור מיוחד לנושאים מעניינים שעלו תוך כדי הלימוד.

מורה טוב מלמד את התלמידים איך ללמוד ולא מטיל עליהם רק לשנן חומר. מורה טוב מלמד את התלמידים איך לכתוב, איך לפתח נושא בחיבור, איך לענות תשובות בע''פ ובכתב, איך לחפש חומר לפי נושאי לימוד ועוד.

כמו כן שמעתי שהולכים להחזיר את נושא הלימוד בע''פ בתנ''ך. לדעתי זה רעיון טוב. אפילו עד כמה שחששתי מזה בצעירותי אני מודה למורים שהטילו עלינו את המשימה הזו. עד היום אני זוכר קטעים נבחרים מהתנ''ך ואפילו את נאום גטיסבורג של אברהם לינקולן. זה מעולם לא הפריע לי אח''כ.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61247
תפקידו של המורה להכניס את התלמידים
יוסי כהן (יום שלישי, 05/07/2005 שעה 0:20)
בתשובה לפרקש

תודה על ההערות וההארות
החכמתי

http://www.faz.co.il/thread?rep=61194
החלום הרטוב של דו''ח דברת
יועזר (יום שני, 04/07/2005 שעה 9:20)

אז מה אתה מציע? אנשי אשכולות? יופי, אפשר לפטר עוד 60.000 מורים.
1.500.000 תלמידים מחולקים לכיתות בנות 20 תלמיד = 75.000 כיתות. כתה תשהה 40 שעות בבית הספר. משרת מורה תהיה 40 שעות, הוא איש אשכולות שיכול ללמד הכל, פתרנו את בעיות החינוך והכלכלה של ישראל בהינף קולמוס.

אין תחליף למורה מול כתה. כשהמורה הוא מקור הידע אזי התלמיד מכבדו ולומד ממנו. כאשר המורה נחשב, כפי שהמערכת הפכה אותו, למתווך בלבד, התלמידים ללקוחות וההורים למפקחי על, זה מה שמקבלים, זלזול מתמשך, חוסר משמעת ולמידה, וצפצוף ארוך על כל מה שהמורה מנסה לייצג. את התשלום משלמים אחר כך באזרחים ה''נפלאים'' שצמחו לנו פה.

הכשרת המורים לא תשנה דבר. כבר היום הדרישות מן המורים עצומות. אין מגזר שמשתלם כל כך הרבה כמו המורים. לך לאקדמיה, (לא לטביה) האוניברסיטאות שלנו ותראה כמה מורים לומדים בהן לתואר שני, אז מה? זה עושה אותם טובים יותר? קדחת. כשהמורה הצעיר נכנס לבית הספר עם שפע הרעיונות הנפלאים והטריים שלו, אומרים לו: אנחנו צריכים ללמד את זה ואת זה ובעוד כך וכך זמן יש מבחן כזה או אחר (חיצוני), לא כדי לבחון את התלמיד, אלא כדי לבדוק אותנו, המורים. וחיש מהר הוא נבלע לתוך השיטה שהוכתבה מלמעלה.
אני שואל אותך: המורים ביקשו ללמד בשיטת ''השפה כמכלול''? הנחיתו זאת עליהם. ופתאום, כתוצאה מכך קם מערך שלם של אלפי בני אדם באקדמיה, במשרד החינוך ובשוק הפרטי שמתפרנסים מלקויות הלמידה שנוצרו בעקבות השיטה המהוללה הזאת. רק לצורך ההשוואה, לך ותבדוק כמה דיס... יש במגזר החרדי היכן שלומדים קרוא וכתוב בשיטת ה''חדר'', וקמץ אל''ף אָ.

קבל הצעה נגדית לפתרון בעיות החינוך במדינת ישראל.
1. הורים יוכלו להיכנס לבית הספר רק ביום הורים ובמסיבת הסיום. אין להם שום זכות התערבות בענייני בית הספר. הורה מתפרע למעצר.
2. לתלמיד יש זכות ללמוד. המורה חייב ללמדו. מי שבוחר לוותר על זכותו או חובתו ימצא לעצמו מקום לימוד או עבודה אחר.
3. כמעט בכל כתה יש תלמיד או שניים שמפריעים לכל היתר ואסור למורה אפילו לנרים עליהם קול. אם יתקיימו סעיף 1 ו2 שלעיל, המצב בכיתות יהיה הרבה יותר טוב.

4.תוכנית חינוכית שתיעשה ע''י אנשי חינוך, מורים, אנשי אקדמיה מומחים לדיסציפלינות, אנשי רוח, וכן, גם פוליטיקאים שמייצגים את כל הדעות. תוכנית זו תהיה כמין חוקה שאיננה יכולה להשתנות בשל גחמה כזו או אחרת של שר כזה או אחר. שר החינוך יעסוק רק בדבר אחד, טיפול בצרכים החומריים של המערכת. כמו ששר הבריאות אינו מלמד את הרופאים כיצד לטפל בחולים, ושר המשפטים אינו מלמד את השופטים לשפוט, כך שר החינוך לא יוכל לקבוע דבר וחצי דבר בתכנים וברוח החינוך. לזה תשב באופן קבוע ועדה שכוללת את אלה שהזכרתי למעלה שתבחן מה צריך לשנות, להוסיף, להפחית וכו'.
5.כסף. חינוך אינו מפעל ואין בו רווחים, ודאי לא מיידיים. המדינה צריכה לשלם הרבה כסף, לפחות כמו על בטחון. שלם למורה 20.000 שקל נטו בחודש ותראה כמה אנשי אשכולות שמתפרנסים חצי מזה ירוצו ללמד בבתי הספר. פתאום תראה מחסור בעורכי דין, מהנדסים,אנשי מחשבים, רופאי משפחה וכיו''ב מקצועות. הפקולטות באוניברסיטאות ישוועו לתלמידים, הרי כולם ירצו להשתכר הרבה וימלאו את מכוני ההכשרה למורים. ואז בתהליך של ברירה טבעית, מי שלא יהיה טוב יפלט.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61195
תיקון טעות
יועזר (יום שני, 04/07/2005 שעה 9:23)
בתשובה ליועזר

בסעיף 1 צריך להיות ''הורה מתפרע'' ולא כפי שנכתב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61197
יועזק, אתה יכול להרחיב בנושא המתווך
דוד סיון (יום שני, 04/07/2005 שעה 9:49)
בתשובה ליועזר

אני לא מתכוון לעקוץ אלא להבין את האמירה שלך....!!!
מה קרה למורים שנתנו להפוך אותם?
איך בדיוק הפכה המערכת את המורה למתווך?

http://www.faz.co.il/thread?rep=61203
איך זה קרה?
יועזר (יום שני, 04/07/2005 שעה 11:27)
בתשובה לדוד סיון

קורה שנרדמים בשמירה.והמורים לא סתם נרדמו, הם הפכו זאת לאמנות את התרדמה.
כשנסתיים פה המנדט הבריטי נשארה ירושה בדמות שכר שווה למורים ולמהנדסים. מה לעשות ובשנים הראשונות של המדינה המייצג של המורים היה אגף הארגון של המפלגה השלטת (ההסתדרות.) וכבר מראשית דבר המבט של שרי החינוך היה פוליטי.
כשהמורים התעוררו, שכרם היה פחות ממחצית שכר המהנדסים. בדוק מה ראתה ועדת עציוני.

אבל אתה שאלת על ה''מתווך''.
זה בסדר, אינני מוקנט, נהפוך הוא.
נתחיל עם זה שאחד מתפקידיה של מערכת החינוך הוא לתווך. כיצד תצליח להפוך ילדים לאזרחים נוטלי בעול כפי שהמדינה רוצה? מה המדינה רוצה? מישהו צריך לעשות זאת. המערכת היא גם מתווך. אבל לשרי החינוך לדורותיהם התבלבלו העניינים. הם שכחו שהמורים אינם רובוטים. הם שכחו שהמורים גם הם אנשים שיש להם דעה בעניין. ובכמה דרכים מכיוונים שונים המערכת הצליחה לעקר את המורים.

הם אמרו וכל הציבור האמין להם:
1.מקצוע ההוראה הוא מקצוע משני בפרנסת הבית.
2.כדאי לך, האשה הנשואה, להיות מורה. את חוזרת הביתה מוקדם לטפל בילדים שלך, את איתם בחופשות, קל וטוב להיות מורה.
3. לנשים במדינת ישראל משלמים מעט. זה נכון גם בחינוך. (רעה חולה זו לגבי הנשים צריך שתיעלם מחיינו. צ''ל שכר שווה על עבודה שווה.) במערכת החינוך של מדינת ישראל כל המורים, ולא משנה מינם, הם אשה.

הם פיצלו את החינוך למגזרים. עצמאיים, התיישבותיים, ממלכתיים, קיבוציים וכדו' ואת כולם הם מימנו. היו צריכים להיות רק בתי ספר ממלכתיים שממומנים ע''י המדינה. מי שרוצה ללמד את ילדיו עפ''י דרכו שיתכבד וילמד את ילדו מכספו הוא, או שיתגבר אותו באידיאולוגיה שלו בזמן הפנוי שלו ובמקום הפרטי שלו. המדינה לא חייבת לו דבר.

כל שר חינוך בא עם סדר היום שלו. פעם כשהאידיאולוגיה היתה ישוב הארץ הלכנו לתנועו נוער וחיזקנו את הקיבוץ. אחר כך בא שר חינוך דתי והתחלנו לעסוק ביישוב הארץ. (כן, שטחי יהודה שומרון ועזה.) מורה בחינוך הממלכתי שתק כשבחינוך הממלכתי דתי חינכו לכך, גם הוא שותף ולא משנה מה הצביע בבחירות.

אסור לעסוק בחינוך פוליטי בבתי הספר, הצחקתם אותי. אין בית ספר שאין בו חינוך פוליטי. אם בדמות מדריכי התנועה הצעירים שמסתובבים בתוכו (כל בית ספר והתנועה שדומיננטית בו), שמיומנותם בחינוך קטנה ואחראית פחות משל המורים שמנועים מכך. ואם במפעלים בית ספריים שמתקיימים ע''י המערכת: יום ירושלים ויום יצחק רבין הם רק דוגמאות בולטות מן הנעשה בבתי הספר.
צא ולמד מה מלמדים באזרחות בזמן של שר מהליכוד, מהעבודה, מהמפד''ל או ממרץ. תראה איך המקצוע משתנה עפ''י השר.
בדוק מה הדגשים הניתנים בלימודי הספרות וההיסטוריה עפ''י השר המתחלף. הידעת כי בישראל יש מקצוע שמלמד אהבת הארץ, הלאום והשדה? איזה מדינה, ילדים, הנהיגה מקצוע דומה בעבר? נכון ילדים...

ואת עיקר הצינור חטפו המורים מהארגונים המייצגים אותם.ארגונים מפוצלים שבראשם עומדים לפעמים עסקנים עילגי לשון ועלובים מליגה ד', שניהלו עבור המורים מאבק בשיטת המשגל הנסוג. הו מי יתנני איזה אוברקוביץ' בראש המאבק. או אז היית רואה מורים גאים להגיד: כן, אני מורה ואני הטוב ביותר עבור הילדים האלה.אבל איזה מורה יגיד את זה היום? הרי זה שעומד ממול יאמר, אם היית כל כך טוב לא היית מורה. ואתה יודע למה הוא אומר לו את זה? לא בגלל הישגי התלמידים אלא בגלל שכרו העלוב של אותו מורה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61205
תודה לך, יועזר
דוד סיון (יום שני, 04/07/2005 שעה 15:59)
בתשובה ליועזר


http://www.faz.co.il/thread?rep=61228
החלום הרטוב של דו''ח דברת
יוסי כהן (יום שני, 04/07/2005 שעה 20:05)
בתשובה ליועזר

אני לא יודע אם אתה ציני בהערתך לגבי פיטורי מורים או שאתה תומך בהקטנת מספר המורים ובתנאי שיהיו אנשי אשכולות.
אני לא מדבר על הכשרות והשתלמויות בתוך המקצוע אלא שינוי בהכשרת המורים למקצוע.
בכל חברה כלכלית נורמלית כאשר מכשירים עובד חלים הכללים הבאים : אם החברה המכשירה מצליחה במלאכתה בהכשרת העובד אזי ממשיכים לעבוד איתה אבל אם היא נכשלה הרי היא לוקחת אחריות על חוסר הצלחתה להכשיר את העובד וככל הנראה לא נראה אותה יותר.
אבל בהכשרת המורים באוניברסיטה אין קבלת אחריות כפי שקורה בכל מקום במדינה לצערינו.
אם המורה לא טוב לא באים לבדוק באוניברסיטה מה היא ההכשרה ובאיזה רמה ניתנה.וכמובן אף אחד לא לוקח אחריות על הכשרה לקוייה. כך גם קורה כשהתלמיד נכשל - אין לקיחת אחריות אצל המורה על הכישלון אלא בסופו של דבר הכל נופל על התלמיד שנאלץ באמת למצוא מוצא באיבחונים למיניהם ובניסיון לקבל עזרה מגורמים חיצוניים. כמובן שבהרבה מקרים גם ההורים לא לוקחים אחריות מכיוון שמזמן הם הטילו אותה מכיפיהם על המערכת וכך יוצא שהתלמידים אשמים בכישלון המערכת ובאי קבלת אחריות.

אשמח אם תגיב על הצעותי במאמר המקור
האם לדעתך יש בהצעותי לפתור חלק מן הבעיות של המערכת.
השאלה העיקרית היא האם ניתן לבנות מערכת שבה עקב כך שיוצרים מורים איכותיים מאד עקב זה שיכולותיהם גבוהות בכמות רבה של מקצועות ומחברים את המקצועות כולם לשיטה אחת הכוללת את כולם יהיה אפשר לבצע ניפוי טבעי שבו יישארו רק המצויינים.?

http://www.faz.co.il/thread?rep=61248
החלום הרטוב של דו''ח דברת
יועזר (יום שלישי, 05/07/2005 שעה 0:23)
בתשובה ליוסי כהן

אני נגד פיטורי מורים!
מורים שחוקים שעבדו עשרות שנים במערכת צריכים לצאת לפרישה מוקדמת בתנאים שווים לאנשי מערכת הבטחון.זה יהיה עוד גורם, בצד המשכורות הגבוהות, שיביא את האנשים הטובים ביותר למערכת.

אנשי אשכולות: מעטים עונים להגדרה הזאת, בדרך כלל אין דבר כזה היום. מורה יכול להתמחות בהוראה של שני מקצועות. מורה שילמד יותר לא יהיה טוב באף אחד מהם.

לגבי מספר המורים במערכת. לא רק שלא צריך להקטין את המספרים, אלא צריך להוסיף מורים למערכת. בית ספר איננו רק שעות לימוד. בבית הספר יש עוד משימות שצריך למלא. למחנך כתה יש שלוש שעות לניהול הכיתה שאינן נספרות במניין שעות הלימוד. לרכזי המקצוע יש שעות ריכוז שאינן נכללות בשעות הלימוד. כנ''ל לנושא החינוך החברתי, הביטחון, הייעוץ, ריכוז מועצת תלמידים, הנחייה של קבוצות תלמידים שונות וכדו'. בקיצור, מלבד שעות הלימוד יש בערך עוד כמאתיים שעות שבועיות לריכוז, אירגון וניהול של כל מיני משימות בית ספריות. (אני מדבר על בית ספר קטן שיש בו כעשרים כיתות.) עפ''י המצב היום מדובר בשעות לכעשרה מורים (מורות).

ולשאלה הישירה שלך בעניין הצעתך: לצערי אינני יכול להשיב עליה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61231
יוסי כהן (יום שני, 04/07/2005 שעה 20:47)

פירוט הרעיון למרכיבים כלכליים :
בית ספר ממוצע בן כ 700 תלמידים מחזיק מערך מורים של כ 100 מורים לכל המקצועות כולל מספר מורים לכל מקצוע

אם בבית ספר זה יש כ 4 כיתות לכל שכבה מ כיתה ז' ועד יב' הרי נמצא שבכל כיתה יש כ 30 תלמידים
מספר המורים המועסקים כיום הוא בעל משכורת ממוצעת של 4000 ש''ח בעלי תנאים סוציאליים וזכויות פנסיה.
השחיקה של מורים אלה גבוהה בשל התנאים בבתי הספר וסיבות נוספות שלא אפרטן אך ידועות לכולם.
אם נפעל על פי מה שהצעתי הרי שמספר המורים ירד באותו בית ספר לכ 25 מורים איכותיים מאד שכל אחד מהם ילמד את רוב המקצועות החשובים בשיטה רב תחומית ובשעות לימוד המתחילות בכל יום משעה 8:00 ועד 16:00 באותה כיתה השייכת לו . כך נקבל עבודה של 8 שעות ביום על פני ארבעה ימים בשבוע בלבד
כאשר ביום ראשון ושני רביעי וחמישי יהיו ימי לימודים רגילים ואילו יום שלישי יהיה יום סיור קבוע הקשור לתחומי הלימוד הנלמדים באותו שבוע ומראים לתלמידים את הקשר שבין הלימודים למציאות החיים.
יום שישי יהיה יום חוגים קבוע ויינתן כהעשרה לתלמידים.
משכורת כל מורה כתוצאה מהמעבר לשיטה זאת יעמוד על כ 16000 למורה מתחיל ויעלה בהדרגה . כל בית ספר יוכל לבחור את מוריו על פי איכותם וכישוריהם ועל פי ביקוש והיצע כפי שהדבר נעשה במערכת הכלכלית דבר שיגרום להגברת המוטיבציה אצל המורה להצלחה.
התיכון יחל מכיתה ז' ועד כיתה י' והתלמיד יבחן על פי השיפור שלו אל מול עצמו בהתאם להתקדמותו האישית ועל בסיס הצבת הרף הגבוה והשאיפה למצויינות אישית וחברתית.
בתכני הלימוד יילמדו שיטות ומיומנויות לשיפור יכולותיו של התלמיד ויושם דגש על שיפור המודעות העצמית והחברתית וחיזוק הדימוי העצמי והביטחון העצמי של, יכולת קבלת החלטות , ניהול זמן ושיפור הישגים והתמודדות עם בעיות.
ההכשרה של המורה במיומנויות אלו יהיה תנאי להעסקתו.
השנים של כיתות יא' ויב' יהיו שנים אוניברסיטאיים שבהם התלמיד ימוקד אל מקצוע על פי בחירתו והנושאים יילמדו על ידי מרצים מן האוניברסיטה והמכללות . שנים אלה יחשבו כחלק מן התואר הראשון באוניברסיטה ויאפשרו לתלמיד להמשיכן באוניברסיטאות לאחר הצבא.
לשנתיים עד שלוש שנים נוספות על פי דרישות המגמה.
מערכת זו תיתמך על ידי מערכת יוצרת תכנים מובנים שהרכבה יהיה אנשי הוראה בכירים רב תחומיים , תלמידים , אנשי רוח ויוצרים וכן אנשי כלכלה , עסקים , וחברה מכל התחומים.
המורים ישתמשו בהצע כחלק אינטגרלי מהמערכים שהם ייצרו בעצמם ואף יספקו למערכת..
שיטות ההערכה והאיבחון יהיו חוץ בית ספריים וישלחו אל מרכז ממין זה שיבצע ניתוח של ההישגים וייצור מערכים משפרים על פי ההישגים וניתוח הנתונים.
המערכים יהיו חווייתיים וינתנו למורים עם כלי העזר המתאימים לכלים הנמצאים בבתי הספר - מחשבים , מטול שקפים , ברקו ושקופיות ועוד .
בעיות אלימות יפתרו באופן קבוע ברמת בית הספר בשיתוף עם ההורים כאשר ההורים יהיו מחוייבים לקחת אחריות ולהיות שותפים בכל שלבי החינוך כחלק משילובם במערכת מסוג זה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61235
כולנו חכמים כולנו נבונים
איציק רון (יום שני, 04/07/2005 שעה 22:01)

כמובן שלכולם יש כאן פתרונות קסם מהירים מיידיים וחותכים שיפתרו מייד את כל בעיות החינוך של מדינת ישראל.
החינוך?
הצחקתם. כל מי שבעיניו חינוך הוא אוצר המילים באנגלית של בוגר בית הספר אינו יודע מהו חינוך, בעצם.
בעיית החינוך של ישראל אינה בעייה של מורים. או תלמידים.
היא בעייה חברתית קשה.
לפתרונה של בעייה כזו נדרשת אמנה חברתית שבייזומה מעורבת תנועה עממית רחבה, או מפלגה גדולה. גוף בעל כח לפרסם לדחוף ולהוביל.
אמנה שבה מוגדרים גבולות ברורים מאד. שבה חינוך ילדים הוא המשימה הלאומית מספר 1.
מתוך אמנה כזו ניתן יהיה ללכת קדימה - שיפור במקביל של שכר המורים, איכות הכשרתם ואיכותם האנושית, תוך שיפור תנאי הלימודים: בתי ספר קטנים, כיתות קטנות, ומשאבים.

ולכל המבקרים את ציבור המורים:
כח ההוראה מורכב בחלקו הגדול (כ60%) ממורות בגיל הביניים. עוד כ 40% הן מורות ומורים שחוקים ועייפים שעברו מזמן את 25 שנות ההוראה. המורים הצעירים הם אחוז זניח וממילא אינם קבועים, מפטרים אותם כל שנה, וחלקם הגדול מוצא את מקומו מהר מאד מחוץ למערכת.
אם יאפשרו לאותם 40% לפרוש בכבוד ובתנאים סבירים, הם ילכו. לא ילכו, ירוצו, כעדר של ביזונים לפני תקופת האדם הלבן בארה''ב. גם חלק מה 60& ישמח ללכת.
המדינה תישאר ללא מורים. ולא יהיה מי שימלא את מקומם. לא יהיו מורים, נקודה!!!

http://www.faz.co.il/thread?rep=61241
כולנו חכמים כולנו נבונים
יועזר (יום שני, 04/07/2005 שעה 23:32)
בתשובה לאיציק רון

כדי שהסיפא של דבריך יהיה נכון, צריך שבראש ארגוני המורים יהיו נציגים עם ביצים.

הערה לגבי הכשרת המורים: ההכשרה במכללות עולה עשרות מונים על זו שבאוניברסיטאות. מנסיוני בשלושים השנים האחרונות אין מתאם מובהק בין יכולותיו של המורה כתלמיד במוסד ההכשרה לבין יכולותיו כאיש חינוך וכמלמד. יש מורים מעולים חסרי הכשרה אקדמית, ויש מורים מעולים בעלי הכשרה אקדמית. לא ראיתי מורים שהם פחות מטובים שהצליחו לשרוד במערכת החינוך שלנו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61244
כולנו חכמים כולנו נבונים
פרקש (יום שני, 04/07/2005 שעה 23:56)
בתשובה לאיציק רון

ולכולנו פתרונות קסם. אז חוץ מלשמור על קאדר מורים רענן ואיכותי, איך אתה חושב שמערכת החינוך צריכה לעבוד, ללמד ולתרגל? ברור שהבעיה בחינוך היא לא רק המורים. אנחנו מדברים על מה ללמד וגם על א י ך ללמד.

מה רע בללמוד לדבר אנגלית ולא רק לכתוב? מה רע לזרוק את הבדידים לפח (שמעתי שרק בשנת הלימודים הבאה מוצאים החוצה את הבדידים. אני מקווה שמכל בתי הספר). מה רע ללמוד כתיבת עברית לפי הברות ולא 'עברית כמכלול'? מה רע ללמד את התמידים איך ללמוד ולא רק לשנן את מה שהם לומדים?

http://www.faz.co.il/thread?rep=61249
פירוט נוסף למאמר
יוסי כהן (יום שלישי, 05/07/2005 שעה 0:26)

פירוט הרעיון למרכיבים כלכליים :
בית ספר ממוצע בן כ 700 תלמידים מחזיק מערך מורים של כ 100 מורים לכל המקצועות כולל מספר מורים לכל מקצוע

אם בבית ספר זה יש כ 4 כיתות לכל שכבה מ כיתה ז' ועד יב' הרי נמצא שבכל כיתה יש כ 30 תלמידים
מספר המורים המועסקים כיום הוא בעל משכורת ממוצעת של 4000 ש''ח בעלי תנאים סוציאליים וזכויות פנסיה.
השחיקה של מורים אלה גבוהה בשל התנאים בבתי הספר וסיבות נוספות שלא אפרטן אך ידועות לכולם.
אם נפעל על פי מה שהצעתי הרי שמספר המורים ירד באותו בית ספר לכ 25 מורים איכותיים מאד שכל אחד מהם ילמד את רוב המקצועות החשובים בשיטה רב תחומית ובשעות לימוד המתחילות בכל יום משעה 8:00 ועד 16:00 באותה כיתה השייכת לו . כך נקבל עבודה של 8 שעות ביום על פני ארבעה ימים בשבוע בלבד
כאשר ביום ראשון ושני רביעי וחמישי יהיו ימי לימודים רגילים ואילו יום שלישי יהיה יום סיור קבוע הקשור לתחומי הלימוד הנלמדים באותו שבוע ומראים לתלמידים את הקשר שבין הלימודים למציאות החיים.
יום שישי יהיה יום חוגים קבוע ויינתן כהעשרה לתלמידים.
משכורת כל מורה כתוצאה מהמעבר לשיטה זאת יעמוד על כ 16000 למורה מתחיל ויעלה בהדרגה . כל בית ספר יוכל לבחור את מוריו על פי איכותם וכישוריהם ועל פי ביקוש והיצע כפי שהדבר נעשה במערכת הכלכלית דבר שיגרום להגברת המוטיבציה אצל המורה להצלחה.
התיכון יחל מכיתה ז' ועד כיתה י' והתלמיד יבחן על פי השיפור שלו אל מול עצמו בהתאם להתקדמותו האישית ועל בסיס הצבת הרף הגבוה והשאיפה למצויינות אישית וחברתית.
בתכני הלימוד יילמדו שיטות ומיומנויות לשיפור יכולותיו של התלמיד ויושם דגש על שיפור המודעות העצמית והחברתית וחיזוק הדימוי העצמי והביטחון העצמי של, יכולת קבלת החלטות , ניהול זמן ושיפור הישגים והתמודדות עם בעיות.
ההכשרה של המורה במיומנויות אלו יהיה תנאי להעסקתו.
השנים של כיתות יא' ויב' יהיו שנים אוניברסיטאיים שבהם התלמיד ימוקד אל מקצוע על פי בחירתו והנושאים יילמדו על ידי מרצים מן האוניברסיטה והמכללות . שנים אלה יחשבו כחלק מן התואר הראשון באוניברסיטה ויאפשרו לתלמיד להמשיכן באוניברסיטאות לאחר הצבא.
לשנתיים עד שלוש שנים נוספות על פי דרישות המגמה.
מערכת זו תיתמך על ידי מערכת יוצרת תכנים מובנים שהרכבה יהיה אנשי הוראה בכירים רב תחומיים , תלמידים , אנשי רוח ויוצרים וכן אנשי כלכלה , עסקים , וחברה מכל התחומים.
המורים ישתמשו בהצע כחלק אינטגרלי מהמערכים שהם ייצרו בעצמם ואף יספקו למערכת..
שיטות ההערכה והאיבחון יהיו חוץ בית ספריים וישלחו אל מרכז ממין זה שיבצע ניתוח של ההישגים וייצור מערכים משפרים על פי ההישגים וניתוח הנתונים.
המערכים יהיו חווייתיים וינתנו למורים עם כלי העזר המתאימים לכלים הנמצאים בבתי הספר - מחשבים , מטול שקפים , ברקו ושקופיות ועוד .
בעיות אלימות יפתרו באופן קבוע ברמת בית הספר בשיתוף עם ההורים כאשר ההורים יהיו מחוייבים לקחת אחריות ולהיות שותפים בכל שלבי החינוך כחלק משילובם במערכת מסוג זה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61259
קטעים ממאמר מעניין של תמר אריאב ואברהם יוגב
עמיש (יום שלישי, 05/07/2005 שעה 8:49)

שימו לב לשמוש במונח ''ממלכתי-עברי-חילוני''.

מי ילמד את ילדינו מחר (http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...)
לא ברור על מה מתבססת ההערכה כי יש עודף של מורים במערכת

''הירידה במספר הלומדים להוראה בולטת בעיקר בחינוך הממלכתי- עברי - חילוני, שבו לומדת כמחצית מאוכלוסיית המדינה. בשאר המגזרים - החינוך הממלכתי דתי, הערבי והחרדי - היתה דווקא עלייה במספר הסטודנטים להוראה בשנים האחרונות, ולכן יש בהם עודף מורים. בחינוך הממלכתי-עברי-חילוני יש גם קושי רב לגייס מועמדים להוראה בעלי נתוני כניסה גבוהים מאחר שאלה מעדיפים מסלולי מקצוע יוקרתיים ומכניסים יותר''.

''המחסור במורים הוא כאן ועכשיו''.

-----

הפרופ' אריאב היא חברת המועצה להשכלה גבוהה וחוקרת בתחום הכשרת מורים. הפרופ' יוגב הוא מומחה למדיניות חינוך באוניברסיטת תל אביב ויו''ר הוועדה הארצית של המל''ג לאישור תוכניות לתואר השני במכללות לחינוך

http://www.faz.co.il/thread?rep=61263
המונח ממלכתי - עברי - חילוני
פרקש (יום שלישי, 05/07/2005 שעה 9:17)
בתשובה לעמיש

הוא מיותר. משום שהמונח ''ממלכתי'' מכיל את שני המונחים האלה ועוד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61264
כלל וכלל לא
עמיש (יום שלישי, 05/07/2005 שעה 11:41)
בתשובה לפרקש

כמו שיש ממלכתי דתי יש להדגיש את החילוניות, אבל החידוש הוא בחזרה למונח היפה והמעניין - ''עברי''

http://www.faz.co.il/thread?rep=61269
חינוך ממלכתי הוא החינוך הפורמלי של מדינת ישראל
פרקש (יום שלישי, 05/07/2005 שעה 13:06)
בתשובה לעמיש

יתר המוטציות השונות מזוהות בתופסת - דתי, חרד, קיבוצי וכו'. אין צורך להעמיס בהכינוי מטענים נוספים שאין משמעותם ברורה דיה או שהם מיצרים חילוקי דעות לשווא.

המונח היפה ''עברי'' יכול להתפרש בתקופות שונות באופן שונה - עברית כשפה או עברי כ'כנעניות' או עברי כקונטרה ל'יהודי'. לדעתי מספיק לומר ''ממלכתי''.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61270
כלל לא נכון
עמיש (יום שלישי, 05/07/2005 שעה 13:18)
בתשובה לפרקש

גם החינוך הממ''ד הוא חלק מהחינוך הממלכתי.
דוקא בעת הזו הגיעה העת להדגיש את הייחוד והשוני של החינוך הממלכתי -חילוני. התוספת של העברי באה לציין כי מערכת זו באה לשמר את היצירה והמסורת של החינוך העברי בארץ ישראל עוד לפני הולדת כל הממלכות הפרטיות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61283
מקרה הממ''ד מוכיח שהכינוי 'ממלכתי' מספיק
פרקש (יום שלישי, 05/07/2005 שעה 21:37)
בתשובה לעמיש

ל'עברית' מספיקה אוניברסיטה אחת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61306
ללמד איך ללמוד
איציק רון (יום רביעי, 06/07/2005 שעה 22:05)

ובכן לכל בעלי פתרונות הקסם המידיים:
אבות הקונסטרקטיביזם, שהוא היום ספינת הדגל כביכול של מערכת החינוך (מדברים על...לא מיישמים כלום), הגיעו מזמן למסקנה שהוראה פרונטלית אינה יעילה, ולא ניתן להקנות באמצעותה ידע. ידע על פי משמעות הרחבה והכוללת.

אבי אבות הטומאה מבחינה זו הן בחינות הבגרות.

שינוי במערכת החינוך, מעבר לכל ההיבטים הארגוניים והיבטי כח האדם דורש בראש ובראשונה מעבר מאוריינטציה של הוראה לאוריינטציה של למידה. לכאורה שינוי פשוט, למעשה החלפת דיסקט. אוריינטציה של למידה דורשת מהאדם האמור ללמד בראש ובראשונה כל הזמן להיות בסטטוס של תלמיד כחלק מעבודתו. זה אומר יום לימודים אחד לפחות בשבוע. זה אומר מעבר לחלוקה שונה מאד של הזמן והמקום. במקום מסגרת של מקצועות ושיעורים מסגרת של פרוייקטים לימודיים כיתתיים בנושאים נבחרים. הקנייה של אסרטגיות למידה שונות, הפיכת המורה מספק הידע למנחה בדרך להשגתו, הקניית טכניקות של עבודה בקבוצה, מידענות וניהול מידע בכיתה ומחוצה לה.

תמשיכו עם כן בדידים לא בדידים...ממש רלוונטי...

http://www.faz.co.il/thread?rep=61331
אתה טועה בגדול
פרקש (יום חמישי, 07/07/2005 שעה 19:37)
בתשובה לאיציק רון

אבל בקטן יש לך כמה אמירות נכונות.

מה עניין הוראה פרונטלית לבגרות? הוראה פרונטלית היא שיטת ההוראה היחידה שיכולה להוביל כיתה אחת, עד 20 תלמידים, ברמה אחת קדימה. כל ''הקניית טכניקות של עבודה בקבוצות'' כשיטת הוראה מרכזית כשלה. טכניקת עבודת בקבוצות נכונה כאשר על קבוצות הכיתה מוטלות משימות לימודיות שונות. אבל זה רק חלק קטן מנפח זמן הלימודים.

גם אסטרטגיות למידה שונות זה מונח לא ברור. מרוב שהן שונות אז לא לומדים כלום. מידענות וניהול מידע - זה חלק חובה כפי שאמרתי בדברי הקודמים.

אין הבדל בין ''אוריינטציה של הוראה'' ל''אוריינטציה של למידה'' - האחד מסתכל מן הכיוון של המורה והשני מן הכיוון של התלמיד. זה רק פליק-פלאק לאחור במובן של הביטוי, אבל הכל אותו הדבר. המורה חייב ללמד איך ללמוד וגם לתת מושגים וערכים בלימוד. שום ילד+מחשב לא יידע יותר ממורה בוגר עם ראש על הכתפיים. שהרי לימוד אינו איסוף בלבד של רסיסי מידע ממחשב, אלא איסוף רלוונטי של נתונים, הערכתם ועיבודם לפי משקלם היחסי אל מול הנושא הנלמד. העניין מורכב יותר מאשר רק שינון של ידע.

מכאן שצריך 5 ימי לימודים לפחות בשבוע ואין להסתפק באחד כהצעתך. והגיע הזמן שהתלמידים ילמדו ולא רק ישננו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61354
אתה טועה בגדול
איציק רון (יום שישי, 08/07/2005 שעה 15:02)
בתשובה לפרקש

ניכר שלא הבנת את הכתוב. אנא חזור וקרא.
יום לימודים אחד לפחות - הכוונה היא שכל מורה יחויב ללמוד כחלק מעבודתו.
יש לך חוסר הבנה בסיסי במושגים: הוראה, למידה, הוראה פרונטלית, למידה בקבוצות קטנות ואסטרטגיות למידה.
אני מציע לך להתחיל מספריו של צבי לם, ולהמשיך בכתביהם של ויגוצקי ופויירשטיין. ניתן גם למצוא באתרמשרד החינך חומר תחת הערך ''הבניית ידע''.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61362
תודה על הערותיך החשובות
פרקש (שבת, 09/07/2005 שעה 12:32)
בתשובה לאיציק רון

אבל אני דוחה אותן על הסף.

או שאתה לא יודע את מהותם של המושגים או שאתה לא יודע להסבירם נכון.

ותעשה לי טובה אל תשלח אותי לארון הספרים שלך, בטח לא זה שבמשרד החינוך. אני מסתדר ומוצא אותם לבדי במקומות ראויים יותר (וזה כמובן בלי לפגוע בלם ויגוצקי ופויירשטיין).

http://www.faz.co.il/thread?rep=61456
ללמד איך ללמוד
יוסי כהן (יום שני, 11/07/2005 שעה 17:29)
בתשובה לאיציק רון

מסכים בהחלט

http://www.faz.co.il/thread?rep=61427
זוכרים כשיוסי שריד רצה להכניס
עמיש (יום ראשון, 10/07/2005 שעה 15:49)

שיר של דרויש לתכנית הלימודים? (אגב השיר כבר היה שם רק כבוד השר לא ידע)
הנה קצת התקדמות:

מורים ערבים ודרוזים שהשתתפו בקורס עזרה ראשונה מטעם המשרד, קיבלו ספר שהוקדש ל ''שהידים של אל-אקצה''.

בספר שחולק למורים בקורס מטעם משרד החינוך, נכתבה ההקדשה הבאה: ''הספר מוקדש למען משפחות השהידים הקדושים של אל אקצה, אהובינו על נשמותיהם הטהורות''.

העיתון ידיעות אחרונות מדווח כי הספר חולק למשתתפים בקורסי עזרה ראשונה למורים ערבים ודרוזים, שאמורים להיות חלק מצוות הכוננות בבתי הספר בהם הם מלמדים.

מורה דרוזי, אב שכול, שבנו נפל במהלך שירותו הצבאי הזדעזע לקרוא את ההקדשה לשהידים: ''נדהמתי לקבל ספר מסוג זה במסגרת קורס שנערך מטעם משרד החינוך. אני לא מבין איך משרד החינוך מאפשר לדבר כזה לקרות''. לטענתו, במשרד ביקשו ממנו שלא לפנות לכלי התקשורת והבטיחו לטפל בנושא אך לאחר שלא קיבל מענה החליט לפנות לעיתון.

http://www.faz.co.il/thread?rep=61484
נדמה לי שיוסי שריד כבר מזמן איננו
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 12/07/2005 שעה 4:48)
בתשובה לעמיש

שר החינוך, ושעל הכסא הזה יושבת היום נציגת הליכוד לימור ליבנת.
ייתכן שבתור יורד המתגורר בחו''ל אינני מעודכן בנעשה בארץ, אבל לפני כשנה וחצי כשלימור ליבנת הופיעה כאן הציגו אותה כ''שרת החינוך של מדינת ישראל''.
אולי מי שהוא מוכן להסביר לי מה בדיוק הולך כאן?

http://www.faz.co.il/thread?rep=61487
כמה אפשרויות
דוד סיון (יום שלישי, 12/07/2005 שעה 7:14)
בתשובה לישראל בר-ניר

1. החמאס מנהל את העניינים (The invasion of the Body Snatchers; היה סרט כזה). יוסי שריד לא היה נותן לזה לקרות....

2. לימור לבנת כמו נתניהו עסוקה בפוליטיקה על חשבון העקרונות המרכזיים שלה. כמו נתניהו היא מצהירים נגד ומתכננת מארבים לשרון בסוף מתקפלת כדי לשמור על הכסא וחוזר חלילה. האידיאולוגיה שצרכי הציבור קודמים הושלכה מזמן ....

3. טעות.

4. (:-

http://www.faz.co.il/thread?rep=61490
תרגע ישראל
עמיש (יום שלישי, 12/07/2005 שעה 9:06)
בתשובה לישראל בר-ניר

סתם הברדק הרגיל.
למרות שאני כמובן לא סובל את לימור...


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.