פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_3627

בכביש אל תהיה צודק, היה חכם
יואל בן עזרא (יום ראשון, 18/06/2006 שעה 7:14)


בכביש אל תהיה צודק, היה חכם

יואל בן עזרא



את הפתגם ''בכביש- אל תהיה צודק, היה חכם'' הכל מכירים. כוונת המשורר היתה לשנות את תפיסת הנהיגה המקובלת, לנסות לנהוג ב''ראש גדול'' ואחראי, ולא להסתתר מאחורי חוקים, תקנות והטלת אשם בצד האחר. מאחורי הפרסומת התחבאה גישה ממסדית בריאה שככל הנראה לא שרדה כמו הסלוגן המפורסם.

לאור התנהלות הממסד כנגד הנהג, יש לעדכן את הביטוי: ''בכביש אל תהיה''.

ולא לחינם נאמר ''כנגד הנהג''. מבחינתו של הנהג – המצב הולך ומחמיר. החקיקה, האכיפה והענישה הולכים ומחמירים עם כל חילופי גברי בצמרת מצמרת הממשל, ועם כל תאונת רכבות שהפכה לעניין שבשגרה (המלצה קטנה: שִמרו תמיד מרחק של קרון וחצי ממסילת רכבת).

האם חל שינוי כלשהו בכיוון ה''וקטור'' של משרד התחבורה במהלך 15 השנים האחרונות? לא. אז מה הפלא שתאונות הדרכים הפכו ל''יעד לאומי''? הרי אין הסקת מסקנות בדרגים הגבוהים, אין עצירה וחשיבה מחדש, אין שמץ של הבנה. כל תאונה שמתרחשת מוכיחה שהשיטה מקולקלת. הרי ענישה, חמורה ככל שתהיה, לעולם לא תגבר על עונש המוות הניתן על טעויות בנהיגה (ללא משפט וללא אפשרות ערעור), וכך גם האכיפה. אז מה הטעם לנסות?

עובדה: נסיעה איטית גורמת ל: זמן נסיעה ארוך; שעמום; חוסר עניין בכביש; פנאי להתעסקות עם עניינים שונים; חוסר ריכוז; עייפות רגעית; עייפות מצטברת; צרכים פיזיים שונים; חוסר נוחות; תגובות איטיות; תגובות שליליות מהסביבה; הרגשה ש''אני בסדר, הם המשוגעים''.
נסיעה איטית גורמת לתאונות דרכים, במישרין ובעקיפין.
נהיגה ממושכת ללא הפסקות מעייפת ומסוכנת.
הטענה לפיה המהירות מחמירה את התאונה הינה אמירת האמת, אך לא כל האמת. נהג שנוסע במהירות הטבעית המתאימה לתנאי הדרך, ללא חשש, גם אם זו מעל המהירות המרבית הקבועה בחוק באופן שרירותי, מגיע ליעדו בזמן ובמצב פיזי ונפשי משופר, ואינו מהווה סיכון כלל ועיקר. יתירה מזאת, הוא אף תורם לבטיחות בכביש על ידי נקיטת פעולות מונעות, שרק נהג מרוכז יבצע בזמן.

ידוע (ומוכח במדידות שנערכו בארה''ב) כי המהירות הממוצעת בכביש מהיר עולה ב-‏10 עד 20 קמ''ש מזו המותרת. עובדה זו ידועה גם למשטרה, אשר מגדילה לעשות ומכוונת את מצלמות המהירות כך שיצלמו רק ''עבירות איכותיות'' של מעל 24 קמ''ש מעל החוק, בתואנות שונות. השאלה הנשאלת היא: אם מהירות גורמת לתאונות, מדוע לוותר לכל הנהגים שאינם נכללים ב''דו''חות איכות''? או לחילופין, מדוע לא להעלות את המהירות המירבית המותרת, בהתאם למצב המקובל על כולם?

דבר נוסף: בכל תאונה יש גורם של מהירות, אך מהירות גרידא לעולם לא תגרום לתאונה.

עובדה: חציית קו הפרדה רצוף נחשבת לעבירה חמורה ומסוכנת, והעונש עליה הוא פסילה מנהלית והעמדה לדין – עונש חמור ללא ספק. האם לא ראוי שענישה חמורה שכזאת תדרוש דקדקנות והקפדה בסימון קווי ההפרדה? צאו וראו סביבכם כי על פי רוב, הקשר בין הקו הרצוף לבין שדה הראיה – קלוש, ונראה כי ההחלטה על סוג קו ההפרדה נתונה בידי אדם ללא הכשרה כלשהי בתחום.

השילוב של חוסר מהימנות קו ההפרדה מחד וחומרת האכיפה ודקדקנות השוטרים מאידך אינו תורם מאום לבטיחות בכביש, גורם ללחצי תנועה מיותרים, לתסכול ולתאונות דרכים.

עובדה: התשתית בכבישי הארץ לקויה. והפעם לא מדובר רק על אחזקה נאותה של הכביש או על התקנה של אביזרי פלסטיק להגברת הבטיחות. עיקר ליקויי התשתית מתבטא ברמת תכנון נחותה ביותר, כזאת המסתתרת מאחורי ''דרישות מינימום'' למיניהן, ללא ניסיון או הצלחה לבצע תכנון אמיתי, טוב ובטיחותי, תכנון מתחשב וסלחני, כזה שמונע תאונות.

כביש ''בגין'' וכביש ''רבין'' בזכרון יעקב הם דוגמאות לכבישים גרועים ביותר, על אף האספלט המשובח. כבישים אלה (וכמותם רבים פזורים ברחבי הארץ) צרים לכל אורכם, ללא הרחבת הנתיב בסיבובים, ללא שיפועים לכיוון הפנייה, ללא שמץ של שולי בטיחות ושלא נזכיר מפרצי עצירה, עם צמחייה המסתירה את שדה הראיה ועמודי תאורה בצד הלא נכון. כבישים אלה מהווים מלכודות מוות לנוסעיהם. התאונה שהתרחשה במאי 2006 ב''כביש בגין'' בזכרון יעקב, בה קיפח את חייו חייל צעיר, הינה תוצאה ישירה של תכנון גרוע גרידא.

על מנת להעביר האשמה מהמתכנן אל הנהג, נהוג להגביל את המהירות המרבית לכדי גיחוך (בכבישים הנ''ל המהירות המותרת היא 60 קמ''ש, כ-‏2/3 מהמהירות הממוצעת בפועל).

כנגד תאונות רכבות הוצבו בשעות היום תצפיתנים במפגשי מסילה-כביש, לתיעוד עבריינים. לאחר תאונת הרכבת בבית יהושע, הוחלט להציבם 24 שעות ביממה. הגידו אתם – היש טמטום גדול מזה?

כנגד תאונות בשולי הכביש נחקק חוק האפוד הזוהר. נניח את הסוגיה האם האפוד הזוהר מועיל או מסכן (כלל: הרכב נוסע לאן שהעיניים מביטות), ונראה כי ניתן היה להשיג את המטרה בדרך אחרת, יעילה יותר, והיא נקראת הסברה. נזכיר לכם שכולם בטוחים שיש צורך לפמפם על דוושת הבלם בכביש רטוב, וכולנו זוכרים את הרכב מהפרסומת – פורד סיירה בצבע בז' מאבדת שליטה על המסלול...
(הערה: אין תרחיש בעולם שבו לחיצה על הבלם לסירוגין תמנע תאונה).
מה יהיה החוק הבא? לחייב כל הולך רגל שגובהו נמוך מ-‏1.64 מ' לחבוש כובע עם נצנץ?

הדוגמאות רבות מספור ולכולן מכנה משותף אחד – הנהג כמטרה. כולם מחפשים את הנהג האשם שגרם לתאונה, מכים בו בכל דרך אפשרית, אך לא נוקטים דבר למניעת התאונה הבאה.

התייחסות השלטון אל הנהג מנוגדת מעיקרה לכותרת של מאמר זה. הגישה הנוכחית גורמת לתסכול רב אצל כלל ציבור הנהגים, לנהיגה מתוך חשש ופחד, לנהיגה מיראת החוק ולא מאהבתו.
על פי כלל ה''פעולה-תגובה'', הנהגים מפסיקים להיות חכמים בכביש וחוזרים להיות צודקים, מתוך חרדה לרשיון הנהיגה, לחור בכיס ומהחרמת הרכב, ולא מאהבת החיים.


המחבר הוא סטודנט שנה ד' להנדסה אזרחית, מבקר איכות ומומחה לרכב.






http://www.faz.co.il/thread?rep=79041
אטימות של עובדי ציבור
חזי (יום ראשון, 18/06/2006 שעה 7:34)

העליתי כאן בעבר את הפקקים הקבועים ברחוב ז'בוטינסקי בבני-ברק,
בגלל שני צמדי רמזורים אשר לא מכוונים, באופן קבוע.

לפני מספר ימים נתקלתי בעוד תופעה (שהיא קבועה בכל מיני מקומות), של חסימת צמתים ע''י נהגים.

נהגים (איגואיסטיים) אינם מבינים כי חסימת צומת מזיקה גם להם בסופו של דבר.

שלחתי פקס למפכ''ל המשטרה, עם העתקים לשר התחבורה,
עם הצעת יעול ''מהפכנית'':
להעמיד רק שני שוטרים לצורך מבצע אכיפת החוק, שאוסר להכנס לצומת שאינה פנויה.

א- שוטר אחד יעמוד בתוך הצומת הפקוקה ויסמן לנהג שתקוע בה, יקח את רשיונו,
ויורה לו לעצור אחרי הצומת לצורך בדיקה.

ב- השוטר השני יוצב אחרי הצומת וירשום דו''ח.

המשטרה צריכה רק לפרסם ברבים כי מבצע כזה התחיל.

שני השוטרים יוצבו בכל יום בצומת בעייתי אחר.

תוך מספר ימים התופעה תחוסל...

אבל מה, לעובדי הציבור (כרגיל) לא מעניין מילוי תפקידם כייאות,
כי זה לא בסדר עדיפות שלהם...

http://www.faz.co.il/thread?rep=79046
היחס למהירות הוא אכן מופרז
צדק (יום ראשון, 18/06/2006 שעה 8:59)

יש צורך לאכוף את עבירת המהירות המופרזת,
ולא את עבירת המהירות.

מהירות גבוהה וסבירה בתנאי הדרך, מביאה לעירנות וריכוז.

נהגים איטיים נוטים לבצע טעויות חמורות כמו:
סטיה פתאומית מהנתיב, בלימה לא צפויה, עיסוק בדברים אחרים ברכב.
ראיתי לא פעם ולא פעמיים נהגים איטיים העוברים באור אדום, ממצב עצירה !!
הם פשוט חולמים ונותנים גז באדום. איטיים הם לא מרוכזים.
זה נובע מהאשליה שנסיעה במהירות איטית מבטיחה שלא תיפגע.
טעויותיו של הנהג האיטי יכולות לגרום לנהג המהיר
המתחמק ממנו, לגרום לתאונה.
יאשימו את הנהג המהיר יותר, אך האשם האמיתי הוא הנהג האיטי.

* דרך אגב, בישראל אין חקירה אמיתית ומעמיקה של תאונות.
לכן תמיד מטילים את האשמה על הגורם שהכי קל לגנותו.

----

בעיה חמורה שלא הועלתה כאן היא בעיית הולכי הרגל המופלת על הנהג.

בישראל יש חוק אידיוטי הנראה כמו המצאה של השטן:
''זכות קדימה להולכי רגל''.
אין לי סטטיסטיקה, אבל לדעתי זה החוק הרצחני ביותר שנחקק בישראל.

החוק הזה חינך דורות של הולכי רגל לקפוץ לכביש,
מתי שבא להם ואיפה שבא להם, כי הנהג אחראי.
אני מניח שכמעט כל נוהג בכביש עירוני
נתקל בהולכי רגל מתאבדים שפשוט קופצים עליו.
כל נהג כזה חייב להיות מאמין בניסים,
כי מספר הולכי הרגל הנפגעים נראה מגוחך
לעומת שכיחותה של תופעת הולכי הרגל המתאבדים.

פעולה חיונית ביותר היא למחוק את החוק המטופש הזה,
ולחנך את הולך הרגל להמתין או לחצות ברמזור.
לחנך אותו שהוא המפסיד הגדול בזמן תאונה,
וכדאי שידאג לעצמו ולא יסמוך על אחרים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=79059
''הקטל בכבישים''
חזי (יום ראשון, 18/06/2006 שעה 10:43)
בתשובה לצדק

כתבתה נכון:

''
בישראל יש חוק אידיוטי הנראה כמו המצאה של השטן:
''זכות קדימה להולכי רגל''.
אין לי סטטיסטיקה, אבל לדעתי זה החוק הרצחני ביותר שנחקק בישראל.

החוק הזה חינך דורות של הולכי רגל לקפוץ לכביש,
מתי שבא להם ואיפה שבא להם, כי הנהג אחראי.''.

מחנכים את הציבור להיות רובוטים,
ולא להתייחס לסכנה במעבר כביש...

http://www.faz.co.il/thread?rep=79098
אז אתה גר ליד רחוב ז'בוטינסקי בבני-ברק?
מהנדס אזרחי (יום שני, 19/06/2006 שעה 3:39)
בתשובה לחזי

''מחנכים את הציבור להיות רובוטים''

אז קכה: את הציבור לא מחנכים (אין כסף לחינוך) אלא מתיחסים אליו כאל ילד קטן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=79110
רחוב ז'בוטינסקי בבני-ברק
חזי (יום שני, 19/06/2006 שעה 7:38)
בתשובה למהנדס אזרחי

אני נדהם כל פעם מחדש על הטמטום של הציבור שלנו.

כבר העליתי כאן לפני כשנה את נושא הסתימה של עורק תחבורה חיוני זה,
בגלל אי כוונון שני צמדי רמזורים אשר נמצאים בתחום עיריית בנמי-ברק.

לא השתנה שום דבר מאז.

באופן קבוע,
כל בוקר,
נוצרים פקקים אשר תוקעים את הנהגים,
מבזבזים הרבה שעות עבודה, הרבה דלק שנשרף לשאו בצמתים הללו,
הרבה ''עצבים'' ועוד נזקים בריאותיים שונים.

את כל זה היה אפשר לפחות לצמצם אם מכוונים נכון את צמדי הרמזורים הללו...

עוד מחדל תחבורתי שקשור לעיריית בני-ברק:
יש צורך חיוני בכביש מקביל לקטע של ז'בוטינסקי בבני-ברק.

אחרי הרבה שנים של סחבת,
סללו קטע כביש קצר אשר אמור לחבר בין קניון-איילון לכביש גהה.

זה עשוי להפנות חלק מהתחבורה בז'בוטינסקי בבני-ברק,
ולהקל על צואר הבקבוק הזה.

נשאר רק לחבר את הכבישים, אבל זה מתעכב בגלל חוסר איכפתיות וקטנוניות של עובדי ציבור...

http://www.faz.co.il/thread?rep=79099
הדרך החילונית הציונית היא:
מהנדס אזרחי (יום שני, 19/06/2006 שעה 3:44)

דרוס כל דוס לא?


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.