פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_3868

שלמה לכה קצין תהיה-לנו
נילי וטל רבינוביץ' (יום חמישי, 05/10/2006 שעה 7:34)


שלמה לכה קצין תהיה-לנו

נילי וטל רבינוביץ'



המאמר מוקדש בחיוך, לד''ר ישראל בר-ניר (כן, ''רבינוביצ'ים עליך'').

פרשת הנשיא קצב הנחשפת והולכת מדי יום – אינה מחמיאה למוסד הנשיאות, למדינה כולה, ולנשיא עצמו. גם לגילה, אשתו היא אינה מחמיאה וזאת בלשון המעטה. לה הפרשה בוודאי כואבת מאוד.

בעת כתיבת דברים אלה טרם הוחלט האם יוגש כתב אישום נגד כבוד הנשיא, ואולם מתנהלת חקירה בחשד של אונס – דבר שאינו מוסיף כבוד למוסד הנשיאות ויתרה מכך – פוגע בתפקודו. מטבע הדברים, פרשה זו, אף שיודגש שוב כי הנשיא עדיין לא בחזקת נאשם, מעלה לסדר היום את נושא הבגידה בו ידובר.

נשים נבגדות כל יום, מדי יום... ואומרים שהן האחרונות לדעת... גם גברים נבגדים, נבגדים פחות, אבל זה לא כואב להם פחות.

החיים במורכבותם מקשים על התייחסות שטחית אל מעשה הבגידה במונחים של בעד ונגד, טוב ורע...
אך מוסכם על הכלל כי הבגידה במהותה היא מעשה שלילי: בגידה במולדת, בגידה בחברים, בגידה במשפחה, בגידה בערכים ובגידת האדם בעצמו.

מוסכם כי בגידה היא פעולה שנעשית בניגוד לאמון שניתן לאדם אם על ידי חבר או גוף ציבורי, או המדינה, שלא לדבר על הפרת אמונים על בסיס חוזי בהסכם כתוב, או בהסכם בעל-פה בהשקת כוס יין ולחיצת-יד.

עוד מוסכם, כי הבגידה כשלעצמה – היא הפשע, גם אם אין הנבגד יודע על קיומה כלומר, הבגידה קיימת גם אם אין הנבגד מודע לה.

יש הסוברים כי בגידת אדם בעצמו היא הקשה מכל אך לעומתם יהיו אלה הבזים לראיית ה''אני'' כמרכז הקיום, אלה יטענו כי הבגידה בזולת היא הנוראה מכל שכן הנזק מוסב על מי שנתן בבוגד את אמונו.

שורשה של המילה בגידה הוא ב.ג.ד.
הבגד, בהיותו כסות, מסתיר ומכסה את הגוף הערום, ולא בכדי נאמר ''האמת במערומיה'', כלומר, האמת ללא כסות, ואשר בטווח הארוך גם אינה ניתנת לכיסוי ולהסתרה, בבוא היום היא תתגלה, האמת במערומיה לעומת השקר הלבוש בבגדים.
התפתינו לבדוק את מקורן של מילים נוספות בהקשר עם לבוש, מצאנו את המילים הבאות מתאימות לתוכן הנידון:
שלמה – הווה אומר שמלה המכסה את כל הגוף בשלמות .ש.ל.ם (לעומת החצאית המכסה את ח.צ.י הגוף).
מעיל - הבא מהשרש מ.ע.ל. המעיל גם הוא מכסה את הגוף ובמשמעות הנוספת –הוא גם שרש המעילה...
חליפה - מהשרש ח.ל.ף. החליפה מחליפה את תדמיתו של הלבוש בה.
צעיף – מהשורש צ.ע.ף. הצעיף עשוי לכסות ולהסתיר את זהות המתעטף בו.

ראינו שמילים אלה הקשורות בכסות הגוף ובלבושו, ממלאות אותה הפונקציה הלשונית והמעשית של הסתרה, כיסוי,החלפה –מילים אלה, מתחברות היטב עם המושג: בגידה.

אם נמשיך לבדוק בשורשי מילים בנקל נמצא את שרש המילה נשיא : נ.ש.א. - נישא מעל, גבוה משכמו ומעלה. על הנשיא לשאת בכבוד במשרה מכובדת, עליו לשאת באחריות לתדמית האומה, עליו לשאת ולרומם את הדמות המייצגת אותנו בכל דרג ובכל מפגש.

משרתו של הנשיא היא משרה ממלכתית, ייצוגית, מעונבת, מהודרת ו''מבוגדת'' היטב. לכן כגודל התפקיד –כך גודל הבגידה. גדולה בגידתו של הנשיא מבגידתו של אזרח מן השורה, בגידה זו מחליפה את נקיונו כבודו ועליונותו של מוסד הנשיאות בבזוי השפלה וכלימה.

כיצד נבחר הנשיא קצב לתפקידו? למה דווקא הוא נבחר ולא אחר?
האם היה בזמנו איזה שהוא שיקול דעת בבחירתו? הווה אומר, שיקול דעת - להבדיל משיקולים פוליטיים, להבדיל משיקולים שאינם רלוונטיים לכובד המשרה ולחשיבותה?
נראה ש''דווקא'' היה אמנם השיקול המכריע...

האם על פי ''בגדו'' בלבד נבחר האיש? משל ''שלמה לכה – קצין תהיה לנו?'' (תופעה בה נלחם ומייסר הנביא ישעיהו, תופעה של חולשת המצפון, שגיאה וחטא.) או שמא, חלילה וחס, באופן יוצא מן הכלל ורק לצורך תפקיד זה אכן נשקלו תכונותיו, יכולותיו, שאר-רוחו, עליונותו לבו ונפשו? (שאלה הנשארת רטורית בלבד).

ולעניין אותה הכסות בה עסקנו לעיל...חג הסוכות בא עלינו לטובה ועל פי מסורת בית הנשיא - מוזמנים אזרחי המדינה להתארח בסוכת הנשיא בימי חול המועד...
לפי שעה פורסם כי הנהלת המוסד האקדמי ''בצלאל'' אשר עמדה לשלוח סטודנטים לקשט את סוכת הנשיא, נסוגה וחזרה בה מהבטחה זו... מעניין מי עוד ירים את הכפפה ויימנע גם הוא מלתרום ''ביגוד'' ליפות את סוכת הנשיא הנופלת...

נראה כי בזמן סוער זה כאשר אנו תוהים ומתחבטים בשאלה המכרעת על אודות דמותו האמיתית של האיש המסתתר בבגדי הנשיא... אולי מוטב כי גם סוכתו תישאר במערומיה ולא תתקשט כדי לחפות על ריקנותה העולה על תכניה...

ואגב, האם לא לימים אלה התכוון הכותב בספר משלי באומרו: ''נשיאים ורוח וגשם אין'' (פרק כ''ה פסוק י''ד).







http://www.faz.co.il/thread?rep=84399
חיסיון
לוי (יום חמישי, 05/10/2006 שעה 7:54)

מה הנימוק לחיסיון אשר הוענק ל''א'' ?
נראה לי שחיסיון זה מוגזם ולא במקומו .

http://www.faz.co.il/thread?rep=84420
היא מזמן לא חסויה
צדק (יום חמישי, 05/10/2006 שעה 10:38)
בתשובה ללוי

כל גולש מתעניין יכול לדעת את שמה המלא.

החיסיון הוא לכל אשה המתלוננת על הטרדה מינית,
גם אם היא מתלוננת שוא סידרתית.

בשם החוק הסדומי הזה, גם אשה שהעלילה מוגנת ע''י החיסיון.
והעבריינית אף אינה נענשת על הפשע שלה !!

עם חוקים כאלו אני מתנגד קבוע לכל תלונה של אשה,
ומאחל כשלונות רבים של תביעות כאלו.
פשע לא מתקנים בעזרת פשע נוסף.

http://www.faz.co.il/thread?rep=84403
יחסים בינו לבינה
חזי (יום חמישי, 05/10/2006 שעה 8:10)

לאורך כל ההסטוריה האנושית,
היה הגבר חופשי להזדווג עם נשים, הרבה ככל אשר יכול,
ואילו האישה היתה מוגבלת בנושא זה.

עניין זה דומיננטי גם ברוב בעלי החיים המפותחים.
כנראה שזו מצווה של ''הטבע''.

אם נתעלם מכל האספקטים ''התרבותיים'' של הנושא,
יש בעניין זה חוסר ''שוויון'' בסיסי:

באקט מיני, הגבר הוא שמחדיר זרע לגוף האישה
(שעשויה להרות ממנו)
ואילו לגופו של הגבר לא מוחדר שום דבר ע''י האישה.

איך אפשר לדרוש ''שויון'' כאשר הנושא מטבעו אינו שוויוני ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=84407
יחסים בינו לבינה
מהנדס אזרחי (יום חמישי, 05/10/2006 שעה 8:22)
בתשובה לחזי

נגעת בנקודה רגישה ומהותית

אכן נשים צריכות להרגיש ולבטוח בבן זוגן על מנת להזדוג איתם. משום שהוא הגבר חודר לפרטיותם ולא להפך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=84433
יחסים בינו לבינה
א' בן עזרא (יום חמישי, 05/10/2006 שעה 15:58)
בתשובה לחזי

בין אם אתה דוגל בשוויון ובין אם לא, אינך רשאי לעשות דבר בניגוד לרצונה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=84434
יחסים בינו לבינה
א' בן עזרא (יום חמישי, 05/10/2006 שעה 16:01)
בתשובה לחזי

אי השוויון בינו לבינה אינו שייך לזכויות כל צד, אלא לטבעו, ואילו מבחינה משפטית בחברה מתקדמת - חייב להיות שוויון, ואין להתיר פגיעה גופנית או נפשית באישה תוך הסתמכות על ההבדל הביולוגי [שאינו מוכחש] בין המינים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=84436
יחסים בינו לבינה
חזי (יום חמישי, 05/10/2006 שעה 16:59)
בתשובה לא' בן עזרא

אכן אני דוגל בשויון מלא !

אבל, וזה אבל גדול,
השויון הזה לא יכול להתקיים כאשר הסטטיסטיקה מראה על נחיתות שכלית של האישה לעומת הגבר.

שויון מלא לא ייתכן כאשר גברים מחוייבים לפרנס נשים וכל מה שמסביבן (ילדיהן, קוסמטיקה ועוד),
ואילו לנשים כמעט ואין מחויבות מקבילה.

''השווין המשפטי'' כדבריכה,
הינו שויון מלאכותי אשר מוטה לטובת האישה...

http://www.faz.co.il/thread?rep=84437
יחסים בינו לבינה
חזי (יום חמישי, 05/10/2006 שעה 17:10)
בתשובה לחזי

עוד הערה אחת חשובה לעניין זה,

אחת הדרכים שנשים מפצות בהם את הגברים,
על חוסר השוויון הנ''ל,
הינו בנוהג שהשתרש במשך אלפי שנים,
שהאישה מחוייבת בנאמנות,
כאשר הגבר מחוייב בפחות נאמנות (לבלעדיות) לאישה...

http://www.faz.co.il/thread?rep=84481
יחסים בינו לבינה
אב''ע (יום שישי, 06/10/2006 שעה 10:45)
בתשובה לחזי

אני סבור שאתה טועה. הסטטיסטיקה אינה מדד להערכת אינטלקט או כושר חשיבה כלל. לא מזמן ניתנה זכות הצבעה לנשים בשוייץ - בסוף המאה ה- 20! - וזו כן סיבה ל''סטטיסטיקה'' שהיא נגועת שיקולים זרים, ועוד...

http://www.faz.co.il/thread?rep=84489
יחסים בינו לבינה
חזי (יום שישי, 06/10/2006 שעה 20:47)
בתשובה לאב''ע

דיברתי על סטטיסטיקה של בני אדם לפי מבחני אינטלגנציה מובהקים:
יכולת בנושאים טכנולוגיים.
יכולת לחדשנות
יכולת לפתרון מקורי של בעיות מורכבות
יכולת של תכנון הנדסי
יכולת של ניבוי

ועוד ועוד כיוצא בזה...

http://www.faz.co.il/thread?rep=84435
לך לך מארצך וממולדתך
עמיש (יום חמישי, 05/10/2006 שעה 16:42)

מה זה הלכה הזה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=84441
אני נרגש מהכבוד
ישראל בר-ניר (יום חמישי, 05/10/2006 שעה 18:17)

(ברצינות, זה מהלב ולא בדיחה).

טל, אני רוצה שתדעי שאני מקפיד לקרוא את כל מה שאת כותבת ויש מקרים נדירים בלבד בהם אינני מסכים אתך, גם אם לא תמיד אני מגיב על דבריך בפורום.

העקיצות וההתקפות שלי על הפמיניסטיות מכוונות כלפי אלו שבונות על זה קריירה פוליטת. שולמית אלוני, למשל, עשתה רבות לשיפור מעמד האישה עד שהיא ירדה מהפסים וערבבה את הנושא הערבי בפעילות שלה.

על כל פנים, בפרפראזה על אימרה ידועה, ''על שום מה הלך רבינוביץ' עם רבינוביץ' - על שום שהוא מינו'' . . . יובל, אתה מצטרף?

http://www.faz.co.il/thread?rep=84486
לישראל בר-ניר
טל רבינוביץ' (יום שישי, 06/10/2006 שעה 16:52)
בתשובה לישראל בר-ניר

לזאת באמת לא ציפיתי!

תודה.

ותגיד... ''בר-ניר'' זה לא במקרה רבינוביץ' לשעבר או קרוב משפחה של רבינוביץ'?

http://www.faz.co.il/thread?rep=84490
לא, אין כל קרבה או קשר בשם
ישראל בר-ניר (יום שישי, 06/10/2006 שעה 23:25)
בתשובה לטל רבינוביץ'

אם כי הייתי שמח להצטרף לחמולה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=84442
ולגופו של עניין
ישראל בר-ניר (יום חמישי, 05/10/2006 שעה 18:22)

למרות שיש להתייחס לנשיא כאל חף מפשע עד שלא תוכח אשמתו (אם בכלל), ממה שהתפרסם קשה לי מאוד להאמין שהכל עלילה.

מי שבאמת ראוייה לרחמים זאת רעיית הנשיא שחייבת ל''שחק'' את התפקיד. זה מזכיר לי את התנהגותה של הילרי קלינטון כאן בארה''ב. חבל שלנשים האלו אין הכח הנפשי לשלוח את הבעלים שלהן לכל הרוחות. כפי שאמרה לי רעייתי, ''אצלי זה לא היה הולך'', ואני מאמין לה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=84445
מזכיר את הסיפור על הבחור ישיבה
עמיש (יום חמישי, 05/10/2006 שעה 19:01)
בתשובה לישראל בר-ניר

שנקרא אל הרב והרב אומר לו: אומרים עליך שאתה מתעסק עם זונות!

אומר לו הבחור - חס וחלילה, זה שקר!

- חסר לך שזה גם היה נכון...

חזקת חפות היא עניין משפטי, מבחינה ציבורית הקצב הזה צריך לצאת לנו מהעיניים וישא''ק

http://www.faz.co.il/thread?rep=84482
מזכיר את הסיפור על הבחור ישיבה
אב''ע (יום שישי, 06/10/2006 שעה 10:50)
בתשובה לעמיש

כן, אבל כבר יש המלצת המשטרה להעמידו לדין בהקשר האונס-לכאורה. משמע, זה מתקדם בכיוון מסוים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=84443
טעות בצטוט
שמעון מנדס (יום חמישי, 05/10/2006 שעה 18:32)

אם הכוונה לרעיון המובע על ידי הנביא ישעיהו, ומצוטט
בפרק ג' פסוק ו', אז יש טעות בצטוט. כי שם נאמר ''שִׂמְלָה
(ולא שלמה) לְךָ קָצִין תִּהְיֶה לָנוּ''

http://www.faz.co.il/thread?rep=84476
הציטוט הנכון
דוד סיון (יום שישי, 06/10/2006 שעה 8:51)
בתשובה לשמעון מנדס

„...שִׂמְלָה לְכָה, קָצִין תִּהְיֶה-לָּנוּ;...“

http://www.faz.co.il/thread?rep=84455
כיצד נבחר הנשיא קצב לתפקידו?
א. פרקש (יום חמישי, 05/10/2006 שעה 22:17)

בדיוק כמו שנבחרו כל הנשיאים לפניו. קישורים פוליטיים.

למה דווקא הוא נבחר ולא אחר?
כי הוא היה הפוליטיקאי השרוף הבכיר בקואליציה. לא התאים לראשות הממשלה, למשרד החוץ, למשרד האוצר או למשרד הביטחון אז דפקו אותו ב'בטן גב' עם תנאי מחייה סבירים.

סוכת הנשיא?
מי שרוצה שיקשט ויבוא ומי שלא רוצה שלא יבוא ויקשט.

מבחינה משפטית וציבורית הנשיא זכאי עד שתוכח אשמתו כאחד האדם. הייתי מציע שלא ימהרו פורמלית להחרימו עד אשר לפחות תושלם החקירה ויוגשו כתבי אישום החתומים ע''י פרקליט המדינה. וזאת רק בגלל נסיון העבר שהראה שהרבה מהחשדות נגד בכירים לא הבשילו כלל לכתבי אישום וגם חלק מאלה שהבשילו לכתב אישום נדחו ע''י בית המשפט. מאחר שצריכים לשים איזשהו גבול ברור, שתהיה לו משמעות ציבורית, הרי הגשת כתב האישום ע''י פרקליט המדינה לבית המשפט נראה לי המועד הנכון ליזום הצבעת כנסת להדחתו. עד אז אין מה למהר, כי עוד יכולות להיות הפתעות לאכזבת משנאיו.

''נשיאים ורוח וגשם אין'' --- נדמה לי שזה נכון לכל נשיאינו. מתי בעצם היה לנו ממש גשם על באמת??. (-: (-: (-;

http://www.faz.co.il/thread?rep=84459
הא םבכלל ניתן להגיש כתב אישום
עמיש (יום חמישי, 05/10/2006 שעה 22:37)
בתשובה לא. פרקש

נגד נשיא?
דומני שהוא חסין מפני העמדה לדין.

http://www.faz.co.il/thread?rep=84460
הא םבכלל ניתן להגיש כתב אישום
א. פרקש (יום חמישי, 05/10/2006 שעה 22:58)
בתשובה לעמיש

כמו שאמרתי ההליך הוא שהפרקליט צריך להודיע לכנסת על הכוונה להגיש כתב אישום כנגד הנשיא ולבקש ממנה להסיר את חסינותו. הכנסת צריכה להצביע ברוב גדול (80 ח''כים בעד ההסרה) ואז הדרך סלולה.

אני מאמין שאם יבשיל כתב אישום הנשיא יסכים גם הוא להסרת החסינות (אפילו בשל חוסר ברירה מצידו), כי בקלות יימצאו 80 ח''כים שירימו ידים בעד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=84461
למה דווקא הוא נבחר ולא אחר?
ישראל בר-ניר (יום שישי, 06/10/2006 שעה 0:17)
בתשובה לא. פרקש

כי המועמד האחר היה שמעון פרס אותו אף אחד (במיוחד לא אהוד ברק) לא רצה לראות בתפקיד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=84466
למה דווקא הוא נבחר ולא אחר?
יובל רבינוביץ (יום שישי, 06/10/2006 שעה 5:53)
בתשובה לישראל בר-ניר

למעשה – מדובר בחוק טבע. זהו החוק הרביעי של התרמודינמיקה: לעולם שמעון פרס יגיע למקום השני, גם אם מולו לא מתמודד אף אחד. החוק הזה התגלה לראשונה על ידי הבבלים, נוסח על-ידי ארכימדס והוכח על ידי ניוטון.

http://www.faz.co.il/thread?rep=84470
עם סגולה
יובל רבינוביץ (יום שישי, 06/10/2006 שעה 6:14)

שוב הוכחנו שאנחנו אור לגויים. מה לנו קלינטון, עם הבגידות הסדרתיות שלו, כשנגד הנשיא קצב התלוננו עד כה שבע נשים, ומתוך התלונות כבר עולה חפיפה בזמנים, כלומר – אם יתברר כנכון, הוא התעסק לפחות עם שתי מזכירות (או, אולי, מזקירות) בו-זמנית, בזמן שהוא מנהל גם חיי משפחה.

טוב שלא בחרנו בשמעון פרס. איך הוא היה עומד בדרישות תפקיד כל כך מחמירות בגילו המתקדם? קצת רחמנות, יהודים.

ואם קצת יידישקייט, קצב לקראת בחירתו אמר שהוא תוצר מובהק של החברה הישראלית. הוא עוד עלול לצאת צודק. זהו גם הנשיא הראשון מילידי ארצות המזרח. מעניין אם לכך התכוון הרב עובדיה יוסף כשרצה להחזיר עטרה ליושנה. לשלמה המלך (שוב השלמה הזו. כנראה שגם לו היה מה להסתיר) היו אלף נשים ופילגשים (לא צויין בשום מקום כמה חותנות היו לו).

והשאלה הבוערת היא מי יוכל להחליף את משה קצב בתפקידו, לאחר שמתח רף כה גבוה? לחיים רמון, עם הנשיקה המצחיקה שלו, יש עוד הרבה מה ללמוד ומשה דיין כבר לא איתנו. בלית ברירה, יתכן שנצטרך לשקול מיקור-חוץ (outsourcing): ביל קלינטון פנוי ובעל ניסיון, אם כי ניסיון פחות עשיר, כפי שגרסנו לעיל. עם זאת – הוא הוכיח שהוא מוכן ללמוד וגם הראה עדיפות להתעסק עם בנות-ישראל כשרות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=84473
טעות
עמיש (יום שישי, 06/10/2006 שעה 8:20)
בתשובה ליובל רבינוביץ

קצב אמר שהוא ''יציר מושלם של החברה הישראלית'' כאשר ניסה או התכוון להתמודד על ראשות הליכוד, זמן רב לפני שהתמודד על תפקיד הנשיא.

http://www.faz.co.il/thread?rep=84500
יופי נחמה !!!!
א. פרקש (שבת, 07/10/2006 שעה 11:23)
בתשובה לעמיש

מזברים על הנשיאות ואתה נופל שדוד לרגלי הליכוד.

זו אובססיה אצלך?

http://www.faz.co.il/thread?rep=84563
יופי נחמה !!!!
עמיש (שבת, 07/10/2006 שעה 21:18)
בתשובה לא. פרקש

נראה לי כי ראוי לדייק בנושאים הקשורים לכבוד הנשיא

http://www.faz.co.il/thread?rep=84587
יופי נחמה !!!!
א. פרקש (יום ראשון, 08/10/2006 שעה 8:43)
בתשובה לעמיש

תמשיך לזבר על קצב. כמו שפעם זיברו על דיין. אין לזה קשר לימין או לשמאל, אלא דווקא לדבר שנמצא בינהם ובשניהם.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.