פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_4049

סליחה, טעות ביַבֶּשת
אורי אבנרי (יום שני, 25/12/2006 שעה 7:51)


סליחה, טעות ביַבֶּשת

אורי אבנרי



לפני כמה שבועות נערך בקטאר ה''אסיאד'', האולימפיאדה האסיאתית.

התקשורת הישראלית התייחסה אל האירוע בזלזול מהול ברחמנות. נו, טוב, למה אפשר לצפות מעמי אסיה. הראו פרש עטוי-כָּפיה בטכס הפתיחה, כשהוא רוכב על סוס ערבי אציל במעלה גרם-מדרגות תלול ומדליק את המשואה. וזהו זה. קוריוז.

שאלה אחת לא נשאלה אף באחד מכלי התקשורת: מדוע, בעצם, אנחנו לא שם? האם ישראל אינה שוכנת באסיה?

זה בכלל לא עלה על הדעת. אנחנו? באסיה? מה פתאום?!

כשצפיתי באירוע בתחנת ''אל-ג'זירה'', נזכרתי לפתע ביום-שנה פרטי, שנשמט לגמרי מזיכרוני.

לפני 60 שנה בדיוק קיבצתי קבוצה קטנה של צעירים והקמנו חוג שקרא לעצמו ''ארץ-ישראל הצעירה''. בכסף שהוצאנו מכיסינו (כולנו היינו אז תפרנים) הוצאנו מפעם לפעם כתב-עת בשם ''במאבק''.

''במאבק'' היכה גלים סוערים, מפני שהשמיע דברי-כפירה מרגיזים. בניגוד למיתוס הציוני השולט, הוא טען שאנחנו, הדור החדש שגדל בארץ, מהווים אומה חדשה, האומה העברית. בניגוד לקבוצת ''הכנענים'' של יונתן רטוש, שקדמה לנו, קבענו:

א. שהאומה החדשה היא חלק מהעם היהודי, כמו שאוסטרליה היא חלק מהעם האנגלו-סכסי.
ב. שאנחנו אומה-אחות לאומה הערבית המתחדשת בארץ ובמרחב כולו.

ולא פחות חשוב: מכיוון שהאומה העברית החדשה נולדה בארץ, והארץ שוכנת באסיה, אנחנו אומה אסיאתית, בעלת-ברית טבעית לכל האומות האסיאתיות והאפריקאיות השואפות לשחרור מעול הקולוניאליזם האירופי.

ביום הרביעי, 19 במארס 1947, כמה חודשים אחרי הופעת הגיליון הראשון של ''במאבק'', הופיעה בעיתון ''הבוקר'' הידיעה הבאה:
חוג ''ארץ-ישראל הצעירה'' שלח מברק-ברכה לפאנדיט ג'אוארהאלאל ניהרו בניו-דלהי לרגל כינוס הוועידה הפאן-אסיאתית. במברק נאמר: לרגל הוועידה הפאן-אסיאתית הראשונה, קבל נא את ברכת הנוער הארצישראלי ליוזמתך ההיסטורית. תתלכד-נא שאיפת החרות של עמי אסיה החדשה, אשר מאבקך הגיבורי משמש לה אות ומופת. תחי אסיה הצעירה, המאוחדת והמתעוררת, חלוצת האחווה והקדמה.
ידיעה דומה הופיעה באותו היום גם בעמוד הראשון של ''פלסטיין פוסט'' (קודמו של ''ג'רוסלם פוסט''). שם צוינו גם שמות החותמים: אורי אבנרי, עמוס אילון ובן-עמי גור.

''במאבק'' הופיע מעת לעת, כשהיה לנו די כסף, עד למלחמת תש''ח. בעיתונות העברית הופיעו יותר ממאה תגובות, כמעט כולן שליליות, וחלקן השמצות חריפות. הסופר משה שמיר, אז איש השומר הצעיר, כינה אותו ''במת-אבק''.

כשפרצה המלחמה, כל הפרק הזה נמחק ונשכח. אך כמעט כל מה שאמרנו לפני 60 שנה נשאר רלוונטי היום. ויותר מכל רלוונטית השאלה: לאיזו יבשת שייכת מדינת-ישראל?

אני מאמין שאחת הסיבות העמוקות ביותר לסכסוך ההיסטורי בינינו לבין העולם הערבי בכלל, והעם הפלסטיני בפרט, נעוצה בעובדה שהתנועה הציונית, מאז יומה הראשון, הכריזה שאינה שייכת למרחב שבו אנחנו חיים. אולי זו אחת הסיבות לכך שגם אחרי ארבעה דורות אין הסכסוך נרפא.

בנימין זאב הרצל כתב, כידוע, במסמך המכונן של התנועה הציונית, הספר מדינת היהודים: 'למען אירופה נהיה (בארץ-ישראל) קטע של החומה נגד אסיה...חיל-החלוץ של התרבות נגד הברבריות...' נימה זו עוברת כחוט-השני בכל תולדות הציונות ומדינת-ישראל עד היום. לפני כמה שבועות הכריז השגריר הישראלי באוסטרליה, נפתלי תמיר, ש'אסיה שייכת לגזע הצהוב, ואילו אנחנו לבנים ואין לנו עיניים מלוכסנות'.

אפשר לסלוח להרצל, איש אירופי בכל רמ''ח אבריו, שחי בתקופה שבה שלט האימפריאליזם במחשבה האירופית. אבל כיום, ארבעה דורות לאחר-מכן, ממשיכים מעצבי דעת-הקהל, ילידי הארץ, באותו קו בדיוק. אהוד ברק השווה את המדינה ל''ווילה בלב הג'ונגל'' (הג'ונגל הערבי), וגישה זו מתבטאת, בנוסח זה או אחר, בדברי כל הפוליטיקאים שלנו. ציפי לבני אוהבת לדבר על ''השכונה המסוכנת'' שבה אנחנו חיים, ויועצו של אריאל שרון קבע שלא יהיה שלום עד אחרי ש''הפלסטינים יהפכו לפינלנדים.''

הנבחרת שלנו משחקת בליגה האירופית, האירוויזיון הוא אירוע לאומי אצלנו, 95% של פעילותנו המדינית מתנהלת באירופה ובצפון-אמריקה. אבל התופעה חורגת בהרבה מעבר לתחום הפוליטי - זוהי ''השקפת-עולם'', במובן המילולי של המושג. בעולם שלנו, ישראל היא חלק מאירופה.

בשנות ה-‏50 ביקשתי את דוש, אז הקריקטוריסט של ''העולם הזה'', לצייר קריקטורה שאני גא בה עד היום: היא מראה מפה של מזרח הים התיכון, כשיד המחזיקה במספריים יוצאת מיוון וחותכת את מדינת-ישראל מאסיה. חבל שלא הוספתי ציור שני, ובו מודבקת ארץ-ישראל לדרום-צרפת, או, עדיף, למיאמי.

בימים אלה כבר קשה למצוא מישהו שיטען כי תרבויות אסיה - סין, הודו - הן ברבריות. אבל קל למצוא אנשים בישראל, ובמערב כולו, המאמינים כי העולם הערבי, וכל העולם המוסלמי, הם ''ג'ונגל''. מי שזוהי השקפתו אינו מסוגל לעשות שלום. הרי לא עושים שלום עם נמרים טורפים ונחשים ארסיים.

בימי ''במאבק'' טבענו את הסיסמה ''השתלבות במרחב השמי''. אך איך אפשר להשתלב במרחב, אם הוא נתפס כג'ונגל?

השקפת-עולם אינה עניין ערטילאי. יש לה השפעה עצומה על החיים. היא משפיעה כשהיא מודעת, והיא משפיעה פי כמה יותר כשהיא בלתי-מדעת. היא מעצבת את ההכרעות המעשיות, מבלי שבעלי ההכרעה אף מודעים לה. גם הפוליטיקאים הם רק בני-אדם (במקרה הטוב), ומעשיהם מונחים על-ידי אמונותיהם הכמוסות.

אנחנו רגילים לראות ב''קונספציה'' אם כל חטאת, מקור כל התבוסות והכישלונות שלנו. אבל מהי ''קונספציה'', אם לא ביטוי מודע של השקפת-עולם בלתי-מודעת?

השקפת-העולם משפיעה על תחומים רבים בחיי המדינה. היא לב-ליבה של מערכת-החינוך, המעצבת את תודעת הדור הבא. זוהי, אולי, מערכת-החינוך היחידה בעולם שאינה מלמדת את ההיסטוריה של מולדתה. בבית-הספר שלנו כמעט ולא מלמדים דבר על ההיסטוריה של הארץ, ובמקום זה מלמדים את ההיסטוריה של ''עם ישראל''. זו מורכבת מתולדות הממלכה הקדומה (''הבית הראשון''), אחר-כך תולדות היישוב היהודי בארץ לפני ואחרי הספירה הנוצרית (''הבית השני'').

אחר-כך היא עוזבת את הארץ ומלווה את עם-ישראל בתפוצותיו לכמה אלפי שנים וחוזרת עם ההתנחלות הציונית. במשך קרוב לאלפיים שנה, תולדות הארץ נעלמות מבית-הספר.

פעם עמדתי על כך בנאום שלי בכנסת. אמרתי שילד ישראלי שנולד בארץ, יהודי או ערבי, צריך ללמוד את תולדות הארץ על כל תקופותיה ועמיה - וביניהם הכנענים, בני-ישראל, היוונים, הרומאים, הערבים, הצלבנים, הממלוכים, התורכים, הבריטים, הפלסטינים, הישראלים, ועוד ועוד. אפשר ללמוד בנפרד גם את ההיסטוריה של היהודים בפזורה. שר-החינוך, זלמן ארן, הגיב בהומור, והתעקש מאז לקרוא לי ''הממלוכ''.

לאחרונה פשטה בארץ אופנה חדשה: פוליטיקאים ופרשנים מדברים על סכנת-ההשמדה המרחפת, כביכול, על מדינת-ישראל. כמעט לא ייאמן: מדינת-ישראל היא מעצמה אזורית, כלכלתה איתנה ומתפתחת, הטכנולוגיה שלה מן המתקדמות בעולם, צבאה חזק מכל הצבאות הערביים גם יחד, יש לה מצבור עצום של פצצות גרעיניות. גם אם איראן תזכה בפצצה משלה, לא יעלה על דעתה להשתמש בה מול יכולת-התגמול הישראלית.

אז מניין הפחד הזה בשנתה ה-‏59 של המדינה? חלק נובע, בלי ספק, מזיכרונות השואה, הטבועים בתודעה הלאומית. אך חלק אחר נעוץ בהרגשה הזו של אי-שייכות למרחב, של ארעיות, של חוסר-שורשיות.

יש לזה, כמובן, גם השלכות פנימיות. התודעה לובשת גם צורה של אינטרסים ממשיים. הטענה שאנחנו עם אירופי מקנה למעמד השליט שלנו, שהוא עדיין אשכנזי-אירופי, בכורה אוטומטית על פני הרוב הגדול של אזרחי המדינה, שהם יהודים יוצאי אסיה ואפריקה וערבים-פלסטינים. הבוז העמוק לתרבותם, המלווה את המדינה מאז יומה הראשון, מקל מאוד על הפלייתם בתחומים רבים.

שינוי תודעתו של ציבור אינו עניין לטווח קצר. אי-אפשר להשיג זאת בצו מגבוה. זהו תהליך ארוך ועמוק. אך באיזשהו שלב נצטרך להתחיל בו, וקודם כל במערכת-החינוך.

החוברת ''מלחמה או שלום במרחב השמי'', שפרסמתי באוקטובר 1947, כמה שבועות לפני פרוץ מלחמת תש''ח, נפתחה במילים:
כשאבותינו הציונים החליטו להקים 'מקלט בטוח' בארץ-ישראל, הייתה בידם הברירה בין שתי דרכים: הם יכלו להופיע בקדמת-אסיה ככובש אירופי, הרואה עצמו ראש-גשר לגזע ה'לבן' ואדון ה'ילידים'...(או) לראות עצמם כעם אסיאתי החוזר למולדתו.
כאשר כתבתי את המילים האלה, הייתה התעוררות אסיה עדיין בגדר חלום. מלחמת-העולם השנייה הסתיימה אך שנתיים לפני כן, וארצות-הברית הפכה למעצמת-על כל-יכולה. אבל בימים אלה מתחוללת מהפכה שקטה בעלת ממדים אדירים. אומות אסיה, ובראשן סין והודו, הופכות למעצמות כלכליות ומדיניות. המאזן העולמי משתנה בהתמדה. האם איננו צריכים לשייך את עצמנו, בהדרגה, למחנה זה?

את החוברת ההיא, לפני 60 שנה, סיימתי במילותיו של שיר ששרנו אז: פנינו אל השמש העולה / דרכנו שוב פונה מזרחה...







http://www.faz.co.il/thread?rep=89873
כרגיל, דמגוגיה בגרוש
חזי (יום שני, 25/12/2006 שעה 14:16)

כתבתה:
''כשאבותינו הציונים החליטו להקים 'מקלט בטוח' בארץ-ישראל, הייתה בידם הברירה בין שתי דרכים: הם יכלו להופיע בקדמת-אסיה ככובש אירופי, הרואה עצמו ראש-גשר לגזע ה'לבן' ואדון ה'ילידים'...(או) לראות עצמם כעם אסיאתי החוזר למולדתו.''

''ראש גשר לגזע הלבן'' ?

מה זה ''עם אסיאתי'' ?

סין יפן, אינדונזיה, איראן, אפגניסטאן ?

האם שליטי איראן היו מחבקים אותנו עכשו אם היינו ''עם אסיאתי'' ?

חבל שאתה לא נוהג לענות...

http://www.faz.co.il/thread?rep=89879
על מיתיוונים ושאר מרעים
סתם אחד (יום שני, 25/12/2006 שעה 18:42)

על מיתיוונים ושאר מרעים:

http://www.faz.co.il/thread?rep=89897
די דומה לממלכת יהודה
עמיש (יום שני, 25/12/2006 שעה 21:19)
בתשובה לסתם אחד

לאחר הורדוס.
תדמור (פלמירה), לאחר כיבושה וסיפוחה לאימפריה הרומית, קבלה זכויות מיוחדות בימי הקיסר טיבריוס. במשך שנים היתה ממלכה נאמנה למדי לרומאים בגבולם המזרחי. זינוביה שהיתה אמו של העוצר לאחר רצח בעלה הרחיבה את גבולות הממלכה ובשלב מסויים מרדה ברומי ואף טיפחה שאיפות אימפריאליות.
הרומאים כבשו את העיר, השמידו אותה, מכרו את תושביה לעבדים ואת זינוביה עמדו להוציא להורג במצעד נצחון. לבסוף חסו על חייה.
כך גם ממלכת יהודה, כל עוד הבינו את מקומם תחת השלטון הרומי כממלכת חסות (בימי הורדוס ומעט גם אחריו בימי אגריפס) הם חיו כאן בשלווה יחסית. כאשר עלה להם השתן לראש נחרבה יהודה, רבים מתושביה הוגלו ונמכרו לעבדות, ראשי המורדים הוצאו להורג למרגלות הקפיטול ברומא.

http://www.faz.co.il/thread?rep=89902
די דומה לממלכת יהודה
סתם אחד (יום שני, 25/12/2006 שעה 22:06)
בתשובה לעמיש

אל תגיד ''כאשר עלה להם השתן לראש''. אם לא היו מיתמרדים ולא היו כאלה שנילחמו כנגד כוחות הרשע אז היינו נישמדים, במקום להיתקים. אמנם הובסנו צבאית אבל עובדה היא שאנחנו כאן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=89906
כולם כאן
עמיש (יום שני, 25/12/2006 שעה 22:42)
בתשובה לסתם אחד

המרידות המיטו אסון על עם ישראל ועל כל מי שחי באותה תקופה.
לא היו שום כוחות רשע, זה היה סדרו של עולם. היו אימפריות גדולות ששלטו על ממלכות קטנות באזורי הגבול שלהן. לא היתה שום סיבה למרוד ברומי, להביא להחרבת המקדש, לחיסול העצמאות היחסית, לגלות ולבסוף להחרבת כל הארץ.
רק בגלל שגעונות שאין להם שום הסבר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=89911
כולם כאן
סתם אחד (יום שני, 25/12/2006 שעה 23:35)
בתשובה לעמיש

מה שאתה אומר זה טעות נפוצה. היו הרבה סיבות מוצדקות למרידות. עם שלא קם על עם אחר שמשעבד אותו הוא עם ללא זכות קיום. היהודים הפסידו בגלל פרוד פנימי. איך שלא תיסתכל על זה, בסופו של דבר, הגלות היא לא תוצאה שנבעה ממרידה ברומא. הרי מרד בר-כוכבא היה מאות שנים לאחר חורבן ירושלים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=89912
כדאי לדייק
ישראל בר-ניר (יום שני, 25/12/2006 שעה 23:56)
בתשובה לסתם אחד

מרד בר כוכבא היה כ 60 שנה אחרי חורבן הבית השני (בשנת 135 לספירה).

מבחינה היסטורית מרד בר כוכבא היה אסון לאומי בכך שהביא לחיסול הנוכחות היהודית בארץ ישראל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=89913
כדאי לדייק
סתם אחד (יום שלישי, 26/12/2006 שעה 0:11)
בתשובה לישראל בר-ניר

צודק, 132 עד 135.

מרד בר כוכבא היה תבוסה צבאית אבל הוא לבדו לא הביא לחיסול הנוכחות היהודית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=89924
מרד בר כוכבא היה יותר מסתם תבוסה צבאית
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 26/12/2006 שעה 7:09)
בתשובה לסתם אחד

בניגוד להרבה מרידות אחרות, כולל המרד הגדול, ברחבי האימפריה הרומית, אדריינוס התקשה מאוד לדכא את מרד בר כוכבא, וזה למרות שהפרסים, מהם בר כוכבא ציפה לעזרה, נטשו אותו ברגע האחרון והשאירו אותו לבד מול כל העוצמה של האימפריה הרומית. בעקבות הקשיים בדיכוי המרד, הרומאים החליטו לחסל כל אפשרות שזה יחזור ולכן החליטו לשים קץ לנוכחות היהודית בארץ.

http://www.faz.co.il/thread?rep=89930
לדעתי האישית
עמיש (יום שלישי, 26/12/2006 שעה 8:06)
בתשובה לישראל בר-ניר

היתה כאן גם השפעה חזקה של האופי הקפריזי של הקיסר הדריאנוס.
הוא היה מוזר ובעל עקרונות שהשפיעו על פעילותו לעתים גם בניגוד לשכל הישר ולאינטרס הרחב של האימפריה.
אבל כאמור, זו דעתי האישית, אין תחת ידי כרגע סימוכין של דעת היסטוריונים רציניים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=89914
סתם אגדות
עמיש (יום שלישי, 26/12/2006 שעה 0:39)
בתשובה לסתם אחד

הרומאים שלטו בכל אגן הים התיכון ואף אם היו כל היהודים מתאחדים בכל חלקי האימפריה הם לא היו מנצחים. העמים הכבושים או העמים בעלי הברית (כמו שהיו היהודים במשך דורות ארוכים) חיו לא רע בכלל במסגרת האימפריה.
רק טפשות וקנאות הביאו לקצם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=89915
ולכולם הנה מפה על כל שקרה במזרח התיכון מכובש ועד ניכבש
soria (יום שלישי, 26/12/2006 שעה 1:59)
בתשובה לעמיש

ולכולם הנה המפה על כל שקרה במזרח התיכון מכובש ועד ניכבש

בהצלחה לכולם ולהיסטוריה סוריא

http://www.faz.co.il/thread?rep=89921
תודה עבור המפה. מאוד מרתקת.
חזי (יום שלישי, 26/12/2006 שעה 6:46)
בתשובה לsoria

שתי הערות:

א- נראה לי כי הגזימו בקשר להתפרשות ממלכת ישראל צפונה (אם כי מפה זו הופיעה בעבר בהרבה אוגדני מפות ישראליות).

ב- השמיטו את כיבושי סיני ע''י ישראל, אחרי הקמת המדינה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=89941
תודה עבור המפה. מאוד מרתקת.
soria (יום שלישי, 26/12/2006 שעה 19:32)
בתשובה לחזי

חזי נהפוכו- כבדיחה : התפרשות ממלכת ישראל צפונה היום-הסורים פירשו זאת כסוריה הגדולה- הרבה שוכחים כי סוריה עד היום מעשיה בלבנון מעצם טענה זו- גם זכור לי שהיו לא פעם סיכסוכי גבול צבאיים בן סוריה לירדן,לגבי התפרשות ישראל, שבטי חצי מנשה אשר או דן כראיה להפרשות צפונה..

סיני אתה צודק כמה זמן שלטה ישראל בסיני בפעמים :? סוריא

http://www.faz.co.il/thread?rep=89918
אבל עמיש, האם לא היה להם כל סיכוי לנצח, כמו הפרתים נניח?
מיכאל שרון (יום שלישי, 26/12/2006 שעה 3:58)
בתשובה לעמיש

האם עצמאות הפרתים היא בעקר בגלל מיקומם הגאוגראפי, בעוד יהודה היתה חלק מרצף טריטוריאלי של כיבוש רומי מדרום, צפון ומזרח?

http://www.faz.co.il/thread?rep=89928
לפרתים היה עורף עצום
עמיש (יום שלישי, 26/12/2006 שעה 7:59)
בתשובה למיכאל שרון

שגוייס מחדש מדי תקופה. כמו כן ברוב התקופות המדיניות הרומית היתה לא להתפשט יותר מזרחה. (צוואת אוגוסטוס דברה על כך במפורש) המצב בגבול המזרחי היה תמיד נזיל ורוב המלחמות היו עקב זליגה פרתית בכוון אזורי האינטרס הרומי.
בניגוד לכך, יהודה היתה יחסית קטנה ומבודדת מבחינה אתנית ונמצאה בלב האינטרס הרומי במזרח, כמו בן היא הוותה אתגר בשל הקשרים בין היהודים בתפוצות ליהודי ארץ ישראל. היו יחסי גומלין עקב מהומות דתיות (המרד בתפוצות בשנת 117 למשל) כך שהיה חשוב לרומאים להשקיט את האזור בכל מחיר כמעט.

http://www.faz.co.il/thread?rep=89917
תודה עמיש על סקירה קצרה אך מאלפת
מיכאל שרון (יום שלישי, 26/12/2006 שעה 3:54)
בתשובה לעמיש


http://www.faz.co.il/thread?rep=89881
אולי הכתבה הזאת תפקח את עינכה ?
חזי (יום שני, 25/12/2006 שעה 18:59)

על תוכנית החמאס להודנה עם ישראל.

לא צריך הרבה מלים נוספות...


http://www.faz.co.il/thread?rep=89885
מה שמעניין, שהערבים עדיין לא למדו
חזי (יום שני, 25/12/2006 שעה 19:13)
בתשובה לחזי

מה שמעניין, שהערבים עדיין לא למדו שהיהודים אינם נחשבים לטפשים...


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.