פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_6190

האם התורה היא בלוף?
ספינר (יום חמישי, 16/09/2010 שעה 21:00)


האם התורה היא בלוף?

ספינר



לב כִּי שְׁאַל-נָא לְיָמִים רִאשֹׁנִים אֲשֶׁר-הָיוּ לְפָנֶיךָ, לְמִן-הַיּוֹם אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים אָדָם עַל-הָאָרֶץ, וּלְמִקְצֵה הַשָּׁמַיִם, וְעַד-קְצֵה הַשָּׁמָיִם: הֲנִהְיָה, כַּדָּבָר הַגָּדוֹל הַזֶּה, אוֹ, הֲנִשְׁמַע כָּמֹהוּ. לג הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹהִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ-הָאֵשׁ, כַּאֲשֶׁר-שָׁמַעְתָּ אַתָּה--וַיֶּחִי. לד אוֹ הֲנִסָּה אֱלֹהִים, לָבוֹא לָקַחַת לוֹ גוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי, בְּמַסֹּת בְּאֹתֹת וּבְמוֹפְתִים וּבְמִלְחָמָה וּבְיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה, וּבְמוֹרָאִים גְּדֹלִים: כְּכֹל אֲשֶׁר-עָשָׂה לָכֶם יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, בְּמִצְרַיִם--לְעֵינֶיךָ. לה אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת, כִּי יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים: אֵין עוֹד, מִלְּבַדּוֹ.
התורה מתארת מעשה לידה לכל פרטיו. לידה מסובכת, הייתי אומר, מצריכה שמירת הריון עד כדי אכילת צפרדעים. היו שטפי דם, כמעט שטפון, שסיכנו את חיי הולד. ולבסוף ירדו המים (ים סוף נבקע), היתה פתיחה של כמה אצבעות ומתוך קרביה של מצרים הגיח הולד – עם ישראל.

התורה מבטיחה שדבר כזה מעולם לא התרחש ולעולם לא יתרחש. והנה אנו עדים בימים אלה לתהליך לידה מופלא של עם שלא היה ולא נברא, נוצר בהריון ממושך בקרבנו והוא עומד לצאת לאויר העולם בתוך ארצנו.
האם אנו עומדים להביא לעולם עם חדש?
מה אנחנו מראים לעולם?







http://www.faz.co.il/thread?rep=153866
כן!
ע.צופיה (יום חמישי, 16/09/2010 שעה 21:26)

אין קשר בין מה שאתה מצטט ומה שאתה כותב ומה שקורה במציאות.
ואם אתה מאתגר את הציבור בשאלה ''האם התורה בלוף'',יש סיכוי סביר שרוב הציבור יענה לך-כן!.
אז, הנה, יש לך מחר ומחרתיים זמן לחשוב על כך.
גמר חתימה טובה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153875
כן!
(יום שישי, 17/09/2010 שעה 8:04)
בתשובה לע.צופיה

מאז אוסלו יש רק שטפי דם
שיביאו להפלה טבעית, לדעתי
כי
אין פתיחה
ומחר יש לנו נעילה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153877
כן!
ע.צופיה (יום שישי, 17/09/2010 שעה 8:50)
בתשובה לspinner013@gmail.com

אתה צודק, לפני אוסלו היו ימי המשיח.
וגרו פלשתינאי ומתנחל מתחת לגפן כזוג כבשים.
הנשים ריכלו על גידול ילדים והגברים על ספורט.
ואז הגיעו בריוני השמאל ועשו את הסכם השלום המלחמתי הנורא ''אוסלו'' ומאז רק הרוגים ופצועים.
נראה לי שיום כיפור אחד לא יספיק לך.
מעניין שהליכוד קיבל את הסכם אוסלו והתחייב לקיימו. כנראה היו שיכורים באותו רגע. אפשר להבין אותם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153868
נו, באמת
אריק פורסטר (יום חמישי, 16/09/2010 שעה 21:41)

הנה משהו להרהור ממושך: המצרים, שתיעדו את עצמם לדעת, לא כתבו דבר לא על בני ישראל שישבו בקירבם ולא על יציאת מצרים. לעומת זאת הם כתבו בהרחבה על שבטי ההיקסוס שהשתלטו עליהם ועל גירושם ממצרים. יתכן שהמיתולוגיה העברית העוסקת במצרים קשורה לאגדות שנמסרו לנו מצאצאי ההיקסוסים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153872
נו, באמת
(יום שישי, 17/09/2010 שעה 5:55)
בתשובה לאריק פורסטר

כנראה שאבנרי, פופר וספירו טרם נולדו
לתאר את הנאכבה

http://www.faz.co.il/thread?rep=153873
האם המציאות היא בלוף?
דוד סיון (יום שישי, 17/09/2010 שעה 6:13)


http://www.faz.co.il/thread?rep=153874
האם המציאות היא בלוף?
(יום שישי, 17/09/2010 שעה 8:02)
בתשובה לדוד סיון

תלוי מי מגדיר מה זאת מציאות

http://www.faz.co.il/thread?rep=153876
האם המציאות היא בלוף?
דוד סיון (יום שישי, 17/09/2010 שעה 8:24)
בתשובה לspinner013@gmail.com

מציאות אינה תלויה במי שמגדיר אותה. העובדה שלצורך קביעותיך-שאלותיך
הגדרת ''מציאות'' אין פירושה ש''המציאות'' תלויה במי שמגדיר אותה', ואין
פירושה שהגדרתך נכונה.

הבעיה העיקרית של דבריך בראש הפתיל היא שאין הוא מראה שקביעותיך
נכונות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153879
האם המציאות היא בלוף?
(יום שישי, 17/09/2010 שעה 8:51)
בתשובה לדוד סיון

אתה רואה אדם אוכל. זו כל המציאות?
או
אדם אוכל כדי לחיות
ואדם חי כדי לאכול
אלה דברים שאתה לא רואה אבל הם המציאות

http://www.faz.co.il/thread?rep=153880
האם המציאות היא בלוף?
ע.צופיה (יום שישי, 17/09/2010 שעה 8:52)
בתשובה לspinner013@gmail.com

אדם אוכל- זו מציאות.
מדוע הוא אוכל? זו פרשנות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153883
האם המציאות היא בלוף?
(יום שישי, 17/09/2010 שעה 8:55)
בתשובה לע.צופיה

אז הפרשנות מכתיבה את המציאות?
כלומר, היא המציאות
והאכילה פעולתה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153887
האם המציאות היא בלוף?
ע.צופיה (יום שישי, 17/09/2010 שעה 10:23)
בתשובה לspinner013@gmail.com

הפרשנות אינה מכתיבה את המציאות, היא מתארת אותה לפי עיני, או דעות, או מחשבות המתבונן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153888
האם המציאות היא בלוף?
(יום שישי, 17/09/2010 שעה 10:45)
בתשובה לע.צופיה

את המציאות אתה ''רואה'' בתוך המוח שלך
ולא בשום מקום אחר
איך בכלל אתה יכול לומר שאתה רואה מציאות כאשר אתה מתבונן באוניה גדולה כמו הר
וקולט אותה בתוך גולגולת שהיא בגודל תפוז?
איך אתה יודע מה אתה רואה שם בפנים,
בקופסה האטומה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=153891
האם המציאות היא בלוף?
ע.צופיה (יום שישי, 17/09/2010 שעה 11:37)
בתשובה לspinner013@gmail.com

איני יודע אם אתה כל הזמן סוטה מהעניין כי אין לך תשובה או שאינך מבין.
מה הקשר בין האניה הגדולה לגודל קופסת המוח?

http://www.faz.co.il/thread?rep=153893
האם המציאות היא בלוף?
(יום שישי, 17/09/2010 שעה 12:28)
בתשובה לע.צופיה

המוח הוא המקום שבו אתה רואה את המציאות
אז איך אוניה כ''כ גדולה נכנסת לשם?

כאשר כואבת לך הרגל
איפה היא כואבת לך?
ברגל
או
במוח?

http://www.faz.co.il/thread?rep=153895
האם המציאות היא בלוף?
ע.צופיה (יום שישי, 17/09/2010 שעה 12:55)
בתשובה לspinner013@gmail.com

איפוא היא כואבת, ברגל או במוח?

http://www.faz.co.il/thread?rep=153885
האם המציאות היא בלוף?
דוד סיון (יום שישי, 17/09/2010 שעה 9:55)
בתשובה לדוד סיון

אתה מתחיל בבעיה וממשיך במשלים במקום לפתור את הבעיה.

הבעיה: אינך מציג כלל דבר שתומך בקביעותיך על המציאות,
שמראה שהן נכונות.
הפתרון: לנסות להציג הבהרות שתומכות בקביעותיך.

המשל או משלים שלך הם לא ענייניים ולא מהווים פתרון לבעייתך.
השאלה בכותרת מצביעה על הדרך לפתרון.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153886
האם המציאות היא בלוף?
(יום שישי, 17/09/2010 שעה 10:17)
בתשובה לדוד סיון

אם המציאות אינה אמת - אזי היא בלוף
למשל, עכשיו יורד גשם.
זה דבר מאוד יחסי, כי בעוד שעה לא ירד גשם
זו אינה אמת, אבל נראית כמציאות

http://www.faz.co.il/thread?rep=153889
האם המציאות היא בלוף?
(יום שישי, 17/09/2010 שעה 11:07)
בתשובה לדוד סיון

כשאתה משוחח עם מישהו ברחוב והוא אומר לך, כולי אוזן
המציאות היא שקר
הפרשנות שלה אמת

http://www.faz.co.il/thread?rep=153878
האם המציאות היא בלוף?
ע.צופיה (יום שישי, 17/09/2010 שעה 8:51)
בתשובה לspinner013@gmail.com

אין ספק מהי המציאות, השאלה איך מבינים אותה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153881
האם המציאות היא בלוף?
(יום שישי, 17/09/2010 שעה 8:53)
בתשובה לע.צופיה

אם אנשים מבינים אותה באופן שונה
אז איך זה אין ספק מהי?
מי הוא זה השופט שאין ספק מהי?

http://www.faz.co.il/thread?rep=153890
האם המציאות היא בלוף?
ע.צופיה (יום שישי, 17/09/2010 שעה 11:35)
בתשובה לspinner013@gmail.com

בכל תיאור מצב יש דברים שלא ניתנים לסתירה. כפי הדוגמא שהבאת. הילד אוכל.מדוע? למה? מה? מי? זו כבר פרשנות.
לעיתים העובדות במחלוקת ואז יש בעיה בהבנת המציאות
כל אחד מבין אותה לפי הבנתו האישית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153892
אתה סותר את עצמך!
דוד סיון (יום שישי, 17/09/2010 שעה 12:01)

ברוב תגובותיך אינך מתייחס לבעייתך העיקרית שעולה מהדברים שהצגת בראש הפתיל. כנראה שאתה מעדיף להסיט את הדיון מהעיקר. אחרת קשה להסביר מדוע אינך מתייחס לביקורת על הכתוב בראש הפתיל.

בכל מקרה במספר הודעות (תגובה 153877, תגובה 153879, תגובה 153883, תגובה 153888) שכתבת הבוקר אתה אפילו סותר את קביעותיך בראש הפתיל.

לא רק שבמקום לפתור את הבעיה שבמהות הנאמר בראש הפתיל, אתה אפילו מדגיש את קיומה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=153894
אתה סותר את עצמך!
(יום שישי, 17/09/2010 שעה 12:29)
בתשובה לדוד סיון

כבר אמרתי שהמציאות היא השקפה

http://www.faz.co.il/thread?rep=153896
האם המציאות היא בלוף?
דוד סיון (יום שישי, 17/09/2010 שעה 13:16)
בתשובה לspinner013@gmail.com

כבר אמרת הרבה דברים, רובם לא רלוונטיים שמסיטים את הדיון ממהות
הביקורת על דברים שכתבת בראש הפתיל. חלק מהדברים שכתבת אפילו
סותרים את טענותיך עצמן.זה המצב נכון לרגע זה. המשמעות היא שאינך
מתמודד!!!

http://www.faz.co.il/thread?rep=153923
יש לידה ויש גם הפלה
נסים ישעיהו (יום שלישי, 21/09/2010 שעה 20:21)

בס''ד.

התורה אכן מתארת את לידת עם ישראל ובלשון זו משתמשים גם קדמונינו. ובנוגע לאקטואליה - כתבתי על כך לפני שנים (לפרשת האזינו סג) ופירסמתי ברשת. משום מה זה נעלם, גם באתר זה. אני לא רואה כאן אפשרות להוסיף קובץ, אז אעשה 'העתק הדבק'.

ושיהיה חג שמח לכולם
נסים.

אקטואליה בפרשת השבוע.
עבר, הווה, עתיד.
(דברים לב): א הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי-פִי: (רש''י): האזינו השמים שאני מתרה בהם בישראל, ותהיו אתם עדים בדבר שכך אמרתי להם, 'שאתם תהיו עדים'; וכן 'ותשמע הארץ'. ולמה העיד בהם שמים וארץ - אמר משה 'אני בשר ודם למחר אני מת; אם יאמרו ישראל 'לא קבלנו עלינו הברית' מי בא ומכחישם'? לפיכך העיד בהם שמים וארץ, עדים שהם קיימים לעולם. ועוד, שאם יזכו יבואו העדים ויתנו שכרם; הגפן תתן פריה והארץ תתן יבולה והשמים יתנו טלם. ואם יתחייבו, תהיה בהם יד העדים; תחלה (לעיל יא) 'ועצר את השמים ולא יהיה מטר והאדמה לא תתן את יבולה' ואח''כ 'ואבדתם מהרה' על ידי האומות:
ה' מורה למשה (שם, לא): יט וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת-הַשִּׁירָה הַזּאת וְלַמְּדָהּ אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם לְמַעַן תִּהְיֶה-לִּי הַשִּׁירָה הַזּאת לְעֵד בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל: כ כִּי-אֲבִיאֶנּוּ אֶל-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר-נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבתָיו זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ וְאָכַל וְשָׂבַע וְדָשֵׁן וּפָנָה אֶל-אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַעֲבָדוּם וְנִאֲצוּנִי וְהֵפֵר אֶת-בְּרִיתִי: כא וְהָיָה כִּי-תִמְצֶאןָ אתוֹ רָעוֹת רַבּוֹת וְצָרוֹת וְעָנְתָה הַשִּׁירָה הַזּאת לְפָנָיו לְעֵד כִּי לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ כִּי יָדַעְתִּי אֶת-יִצְרוֹ אֲשֶׁר הוּא עשֶׂה הַיּוֹם בְּטֶרֶם אֲבִיאֶנּוּ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבָּעְתִּי: (רש''י, כא): וענתה השירה הזאת לפניו לעד, שהתריתי בו בתוכה על כל המוצאות אותו.
משה רבנו עושה זאת (כמובן) ומוסיף משלו (שם, כט): כִּי יָדַעְתִּי אַחֲרֵי מוֹתִי כִּי-הַשְׁחֵת תַּשְׁחִתוּן וְסַרְתֶּם מִן-הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִי אֶתְכֶם וְקָרָאת אֶתְכֶם הָרָעָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים כִּי-תַעֲשׂוּ אֶת-הָרַע בְּעֵינֵי ה' לְהַכְעִיסוֹ בְּמַעֲשֵׂה יְדֵיכֶם:
בעקבות המאמר הקודם נשאלתי (גם בדוא''ל) אודות הרמז: 'בראשית' – 'ב-א תשרי', הרי השם 'תשרי' הוא מאוחר יחסית, אז איך נרמז בבריאת העולם? והנה כאן יש לנו פרשה אחת בה רמוז הכל עד ימינו ועד בכלל.
כל ההיסטוריה בפרשה אחת
מסופר כי כאשר הרמב''ן (ר' משה בן נחמן) למד עניין זה עם תלמידיו הוא נשאל אם זה נכון גם לגבי כל אחד כפרט. הרמב''ן, אשר כבר גילה לנו כמה רמזים עתידיים בתורה, השיב בפשטות: כן. אחד התלמידים לא הצליח למצוא את עצמו בפרשה ועובדה זו עירערה אצלו את האמון בכל תורת רבו; הוא לא אמר דבר אבל פרש מן הישיבה. כעבור כמה שנים קיבל הרמב''ן הוראה להתייצב אצל מושל המחוז ביום הכפורים בשעת צהריים; בהגיעו הובל ישירות אל חדר האירוח של המושל אשר היה בעיצומה של סעודה, וכאיש מנומס הזמין את הרמב''ן להצטרף...
הרמב''ן ביקש שיגלה לו מיד במה העניין: 'אתה מציע לי מזון טרפה ביום הכפורים, בודאי יש בי איזה חטא הדורש כפרה'. 'אינך מזהה אותי?' שאל המושל. 'לא, אינני מזהה', השיב הרמב''ן. 'אני תלמידך, אבנר, ופרשתי מן הישיבה ומן האמונה היהודית בעקבות אותו שיעור בפרשת האזינו...'. הרמב''ן ביקש שיניח לו להתבודד כמה דקות, פרש לפינת החדר והתפלל לה' שיפקח את עיניו; ואז פנה שוב אל המושל: הנה, מצאתי אותך בפרשת האזינו; כו אָמַרְתִּי אַפְאֵיהֶם אַשְׁבִּיתָה מֵּאֱנוֹשׁ זִכְרָם: האותיות השלישיות מרכיבות את שמך, אבנר. הלה התבונן רגע ואז הפטיר: אם ככה אז איפה הבחירה החופשית? הרי אין לי ברירה רק ללכת לאבדון. לא, השיב הרמב''ן; האות השלישית במלה הקודמת: 'אמרתי' רומזת לאפשרות שתהיה ר' אבנר...
והתחזית לימינו אלה
בעבר, בכל פעם שעזבנו את ה', החלפנו אותו באיזה אליל מזדמן. הדור שלנו הוא הראשון בהיסטוריה אשר מחליף את ה' באתאיזם; כפירה באלוקות מכל סוג. הנה הדברים בפרשת השבוע: יח צוּר יְלָדְךָ תֶּשִׁי וַתִּשְׁכַּח אֵל מְחֹלֲלֶךָ: יט וַיַּרְא ה' וַיִּנְאָץ מִכַּעַס בָּנָיו וּבְנתָיו: כ וַיּאמֶר אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם אֶרְאֶה מָה אַחֲרִיתָם כִּי דוֹר תַּהְפֻּכת הֵמָּה בָּנִים לֹא-אֵמֻן בָּם: כא הֵם קִנְאוּנִי בְלֹא-אֵל כִּעֲסוּנִי בְּהַבְלֵיהֶם וַאֲנִי אַקְנִיאֵם בְּלֹא-עָם בְּגוֹי נָבָל אַכְעִיסֵם:
(כלי יקר): אראה מה אחריתם כי דור תהפוכות המה. ישראל נקראו בג' שמות: יעקב, ישראל, ישרון; וסופי תיבות שלהם: 'לבן'; על שם שבזכותו של יעקב ילבין ה' עוונותם. והמה הפכו מלת 'לבן' ל'נבל' כמו שכתוב למעלה: 'עם נבל ולא חכם'. כמו שאמרו רז''ל (סנהדרין צז): בדור של משיח יתהפך הכל למינות; וראיה מן הפסוק - שנאמר (ויקרא יג יג) 'כולו הפך לבן טהור הוא'; רוצה לומר כי היפוך תיבת 'לבן' הוא 'נבל', ע''כ אמר כאן אראה מה אחריתם, כי אחרית של ג' שמות אלו, אותיות 'לבן' המרמז על שילבינו מעשיהם; והמה דור תהפוכות שהפכו לבן לנבל כמ''ש עם נבל ולא חכם (בעברית פשוטה, אומר לנו הכלי יקר, בדור האחרון של הגלות גם השימוש במלים יהיה שקרי באשר ה-לבן יקרא נבל ולהפך).
הם קנאוני בלא אל, כי הפכו גם מלת 'אל', שהוא בהפוכו 'לא', כי כחשו בה' ויאמרו 'לא הוא'; (שם ה יב) כעסוני בהבליהם להפך כל המלות; וכנגד שני הפוכים אלו אני אקניאם בלא עם, לאמר להם 'לא עמי אתם' (הושע ב א). ואנחנו נוסיף: התוצאה תהיה: אני אקניאם ב-'לא עם', אסדר להם מצוקה קשה על ידי 'לא עם'; אוסף של אנשים ממקומות שונים שקוראים להם ''עם'' רק כדי להציק ליהודים אשר למרבה הצער נוטים לשכוח כי הם עם ה'.
הפתרון נתון בפרשה
א הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי-פִי: השמים רומזים לרוחניות והארץ לגשמיות. כאשר האדם מגביר את הרוחניות, הגשמיות שלו מתעלה ממילא. בניסוח זה, 'האזינו השמים' משה רבנו רומז למאמץ המודע שיש לעשות בהאזנה לרוחניות, דבר ה' בתורתו. 'ותשמע הארץ' ממילא תתקבל התוצאה שהארציות שלנו תתאים לדרישות הרוחניות. או כפי שמשה רבנו עצמו מנסח זאת בסוף השירה-עדות: מה וַיְכַל משֶׁה לְדַבֵּר אֶת-כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֶל-כָּל-יִשְׂרָאֵל: מו וַיּאמֶר אֲלֵהֶם שִׂימוּ לְבַבְכֶם לְכָל-הַדְּבָרִים אֲשֶׁר אָנכִי מֵעִיד בָּכֶם הַיּוֹם אֲשֶׁר תְּצַוֻּם אֶת-בְּנֵיכֶם לִשְׁמר לַעֲשׂוֹת אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזּאת: מז כִּי לֹא-דָבָר רֵק הוּא מִכֶּם כִּי-הוּא חַיֵּיכֶם וּבַדָּבָר הַזֶּה תַּאֲרִיכוּ יָמִים עַל-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתֶּם עבְרִים אֶת-הַיַּרְדֵּן שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ:
ברוב השנים פרשה זו נקראת לפני יום כפור בשבת המכונה 'שבת שובה' על שם ההפטרה הנקראת בשבת: ''שובה ישראל עד ה' אלוקיך כי כשלת בעוונך''. הסברנו בטור הקודם כי 'תשובה' זה 'תשוב-ה. האות ה מבטאה את מלכות ה' בעולם ומלכותו תתגלה בכך שנקבל על עצמנו בגלוי ובמודע את מלכותו יתברך. בהפטרה של השבת, בעקבות הפרשה, מתברר כי התשובה היא 'עד ה' אלוקיך'; עד שה' יהיה אלוקיך. שלא יהיו לנו אלוקים אחרים כגון כבוד, תדמית, כסף ועוד ועוד. רק המודעות כי ה' הוא האלוקים.
ובכך נזכה כולנו לגמר חתימה טובה לשנה טובה ומתוקה.
נסים ישעיהו, תנועת אור ישראל


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.