פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_7471

יש עתיד?
שלמה גזית (שבת, 12/10/2013 שעה 11:00)


יש עתיד?

אלוף (דימ.) שלמה גזית



מדענים שצמחו בישראל זכו בפרס נובל. כל הכבוד! אלא שהם מדגם מייצג של בכירי האקדמיה שנטשו את ישראל ואינם מתמודדים עם אתגרי העתיד שלנו ותורמים לנו.
הכול משתבחים בפרופ' אריה ורשל ובפרופ' מייקל לויט אשר זכו השנה בפרס נובל בכימיה, מציינים בגאווה את קיבוץ שדה-נחום שם נולד וצמח אריה ורשל הצעיר ואת מכון וייצמן שברחובות, אליו קשור עדיין פרופ' לויט, הדרום אפריקאי במקור.

אלא שלצד הגאווה המוצדקת אי אפשר להתעלם מן הצד השני של התופעה – שני פרופסורים אלה נמנים עם מספר גדל והולך של אקדמאים ומדענים אשר יצאו ויוצאים מישראל ל''רעות בשדות זרים''. הישגנו לא רק פרסי נובל. מדענים ישראלים השיגו הישג נוסף – יש להם מקום ראשון במערכת האקדמית האמריקאית כאנשי סגל יוצאי ארצות זרות. לפי הנתונים לשנת 2008 תופסים הישראלים 28.8% במערכת האקדמית האמריקאית, כאשר במקום השני נמצאת קנדה, עם 11.5% מאנשי הסגל הזר.

אינני מאשים את ראש הממשלה ואת שר האוצר הנוכחיים במציאות קשה זו. מציאות זו היא תולדה של שנים שקדמו להם. יחד עם זאת אני מלין על שר האוצר, יאיר לפיד, שאיננו מבין את הבעיה ואת השלכותיה. אין דבר קל מלהקים מפלגה חדשה ולתת לה שם יומרני ''יש עתיד'', אלא שבמצב הקיים מחובתו להציב בעיה זו בראש סולם העדיפויות של המדינה, שאם לא כן – אין לנו עתיד! אך כל מה שעשה, הלך בדרכו של יצחק רבין, מלפני כמעט 40 שנה, משביטל וגינה את תופעת היורדים.

העובדות קשות – מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל שוקעת ובוגריה, ודווקא הטובים שבהם, נוטשים ומחפשים לעצמם אכסניה חדשה בחו''ל. זו איננה ''נפולת של נמושות'' אלא אובדן ה''שאור שבעיסה''. המוסדות האקדמיים בחו''ל חפצים וקולטים, בצדק מבחינתם, את הטובים ביותר שלנו.

דו''ח של מרכז טאוב אשר ראה אור בימים אלה, פורס בפנינו את הנתונים הקשים ואת השינויים שחלו בתחום זה מאז 2004. אלה הם התוצאות של ארבעים השנים האבודות עבור מערכת ההשכלה הגבוהה שלנו, שנים של הזנחה פושעת.

שמחתנו בחתני פרס הנובל מטעה אותנו. כולנו גאים, כמובן, בכל חתן יוצא-ישראל שנבחר וזוכה בפרס, אלא שההשלכות עבורנו הן מדאיגות ומעשיות. פרס הנובל הוא העיטור, ועלינו לשאוף למעשה.

מערכת ההשכלה הגבוהה שלנו מהווה גורם בעל חשיבות עליונה בעיצוב פני המשק הישראלי ובהשפעה על כיווני צמיחתו והתפתחותו. אנו מדברים בתחומי פעילות משקית בהם המרכיב האנושי הוא הדומיננטי.

לא פחות חשובה התרומה של מדעני העתיד לביטחון. פיתוחה של ''כיפת ברזל'' היא דוגמא אחרונה ואקטואלית, דוגמא שזכתה לפרסום פומבי – מתן תשובה לאתגר טכנולוגי שישראל היא הראשונה והיחידה שהצליחה לתת לו מענה.

איננו יודעים מה יהיו האתגרים שיעמדו בפנינו בעשור הקרוב או בעוד עשרים ושלושים שנים. את התשובות לאותם אתגרים עלומים יתנו – כולנו מקווים – המוסדות האקדמיים שלנו המצויים עימנו כאן על אנשי הסגל האקדמי שבהם, ולא אלה שיבקשו לעצמם מקלט באירופה ובארה''ב. ציבור הסטודנטים שילמדו כאן ויישארו בארץ עם סיום לימודיהם הוא העתיד.

את זה לא משיגים בדברי תוכחה וכיבושין. את זה משיגים בשינוי סדרי העדיפות הלאומיים. רק כך, אדוני שר האוצר, יהיה לנו עתיד.







http://www.faz.co.il/thread?rep=171558
מצער מאד שאדם כמוך טועה בהבנת נתונים .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 12/10/2013 שעה 11:28)

איזה טעויות נוספות , פחות בולטות אתה עושה ?
=============================
המדענים הישראלים אינם 29% מאלה שבארה''ב .
29% הוא חלקם של המדענים היורדים מישראל יחסית למדענים בישראל ולא כמו שכתבת .
================
יש חשיבות רבה לרמת ההשכלה בישראל , בכל הרמות .
הרמה המדעית היא הגבוה ביותר אך לא היחידה החשובה .
===============
בישראל אבדו הפרופורציות מזמן .
הצבא והפורשים ממנו הם אלילי החברה הישראלית .
החרדים הם יעד לשינאה בגלל אי-עבודה ועודף ילודה .
אליל נוסף הוא ''ממון'' אליל ידוע והרסני .

ובפוליטיקה יש ציבור חצי-חכם , חצי-מוכשר ששולח לכנסת שוב ושוב חבורות של טמבלים .
ד''ש
שינוי
מפלגת המרכז
צומת
גיל
וכעת - יש עתיד

יאיר לפיד הוא רק נביא שקר התורן .
ויש לו עתיד כמו ==>

חד''ש שאינה חדשה
מרכז שהייתה שוליים
צומת שהייתה כביש צדדי
מרצ התשושה
גיל המצערת
שינוי שלא שינתה
קדימה שנסוגה
ליכוד המפולגת
העבודה העצלנית
ישראל ביתנו של הרוסים

http://www.faz.co.il/thread?rep=171690
כן, יש עתיד, אבל לא זה של יאיר לפיד
בצלאל פאר (יום רביעי, 23/10/2013 שעה 0:27)

מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל לא שוקעת. יש לה תקציבים ראויים לפרוח. בחלק מהמקומות ההתנהלות באוניברסיטאות אינה תקינה וצריכים מנהלים ראויים ולאו דווקא פרופסורים מן המניין למשהו (למדו את זה גם באונ' חיפה שמינו את איש העסקים עמוס שפירא לנשיא). אין הדבר סותר את הצורך להגדיל את תקציב המחקר התיאורטי והמעשי באוניברסיטאות בין אם מתקציב המדינה (כשהמדינה תהיה חלק מבעלת הזיכיונות של הפיתוחים וההמצאות) ואם מתקציב חברות כלכליות (שהן תהיינה חלק מבעלות על רווחים מפירות המחקר). אפשר להגדיר כללי התנהלות מחייבים בחוק. כמובן שלא צריך לסמוך רק על תרומות ומבצעי גיוס כספים. לישראל יש פוטנציאל גדול של סטארט-אפים מדעיים (ולא רק בתחום המחשב) וישראל בהחלט יכולה להיות הראשונה שמקימה מרכזים מדעיים למחקר ולפיתוח, מרכזי מדע יישומי ומחקרי שפועלים יחדיו ומהווים את חזית הקידמה המדעית והטכנולוגית בעולם.

לגבי האקדמאים היורדים מהארץ, הללו תמיד היו קיימים. שאלת היקף היורדים רלוונטית לגודל האוכלוסיה, מספר הסטודנטים היחסי בה ויכולות המשק והאקדמיה לקלוט אותם עם קבלת התואר. כיום מספרם היחסי של הסטודנטים בישראל עלה וישראל הפכה ליצרנית האקדמאים הגדולה יחסית בעולם. אם ישראל לא תמצא דרך לעודד הקמת חברות מחקר ופיתוח סטארט-אפים מדעיים שיהפכו לתעשיות אז תמיד יימצאו אלה שינדדו לחו''ל. לכן צריך למצוא דרך, כמו פרוייקט הממשלתי להחזרת אקדמאים שהחל ב-‏2010 והאט את פעילותו לאחרונה בשל היעדר משאבים בתקציב. הפרוייקט החזיר לארץ למעלה מ-‏200 אקדמאים יורדים. מספר זניח ביותר. הקמת חברות מחקר, יישום וייצור באמצעות שילוב של הממשלה, התעשייה והאקדמיה היא הדרך הנכונה לשמור את רוב האקדמאים בארץ.

לגבי פרס הנובל בכימיה, אריק ורשל הוא ציוני בנפשו, והוא לא קודם במכון וויצמן לפי יכולותיו ולכן עשה נכון כשהלך לחפש את עתידו בחו''ל. אריה ורשל לא הכפיש לרגע את ישראל ולהיפך אפילו החמיא לה. את תחילת מחקרו, מידול קיפול החלבונים,עליו זכה עם פרופ' מיכאל לויט ומרטין קרפלוס הוא עשה בישראל. אבי תורת התיאוריה שעליה הם זכו בפרס היה פרופ' שניאור ליפסון ז''ל שמת לפני כמה שנים, ואם היה חי אז הוא הישראלי המלא, היה בין מקבלי הפרס. פרופ' אריה ורשל ופרופ' מיכאל לויט החלו את שיתוף הפעולה המדעי שלהם במכון ויצמן למדע כאשר ורשל היה סטודנט לתואר שלישי במכון, בסוף שנות ה-‏60 של המאה ה-‏20. שניהם עבדו עם פרופ' שניאור ליפסון המנוח במחלקה לפיסיקה כימית. מייקל לויט היה ראש המחלקה לכימיה במכון וויצמן 8 שנים במהלך שנות ה-‏80, ושם עשה את רוב מחקרו בעניין. מאז הוא מגיע לארץ בכל שנה לענייני הוראה ומחקר. אליהם הצטרף השלישי, פרופ' מרטין קרפלוס, עוד יהודי, שעשה שנת שבתון במכון וויצמן ועסק בתיאוריה הזאת גם שם. בכל זאת האסכולה שעליה זכו שלושת היהודים בפרס נולדה באקדמיה הישראלית. אבל לכל הרוחות, מה חשובה האמת אם אפשר לא לכתוב אותה?


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.