פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
Cosi fan tute
ישראל בר-ניר (שבת, 07/12/2002 שעה 22:30)


Cosi fan tute<>



ד''ר ישראל בר-ניר





Cosi fan tute או, בתרגום חופשי, ''כך עושות כולן'' הוא שמה של אופרה שכתב מוצרט. אין בכוונתי לכתוב כאן מאמר על מוסיקה למרות שזה נושא מאוד חביב עלי. אבל הכותרת הזאת היתה הדבר הראשון שעלה במוחי למיקרא גל התגובות על פרשת גינוסר.
ביטוי מרכזי בו אני נתקל בכל התגובות, הוא ''כולם עושים כך'' או ''כולם ידעו'' או ווריאציות אחרות על השטות הזאת.
ובכן אם ''כולם עושים כך'' הוא תרוץ, או סיבה, או הצדקה, האם מי שהוא יכול להסביר לי על מה בדיוק הרשיעו את דרעי?
נעזוב לצורך העיניין את השאלה איך זה שהאליבי הזה הופך להיות טעון מרכזי רק כאשר מדובר באיזה חביב שמאל שסרח. זה נושא למאמר בזכות עצמו.
מה שהיה צריך להטריד את כולנו זו הנורמה שהתפתחה בארצנו לפיה אין שום אמות מידה מוסריות להתנהגותם של אנשים בתפקידי מפתח. אין שום מעצורים, וכל מה שלא נאסר במפורש בחוק הוא בחזקת הפקר, איש הישר בעיניו יעשה. שיטת ה''לאקונה'' חוגגת. הכלל ש''הצדק צריך לא רק להעשות אלא גם להראות'' מיושם רק כאשר מדובר בדרעי.
מהרגע הראשון שפרשת גינוסר התפוצצה אנו עדים למיבצע של הסחת הדעת וטישטוש בין עיקר לטפל. כאילו שמדובר בסה''כ בסיכסוך בין ימין ושמאל או (אם נאמין לגירסתו של רפי גטניו) במאבק כוח פנימי בליכוד. אפילו יורם המיזרחי תורם את חלקו בכך שהוא נאחז בפרשה כדי לנהל מסע צלב פרטי נגד מאיר דגן אתו יש לו כנראה חשבונות עוד מימי השרות בצה''ל.
מדובר כאן בבעיה עקרונית וחמורה ביותר. זה מתחיל מהנושא הכללי של ניהול עסקים עם האוייב בעת מילחמה. זה לא נראה לאף אחד קצת מוזר (בלשון המעטה)? אז מה, תאמרו שישראל לא הכריזה באופן פורמאלי מילחמה על הרשות הפלשתינאית? ובאמת, טכנית שורר מצב של ''שלום'', כי זה מה שכתוב בהסכמי אוסלו שישראל התחייבה לכבדם לדורי דורות עד לקוצו של יוד. אומנם לכמה מאות חללים ישראליים יש דעה אחרת בנושא, אבל קולם לא נישמע וזה גם לא משנה את המצב החוקי. שוב, לאקונה.
במיקרה הנוכחי זה חורג הרבה מעבר לצד העיסקי. מדובר באדם בעל רקע ביטחוני (וכאשר מדובר בלוחמה נגד הטרור, יש הבדל גדול בין שרות בצה''ל, אפילו בדרגה בכירה, לבין שרות בתפקיד בכיר בשב''כ או במוסד) עם מהלכים בחוגים הבכירים ביותר של השילטון בישראל. מי שהוא מאמין לרגע שערפאת בחר את גינוסר כפארטנר אך ורק בשל היותו אשף פיננסי? ואתם באמת רוצים לשכנע אותי שגינוסר בעצמו, עם הרקע הביטחוני שלו, לא ידע שערפאת ''התאהב'' בו לאו דווקא בשל עיניו היפות?
וכאן אני מגיע לעיקר. אין לי כל ספק שלגינוסר לא היתה כל כוונה לעשות מה שהוא שיפגע בביטחונה של ישראל, ושמנקודת מבטו זה היה רק Business. אבל כמה שאתה חושב את עצמך לחכם (''אותי לא עשו באצבע'' הוא הביטוי המקובל), אתה אף פעם לא יכול לדעת מה השני לומד ממה שאתה אומר לו. גם פיסת המידע הכי טריוויאלית יכולה לעזור לאיש מודיעין מיומן לפתור בעיות ע''י צילוב עם מידע אחר שיש לו ואתה לא יודע עליו.
אחד המרגלים הכי יעילים שהיה לברית המועצות בתקופת מילחמת העולם השניה, היה גרמני שברח מארצו עם עלות הנאצים לשילטון וישב בשוויצריה. שם הקוד שלו היה ''לוסי''. הוא כמעט לא יצא מהבית שלו. כל מה שהוא עשה היה לקרוא בקפידה את העיתונות הגרמנית וכל פירסום אחר שהצליח להניח את ידיו עליו. על סמך הודעות נישואין, טקסי סיום מחזור בבתי''ס תיכוניים ואוניברסיטאות וכן בבתי ספר צבאיים למיניהם, הודעות ברכה על קידום בתפקיד ובדרגה של אנשים שונים, ועוד אינפורמציה מהסוג הזה שברובה התפרסמה בגלוי, הוא הצליח לשחזר באופן מדוייק את ההערכות המלאה של הצבא הגרמני בחזית המיזרח על לרמה של גדודים בודדים.
זה לא מישחק, וגם אם מדובר אך ורק בשחיתות כלכלית, גינוסר היה צריך לדעת יותר טוב מכל אחד אחר את המשמעות והחומרה של התנהגותו. התרוץ של הלאקונה יכול אולי לעזור לו בבית המישפט, אבל בפועל זה מעיד על הידרדרות מוסרית ממדרגה ראשונה.
אני בהחלט מסכים שלשמאל אין כאן מונופולין, אבל אין כל ספק שבתחום הזה הוא מהווה רוב מוחץ.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  לא ''לוסי''  (Doron Arazi) (6 תגובות בפתיל)
  כל הכבוד ישראל. אתה מציג את התופעה הזו  (אברהמי)
  ישראל יש אנשים שלדעתי מסוכנים מאחרים  (יורם המזרחי) (2 תגובות בפתיל)
  אך איך שאני מת על הצדקנות הזו של הימנונים....  (מי שזוכר) (16 תגובות בפתיל)
  תופעות לא חיוביות צריך לבער  (דוד סיון)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי