פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_1059

טלית של תכלת / טור שבועי
נסים ישעיהו (יום ראשון, 15/12/2002 שעה 22:53)







http://www.faz.co.il/thread?rep=20114
שני דברים
ישראלי פזיז (יום שני, 16/12/2002 שעה 12:52)

חזרתו של יעקב לישראל על מנת להקבר בלא מתן הוראה מפורשת לבניו לחזור לארצם, ולו לאחר מותו של יוסף, מעוררת בי מחשבות נוגות מאוד על יכולתנו להתנתק מהגלות ולהיבנות.
האם צוואתו של יעקב היא שמנעה התבוללות או שנאת המצרים לבני ישראל שהגיעה לשיאה בשעבוד. וכיצד זה נשתעבדו בני ישראל מדוע לא התנגדו או נטשו את ארץ גושן מיד כאשר שנאת המצרים הקצינה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=20147
בימים ההם ובזמן הזה
נסים ישעיהו (יום שני, 16/12/2002 שעה 21:36)
בתשובה לישראלי פזיז

לא הבנתי את הקשר בין אי הוראת יעקב לבניו לחזור ארצה לבין יכולתנו להינתק מן הגלות; לעצם העניין, יעקב ובניו היו מודעים לגזירת *גר יהיה זרעך בארץ לא להם*; לא ברצוננו גלינו מארצנו ושיבתנו לארצנו תלויה בהשלמת המשימות שהוטלו עלינו לבצע מחוץ לארצנו.

שנאת מצרים לעברים, לא בטוח שהייתה; היה שיעבוד. בהתחלה קל ובהדרגה החמיר. השאלה שלך יכולה לקבל תשובה מהתבוננות בתהליכים שאנו עוברים בעצם הימים האלה: עד לא מזמן, אם נרצח יהודי בפיגוע מכל סוג, רעדו אמות הספים. כיום התרגלנו; בשנתיים האחרונות, תחת ממשלתו של שרון, הלוחם המהולל, הגענו לממוצע של הרוג יהודי ליום מפיגועי טרור ועוד פצועים במספרים גדולים, וממשיכים כרגיל. לא מבחינים בעובדה שהתהליך הוא אובדני. אז מה הטענות כלפי היהודים במצרים או כלפי קורבנות השואה? אנחנו טובים מהם???
בברכה,
נסים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=20136
ניסים-במפורש יש פירוש ליתר האחים?
סוריא (יום שני, 16/12/2002 שעה 18:36)

במידה וכן אשמח לראות זאת כתוב בפורום, בתנ''ך ישנו איסור לאשה לא לשאת כלי זין ועל הגבר לא לילבוש שימלת אשה, הכיצד נאסר על נשים בימינו לא ללבוש מכנסים,כשאין איסור בתורה לנשים, כשהאיסור להיפך חל על גברים,?

http://www.faz.co.il/thread?rep=20150
לכל איש יש שם ולכל שם יש משמעות.
נסים ישעיהו (יום שני, 16/12/2002 שעה 22:42)
בתשובה לסוריא

במקרא, לכל שם יש משמעות ובחלקם הגדול המשמעות כתובה בצמוד לסיפור לידתם; למשל: אברהם, אב המון גויים; יצחק מלשון צחוק; יעקב מלשון עקב וכן הלאה.

בסיפור לידת השבטים (בראשית, סוף פרק כ''ט ופרק ל) מבואר הנימוק בסמוך לכל שם שניתן לזה שנולד. בנוסף יש נימוקים לשמות בני יהודה (שם,בסוף פרק ל''ח) וכן בני יוסף (שם, פרק מ''א, נ' ואילך).

לכל איש יש שם ולכל שם יש משמעות או ליתר דיוק כמה משמעויות אפשריות, חלקן לחיוב וחלקן להפך; תפקידו של האדם הוא לבחור במשמעות החיובית של שמו וליישם אותה בחייו היומיומיים.

עד כאן לנושא השמות בקיצור נמרץ; הסכנה הגדולה היא בהתייחסות פשטנית לדברים, כמו למשל למשמעות השם, והסקת מסקנות נמהרות; צריכים לדעת שאין שם טוב ושם לא טוב; לאדם ניתנה בחירה חופשית וזה כולל בחירה ביישום המשמעות החיובית של שמו.

כל הנ''ל נכון גם לשאלתך השניה; הקב''ה ברא אותנו זכרים ונקבות וכל ניסיון להדמות לבן המין השני עלול להתפרש כמרידה בבורא העולם ומנהיגו. התורה בחרה לצוות על כך בעניין הלבוש אבל הכוונה היא לכל צורות הביטוי וההופעה האנושיות. האיסור חל על גברים ונשים בשווה ובפסוק אחד כי באיסורים, גברים ונשים שווים לחלוטין על פי חוקי התורה.
בברכה,
נסים.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.