פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הקונספירציה של תות אנך אמון
אלי אשד (יום שלישי, 17/12/2002 שעה 19:28)


שוק הספרים באנגלית מוצף בספרים שמתיימרים לגלות את זהותו האמיתית של משה רבנו (לרוב פרעה מצרי כלשהו) את מקומו של ארון הקודש (באחוזה בדרום צרפת) הוכחות לקיומה של יבשת אטלנטיס (באנטרקטיקה) וכו'.

יש סופרים שונים שמתמחים בתחום הזה וכל ספר שלהם ''פותר'' תעלומה היסטורית שאלפי חוקרים הקדישו למחקרה עשרות שנים מחייהם אבל אותם סופרים טוענים שהם אלה שפתרו אותה כאשר הפיתרון לרוב משלב את ישו הנוצרי את המלך ארתור את הטמפלרים , ואת ארון המקדש וחייזרים מכוכב הלכת השלושה עשר בואריאציה זאת או אחרת. כל זה עם הרבה ציטוטים למדניים מכתבי כותבים אחרים בז'אנר (אבל לא של חוקרים רציניים) וגיבוב עצום של פרטים.

לאחרונה יצא ספר נוסף בז'אנר שהוא מעניין במיוחד מאחר שהוא משלב את תולדות הציונות ביחד עם פיתרון התעלומה ההיסטורית הרגיל.

זהו ספר של אנדרו קולינס סופר שעד כה עסק באטלנטיס ובחייזרים של ספר חנוך. בספר החדש שלו הוא עוסק בעוד נושא רגיל פרעה תות אנח אמון, יורשו של הפרעה המונותאיסט אחנאטון (שרבים מזהים אותו כיום עם משה רבנו). לדברי קולינס בקברו של תות אנח אמון התגלה פפירוס ש''חשף'' שבני ישראל שעזבו את מצרים היו למעשה כהנים מצריים וכלל לא מהגרים מכנען כפי שטוען התנ''ך.

למעשה בטענה שבני ישראל לא היו שמיים אלא מצרים אין כאן כל חידוש הכהן המצרי מנטון טען אותו הדבר במאה השלישית לפני הספירה. מה שקולינס מחדש הוא בטענה שהשלטונות הבריטיים והווארד קרטר הארכיאולוג העלימו את קיומו של הפפירוס בקונספירציה מסובכת כדי לא לגרום לתוהו ובוהו במזרח התיכון וכדי לא לפגוע בציונים שכביכול היו נפגעים מגילוי זה. למה כל העניין היה צריך לשנות מבחינת הציונות (שהרי בכל מקרה בני ישראל חיו מאז בכנען במשך אלפי שנים ) סותם המחבר ולא מסביר.

המשמעויות הפוליטיות האנטי ציוניות של הספר (שרוב גילוייו לגבי קרטר והפפירוס הם קישקוש גמור) הם ברורות. נראה שהמסע התעמולה האנטי ציוני שהגיע כבר לתחום חקר התנ''ך ''האקדמאי '' מגיע גם לתחום זה, שעד כה מטרותיו היו מסחריות גרידה ו''חפות'' מפוליטיקה מודרנית.

קישורים:
ספרו של קולינס


חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


לאלי אשד, שאלה אישית
בועז אביאני (יום שלישי, 17/12/2002 שעה 22:07) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם אתה מאמין בקיומו של אלוהים ?
_new_ הוספת תגובה



אינני רואה מה הקשר בין השאלה שלך
אלי אשד (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 0:48)
בתשובה לבועז אביאני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובין הנושא הנדון .
בכל אופן את עמדתי (שאינה זהה בהכרח עם הכותר) לגבי השאלה האם יש אלוהים תמצא בין התגובות השונות למאמר המצורף:

קישורים:
אין אלוהים: http://www.haayal.co.il/story.php3?id=940
_new_ הוספת תגובה



אלי תודה.
בועז אביאני (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 18:12)
בתשובה לאלי אשד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החכמתי מעט. השאלה היתה כבדרך אגב ולאו דווקא בהקשר לדיון.
_new_ הוספת תגובה



על מצריותם של משה ושבט לוי.
ארז לנדוור (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 3:44) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הטענה בדבר מצריותו של משה לא רק שאינה חדשה, אלא שגם נטענה ע''י לא אנטישמים כפרויד היהודי.
למעשה, משה ושמות אחרים בשבט לוי (כמו פינחס) הם מצריים. (משה פירושו בן.)
סיפור יציאת מצריים הוא כנראה סיפורם של הכהנים תומכי האל אתון (ובראשם משה ואהרון) בעל המאפיינים המונותיאיסטים כנגד השתלטות האל אמון שאילצה אותם לעזוב את מצריים בלוקחם איתם עבדים ונעזרים בשבטים מדבריים ידידותיים (מדיין), כאשר במהלך הזמן התמזגו איתם גם מן ה''ערב רב'' שבמדבר.
במהלך הדורות, סיפור נדידתם במדבר של שני שבטים (לוי וכנראה שמעון) הפך לנראטיב הכללי בממלכות ישראל ויהודה המתהוות. (המחקר המקראי יכול לזהות היכן ומתי נכתב כל אחד מחלקי התורה. מומלץ לקרוא בהקשר זה את ''מי כתב את התנ''ך'' מאת ריצ'ארד פרידמן.)

לסיום, נסיון לדעת את האמת ההיסטורית הוא לא בהכרח אנטישמיות או אנטי-ציונות.
_new_ הוספת תגובה



ניסיון לדעת את האמת ההיסטורית אינו אנטישמיות
אלי אשד (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 6:58)
בתשובה לארז לנדוור
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אך טענה שהאמת הזאת מבטלת את זכותה של ישראל להתקיים , וכי יש קונספירציה למנוע מהציבור לדעת את האמת הזאת הוא אנטי ציונות ואנטישמיות.
טענותיו של קולינס כפי שהם מובאות בספר בעניין הזה הן גיבובי אמיתות עם ספקולציות פראיות משלו שאותן הוא מציג כאמת כמקובל בז'אנר שלו. ההוצאה טוענת על גב הכריכה האחורית שהאמת ההיסטורית המתגלה בספר '' מעמידה בספק את זכותה של ישראל להתקיים ''. כלומר לכל הסיפורים האלה יש הקשר פוליטי של הטלת ספק בזכות קיומה של ישראל להתקיים כיום .
מסופקני אם הספר היה מתפרסם לפני כמה שנים היו טוענים שהוא ''שהוא מעמיד בספק את זכותה של ישראל להתקיים''.
ובכן בעיני טענה כזאת זאת היא אנטישמיות , וחלק מהגל האנטישמי המטורף ו''האופנתי'' שגורף כעת את חוגי האקדמיה וכמסתבר גם הפסודו המדע באירופה .
_new_ הוספת תגובה



רגע-רגע-רגע. לא הבנתי
דינה ביכל-שונרא (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 7:38)
בתשובה לאלי אשד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הישראלים היהודים טוענים שיש לישראל זכות-קיום בגלל שאי-שם בערפילי העבר באו אבות-אבותיהם והתנחלו באותה טריטוריה - ולאחר מכן גורשו משם בכוח הזרוע.

אני לא מקבלת טענה זו, אבל ככל הנראה, אתה *כן* מקבל אותה.

אם מישהו רוצה להתווכח עם טענה זו, הגיוני שאותו המישהו ישתמש בטענה שמפריכה אחת מהעובדות שהישראלים טוענים שהן נכונות. האם אתה טוען שמה שהישראלים אומרים, כזה ראה וקדש ואף אחד לא יכול להתווכח איתם?

אני לא מוכנה לקבל תכתיב כזה. יתר על כן, אני לא יכולה להעלות בדעתי מישהו מהקהילה המדעית/אקדמאית שיהיה מוכן לכך. הרי על כך עומד המדע: טענות שאפשר להוכיח או להפריך. העלאת טענות אינה אנטישמיות. לעומת זאת, הטענה שאסור להעלות טענות בדבר תיאוריה מסוימת היא כוחנית וכורה בור תחת התיאוריה ה''מוגנת'' על ידי טענה זו.

או, במלים אחרות: אם אסור לחקור, אני פשוט לא מאמינה שיש לך הוכחות.
_new_ הוספת תגובה



שאלה או שתיים לקטני האמונה והרוח.
ישראלי פזיז (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 10:28)
בתשובה לדינה ביכל-שונרא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם אנחנו מצרים:
מדוע התורה לא נכתבה בכתב חרטומים?
למה שפתנו היא לא מצרית וגם לא היתה כזו מעולם לפי כל הממצאים הקיימים?
למה אנחנו לא חונטים את מתינו (היום או בעבר)?
מדוע לוח השנה בו אנו משתמשים אינו דומה לשום לוח שנה מצרי (או אחר)? וכיצד זה שהוא כה מדויק?
אם אנחנו מצרים למה החזרנו את סיני?
_new_ הוספת תגובה



שאלוהים יכתוב בכתב חרטומים?
מי שזוכר (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 15:20)
בתשובה לישראלי פזיז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה קרה לך?
_new_ הוספת תגובה



קטן עליו...
ישראלי פזיז (יום חמישי, 19/12/2002 שעה 15:44)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפחות התחלת להאמין שיש אלוהים. עד עכשיו סברתי שאתה חושב שזו המצאה יהודית בכדי למנוע מאבות להטביע את בנותיהם באמבטיה.
_new_ הוספת תגובה



תשובה של קטן אמונה ורוח.
ארז לנדוור (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 23:10)
בתשובה לישראלי פזיז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנחנו איננו כולנו מצרים אלא רק שבט לוי.
כפי שאמרתי השמות המופיעים בו הם מצרים בחלקם וזהו השבט היחיד שמצורף לשמו ה' הידיעה. (שבט הלוי בניגוד למשל לשבט המנשה שאינו קיים.)
_new_ הוספת תגובה



זו עדיין הוכחה רופפת מאוד גם לשיטתך
ישראלי פזיז (יום חמישי, 19/12/2002 שעה 15:53)
בתשובה לארז לנדוור
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש הוכחות מוצלחות יותר. על ידי ניתוח גנטי למשל, ומה לעשות שם דוקא לא מצאו גן מצרי אצל היהודים הנושאים את השם לוי (אפילו שכן נמצא גן משותף ליהודים). מה שכן הוכחת אולי, זה שהיינו בגלות מצרים ולבני שבט לוי היה מעמד מיוחד בקרב העם.
_new_ הוספת תגובה



שאלה או שתיים לקטני האמונה והרוח.
קי.נ. (יום שישי, 22/02/2008 שעה 9:47)
בתשובה לישראלי פזיז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מומלץ לקרוא את ספריו של וילקובסקי עמנואל במיוחד זה הנקרא : תקופות בתוהו המסדר כרנולוגית את הפערים שבין התיארוך ההסטורי מדעי לבין התיאור הכרונולוגי המקראי.

רק יהודים מסוגלים להכחיש את קיומם כעם . נראה שקיים בנו גן הרסני של פקפקנות יתרה .

פקפקנות זו החלה כבר בזמן אמת בשאלה : ''וזה האיש משה לא ידענו מה היה לו''.

בנושא הפקפוק גם המדעים המדוייקים בנויים על אקסיומות ומהן אקסיומות אם לא אמונה פשוטה ?

לסיכומו של עניין אין ספק ששבט לוי היה מיוחס בכך שלא היה נתון לשעבוד . יכול להיות שהדבר נובע ממשטרו של יוסף שהעניק זכויות יתר לכוהנים.

ביחס ליוסף, בהנחה שזה שלט/יעץ בתקופת אחנאתון ובהנחה שפרעה רעמסס שלט בתקופת יציאת מצרים הרי שאין כל קשר בין משה לאחנאתון.

קוריוז : לפי המקורות משה שלט בכוש כ- 40 שנה קודם שהגיע לכלא בבית יתרו(שהיה יועץ לפרעה )שם היה נתון במאסרכעשר שנים (ראה מדרש יקלוט שמעוני לפרשת שמות)כך שלא סביר ששלט במצרים אי פעם אלא אם כן מצרים המקראית היא כוש (אתיופיה ).

כמבון שכל המקורות ובמיוחד זה המקראי ניתנים לפקפוק אבל עובדה אחת קיימת : ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים שהתקבץ לאחר 2000 שנה שוב למולדתו ולא בזכות הציונים כלל אלא בזכות שאיפותיהם של דורות שלמים המספרים מאב לבן אודות ציון וירושלים מדי שנה בשנה ועורגים וכמהים לירושלים של מטה בכל מקומות משובתיהם.

לכו צאו והסבירו זאת. האם תופעה זו אינה חזקה מאקסיומה?
_new_ הוספת תגובה



לצערינו אין כיום מספיק עדויות, שרידים ורמזים
אברהמי (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 15:02)
בתשובה לארז לנדוור
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כדי לגבש את הסיפור ההיסטורי המלא של עם ישראל. רב הנסתר על הגלוי, בבחינת שלא נותרו מסמכים מלפני כ- 3500 שנים, ולו רק בגלל שלא הרבו לכתוב, כי המלאכה היתה קשה.

מצד שני, שבטי החפירו, ראשית העבריים, היו שבטים ידועים במסופוטמיה. תחילת יצירתו של עם ישראל היתה, ע''פ תיעוד התנ''ך (ואני קורא לתנ''ך מסמך מתועד, אף על פי שפרקיו אלה נרשמו כאלף חמש מאות שנים לאחר זמן אברהם) על רקע של נדידת שבטים שהבשילו לחפש את ייעודם במקומות אחרים, בשל לחצים סביבתיים וחברתיים על מוקדי קרקע, מים ומחיה.

שבטי החפירו נדדו ובאו במסע ארוך זמן לפלסטין ...... טפו, טפו, טפו ..... ארץ כנען היא ארץ ישראל (עוד לא נולד המונח המתעתע - פלסטין) ותפסו להם נחלות בדרך מסודרת, לעיתים תוך קניית נכסים בכסף מיושבי המקום. לא רק 12 בני יעקב וביתו היו נציגי העברים בארץ, אלא איתם היתה קבוצה גדולה של מתיישבים.

אלמנט הנדידה נמשך שנים רבות, לא רק אצל החפירו, הם העברים, אלא אצל עמים נוספים. העמלקי היה נע ונד בערבות צפון סעודיה של היום, כולל מרחב הנגב וסיני. החיתי והחיווי, היו בכלל נציגי נוואדי עמים צפוניים יותר, שלב ליבם היה צפון סוריה ומזרח תורכיה של היום. וכך הלאה. מאותה סיבה בני יעקב נדדו מצריימה בעת בצורת. משום מה אין בתורה, מאותו זמן, איסור ירידה מן הארץ. וכך יצא שהרבה צברים חסרי עבודה ירדו לחפש כסף קל בארצות הברית של המזרח התיכון החדש. ישנן רמזים שלא כל העברים ירדו מצריימה.

ובמצרים צמח אתוס חדש, של בני עם אחר הנצרך לנצל מדיניות הגירה של המצרים כדי לדאוג לפרנסתו, ופרנסה היתה בשפע. בעיקר שנשיאי ארה''ב ..... הרעמססים למיניהם היו בזבזניים במיוחד בהוצאות הקבורה של עצמם. הרי הם היו אלים. לפחות בעיני עצמם.

ומכאן מתפתח סיפור העבדות, העבודה הקשה, אליו מועדים בני ישראל אשר ישבו במצריים. ובן עבריים, הוא משה, שגואל אותם מקיפוח כלכלי לא-סוציאלי, אל עצידם-עברם בארץ אבותיהם החדשה. רוב החוקרים מפקפקים עד מאוד בפרשנות שמה היה צאצא, ואפילו בחצי, של משפחת הרעמססאים. כי במידה ואכן הוא היה, הרי שהוא היה מופיע באופן בולט, על אחד ממצבות אבות אבותיו הנסיכים. והוא לא מופיע, משום שלא היה משלהם.

יציאת מצרים, גם היא התבצעה ככל הנראה לשיעורין. ככל הנראה מסע משה היה עם אחרוני הנשארים, שהיו גם רובם.

ככל הנראה הסיפור התנ''כי התעלם מהעברים שנותרו בארץ ישראל, כדי להאדיר את תופעת שיבת העם לארצו, להאדיר את שם משה ואת התורה אשר קיבל מעת אלוהים בדרך. ויכול להיות שזה אכן הסיפור שעם ישראל סיפר מדור לדור במאה החמישית-רביעית לפני הספירה. כי מי באמת מתעניים בפרטים קטנים כשאי אפשר לכתוב הכל על קלף נייר או באינטרנט.

לכן, לדעתי, יש לראות בספר התורה ספר אמת המתאר את הסיפור ההיסטורי של עם ישראל, תוך בחינה, צירוף, בדיקה ושלילה מול כל עובדה או תעודה היסטורית שתימצא בעתיד.
_new_ הוספת תגובה



ללנדוור: תכתוב שהיו מוסלמים, זה יותר מהר ופשוט...
רפי אשכנזי (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 21:47)
בתשובה לארז לנדוור
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



משה פוסט-מודרניסטי
אורי מילשטיין (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 7:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את האמת ההיסטורית המדויקת על מוצא היהודים אין שום דרך לדעת. אפשר להאמין במה שכתוב במקרא ואפשר לא להאמין, אבל אמונה איננה ידיעה. בדבר אחד אין ספק: דמותו של משה רבנו (שמי, עברי, מצרי או אחר), כפי שהיא מופיעה במקרא, עצבה את דמותו של עם ישראל כפי שהוא מוכר ומקובל על כל באלפיים השנים האחרונות. בנושא זה דן אחד העם במאמרו על אמת היסטורית ואמת ארכיאולוגית.

בספרות האירופית כיום מעצבים משה מיתולוגי-פוסט-מודרניסטי המתאים בעיקר לכוונות המחברים להרוויח הרבה כסף. כוונות אלה מתאימות לביקוש שהוא במידה מסוימת אנטי-ישראלי אם לא אנטי-שמי. גם זה אינו חדש!
_new_ הוספת תגובה



למילשטיין: שים לב מי מתלהב מכל החומרים האלו- -
רפי אשכנזי (יום שישי, 20/12/2002 שעה 11:26)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

--אפילו כאן ב''מיקרוקוסמוס'' שבפורום.
לכולם אותו מכנה משותף של שנאה עצמית לעמם, לארצם ובסוף כמובן לעצמם כמה שזה ישמע עצוב.
_new_ הוספת תגובה



משה
מיה (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 10:53) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חשוב להסביר מדוע לא יתכן המצב ההפוך (הנטען ע''י מכחישי המקרא)... שבני ישראל שיצאו ממצרים הם למעשה שרידי הכת של אחנתון שנמלטו לכנען בגלל הרדיפות ושם התערבבו עם הכנענים וספגו יסודות מדתם.

ההוכחה פשוטה מאוד...
התנ''ך ספוג בדברים הדומים למסופוטמיה (למשל: סיפורי הבריאה והמבול)
מבנה המזבח העברי דומה מאוד לזיקוראת המסופוטמי (כפי שהראה זרטל)
אפילו השבוע בן 7 ימים היה נהוג במסופוטמיה ולא במצרים.

סביר להניח שאילו הגרעין הקשה של היוצאים ממצרים היו ממוצא מצרי, הרי שהיו מעצבים כתבי קודש ותרבות על בסיס התרבות המצרית (תוך שמירה על המונותיאזם בנוסח אחנתון). לחילופין, היו מאמצים תרבות כנענית מקומית.
למה להם להיות מושפעים מהמודל המסופוטמי?
_new_ הוספת תגובה



יש שני זרמים
אלי אשד (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 11:04)
בתשובה למיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אחד טוען שכולנו באנו ממסופוטמיה ואנחנו עיראקים (שומרים ) וכל מה שמסופר בתנ''ך מקורו בשומר ובבבל .זרם זה היה פעיל מאוד בספרות הפסבדו מדעית עד לפני כמה שנים.

זרם אחר שטוען שכולנו מצרים וכל מה שמסופר בתנ''ך מקורו במצרים ושכאמור אחנאתון היה משה רבנו ותות אנח אמון הוא המקור לסיפורי ישו הנוצרי. זרם זה דומיננטי כיום בפסבדו מדע.

ויש גם את הזרמים הקטנים יותר אלה שטוענים שכולנו באנו מהודו , או שכל ארועי התנ''ך התחוללו בחצי האי ערב או בבריטניה או באטלנטיס.

האפשרות שאולי אלה שכתבו את התנ''ך הושפעו גם מזה וגם מזה ולקחו כאוות נפשם גם מזה וגם מזה כנראה נראית סבירה למעטים מאוד בלבד.
_new_ הוספת תגובה



המפתח להבנה טמון בשבת של היהודים
ישראלי פזיז (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 11:37)
בתשובה לאלי אשד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהוא מנהג ידוע בקרב שבטי הקניבאלים באפריקה ומכאן גם מנהג הוספת דם ילדים נוצרים למצות לכבוד אותו חג ידוע לשמצה אצל היהודים.
_new_ הוספת תגובה



ישנה אפשרות 'קלושה אמנם' שהתנ''ך הוא בכל זאת
אברהמי (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 14:36)
בתשובה לאלי אשד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מקורי, אמין ומדוייק, בשפתו שלו. ספר שריכז את זכרונות עם ישראל לפלגיו, לאחר שהתאסף והרכז בפלסטין מזה מאות שנים. מה רע בקונספירציה זו?

המילה פלסטין בהקשר זה באה להביעה שמלאכתם של היסטוריונים וארכיאולוגים, בחלקה, היא מלחמת רמיה. שאם במוזיאון הלאומי הבריטי בלונדון יש פריט עיברי מהמאה התשיעית לפני הספירה, מצויין על המדבקה המצורפת בזו הלשון: ''כד שמן, ירושלים, המאה ה- 9 לפנה''ס, פלסטין''. מי שמע על ישראל באותם ימים? או יהודה? ואם לא היתה בשניהם, אז אולי ארץ ישראל?

ככה נבנים מיתוסים היסטוריים שנלחמים והורסים את האמת.
_new_ הוספת תגובה



אין סתירה בין הזרמים.
ארז לנדוור (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 23:16)
בתשובה לאלי אשד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התורה מורכבת ממקורות שונים.
היסודות המסופוטמים באו כנראה מהאוכלוסיה היבוסית בירושלים בימי שלמה שסיפרו את גירסתם לבריאת העולם וראשית האנושות.
שבט לוי ונספחיו כאמור באו ממצריים.
רוב האוכלוסיה הישראלית היתה מורכבת משבטי ישראל שהגיעו מהאזור ומהאוכלוסיה הכנענית.
יסודות סיפרותיים שהתקבלו ממקורות שונים שולבו יחדיו והתקבלו כהיסטוריה ה''רשמית'' של האומה הישראלית.
_new_ הוספת תגובה



למיה: חבל על הזמן להשחית על אילו שאינם רוצים- --
רפי אשכנזי (יום שישי, 20/12/2002 שעה 11:37)
בתשובה למיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

--להיות קשורים למורשת. חבל על הזמן. אינני דתי, אבל ללא שורשים בעבר, אין לנו מה לעשות כאן ואת הנקודה הזאת מבשלים אילו שמנסים לחתוך את השורשים של עמם וכמובן של עצמם אל ההוה כאן בארץ . זה תמיד אותם אנשים.
היה פעם אחד איש שמאל ידוע, שהלך ללמוד ארכיאולוגיה והפך לפרופסור לארכיאולוגיה . גם הוא היה רחוק משורשיו. ככל שהעמיק לחפור בארץ יותר ויותר הבין את שרשיו וראה שמה שכתוב בתנ''ך הוא סיפור היסטורי כמעט מדויק. הוא חפר בהר עייבל וגילה שם את המיזבח הראשון שלפני בית ראשון מתקופת ההתנחלות, בדיוק ככתוב במקורות.
היום אינו מזלזל עוד המורשת. קוראים לו
פרו' אדם- זרטל, חניך השוה''צ מעין שמר.
_new_ הוספת תגובה



חבל להשחית דברים
ארז לנדוור (יום שישי, 20/12/2002 שעה 22:57)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על אנשים שאינם מסוגלים להבין אותם ורק מוצאים בהם תירוץ להכפשה על רקע אישי ופוליטי.

והערת ביניים: הרצון הוא כן להכיר את העבר והמורשת, אבל כמו שהם היו באמת ולא לפי המסופר בספר שאינו מבדיל בין היסטוריה לאגדות ומיתולוגיה, להבדיל מערכו הספרותי והאמנותי.
_new_ הוספת תגובה



תל אל רומיידה (בחברון) : מיסתורין על גבי מיסתורין.
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 22:21) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשיחה עם ארכאולוגית מרשות העתיקות, הגרה ביישוב קרוב לירושלים, לפני למעלה משנה, אמרה לי כי נתגלתה שם חומה קדומה עבה ביותר, מאחורי חומה דקה מאוחרת יותר. לפלא הוא, אמרה, כיצד נישאו הלבנים הענקיות והכבדות מאד הללו שאין דומה להן.

היא היצביעה על כך כי היישוב עצמו עומד בניגוד לכל היגיון של בנייה בעת הקדומה: רחוק בדרך מרכזית, לא קרוב למקורות מים, קושי וריחוק משטח נוח לעיבוד חקלאי ושאר אלמנטים תמוהים ביותר לגבי בניית ישוב.

נשאלתי לדעתי על פשר הדבר.

אמרתי את שנראה מציע עצמו להגיון, שהמדובר בניסיון להתבצר ולהגן על עצמך כאשר אתה מנסה להגן על מורשת חדשה ומהפכנית ביחס לכל הקיים עד כה, תוך התיישבות במקום נידח.
דבר זה עשוי להתקיים כאשר מדובר למשל בקבוצה כוהנית הנושאת, אמרתי, דת מונוטאיסטית חדשה האנטגוניסטית לסביבה, והיא חפצה לטפח ולשמר מורשת זאת הרחק מעין חמדנית ועויינת.

תגובתה של הארכאולוגית היתה תמוהה במקצת - היא התעטפה בשתיקה, וכך גם תגובת אדם או שתיים אחרים כלפיהם העליתי את עניין האניגמה של תל א-רומיידה.

אלי: מה העדות בדבר הפפירוס המוסתר, שהרי כל אדם יכול לדבר אודות קיום טקסט דימיוני בו כתובים הדברים להם או מטיף. חייבת להיות בספר עדות מוצקת מזאת: מהי?
_new_ הוספת תגובה



האבנים הענקיות: אמרתי אז כי כנראה מדובר בקבוצה
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 22:50)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהביאה איתה ממצריים זהב ועושר רב יחד עם ידע טכנולוגי גבוה, וכך יכלה להשתמש בשרותיהם של תושבי האיזור לאלפיהם. עושר זה והצורך להגן עליו, יחד עם המורשת המהפכנית החדשה, מסביר גם את פשר החומה הענקית.

עולה בדעתי גם כי משך הזמן הבלתי סביר הננקב עבור נדודיהם של בני ישראל במדבר סיני, 40 שנה, נועד להסביר אז איזה פער זמן או שאלה עליה רצה לענות העורך הקדמוני של הטקסטים, שאלה הגיונית ומביכה אודות תיארוך הצצה ועולה מתוך חומר מתעד שהיה קיים אז, שהוצגה על ידי אסכולה יריבה. יתכן שהטקסט המביך הושמד, וכך לא נדע אולי לעולם מה היתה השאלה המביכה והקשה ההיא.
_new_ הוספת תגובה



האם לא אושרה לאחרונה איזו תוכנית בנייה חפוזה
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 18/12/2002 שעה 23:00)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להקים גושי בנינים באיזור חפירות תל א-רומיידה, מצד ממשלת ישראל?
_new_ הוספת תגובה



למיכאל: ע''פ המקורות גרו ענקים בחברון ואחד אחימן-
רפי אשכנזי (יום שישי, 20/12/2002 שעה 19:14)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

--היה מנהיגם אם איני טועה. ''ארבעת בני ענק''...
_new_ הוספת תגובה



תגובה
DXRD (שבת, 25/09/2010 שעה 20:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חחח איזה שטויות מגוחכות.... לטעון שמשה רבנו היה מצרי (טוב שהוא לא הפריז כמו ''חוקרים'' מוזרים אחרים וטען שהוא היה בכלל אדם מדייני), לדעתי צריך לפסול חוקרים שכאלה מלכתחילה בהתחשב בעברו ה''מדעי'' של מחבר הספר ההזוי הזה (להלן הנושאים שבהם עסק בחייו: חייזרים?!, אטלנטיס?!!). משה רבנו היה שמי-מערבי כמותנו, בני ישראל המקראיים שהם אבותינו הקדומים היו גם הם שמיים מערביים, לו היינו מצריים כפי שהמוזר הזה טוען אז היינו צריכים להיות הרבה יותר כההי-עור מאשר אנו כיום, וזו העובדה המוגמרת: היהודים, בני ישראל ומשה הם שמיים!!!
למעשה ישנם המון תיאורים של שמיים במצרים העתיקה, בין אם מדובר בפרעה יעחמס הראשון (מייסד השושלת ה-‏18) שגירש את החיקסוס (שהיו שליטי מצרים ופרעונים ממוצא שמי) מנציח את נצחונו בציור קיר, או בקברו של תות ענח' אמון שהנציח את עצמו כשהוא רודף כרוכב במרכבה לצד צבאו אחרי שבטים שמיים, או בציור הקיר מבני חסן שמתאר שיירה של נוודים שמיים היורדים למצרים במאה ה-‏19 לפנה''ס (ככל הנראה אבותיהם של החיקסוס), ייתכן שבני ישראל, שכונו בתנ''ך בשם: ''עברים'' על ידי עמים שונים כגון המצרים, הם הקבוצה הנקראת באכדית בשם: ''עבירו'' (או הח'בירו-עפירו היות והאותיות ח' ו-ע' ו-ב' ו-פ' מתחלפות ביניהן באכדית) שגם הם מתוארים במצרים כעבדים המשמשים להפקת יין בעבור המצרים ושנזכרים בכתובות מצריות כעבדים הבונים את העיר פר-רעמסס (רעמסס המקראית?) תחת שלטונו של רעמסס השני, ואף מוזכרים במכתבי אל-עמארנה כ''תוקפים ומחריבים ערים בכנען'' (תקופת התנחלות שבטי ישראל בכנען כפי שהיא מתוארת בספר יהושע?)
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי