|
ארץ הצבי המעופף | |||||
אלכסנדר מאן (יום חמישי, 26/12/2002 שעה 4:27) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
לאלכס היקר: אכן החישוב המהדר מראה גם שאת מלאכתו | |||
|
|||
ודמותו של סנטה קלאוס משתפים רבים אחרים בקהיליה הנוצרית Corpus Christi. היכן שרבים המתנדבים, דהיינו שורה רוח אהבה וחסד נוצרית אמיתית, גדולים סיכוייך כילד לראות את הדמות החביבה פוקדת אותך ולזכות במתנותיו. השאלה הנותרת פתוחה היא מי זוכה לראות את סנטה קלאוס האמיתי, והאם יש בכלל משמעות כאן למקור, בנבדל מאלה המאצילים עליהם את דמותו ורוחו. מאידך, לילדים היהודים אין שמץ של מושג ירוק כיצד נראה אליהו הנביא לו הם מצפים בערב הפסח. בעוד עשוי להיות איזה דימוי איך נראה משה (ראה פסלו של מיכאל אנג'לו) או אף דמות האלוהים לבן הזקן הרושם בקדחתנות בפנקסו כפי שהיא מצטיירת ביום כיפור (האם בזמנים החדשים מצטייר אלוהים הטוב כמקליד במקלדת ומזיז עכבר?), הרי לגבי הדמות לה מצפה כל ילד יהודי בליל הסדר - כלום. נו, אלכס, למה לא תתנדב גם אתה השתא להיות סנטה קלאוס? בציפייה לראות את תמונתך כסנטה קלאוס מעל אתר זה, בברכת שנה שמחה, מיכאל | |||
_new_ |
ואומר ההולנדי... | |||
|
|||
הכל זיוף! ניקולאס הקדוש מגיע בחמישה בדצמבר ועמו אינסוף עוזריו, שכל אחד מהם נקרא פיט השחור, וכל אחד נושא על גבו שק גדול, להביא מתנות לילדים הטובים ולקחת את הילדים הרעים לספרד <כאן מקום מתאים לגנוח באימה. ספרד?!?! רק לא זה!> ואצלנו בהולנד מאמינים שיום אחד, במהרה בימינו, יבוא פיט השחור בהמוניו ויכניס לשק את סנטה ואת אייל הצפון המצונן שלו ואת הקוקה קולה ואת ה''הו-הו-הו'' המבהיל ואת הפעמונים ואת כל המנהגים הממוסחרים שהביא עמו מארה''ב, וייקח גם אותם לספרד. ברור לכל שהם ילדים רעים! חג שמח ושנה טובה לכולכם! דינה - וההולנדי | |||
_new_ |
האצלה, אהבה וטוב מול הרע שבהתחזות | |||
|
|||
מהרהור שני, ביקור אליהו דומה מעט לזכייה בפיס, אך גם שונה ממנו באופן מהותי: בעוד נשאר ספק סביר באם זה שהופיע בליל הסדר היה באמת אליהו, הרי שלא יכול להיות כל ספק לגבי 5 מליון שקל הנשארים בידך - שכן לכסף אולי אין ריח, אך ממשות - יש ויש. כך גם לגבי המבדיל בין סנטה קלאוס לסתם מתחזה לדמות חביבה. בעוד עשוי להתברר עד מהרה שיצאת בשן ועין מהופעת מתחזה כלשהו, וזאת במקרה הפחות מוצלח, הרי שהמתנות הנשארות בידך מביקור סנטה קלאוס מדברות בעד עצמן, דהיינו שהחביבות היתה עם כיסוי, להרבות את האהבה והאמונה בטוב בעולמנו. | |||
_new_ |
גלויות לשנה האזרחית החדשה, ותמונות ''מופי'' חדשות | |||
|
|||
להלן קישור לתמונות שבחרתי לשנה האזרחית החדשה. וכן תמונות חדשות של מופי החמוס שהתבגר מעט בינתיים (בצד תמונות ילדותו). קישורים: גלויות נבחרות לשנה האזרחית החדשה: http://photos.msn.com/viewing/album.aspx?m7A%21X9U3q... וחמוס חביב לכל עת: http://photos.msn.com/viewing/album.aspx?m7A%21X9U3q... | |||
_new_ |
תודה, תודה, תודה! | |||
|
|||
התמונות נפלאות. | |||
_new_ |
מיכאל: יופי של תגובות ותמונות, נהנתי! | |||
|
|||
_new_ |
מוקיר את הנאתכם. שהשנה החדשה תעצים הטוב שבכם. | |||
|
|||
_new_ |
מה קורה כשסנטה בשביתה איטלקית? האם יש | |||
|
|||
סדר פעולה סוציאלי-פוליטי לסבב שהוא עושה בקרב מאמיניו? ------------------- צבי מעופף? מה זה? אין צבי מעופף בעולמנו, אלא רק בציורים. זה לא יתכן גנטית. והתיאולוג הנ''ל הוא חובב פיזיקה, אבל אם היה חובב זואולוגיה או ביולוגיה, הוא היה מבין זאת. --------------- כיצד נחוג החג הזה אצל הגרמנים? האם הם מה שנקרא 'דתיים' ומקיימים מנהגים, או שהם סתם חילונים שלא קופצים לביקור בכנסיה, גם בחגם הקדוש ביותר. | |||
_new_ |
אבנר: לשם הבהרה - אין צבי מעופף, וגם | |||
|
|||
הדמות המכונה סנטה קלאוס אינה בנמצא מעבר לאנשים המתחפשים לדמות זאת, או לסיפורים ואגדות מאויירות העוסקות בה. התיאולוג שפגשתי בשוק חג המולד סיפר דברים אלו בהתבדחות על כוס יין חם, וזו הסיבה למעשייה הפיזיקלית מאחורי דבריו...אני כמובן לוקח מראש את האחריות לאי הבנת הומור זה...עימך הסליחה. שתי הערות טכניות נוספות: -- סנטה קלאוס אינו דמות איטלקית רומאנית, כי אם זקן צפוני חביב וטב לב בעל זקן לבן, אשר מגיע תמיד בזמן...לפחות לפי האגדה והסיפורת הנלווית לכך. -- הגרמנים כמעט ואינם מבלים בבתי תפילה, ומעדיפים לחגוג את החג בביתם, שפירושו ארוחה הגונה לצד מתנות רבות המונחות מתחת לעץ חג המולד. | |||
_new_ |
זהו שקר מוחלט, עוד עיוות של הציונים, אבנר! | |||
|
|||
הרי לפני 1967 כל הצבאים המעופפים איכלסו את השטחים, ובא צבא הכיבוש ו*חיסל* אותם עד האחרון שבהם! ושיהיה לך חג מולד שמח ומרענן והמון מתנות יפות, גם אם השליח מת כשהביא אותן... דינה (ונא לקחת את זה *רק* ברצינות הראויה ולא להתחיל איתי ויכוח פוליטי) | |||
_new_ |
מה קורה כאשר אדם נותן /מקבל מתנה? | |||
|
|||
הוא חושף טפח מאהבתו.הוא מגלה משהו מהאינטימיות שלו. אדם אוהב להגן על עצמו מחשיפה,אפילו כלפי האנשים הקרובים לו ביותר. לכן כנראה,קל יותר לתת מתנה בשם סנטה קלאוז, מאשר בשם עצמך. את המשחק ''גמדים וענקים'' אתם מכירים? | |||
_new_ |
לרב יעקב היקר - הנותנים גמ''ח בעילום שם. אני מקווה | |||
|
|||
שאין להבין בדברים שהבאת כי המפרישים גמ''ח בסתר מחפשים חיים קלים והינם בבחינת ''גמדים''. | |||
_new_ |
אבל לילד שלנו עדיף לתת מתנה גלויה.לא דרך סנטה. | |||
|
|||
הוא לא אמור להתבייש בקבלתה, ואני לא אמור להתחבא בנתינתה. | |||
_new_ |
לאנשים שהמציאו את בן האלוהים הקם לתחייה, | |||
|
|||
לא צריכה להיות שום בעיה להמציא גמד אדום מצנפת המצפצף על מהירות האור ועל חוקי הכבידה. אם בתולות יולדות משיחים, צבאים יכולים לעוף עד מאדים. | |||
_new_ |
עוד כמה פנטזיות שלנו | |||
|
|||
ואפשר להוסיף לרשימת הפנטזיות הדתיות את בריאת העולם בששה ימים, את 'שמש בגבעון דום' ואת אליהו וחנוך שעלו השמימה מבלי שמתו. | |||
_new_ |
אין שום קשר בין שני סוגי ה''פנטזיות'' - | |||
|
|||
היהודים מייחסים כוח על-טבעי לאלוהים ואת זה לעולם לא תוכל לסתור (וגם לא להוכיח), ואילו הנוצרים מייחסים כוח על-טבעי למשהו שאינו אלוהים, וזו כבר עבודת אלילים. | |||
_new_ |
אך ישוע מוגדר כאלוהים. מדובר בישות מורכבת של שילוש | |||
|
|||
_new_ |
ישוע מוגדר כאלוהים? תלוי מתי, איפה ואצל מי. | |||
|
|||
_new_ |
הברית החדשה: בראשית היה הדבר והדבר היה אצל האלהים | |||
|
|||
ואלהים היה הדבר. הוא היה בראשית אצל האלהים. הכל נהיה על ידו ובלעדיו לא נהיה כל אשר נהיה. בו היו חיים והחיים היו האור לבני האדם. האור מאיר בחושך והחושך לא הישיגו. הדבר נהיה בשר ושכן בתוכנו. ואנחנו *ראינו* את כבודו, [בבחינת] כבוד בן יחיד מלפני אביו, מלא חסד ואמת [כך נידמתה הישות האלהית בעיני בני אדם, המסוגלים יותר להבין בשכלם את המושג של ''בן יחיד מלפני אביו''] יוחנן [המטביל] העיד עליו וקרא באמרו: זה הוא שאמרתי עליו, הבא אחרי הוא כבר לפני, כי קודם לי היה. הן ממלואו כולנו קבלנו, וחסד על חסד. כי התורה נכתבה על ידי משה, והחסד והאמת באו דרך ישוע המשיח. את אלהים לא ראה איש מעולם. האור האמיתי, המאיר לכל אדם, בא אל העולם. בעולם היה ועל ידו נהיה העולם, והעולם לא היכירו. הוא בא אל שלו ואלה אשר לו לא קיבלו אותו. הבשורה על פי יוחנן, א'. רגע, זה שאומר: ''שמעו והבינו! לא הנכנס אל הפה מטמא את האדם [הכוונה לדיני כשרות] אלא היוצא מן הפה - זה מטמא את האדם'' זה שאומר זאת אינו מישהו אלוהי? | |||
_new_ |
אלוהים המגולם באדם מופיע לפני יעקב ונאבק איתו. | |||
|
|||
נשאלת השאלה: אם האלוהים הוא כל יכול ובעל כוח אין סופי, כיצד הוא יכול להפסיד בהאבקות חופשית? יש דברים שאין אלוהים הכל-יכול יכול לעשות, כגון למות, אך להפסיד בהאבקות הוא יכול גם יכול. ומדוע אינו יכול להופיע פעם נוספת בדמות אדם אם עשה זאת בעבר? | |||
_new_ |
לא א\להים מדובר במלאך! | |||
|
|||
לק''י מיכאל, לא אלהי\ם נאבק ביעקב אלא מלאך! אגב לשיטת הרמב''ם כל הסיפור היה בחלום ולא במציאות. ויש מפרשים שמלאך זה לא היה אלא אדם - שנשלח על ידי עשיו לחסל את יעקב. אולי נכתוב על זה מאמר בהזדמנות. אליצור | |||
_new_ |
אליצור: ''כי ראיתי אלהים פנים אל פנים ותנצל נפשי'' | |||
|
|||
חרף ציטוט זה של דברי יעקב, הכתוב זהיר, או עמום, לגבי נקיבה בזהות המתמודד עם יעקב, עמימות שהיא נדירה בתנ''ך. גם לא מצוינת תחילת העניין והופעת ה''איש'', אלא ''ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו עד עלות השחר''. אכן, יש איזו איכות הזוייה וחלומית בתאור המעשה כולו, כשדברים ניתנים להיות מוסקים דבר מתוך דבר: ''ויאמר לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל כי שרית עם אלהים ועם אנשים ותוכל. וישאל יעקב ויאמר הגידה נא שמך ויאמר למה זה תשאל לשמי ויברך אותו שם''. [תשובה המזכירה את ''אהיה אשר אהיה'' - תשובת ה' למשה לשאלה לזהותו]. דומה שהתנ''ך נמנע כאן מלציין דברים במפורש, וכך נותר רב הסתום על הגלוי. האם הוטעה יעקב על ידי האיש, האם חלם וכד', פרושים מפרושים שונים למעשה הזה המובא בלשון חריגה. ''ויזרח לו השמש כאשר עבר את פנואל והוא צולע על ירכו'' בראשית לב' כה'-לב' ''על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה אשר על כף הירך עד היום הזה כי נגע [אלהים? בהקשר זה נראה שלכך הכוונה] בכף ירך יעקב בגיד הנשה''. (פסוק לג') | |||
_new_ |
א\להים - דיינים | |||
|
|||
לק''י א\להים זה כינוי פעמים רבות לדיינים -שופטים או לסתם אנשים חשובים. בערת ה' אכתוב מאמר בקרוב בפורום בענין אליצור | |||
_new_ |
להתפלפל זה קל. ''התורה שבכתב קודמת'' | |||
|
|||
_new_ |
נצטרך אם כן להכריע איזו שטות גדולה יותר | |||
|
|||
אם נלך בשיטה דמוקרטית אז הרוב כבר החליט שהיהודים טועים. אם נלך בשיטות הבולשביקיות שלך אז היהודים צודקים. | |||
_new_ |
ההתגלות הרביעית תוכיח שכל בני האדם הם ישות אחת | |||
|
|||
הרמונית | |||
_new_ |
מילא ישות אחת, אבל איזה ''הרמונית''? | |||
|
|||
_new_ |
מי אמר שאליהו וחנוך לא מתו? זה שונה אבל לא חי. | |||
|
|||
_new_ |
מנשביק, את בן האלוהים שקם לתחיה המציאו | |||
|
|||
היהודים ועמי הארצות שחיו בארץ ישראל במאה הראשונה לספירה ומכרו את הבשורה לכל מי שרצה לקבלה בעולם העתיק. היהדות באותה עת עשתה נפשות בהרבה יותר הצלחה, לפחות עד המאה השלישית לספירה, שם התהפך הגלגל (מרגע שהנצרות הפכה ל'דת מדינה' הרומית). הסנטה קלאוס נולד ממסורות ויקינגיות עתיקות מערבות סקנדינביה הצפונית, ואומצה ע''י הנוצרים כולם כמנהג חביב ואנושי. | |||
_new_ |
אז מה אם כמה יהודים עשו קופה לרגע על ההבלות הזאת? | |||
|
|||
העיקר שמיליוני לא-יהודים קנו את ה''לוקש'' הזה ומאז הם חיים באושר ועושר עד היום הזה: קישורים: הנוצרים מאמינים ששלושה ימים אחרי קבורתו קם ישו לתחייה: http://galim.org.il/2000/mada3.html | |||
_new_ |
מאז הם חיים באושר ועושר ושונאים אותנו. שנאמר | |||
|
|||
עליהם שהם רוצים לרצוח בנו וגם לרשת אותנו. | |||
_new_ |
אבנר: נפלא מבינתי כיצד הגעת מכתבה תמימה על | |||
|
|||
דמות חביבה, צוהלת ובעלת זקן ארוך ולבן המחלקת מתנות לידים - למסקנה שהעולם ''כולו נגדנו''. נסה נא להסביר לי זאת בשנית. | |||
_new_ |
כל כך אופייני וצפוי, לכנות הבלים אמונות של מישהו | |||
|
|||
אחר, ולזעוק כקוזאק נגזל כאשר מתייחסים באותה צורה לאמונותיך. מה דעתך לאמץ את המשפט הנינוח : ''איש באמונתו יחיה'' ? | |||
_new_ |
וי וי, אין מנוס מכתיבת מאמר על מלאכים! | |||
|
|||
_new_ |
זו דת . בתנ''ך מופיעים מלאכים עולים ויורדים, יעקב | |||
|
|||
נאבק עם אלוהים ויכול לו, אתון מדברת בפרשת בלעם, עקרה יולדת את נביא אלהים והכהן הגדול, דובים מסתובבים בכרמל ומשסעים ילדים המתגרים בנביא האלהים אלישע, הים נבקע לשניים, אנשים כגון תרח חיים בסביבות 1000 שנה וכיוצא בזה. | |||
_new_ |
חומר למחשבה: אלוהים אינו יכול לשנות את חוקי | |||
|
|||
המתימטיקה, דהיינו לשנות ערכו של פאי, קוסינוס 37 מעלות, אינו יכול לגרום לכך ש- 2 ועוד 5 יהיו 8 וכד'. אין הוא גם יכול לברוא אבן כל כך כבדה שייבצר ממנו להרימה. אולי משום כך משעמם משהו, ואלוהים ההופך עצמו לאדם צריך לעמוד באתגרים ואילוצים. | |||
_new_ |
הבעיה של הנוצרים שהם נשארו באותו שלב | |||
|
|||
של 'מלאכים', 'דהירת אליהו השמיימה' וכו', שהיהדות כבר מזמן התרחקה ממנה. וככה נבנתה הנצרות בתבנית היהדות שנמצאים בה אותם מוטיבים יהודיים ששונו לצרכי אוכלוסיית אירופה - ישו הוא מודל מפותח ומתקדם של אליהו הנביא, יום ראשון הוא מודל מדובלל של שבת, הכומר הוא משרה מלאה ובשכר של הרבנות (וכאן יש לציין שהרבנות הממשלתית שלנו הולכת ומתפתחת בדרך הכמרים, הכמורה והשררה). | |||
_new_ |
אבנר, ישו אינו מודל של אליהו הנביא! | |||
|
|||
_new_ |
לא צבאים אלא אילים | |||
|
|||
לק''י הדבר שקשור למרכבתו של אותו קלאוס אינו צבאים אלא אילים. צבאים אינם יכולים לחיות באקלים מושלג ברמה כזו. אליצור | |||
_new_ |
ייתכן שההתחממות הגלובלית השפיעה עליהם, לא? | |||
|
|||
_new_ |
לא, אילים יכולים לחיות בארץ חמה. ההפך לא יתכן. | |||
|
|||
_new_ |
אליצור: ראית פעם תמונות של סנטה קלאוס על | |||
|
|||
המזחלת? ישנן מסורות בהן הוא עם איילי צפון, עם צבאים או עם מקורננים אחרים. אני מוכן לשלוח לך כמה דוגמאות לעיון יחד עם ברכת שנה אזרחית טובה! | |||
_new_ |
ראיתי | |||
|
|||
לק''י אלכס, ראיתי פעמים רבות תמונות בצורות שונות ובכולן תמיד החיה היתה עם קרניים מתפצלות - כלומר איל ולא צבי. ליד עפרה יש כפר שפעם היה בו רוב נוצרי - טייבה בזמנו הדרך לעפרה היתה עוברת דרך כפר זה ובתקופה זו של השנה היו מציירים ומעמידים דומיות של קלאוס הנ''ל. לאחר הסכמי אוסלו שהפקירו אותם לחסדי המוסלמים הנוצרים עזבו ברובם ואולי כולם. אליצור | |||
_new_ |
אליצור היקר | |||
|
|||
למה אתה נגרר לדיון על בעלי חיים שאינם קשורים למרכבה של אף אחד? האם אתה סבור שסנטה קלאוס אכן קיים? | |||
_new_ |
בעלי חיים | |||
|
|||
לק''י מי שזוכר - קודם כל אנו מסכימים בענין השהות כאן שאינה על תנאי. וענין זה קשור - הצבי והאיל הנן חיות טהורות הנזכרות בתורה יש ענין הלכתי ורעיוני לדעת מה הוא מה. אי הידיעה הזו היא מסממניה של הגלות שנתקה אותנו מטבעה של הארץ. באשר לקלאוס - הוא אינו מענין אותי והוא גם אינו מיסודותיה של הנצרות זה ענין נוצרי עממי שאין לו ולא כלום למהותה של הנצרות. ממש כמו שספורי אליהו שמבקר בליל הסדר אינם מיסודותיה של היהדות. (ולשיטתינו אינני מוזג כוס של אליהו אלא שותה אותה כדרכם של דרדעים!) עד כמה שאני יודע דוקא יש יסוד הסטורי לקלאוס זה - המדובר בבישוף או בנושא משרה כנסייתי אחר שהיה נוהג לבקר בבתי קהילתו ובמיוחד העניים שבהם ולתת להם מתנות נדמה לי שלאחר שנפטר העלתה אותו הכנסיה לדרגת קדוש. שלא כמו מרבית קדושי הנצרות איש זה לפחות לא רצח יהודים או הסית לרציחתם. כך שאין לי משהו מיוחד נגדו דוקא. אולי רק נגד התאריך שבו בחר לתת מתנות. אליצור אליצור | |||
_new_ |
ראשית, הצחקתני (לחיוב,לחיוב)... | |||
|
|||
המאמר הזה מתאים לדעתי על האמונות התפלות של האנשים בדברים בלתי הגיוניים (כמו דת) ועל זה מוכנים לרצוח מליונים | |||
_new_ |
סנטה קלאוס אינו מחובר למסורת נוצרית | |||
|
|||
קלאסית, אלא למסורת צפונית פגאנית, ומעודו לא עסק ברצח או הטפה לרעיונות דתיים, כי אם בחלוקת מתנות לילדים. המאמר בכללותו נותן מבט משעשע באמונת אגדה זו. באותה מידה היה אפשר לחשב, מן הסתם, את מהירותו של אליהו הנביא בליל הסדר היהודי, בוא הוא מבקר מליוני בתי אב יהודיים ברחבי העולם... | |||
_new_ |
לאלכס - קלאוס ואליהו | |||
|
|||
לק''י לא ברור לי למה אתה תולה את קלאוס בענין פגאני. אני קראתי מאמר שבו צויינו תאריך הפטירה שלו ותאריך הלידה המשוער שלו ומשרתו בכנסיה. כך שאני מניח שהמדובר בדמות אמיתית. כמובן שבמציאות עגלתו לא היתה מעופפת וגם לא קשורה לאילים אלא לסוסים רגילים אבל לפי מה שקראתי הוא באמת השתדל לשמח את ילדי קהילתו וביוחד את העניים שבהם. לא שמרתי את המאמר ההוא כי זה לא עניני אבל הוא עשה עלי רושם של נתונים הסטוריים - אבל בענין זה אתה יותר מבין ממני הרי אתה חי ביניהם ומן הסתם ידוע לך מה שלי לא ידוע. באשר לאליהו יש מחלוקת האם צריך לשתות בליל הסדר רק ארבע כוסות יין או שיש ענין לשתות חמש. המחלוקת לא הוכרע חד משמעית. לכן רוב קהילות ישראל נוהגות לשתות ארבע כוסות ולמזוג כוס חמישית בלי לשתותה - זוהי כוס של אליהו. היינו אליהו יכריע האם לשתותה או לא. מכאן התפתחו ספורי אליהו המבקר בבתי ישראל. אבל, אנחנו הרמבי''ם איננו משאירים דבר לאליהו אנו שותים חמש כוסות וזהו כך שלא נשאר לאליהו מה לעשות אצלינו וממילא לא תשאר לו כוס לשתות אותה. אליצור | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |