פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הנס הכלכלי של השמאל הישראלי
טורקיז קטן / יובל רבינוביץ (יום שישי, 10/01/2003 שעה 4:04)


הנס הכלכלי של השמאל הישראלי

ד''ר יובל רבינוביץ



תועדף התפנותם מרצון של מתנחלים, ולשם כך תכין הממשלה מערך תמריצים מוכוונים וסבירים למשפחות שתהיינה מעוניינות להעתיק את מקום מגוריהן לתחומי הריבונות הישראלית.

מרצ יזמה בעבר חוק פיצויים למתנחלים מתפנים, ולא נמצא לו אז רוב בכנסת. מרצ תשוב ותיזום חוק כזה, ותקרא לכל הגורמים היותר מתונים בכנסת לתמוך בו ולאשר אותו.
מתוך מצע מרצ


למקרא הדברים התעוררו בי אי אילו הירהורי כפירה. הרי הכל כל כך פשוט. למה לא לעשות סוף סוף טרנספר ליהודים, כפי שמציע עושה הנסים ר' יוסף שריד שליט''א? ישבתי, אפוא, וחישבתי.

המסקנה הסופית היא שאינני כלכלן, משום שיצא לי שפינוי המתנחלים אינו כל כך אפשרי. עם זאת - הרי לא יעלה על הדעת שמרצ כתבו את הדברים סתם כך. זו הסיבה שאני מביא את הדברים לכאן. הרי בין צבאי פא''צ יש לא מעט מרצניקים, שישמחו להסביר לי היכן טעיתי.

בגדה המערבית הרחבה ביותר בעולם של נהר כלשהו (שממדיו, למרבה הפלא, מצומצמים למדי), מתגוררים 300,000 מיועדי טרנספר (כלומר, יהודים. למה צריך להסביר לכם כל דבר?) לא להיבהל, זה לא כל כך הרבה משפחות. אלה הרי מתרבים כמו שפנים. נניח שגודל משפחה ממוצעת הוא 5 נפשות שם. נותרנו עם 60,000 משפחות. נראה סביר שבכל משפחה יש שני מפרנסים לפחות, אבל נניח, לצורך הדיון, שיש מעט פחות משניים. יש, לפיכך, כ-‏100,000 מפרנסים.

ננסה לטרנספר את כולם לתוך הקו הירוק מבלי לפגוע באיכות חייהם. נאמר שעל אף הצורך המטורף לבנות 60,000 יחידות דיור באיכות של וילה, מחירי הדירות האלה מוקפאים, כך שכל דירה תעלה רק 200,000 דולר. נאמר שההעברה עצמה היא חינם אין כסף. סך הכל דיור - 60 מיליארד שקל. זיל הזול.

כעת יש למצוא מקומות עבודה ל-‏100,000 איש בשוק שיש בו 200,000 מובטלים. השכר הממוצע במשק הוא כ-‏7,000 ש''ח ברוטו. נאמר שהדבר משקף עלות שכר של כ-‏10,000 ש''ח. מדובר במיליארד ש''ח לחודש על שכר בלבד. התחשיב אינו כולל את יצירת התשתית של מקומות העבודה.

רק רגע! אבל האנשים האלה מפסיקים לקבל שכר במקום העבודה הקודם שלהם. האם אין בכך חיסכון?

ובכן - לא בדיוק. העסקים שבהם אנשים אלה עבדו יקרסו, אם הם ממוקמים בשטחים. הרי לא הבאנו בחשבון את העלות של פירוק מפעלים בשטחים, יצירתם מחדש בישראל והבאת עובדים אליהם. מפעל אינו בית. התשתית שלו עולה הרבה יותר.

מי שמפסיק את עבודתו זכאי לפיצוי של חודש משכורת על כל שנת עבודה. נאמר שהמפוטרים החדשים עבדו כעשר שנים בממוצע במקומות העבודה הקודמים שלהם, שהם כמיליון חודשים במונחים של פיצויי פיטורין. עוד 7 מיליארד שקל לתחשיב.

כמה עולה ליצור מקום עבודה יש מאין? חברת קומברס הודיעה לאחרונה שבהשקעה של 19.3 מיליון שקל היא תוכל לקלוט 300 עובדים חדשים, כלומר כ- 64,000 ש''ח ליצירת מקום עבודה אחד. במפעלי ים המלח עלות יצירת מקום עבודה בודד היא 300,000 ש''ח. בזוגלובק 80,000 ש''ח. שנתפשר על 80,000 בממוצע?
בסך הכל כ-‏8 מיליארד ש''ח.

רגע אחד! שכחנו את ''הפיצוי הנאות'' לאלה שיפונו. באמת, מה הם חושבים לעצמם המתנחלים האלה? שהם ירוקנו לנו את הקופה? מושחתים, נמאסתם. לא יותר מ- 50,000 ש''ח למשפחה. פטור ממס. 3 מיליארד ש''ח.

עד כה עולה הפינוי 78 מיליארד שקל, לא כולל תשלום משכורות של מיליארד ש''ח לחודש, שהם 12 מיליארד ש''ח לשנה הראשונה. הגענו כבר ל-‏90 מיליארד.

תקציב שנת 2003 הוא 208.5 מיליארד ש''ח. ניתן, חוקית, לחרוג ממנו ב-‏3%. חריגה של 43% נשמעת כבדיחה גרועה. זאת, ועוד - פשוט אין מהיכן לקחת את הכסף הזה. כמחצית מאזרחי מדינת ישראל אינם משלמים מסים. האחרים משלמים 50-60%. לא נותרה עתודה לגיוס הכספים.

רק רגע, אבל אומות העולם יסייעו, האמריקאים יעזרו. איך אומרים האמריקאים? yeah, right. הסיוע האמריקאי לתקציב 2003 הוא 3 מיליארד דולר, וזה לא בדיוק לוקסוס למשק הנמצא במשבר. אני בטוח שהקונגרס יצא מגידרו מרוב התלהבות להגדיל את הסיוע פי ששה כדי להגשים את מצע מרצ, הכולל פיצוי נדיב למתנחלים.

חכה קצת, חכם בלילה. ומה עם כל הכסף שנשפך כיום להתנחלויות הקיקיוניות, שאותו תחסוך?
איזה כסף? רוב הכסף להתנחלויות הוא על תשתית, כבישים וכדומה. בתקציב שנת 2003 ההשקעה בתשתיות היא כמיליארד ש''ח, כולל בתוך הקו הירוק ומחוצה לו. הרי יהיה צורך להשקיע בתשתית בשטחים בכל מקרה, גם אם לא יהיו שם מתנחלים (אבל לא מהכסף שלנו, אני שומע ברקע. נכון. מהכסף של האמריקאים והאירופאים, שישמחו נורא לתת, כזכור, ועוד ישאר עודף בשבילנו).
שלא לדבר על כך שהעברת 300,000 איש לתוך תחומי הקו הירוק תחייב השקעה עצומה בתשתיות (למה, בעצם? הרי אין לנו פקקים בכלל, והמתנחלים ממילא יטוסו לעבודה במסוקים הפרטיים שלהם).

טוב, האמת היא שהשמאל הכין בדיוק לצורך כך קופה קטנה בצד. יוסי ביילין הכניס לשם כל שבוע 10 אגורות לצורך המאמץ. הקופה הקטנה מונחת בתוך ארגז. לצידה ניתן למצוא את המתינות של ערפאת, היישומיות של תוכנית ה'שלום' הסעודית, השלום של מחנה ה'שלום', ועוד כהנה וכהנה.

רק לא הבנתי לשם מה צריכה מר''צ את 33,000 השקלים שנתרמו לה על ידי אנשים פרטיים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  נדמה לי שאין דבר כזה ''טרנספר מרצון'', הלא כן? ככה  (אחד העם) (12 תגובות בפתיל)
  הטרגדיה שלנו שהשמאל סובל ממכת שמש  (שמעון מנדס)
  יובל, תרגיל אינטלקטואלי יפה  (דוד סיון) (2 תגובות בפתיל)
  שתי הערות קצרות בשלב זה  (רפי גטניו) (15 תגובות בפתיל)
  יובל, אתה בטוח שזה רק 90 מיליארד ש''ח?  (אריה פרלמן) (5 תגובות בפתיל)
  הדוד מאמריקה לא ממש ישלם או יפצה, וגם אירופה לא  (אלכסנדר מאן) (20 תגובות בפתיל)
  אסטרטגיית העל הערבית  (א. מילשטיין) (9 תגובות בפתיל)
  כמה הערות לביקורתו המלומדת של  (מיה) (3 תגובות בפתיל)
  אין סתם ''התנחלות''  (דרור אטקס)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי