פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ישראל מחכה לקופיקו
אלי אשד (שבת, 11/01/2003 שעה 16:17)


ישראל מחכה לקופיקו

אלי אשד



הערת המערכת
אם חלק מהתמונות אינן נראות במאמר, יש לעדכן את גירסת האקספלורר. להורדת אינטרנט-אקספלורר גירסה 6 יש ללחוץ כאן. להסבר נוסף עיין כאן.



מתוך 'קופיקו החייזר'
בימים אלה של בחירות לכנסת, שבהן יש חשד לזיופים ועבירות שונות מצד נציגי האומה וכאשר גדול כוכבי ישראל, דודו טופז, ממשיך להתנהג על הבמה בצורה חייזרית (והפעם נשיכות בציבור לכוכבות זרות), זה הזמן לחזור להיזכר בדמות הפרועה ביותר של ישראל (לפחות עד העשורים האחרונים), שהקדימה את כל אלה, אם גם רחוקה מלהשתוות אליהם, קוף מאפריקה שהוא כיום תושב השכונה ''עין גנים''.
עין גנים היא שכונה שלווה וירוקה בפתח תקווה. בעבר היא התפרסמה הודות לכך ששכנו בה כמה ממנהיגי תנועת העבודה המכובדים ביותר כמו ברל כצנלסון, א. ד. גורדון, הסופר ברנר ואחרים.
אך היום שכונה זאת ידועה לאלפים רבים במדינת ישראל בזכות דייר שונה מאוד, שאינו ידוע דווקא בתרומתו לערכים ציוניים. דייר זה אף אינו אנושי. הוא קוף מדבר שמוצאו בכוכב הקופים, שמו הוא קופיקו. דייר ידוע נוסף שהתגורר בעבר בעין גנים לזמן קצר נקרא צ'יפופו, אך הוא עזב את השכונה הפתח תיקוואית כדי לנדוד ברחבי העולם ולפתור תעלומות בלשיות שונות.

קופיקו וצ'יפופו הם כמובן דמויות דמיוניות, אך הסביבה שבהם הם חיים בסיפורים והאנשים שמופיעים בסיפורים יחד איתם הם כולם דמויות אמיתיות מתושבי עין גנים. שני הקופים הם תוצר דמיונה של תמר בורנשטיין-לזר, שחיה כל חייה בעין גנים.

בסדרת קופיקו יצרה בורנשטיין-לזר סצנריו חסר תקדים בספרות הילדים העברית. היא יצרה מעין סיפורי פנטסיה עם דמות דמיונית של קוף מדבר לבוש בגדי ילד, המעורבת בסביבה האמיתית שבה חיו היא ומשפחתה. למעשה, בני משפחתה ושכניה הם גיבורי הסדרה לצד הקוף.
הדבר הקרוב ביותר לכך בספרות הילדים העולמית הם, אולי, סיפורי עליסה של לואיס קארול, שבהן מככבת ילדה אמיתית בעולמות דמיוניים פרי יצירתו של המחבר, ויותר מכך סיפורי ''פו הדוב'' של א. א. מילן, שבהם כיכב בנו של מילן, כריסטופר רובין, ביחד עם צעצועיו, ששימשו כבסיס לדמויות בעלי החיים בסיפורים. חייו של כריסטופר רובין השתנו לחלוטין, ולא לטובה, כתוצאה מהזיהוי המוחלט בינו ובין הדמות בסיפורי פו הדוב שנוצר בציבור הרחב, זיהוי שהוא ניסה, ללא הצלחה, לברוח ממנו כל חייו. אך אפילו מילן לא העז להרחיק לכת כל כך כמו בשילוב שבין עולם הפנטסיה ועולם המציאות שאותו ביצעה בורנשטיין-לזר. הדמויות הקבועות בסיפורים הן בתה של תמר, נוגה, יורם ואורנה (שמהסיפורים אפשר לחשוב שהם אחיה של נוגה אם כי למעשה היו בני דודתה), שלומקה (הוא שלמה לזר, בעלה של תמר), סבתא (אִמה של תמר), הדודה מונה (אחותה, אִמם של יורם ואורנה) ואמא (שהיא תמר עצמה, המופיעה בסיפורים לעיתים נדירות יותר משאר הדמויות).
לצידם מופיעים עוד דמויות של תושבי עין גנים, ולרוב תחת שמם האמיתי, ובהם שושנה השמנה, אוייבתו הקבועה של קופיקו והקורבן של תעלולים רבים שלו. גם זאת הייתה (ועודנה) דמות אמיתית מאוד, שכנה כלל לא חביבה של בני משפחת בורנשטיין-לזר, שאיתרע מזלה והפכה למושא צחוקם של אלפי קוראים במאה וארבעים ספרי קופיקו עד היום, הוכחה לכך שמסוכן להסתבך עם תמר בורנשטיין-לזר.

אבל יותר מכולם בולטת הדמות המרכזית בסדרה, הלא הוא הקוף המדבר קופיקו, שבסיפורים הראשונים עדיין נראה כקוף רגיל לכל דבר, אך מאוחר יותר כבר לבוש ומתנהג כמו ילד, והוא עושה דברים שאם ילד יבצע אותם הוא יחטוף ''מנה'' מהוריו (או לפחות היה חוטף לפני שהוצא החוק החדש בכנסת כנגד הכאת ילדים). אך מכיון שקופיקו הוא קופיקו, הסיפור מסתיים לרוב בכך שהכל צוחקים וסולחים מיד כי הרי ''זה רק קוף והתעלולים טבועים בדמו''.
אצל קופיקו המטרה מקדשת את האמצעים. כאשר הוא מחליט לבצע משהו, הוא יעשה הכל לשם כך. הוא יבצע כל תרגיל וכל טריק, ולא משנה על חשבון מי. והוא ישקר ללא בושה, הכל כדי להשיג את המטרה הקדושה. הוא ילמד את החתול לגנוב עוגות אצל השכנה שושנה השמנה, הוא יזרוק קליפות בוטנים מהמרפסת על ראשו הקרח של השכן, הוא יחולל מהומה במטבח, שבה ישפך לבסוף פודינג על פרצופה של העוזרת, הוא מכניס עכברים וצפרדעים לצנצנת הריבה בבית(!) קופץ על ראשה של השכנה שושנה השמנה, הולך על הקירות ונתלה על מנורות. הוא מעליב, מקלל, גונב, פוגע במזיד וכמובן מתחפש לנשים, הטריק החביב עליו ביותר. זהו רק מדגם מזערי של תעלוליו, אך בסופו של דבר הכל נסלח והכל נשכח עד לתעלול הבא, שהרי קופיקו הוא קוף בדמות ילד.

מימיה הראשונים זכתה הסדרה להתקפות קשות של המבקרים ובראשם האיש שהיה אחראי, למעשה, ליצירתה, אוריאל אופק, שהזמין את הסיפורים הראשונים על הקוף עבור העיתון שערך, ''דבר לילדים'', ולעתיד התחרט על כך מרות. הוא העמיד את קופיקו בראש רשימת הסדרות המזיקות לילדים, לצד הסדרות של אבנר כרמלי. הוא התלונן בין השאר על השפה ''הגסה'' שבה השתמשו גיבורי הסדרה, כמו גם על ערכיהם הקלוקלים, שלדעתו היוו בגדר השפעה שלילית ראשונה במעלה על הילדים הקוראים.
זה לא הפריע לתפוצה. הסיפורים נקנו כמו לחמניות חמות בידי ילדי ישראל שנהנו לקרוא על הגיבור החדש, האדיש לחלוטין לכל הערכים המסורתיים של צייתנות והתנהגות טובה, וגונב, משקר ומבצע תעלולים כיד הדמיון הטובה. אחד המוציאים לאור אמר פעם ''הלוואי שהתנ''ך היה נקנה בכמויות כאלה''.


תמר בורנשטיין-לזר
ספרי הסדרה ממשיכים לצאת באופן קבוע גם כיום. קופיקו מחזיק בשיא של הסדרה מאריכת הימים בכל הזמנים בשפה העברית (בעת כתיבת מילים אלה, 47 שנים לאחר פירסום הסיפור הראשון על עלילות קופיקו ב''דבר לילדים'', שיא ארצי, ואולי גם עולמי, באריכות ימים של סדרה לילדים שנכתבת בידי מחבר אחד) וכ-‏140 ספרים(!) סך הכל, ועוד היד נטויה ונטויה. ואנחנו לא מדברים על עשרות המוצרים שבהם מופיעה דמותו של קופיקו שאף כיכב בסרט קולנוע של מנחם גולן (עם דום דה-לואיז) ובסדרת טלוויזיה מצליחה, בה גולמה דמותו של קופיקו בידי בובה.
קופיקו גם השפיע השפעה גדולה על צה''ל. בעקבות ספרי קופיקו שונים שעסקו בחוויות שונות של הקוף המדבר במהלך שירותו בצבא ההגנה לישראל, קיבל סוג של מכנסיים, מדי ה''אלף'' של הג'ובניקים, את השם הרשמי ''מכנסי קופיקו'', על שם הקוף המדבר מחונטוזה. תרומתו העיקרית של קופיקו לביטחון המדינה.

קופיקו הוא כיום דמות יותר חינוכית משהיה בעבר. בפרסומים על הסדרה כיום מושם דגש על תרומתו החינוכית ליחסי שלום ורעות בין הילדים, דבר שבוודאי היה גורם לקוף השובב והתעלולן המקורי לשפשף את עיניו בתדהמה.


תמר בורנשטיין-לזר חיברה סדרות רבות נוספות, שהידועה בהן היא על צ'יפופו, בן דודו של קופיקו, קוף בלש הנודד ברחבי העולם ועוזר לילדים במצוקה.

סדרות אחרות, ידועות פחות, כוללות את עלילות ''צ'רלי לץ'', סדרה של ארבעה ספרים שיצאה לאור בהוצאת מאור ב-‏1965, עלילות נער אמריקני בישוב ישראלי, שגם הוא אאוטסיידר כמו קופיקו, המבצע שמות בחיי המשפחה המהוגנת שבקירבה הוא מתנחל. סדרה של שני ספרים על עלילות סולימן ודני נער ישראלי ונער ערבי, המשתפים פעולה כנגד נבלים ערבים מסתננים וכנגד הקומנדו המצרי, סדרת ''צמד חמד'' על זוג ילדים שובבים, סדרת ''החברה מהכיתה שלנו'' (סדרה שמתארת עלילות כיתה), וסדרות על חגי ישראל.

היא גם חיברה סדרות הרפתקאה ועלילה בעלות מוטיבים מדעיים בדיוניים. עלילות קונדסי הילד שברח מהקירקס, ובשלושת ספרי הסדרה עליו נאבק בפושעים שונים, המתכננים מזימות שונות בעלות אופי מדעי. סדרת לקסי הבלש חוקר, סדרה של שבעה ספרים (ספר שמיני שנכתב אבד במשרדי ההוצאה לאור) על ילד בלש שחוקר תעלומות שונות שקשורות להתפתחויות המדעיות החדישות ביותר. דרכן העבירה לקוראים הצעירים בצורה מרתקת וקלה אינפורמציה על חידושים והתפתחויות במדע.

בשנים האחרונות היא חיברה את 12 ספרי סדרת ''ספיסי ומסתרי המדינה שבדרך'', על עלילות חייזר וצמד ילדים ישראליים שיוצאים למסעות בזמן אל ארועים שונים שקשורים לקום המדינה, נושא שנחשב בעיני הילדים כ''משעמם''. ההנחה הייתה שהשילוב של חייזרים ומסע בזמן יעניין בנושאים אלה גם את הילדים בני הדור הטכנולוגי הציני החדש. לאחרונה יצרה סדרה חדשה ''מג'יק הקוסם מהמחשב'' שבו היא מעבירה מידע לילדים על עולם המחשב והאינטרנט, במסגרת סיפורים מבדחים על ילד קוסם שמוצאו ברשת של האינטרנט. סדרות ספייסי ומג'יק כולן מקושרות כיום לעלילות של קופיקו וצ'יפופו, המוזכרים זה בסדרה של זה, וכולם חיים באותו יקום דמיוני המשותף.


אלףיותר מכל מזכיר קופיקו את גיבור סדרת הטלוויזיה האמריקנית משנות ה-‏80 ''אלף'', חייזר שעיר שהשתכן בבית משפחה אמריקנית ומבצע שם תעלולים לא ''פוליטיקלי קורקטיים'' שונים. אם סדרה זאת הייתה נעשית בישראל ולא בארה''ב הרחוקה, כי אז לבורנשטיין-לזר הייתה סיבה טובה לתבוע את מפיקיה לדין על פלגיאט.
הדמיון הוא רב מאוד, שכן בשנים האחרונות חשפה תמר שקופיקו אינו סתם קוף מדבר ממדינת חונטוזה שבאפריקה ובן דודו צ'יפופו איננו רק עוד קוף מדבר ממדינת ימפפוזה (גם כן באפריקה). הם שניהם חייזרים מכוכב הקופים (שאולי הוא זהה לכוכב מסדרת הקולנוע הידועה ואולי לא), שם היה צ'יפופו גדול בלשי כוכבי הלכת וקופיקו רק ליצן. בכך הסבירה המחברת את אינטליגנציית העל של שני הקופים ואת יכולתם לדבר, כמו גם את יכולתם לדבר עם סוגי בעלי חיים אחרים.

תמר בורנשטיין-לזר אף מתכננת לאחרונה ספר חדש ומיוחד, שיהיה אירוע מיוחד בסדרה, שיפגיש לראשונה את קופיקו ואת בן דודו צ'יפופו לאחר שאלה רק הוזכרו זה בספריו של זה. לראשונה נלמד בפירוט על כוכב הקופים שממנו הובאו בחללית של גיבור סדרה שלישית, ספיסי. השם הזמני של הספר הוא ''קופיקו פוגש את צ'יפופו''. אנחנו מצפים לספר זה בדריכות.

בשנים האחרונות הופיעו שני ספרים בסדרת קופיקו שכיום נראים אקטואליים במיוחד. אחד מהם הוא קופיקו החייזר (1998), שבו התבססה תמר על אירוע תקשורתי ידוע, שעסק בחייזרים, בעקבות טענתה של מגדת עתידות שחייזרים עומדים לנחות באותו לילה על רקע צלילי המוזיקה של סדרת ''תיקים באפילה'' (למה לא ''מסע בין כוכבים''?) ולהציג את עצמם לפני הציבור . אירוע זה הפך להיות אחד הנצפים ביותר בתולדות הטלוויזיה בישראל, והונחה על-ידי דודו טופז... אלפים יצאו לרחובות בציפיה לחייזרים. אך למרבית הצער שום חייזר לא הופיע והעניין בתופעת העבמים שהיה בשיאו בארץ בשנות התשעים גווע מאז כתוצאה, כל מה שנשאר הייתה המתקשרת שטענה שעשו אותה לצחוק ואיימה לתבוע את טופז...
בספר זה יצרה תמר גרסה משלה לאותו אירוע, שבה שכנתו של קופיקו הופכת לציידת ''חייזרים'' ומופיעה באותה תוכנית ידועה לשימצה. קופיקו פוגש את כוכב הטלוויזיה השחצן ''דידי פזפז'', שמאמין כי קופיקו הוא חייזר. קופיקו, שהוא מתחן ידוע, מותח את כולם להאמין שיש חייזרים, עד שמסתבר שה''חייזרים'' הם, בסך הכל, כלבה עם אנטנות והקוף המדבר מאפריקה. בכל מקרה איש לא מתייחס לעובדה שקופיקו הוא אכן חייזר מכוכב הקופים ואינו צריך למתוח אף אחד בעניין הזה.

ספר אחר בסדרה, שהוא אקטואלי אף יותר בימים אלה, הוא קופיקו: מפלגת הילדים (2001), שנכתב לרגל הבחירות הקודמות.
בספר זה קופיקו מחליט להצטרף לבחירות ולרוץ בראש מפלגה משלו. כשהוא מתייחס לכך שלכל קבוצה ושבר קבוצה בחברה הישראלית יש לה כיום מפלגה שמייצגת רק את
האינטרסים המצומצמים שלה, קופיקו מחליט לייצג את הקבוצה הגדולה שיחידה שנשארה ללא נציגים בכנסת – הילדים. הוא רוצה להגיע לכנסת ואף לממשלה בתור ''שר הצחוק'', שיביא לשיפור דרמטי במצבם של ילדי ישראל.
במסגרת מסע הבחירות שלו, שבמרכזו עומדת הסיסמה המנצחת ''ישראל מחכה לקופיקו'', קופיקו מציע חוקים חינוכיים למדי אם גם לא מקוריים במיוחד כמו ''מחשב לכל ילד'' וגם חוקים שיש להודות שיש בהם היגיון רב, אם כי משום מה איש לא חשב עליהם לפני קופיקו, כמו חוק ''הצחוק טוב לבריאות'', שקובע שכל חברי הכנסת והשרים, במקום לצרוח אחד על השני ובמקום לצעוק ולהיכנס זה לדברי זה, יהיו חייבים לצחוק ''ואז צ'יק צ'ק כל הרוגז יעלם ובמקומו יגיעו החיוך, הצחוק ובדיחות הדעת''. הלוואי שהאנחנו היינו אופטימיים כמו קופיקו…
קופיקו בסיפור זה ובספריה החדשים בכלל הוא פחות אנרכיסטי ו''שובב'' מבעבר. בורנשטיין-לזר משתמשת בו כדי להעביר מסרים ''חינוכיים'' לילדים הקוראים, דבר שלא ניתן היה להעלות אותו על הדעת בספרים המוקדמים של הסדרה...

תמר בורנשטין לזר אולי לא חשבה על כך, אבל דומה שאחד המקומות שמתאימים במיוחד לקוף השובב ממדינת חונטוזה שבאפריקה לשהות בהם בישראל (לפחות בצורתו המקורית האנרכיסטית) היא כנסת ישראל. נראה ששם, בין כל החכ''ים הצועקים, המקללים, המשקרים, הנעדרים ללא הרף מהישיבות, המעלים לעצמם ללא הרף את המשכורות ואת הכיבודים בזמן שהכלכלה סביבם מתמוטטת ושכעת מתברר שכמה מהם קשורים לעולם התחתון, שההשפעה השלילית שלהם על היחס של החברה לדמוקרטיה היא מעבר לכל ספק, נראה שבכנסת קופיקו, התגלמות התעלולנות והתחמנות מהג'ונגל, היה מרגיש את עצמו בדיוק בבית.

לאור הגילויים האחרונים על השחיתויות בפוליטיקה הישראלית נראה שיש גם צורך דחוף לשלוח את הבלש הדגול צ'יפופו לישראל בספר חדש, אולי ''צ'יפופו במרכז הליכוד''?

קישורים





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הסתה הסתה הצילו?  (אריה פרלמן) (2 תגובות בפתיל)
  להשוות אפילו בכאילו  (אנה) (20 תגובות בפתיל)
  מאמר נהדר  (נמרוד ברנע)
  מצטרף להערכתו של נמרוד  (שמעון מנדס) (3 תגובות בפתיל)
  קופיקו במלחמת העולם הראשונה  (יובל רבינוביץ) (2 תגובות בפתיל)
  קופיקו  (קופיקו) (4 תגובות בפתיל)
  קופיקו  (אבישי) (3 תגובות בפתיל)
  קופיקו  (אבי לוי) (2 תגובות בפתיל)
  המאמר  (ענבר)
  (ללא כותרת)  (בתאל) (3 תגובות בפתיל)
  (ללא כותרת)  (ליאור) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי