פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
כשלים מודיעיניים במבצע ''חומת מגן'' [*]
יצחק לץ (יום חמישי, 18/04/2002 שעה 17:34)


[הערת העורך: היות שהכותב לא צירף כתובת דואר אלקטרוני, לא ניתן להשיג ממנו אישור לפרסום המאמר, שפורסם במקור ב'גלובס'. המאמר, לפיכך, נמחק.

להלן הקישור למאמר המקורי.]

קישורים:
שבעה כשלים מודיעיניים חמורים במבצע ''חומת מגן'' - יצחק לץ


חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


תגובה.כשלים מודיניים
יורם המזרחי (יום שישי, 19/04/2002 שעה 5:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינני מצוי ברזי המודיעין בכל הקשור למבצע המשטרתי הנרחב ברש''פ.אך חזקה עלי שהכותב לץ ''מבין ויודע'' וע''כ אפשר בהחלט להעיר ולהגיב.
מערכת המודיעין האנושי ''יומנאינטל'' של ישראל סובלת מהעדר קציני-איסוף בעלי רקע ''ערבי טבעי'' ומי שמשתלבים כיום במה שמכנים ''זרועות הביטחון'' אינם עוד ישראלים שגדלו בסביבה ערבית ובתרבות ערבית או מזרחית מובהקת.לאלה היה יתרון טבעי בכל מה שקשור להפעלה בשטח,מגע עם סוכנים או אוכלוסיה וכיוצא באלה.הדור הנ''ל,שטיפל בנושאי המודיעין המיידי מאז מלחמת השחרור ועד סוף שנות השבעים או השמונים -השתחרר,יצא לגמלאות או פשוט נכנע לתהליך הביולגי-נאלץ הצבא להשתמש בשרותי ''ערביסטים מלומדים'' מסוג חדש,צברים או יוצאי גלויות, שלמדו ערבית כהלכתה אך לא את אורח החיים הערבי-פלסתינאי.
מדובר במצב נתון,שקשה לשנות ובהחלט אפשר שהוא תורם למה שהכותב כינה ''כשל''.
פרט למגרעת הנ''ל,העשויה לעורר חיוך סלחני אצל ''לא מבינים'' ובכל זאת תשאר משמעותית,נאלץ מערך האיסוף וההפעלה המיידי להתמודד עם מנגנון ביטחון פנים פלסתינאי יעיל ונאמן למנדט שלו,מערך השוחה הייטב במים מוכרים וכך מגיע להצלחות לא מעטות בכל מה שקשור לסיכול,חשיפת סוכנים ישראלים ובמקרה הצורך ''הכפלתם'' ושיגורם נגד מפעיליהם המקוריים.
מבחינה מעשית קשה מאד לעקוב אחר פעילות אלימה בסגנון גרילה אורבאנית ולהגיע למסקנות מיידיות היכולות לשמש את הכוחות הפועלים בשטח.
בתחום זה עומד מערך מודיעין אלקטרוני מתוחכם ומתקדם מול מערך שלמעשה אינו מערך.....מכשירי קשר ניידים לטווחים קצרים,לפעמים מהסוג הנרכש בחנויות תחביב או חנויות צעצועים,פלאפונים,ביפרים ואמצעי קשר אחרים פשוטים בתכלית,שדווקא אחריהם קשה לעקוב ביעילות ובמהירות עם אמצעים סופר מתוחכמים ולהבין מי הוא מי ,מאיפוא מדברים או מדווחים ולמה מתכוונים....
המערך הסופר- מודרני כושל שוב ושוב מול מערכי אד-הוק פרימטיווים...כך קרה לאמריקאים בוויאטנאם,כך קורה באפגניסטן וכך קורה בזירות אחרות פחות בולטות,כמו למשל מאבק זרועות הביטחון של נפאל במחתרת המאואיסטית וכיו''ב.
לו היו בישראל טורחים להשקיע מאמץ בלקחי אחרים,במקום להשתחץ באופן כרוני ז היו לומדים מה קרה במלחמות גרילה אורבאניות,כמו למשל באורגוואי או....אירלנד וכדומה ופחות לעסוק בהתלהבות המאוננת על ''אנחנו הכי הכי טובים'' היו מגיעים לתוצאות פשדוטות וטובות.
יחד עם זאת אי אפשר להאשים את המערך הישראלי בכשל,כשבקבוצת מבנים מבודדים במחנה ג'נין מתקבלות החלטות מקומיות ומתבצעים מיקושים והטמנת מטענים בלי להעסיק מערכת קשר ענפה ובלי שרשרת פיקוד מסודרת....
נדמה לי שלו היה הצבא משתמש למשל בסורקי-קשר לטווח קצר,מהסוג המשמש עיתונאים או חובבי תעבורת רדיו משטרתית -כי אז היה מגיע לתוצאות כל שהן...אך לצפות ממערך הבנוי למעקב אלקטרוני מתוחכם להתמודד בהצלחה עם מעכשירי קשר פשוטים,או הודעות באמצעות רצים...יהיה לא מעשי וזאת בלשון המעטה.....
בעבר התרעתי על הצורך להפריד בין מערכת חשיבה ופעולה צבאית מובהקת למערכת ייעודית למלחמה בגרילה,האיזורית או האורבאנית.שכן רק חשיבה בסגנון היריב תניב תוצאות טובות.
אך כפי שאמר הרשל'ה מאוסטרופלי ''הק דיין קופ אין וונד-הכה ראשך בקיר'' והמין יבין....
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי