עגל הזהב
דוד סיון
קיצוץ בתשלומי ההעברה וסימני המשבר
קיצוץ בתשלומי ההעברה
במאמר קודם (
דילמות של קובעי מדיניות כלכלית), טענתי שצריך לשנות את סדר העדיפויות בתקציב המדינה בכדי להניע תהליך של צמיחה כלכלית. לצורך הדיון נתייחס להצעת התקציב, לפני שאושרה בכנסת בסוף שנת 2002. בסופו של דבר ההצעה אושרה בשינויים קלים. כאשר בוחנים את מבנה התקציב, לפי היעוד, מתקבלת התמונה הבאה:
התפלגות תקציב 2003 - הצעת התקציב בסך 281 מיליארד ש''חשלושת הסעיפים הראשונים מהווים קרוב ל-75% מסך התקציב ולכן, לכאורה, שם צריך לחפש את המקורות ליעדים מוטי צמיחה. במקומות אחרים טיפלנו בצורך הכללי להוריד את החוב הציבורי אבל גם ברור לנו שזה לא יכול לקרות מהיום למחר.
לכאורה תשלומי ההעברה, כ-74 מיליארד ש''ח, מהווים יעד נוח להצעות קיצוץ או פינוי מקורות ליעדים מוטי צמיחה כמו השקעות בתשתית ובמפעלים. קיצוץ קטן בסעיף זה יכול ליצור מקור ניכר לשינוי סדרי עדיפויות בתקציב. התשלומים מפורטים בניספח המצורף.
ראשית, מדובר
בתמיכות במוסדות ופרטים בנושאים כמו סל בריאות (13.5%), מוסדות חינוך והשכלה גבוהה (19.5%), טיפול בנכים, סבסוד משכנתאות לזכאים וגם סיוע על פי חוק חיילים משוחררים. שנית, גם יעדים של
המוסד לביטוח לאומי ממומנים מהתקציב. כאן מדובר בנושאים כמו קצבאות ילדים (10.8%), זיקנה ושאירים, קצבאות הבטחת הכנסה, גימלאות שונות ועוד. כמו כן ישנם גם יעדים שמנוהלים על ידי הרשויות המקומיות (13.4%) ותמיכות במחירים.
לאחר שסקרנו את פרוט התשלומים מתברר הקושי האמיתי במימוש המטרה של צימצום תקציבי ההעברה. בשביל לקצץ בתשלומים הללו בצורה משמעותית יש צורך בלימוד הסעיפים השונים יותר לעומק. בלי זה המקצץ עשוי לדרוך על לא מעט מוקשים. כל זה לא אומר שאי אפשר לקצץ. להיפך, אפשר לשקול קיצוץ אבל אי אפשר לעשות זאת בלי מישהו שמכיר את החומר היטב בכדי שאפשר יהיה לנטרל מוקשים פוטנציאליים. גם אז מאד יתכן שהשקפת עולם של הפוליטיקאים המעורבים תבלום את המהלך.
עומס החוב על המשק
אחד מהסימנים המובהקים של המשבר הכלכלי שאנחנו חווים בשנים האחרונות הוא עליה בהיקף החובות באופן אבסולוטי וביחס לתוצר המקומי. ראשית, האשראי (מכל הסוגים) לציבור עלה בשנה האחרונה בכ- 9.1% ל-685.7 מיליארד ש''ח בעוד התוצר ירד שנה שניה ברציפות. בטבלה (המבוססת על נתונים בנספח המצורף) מוצגים יחסי החוב שכדאי לשים אליהם לב.
יחסי חוב תוצר מקומי גולמי (תמ''ג)אשראי לציבור / תמ''ג עסקי | 216% |
חוב ממשלתי / תמ''ג | 105% |
חוב ממשלתי ואשראי לציבור / תמ''ג | 251% |
החוב הממשלתי שכבר ירד פעם לסביבות ה-90% שב ועלה בשנתיים האחרונות. בהקשר זה נאמר שאחד התנאים לקבלה לשוק האירופאי מגביל יחס זה ל-60% בלבד. האשראי לציבור והחוב הממשלתי ביחד, 1,182.5 מיליארד ש''ח מגיע ל-251% (פי 2.5) מהתוצר המקומי הגלמי. פרוש הדבר שעלינו להיות ערניים לא להרחיב את החוב (הממשלתי והפרטי). עלינו גם לחפש דרכים בכדי לצמצם את החוב בכלל והממשלתי בפרט.
נספח
התפלגות ההוצאות בתקציב 2003 (במיליארדי שקלים) | בסכומים | באחוזים |
---|
תקציב הביטחון | 47.8 | 17.0% |
תשלומי ההעברה | 74.0 | 26.3% |
החזרי חובות | 88.5 | 31.5% |
הוצאה אזרחית | 44.4 | 15.8% |
השקעות | 15.8 | 5.6% |
שונות | 10.6 | 3.8% |
סה''כ ההוצאה | 281.1 | 100.0% |
מקור: ניתוח הצעת התקציבהתפלגות ההוצאות בתקציב 2003 (במיליארדי שקלים) | בסכומים | באחוזים |
---|
תמיכות במוסדות: |
---|
סל בריאות | 10.0 | 13.5% |
מוסדות חינוך | 9.0 | 12.1% |
מוסדות השכלה גבוהה | 5.5 | 7.4% |
מוסדות תרבות וספורט | 0.5 | 0.7% |
|
תמיכות בפרטים: |
---|
אגף השיקום במשרד הביטחון | 2.0 | 2.7% |
תגמולים לנכי מלחמת העולם השניה | 2.0 | 2.7% |
סל קליטה | 0.8 | 1.1% |
סבסוד משכנתאות | 3.5 | 4.7% |
חיילים משוחררים | 1.0 | 1.3% |
השמת מפגרים במוסדות | 2.0 | 2.7% |
שונות | 4.4 | 5.9% |
סה''כ תמיכות במוסדות ופרטים | 40.7 | |
---|
|
ביטוח לאומי: |
---|
קצבאות ילדים | 8.0 | 10.8% |
זיקנה ושאירים | 1.5 | 2.0% |
סיעוד | 0.7 | 0.9% |
קצבאות (הבטחת הכנסה ועוד) | 4.9 | 6.6% |
ביטוח | 3.2 | 4.3% |
שונות | 2.9 | 3.9% |
סה''כ ביטוח לאומי | 21.1 | |
---|
|
רשויות מקומיות | 9.9 | 13.4% |
---|
תמיכות במחירים | 2.3 | 3.1% |
---|
שונות | 0.1 | 0.1% |
סה''כ תשלומי ההעברה | 74.1 | 100.0% |
---|
מקורות: שיחות טלפוניות עם אנשים שונים במשרד האוצר והמוסד לביטוח לאומי.
אשראי וחובות במשק (במיליארדי ש''ח במחירים שוטפים) | 2001 | 2002 |
---|
אשראי לציבור | 628.5 | 687.5 |
חוב ממשלתי: |
---|
אמצע השנה | | 488.0 |
סוף שנה (הערכה) | | 495.0 |
|
סה''כ חוב לסוף שנה | 628.5 | 1,182.5 |
תוצר מקומי גולמי - תמ''ג | 470.2 | 459.2 |
|
תמ''ג עסקי | 317.6 | 319.0 |
יחסי חוב לתוצר המקומי הגולמיאשראי לציבור / תמ''ג עסקי | 216% |
חוב ממשלתי / תמ''ג | 105% |
חוב ממשלתי ואשראי לציבור / תמ''ג | 251% |
- הארץ, 20.1.2003, ג2.
- הנתונים העיקריים על המשק הישראלי (אתר של בנק ישראל)
- האתר של החשב הכללי באוצר