פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
טלית של תכלת / טור שבועי
נסים ישעיהו (יום שני, 17/02/2003 שעה 2:41)




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


תסלח לי מר ישעיהו
אריה פרלמן (יום שני, 17/02/2003 שעה 19:46) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל אני ממש נעלב מהאפולוגטיקה הרדודה הזאת.

הרי כתוב ''עשה לנו אלוהים'', וכן ''אלה אלוהיך אשר הוציאוך מארץ מצרים''.

וזאת לא עבודה זרה??

במקום להודות בעובדה המרכזית, שבני ישראל נכשלו בעבודה זרה ואהרן הכהן עמם - מנסים חכמינו אשר אתה מביא דבריהם בשם אמרם, להתל בתבונתו הבסיסית של הקורא, להופכו לכלי ריק ולטעון ששחור הוא בעצם חום ושתיים ועוד שתיים זה לא ממש ארבע...
_new_ הוספת תגובה



סלחתי כדבריך. אבל על מה?
נסים ישעיהו (יום שני, 17/02/2003 שעה 22:14)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה שאתה נעלב זו לא סבה לבקש סליחה.

אפולוגטיקה זה תחום חלש אצל חכמינו האמונים על אמת ללא פשרות.

נכון, כתוב ''עשה לנו א-להים'' אבל הנימוק הוא ''כי זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה היה לו''. אז משה הוא הא-להים שלהם? הרי הם מבקשים תחליף למשה וזה מפורש בפסוק.

הציטוט השני שהבאת, אילו היה מדויק, הייתה זו אכן עבודה זרה. אבל לא כתוב ''אשר הוציאוך מארץ מצרים'' אלא ''אשר העלוך...'' במקום משה ''אשר העלנו...''.
הם לא כפרו ב-''אנכי ה' א-להיך אשר 'הוצאתיך' מארץ מצרים...''.

ואחרי כל זה איש אינו טוען שלא נכשלו בעבודה זרה, אלא שלא התכוונו לעבודה זרה, וזה הבדל גדול. עובדה היא שנענשו קשות ועובדה היא שחטא העגל נחשב מקביל בחומרתו לחטא עץ הדעת. עצם העובדה שנקרא 'חטא' העגל מלמדת על אופיו של המעשה.

מה שמסבירים חכמינו, תקף למצבנו היום בדיוק כמו אז ואולי אף יותר, ועל כן בחרנו בזוית זו הפעם.

על פי הקבלה, אנחנו הגלגול של אותו דור ואמורים לתקן את שגיאותיהם; על מאיסתם בארץ נכתוב אולי בפרשת המרגלים, אבל בעניין זה ההקבלה לדורנו ברורה. מה שלא מספיק ברור הוא שאנחנו חוטאים בעגל בדיוק כמוהם.

השווה נא את שלוש האסכולות של אז (ברבע האחרון של המאמר) לאלה של ימינו ותיווכח. התעקשותנו שלא לנהל את חיינו כאן על פי חוקי התורה, מקבילה להתעקשותם לקבל מנהיג כלבבם שלא על פי רצון ה'; יש מיעוט קטן וצעקני מאד הרואה ביהדות חטוטרת שיש להיפטר ממנה וזה מקביל לאלה שביקשו עבודה זרה כפשוטו; ויש גם מיעוט (קצת יותר גדול אבל שקט) הדבק בה' ובתורתו כמו שבט לוי אז.

אפשר להאריך בהקבלות כאלה וגדול הפיתוי לעשות זאת, אלא ששינוי מודעות אינו נעשה ביום אחד אז נשאיר משהו ליום אחר.
ואחרון חביב, אהרון הכהן. הבאנו את הפסוק בו משה אומר לעם ''והנה אהרון וחור עמכם'' שיחליפו אותי עד שארד מן ההר. להיכן נעלם חור? הוא נרצח כאשר ניסה למחות נגד היוזמה הפסולה; אהרון ראה זאת והבין כי הוא הבא בתור; 'אמר אהרן מה אעשה הרי הרגו את חור שהיה נביא עכשיו אם הורגים אותי שאני כהן, מתקיים עליהם המקרא שכתוב (איכה ב) אם יהרג במקדש ה' כהן ונביא... (מדרש רבה) ואז, חלילה, לא תהיה להם כפרה; העדיף לקחת על עצמו את החטא ובלבד שהנזק לעם לא יהיה בלתי הפיך (הוא הרי אחיו של משה שאמר לה' ''ועתה אם תשא חטאתם, ואם אין מחני נא מספרך...''). על כך הוא זכה לכהונה גדולה.

הנה כי כן, לא באפולוגטיקה עוסקים חכמינו; ואם משהו לא ברור, לא בהם האשם אלא במי שמביא את דבריהם בלא להסבירם היטב, ועל כך אני מתנצל.
בברכה,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



נסים, הדברים ברורים למדי.
אריה פרלמן (יום שלישי, 18/02/2003 שעה 19:37)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא נעים להודות שבני ישראל התכוונו לסגוד לעגל, התכוונו לעבודה זרה לכל דבר ועניין.

אני כן יכול לקבל את הטענה, לעומת זאת, שאהרן הכהן עשה זאת כמי שכפאו שד, ותחת איום אמיתי. אמת - הוא היה אמור ליהרג ולא לעבור - אבל הפעם אני סולח לו.

אני אפילו מוכן לסלוח לעם ישראל קצר-הרוח, קשה-העורף שמתוך בלבול וייאוש פנה אל עבודה זרה.

אבל אני מסרב לזכות אותו מהאשמה החמורה גופא. אני מוכן רק לשמוע טיעונים לקולא.
_new_ הוספת תגובה



אריה, מהי עבודה זרה?
נסים ישעיהו (יום רביעי, 19/02/2003 שעה 7:15)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בקיצור נמרץ כי כבר כתבתי על כך בעבר לא פעם, ''ייחוס כוח בורא לנברא כלשהו, זו עבודה זרה'' (בדקות). הציטוט (מן הזיכרון) הוא מתורת החסידות; בגמרא זה מופיע בלשון קצת אחרת.

עכשיו בא נבדוק:
מי שמתעלם מחוקי התורה וממציא חוקים מדעתו, מי הא-להים שלו?

מי שמתאמץ לרצות את התקשורת במקום להפיק רצון מה', מי הא-להים שלו?

ומי הא-להים של מי שסומך על הסכמים עם אויבים במקום על הבטחות ה' בתורה?

והמנסה לרצות את הגויים, אפילו אם הם ידידים, את מי הוא עובד?

אפשר להמשיך בכך עוד ועוד אבל בקיצור נמרץ, כאמור.
האם הם מתכוונים לעבוד עבודה זרה?

איש מהנ''ל אינו מתכוון לעבודה זרה. גם לא מי שמכריז על עצמו כופר, אתאיסט, אגנוסטיקן וסליחה אם שכחתי משהו, איש אינו מתכוון לעבודה זרה חוץ מאלה המכריזים על רצונם לצאת מן היהדות, (שאפילו אם אינם קוראים לכך עבודה זרה, ברור שאין זו יהדות). אבל, מה לעשות, לכל הנ''ל ועוד הרבה שלא הוזכרו כאן, התורה קוראת עבודה זרה.

בדיוק כך עם עושי העגל.

ו...תודה על נכונותך לסלוח לאהרון הכהן ואפילו לקוצר הרוח של עם ישראל.

'במידה שאדם מודד בה מודדים לו' אומרים חז''ל ובודאי יעמדו דברים אלה לזכותך בצד דברים טובים נוספים שאתה עושה.

בברכה,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



לרב ניסים: מאמר מלא השראה ונפלא. ניתן היה לנשום
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 18/02/2003 שעה 2:27) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פה אויר פסגות המנתק מצוק העיתים לדברי תורה מרעיפי חסד ותבונה אמיתית.
_new_ הוספת תגובה



תודה,מיכאל.
נסים ישעיהו (יום שלישי, 18/02/2003 שעה 9:42)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אכן דברים מאירי עיניים.
אודי (יום שלישי, 18/02/2003 שעה 12:33)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תודה, אודי
נסים ישעיהו (יום שלישי, 18/02/2003 שעה 13:29)
בתשובה לאודי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אנשי העגל = אנשי ''שלום עכשו'' הקדומים
שמעון מנדס (יום שלישי, 18/02/2003 שעה 17:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנשי העגל, בהיותם חסרי סבלנות, דרשו לעשות להם
אחרים - כי משה בושש לבוא. אלה למעשה היו בעלי
הפטנט הקדום היותר, לפחות בהיסטוריה היהודית, על
ה''המצאה'' של ''שלום עכשו''. וכשם שבעל המאמר, נסים
ישעיהו, מסיים באומרו: לאן זה (מעשה העגל) יוביל,
לא יודעים, כך גם ''שלום עכשו'' של ימינו, פעלו לפי
אותם פרמטרים.
_new_ הוספת תגובה



מנדס: אכן חוסר סבלנות ועוורון הרמטי לכל מה שמעבר
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 18/02/2003 שעה 20:43)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לרגע. ויפות ההבחנות של הרב ישעיהו בסוף מאמרו להבדל במקורות בין ימין ושמאל. וכבר קהלת אמר:
''לב חכם לימינו, ולב כסיל לשמאלו'' (קהלת י' 2).
_new_ הוספת תגובה



שמעון ומיכאל, מה שהיה הוא שיהיה.
נסים ישעיהו (יום רביעי, 19/02/2003 שעה 6:44)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תמיד היו דוחקי קץ (חסרי סבלנות, בלשון ימינו) ותמיד התוצאה הייתה חורבן.
אנחנו אמורים ללמוד מניסיונם של קודמינו אבל למרבה הצער לא עושים זאת.
חושבים שאנחנו חכמים יותר ונצליח במקום בו הם נכשלו.
אינני בטוח שלא יודעים לאן זה יוביל. המיעוט הצעקני בודאי יודע (ראו קישור).
הרוב הדומם נסחף בלא שייתן לעצמו דין וחשבון על היעד הסופי.
בברכה,
נסים.

קישורים:
התבוללות: תגובה 4511
_new_ הוספת תגובה



תודה על הקישור ניסים - הסביר לי כמה דברים כאן.
אליצור סגל (יום רביעי, 19/02/2003 שעה 22:29)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי