פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_1250

סמרטוט אדום / טור שבועי
גדעון ספירו (יום שלישי, 25/02/2003 שעה 13:38)


סמרטוט אדום - טור שבועי


גדעון ספירו






אירן וישראל - המשותף והמבדיל


לפני ימים ספורים שוחררו מהכלא באירן אחרוני האסירים היהודים שהורשעו בריגול למען ישראל. בשעתו היכתה הפרשה גלים. הם שוחררו בטרם ריצו את מלוא עונשם. בישראל טענו כמובן שמדובר בעלילה, אבל כך טענו גם בשנות החמישים של המאה ה- 20 כאשר התגלתה רשת הריגול והחבלה של יהודים אזרחי מצרים וחבריה הועמדו למשפט באשמת ריגול בשרות ישראל. שניים מחברי הרשת הוצאו להורג והשאר ישבו שנים בכלא. לימים, כאשר שוחררו ובאו לישראל, התברר כי כל ההאשמות של התביעה המצרית היו נכונות וישראל אכן הפעילה אותם למטרות ריגול וחבלה.

אינני יודע אם האסירים באירן שוחררו מפאת לחץ בינלאומי כפי שטוענים אלה שפעלו למענם, או שהדבר נעשה במסגרת חנינה לרגל חג דתי, כפי שטוענים שלטונות אירן. בין כך ובין כך, טוב ששוחררו כי אין ספק שההליך המשפטי היה פגום בלשון המעטה ולא תאם נורמות של מדינה דמוקרטית.
במשפט באירן מילא התובע גם את תפקיד השופט. גילום התובע והשופט באדם אחד, הוא חיסכון ניכר בכוח אדם, וגם ההליך המשפטי מתקצר ומתייעל, שהרי במשטרים נוסח אירן אין צורך לדקדק בפכים קטנים.
דומני כי בעניין זה, של יעול התהליך, יכולה ישראל בהחלט ללמוד מאירן. במשפטי ריגול או נושאים אחרים הקשורים במה שקרוי ''ביטחון המדינה'', אין מערכת המשפט בישראל שונה מהמערכת האירנית. שופטי ישראל ממלאים במשפטים בעלי היבט ביטחוני תפקיד של זרוע מוארכת של התביעה. מה הטעם לבזבז את זמנם של השופטים במשפטים ביטחוניים שתוצאתם ידועה מראש, שעה שמערכת המשפט עמוסה ומפוקקת ואזרחים סובלים מסחבת של שנים? לכן, אין כל מניעה שהתובע או התובעת מטעם המדינה במשפטי ריגול ימלאו גם את תפקיד השופט או השופטת.
למשל, משפטו של לוחם החרות הפלסטיני מרואן ברגותי הספיק להעסיק כבר ארבעה שופטים. לפי פסיקתם עד כה, ברור שהם נוהגים כמריונטות המופעלות על ידי התביעה שמופעלת על ידי מערכת הצבא והשב''כ. משפטו של ברגותי יימשך עוד זמן רב, ובשיטה הנוכחית ימשיך להעסיק שלושה שופטים במחוזי ולאחר מכן, כשיוגש ערעור, עוד שלושה שופטים בעליון. האם לא מוטב לשחרר את השופטים למשפטים פליליים ואזרחיים מן המנין ולהעביר את תפקידם אל התובעת? היא תתבע, היא תרשיע, היא תפסוק, והיא תהיה גם רשות הערעור לעליון.
ממילא השופטים לא ינהגו בשונה ממנה.
מי שהורשעו בישראל בעבירות ריגול צריכים לקוות כי גורלם יהיה כגורל היהודים שהורשעו בריגול באירן, כלומר, שישראל תנהג בהם בפחות קשיחות, תלמד מאירן מתינות והתחשבות בדעת הקהל העולמית, ותשחרר אותם בטרם ריצו את מלוא עונשם.




חשבון נפש


בטורי האחרון עוררתי זעמם של מספר קוראים כאשר כתבתי כי נחישותם של הלוחמים ואנשי הגרילה הפלסטינים שנאבקים בכיבוש הישראלי, מזכירה לי את נחישותם של מורדי גיטו ורשה במאבקם נגד הכובש הגרמני. הכוונה היתה בראש ובראשונה לאותם קווי דימיון של מעטים מול רבים, של לוחמים מצויידים בנשק דל מול אויב עדיף במספרו ובחימושו.
דומני כי ההשוואה לא היתה מלאה ואני צריך להשלימה. יש לומר ביושר כי לא רק הלוחמים בכיבוש בשני המקרים מאופיינים בנחישות ובגילויי גבורה, גם הצבא הנילחם מולם גילה ומגלה סימני היכר דומים. אין ספק כי הצבא הגרמני הכובש שדיכא והביס את המורדים בגיטו ורשה עשה זאת בנחישות ובנחרצות, ואוליי היו אפילו חיילים גרמנים שבגין לחימתם קיבלו אות הצטיינות כלשהו, כפי שצבא הכיבוש הישראלי גילה נחישות בדיכוי הלוחמים בגיטו מחנה הפליטים בג'נין, וחייליו קיבלו אותות הצטיינות והוקרה ממפקדיהם על הצטיינות בלחימה. זהו נוהג מקובל בצבאות כיבוש, שמפקדיהם מחלקים מעת לעת אותות הצטיינות או תעודות הוקרה לחיילים שגילו מסירות לתפקידם הקולוניאלי. חיילים אמריקנים שנילחמו בויטנאם, או רוסים באפגניסטן, או בריטים ברחבי האימפריה, קיבלו אותות הוקרה על נכונותם להילחם ולדכא את ''המקומיים''.

שוב ושוב אני נשאל מדוע אני מתעקש על השוואות ביו ישראל לגרמניה הנאצית. תשובתי ברורה : בגלל קווי דמיון רבים. בגלל שבשני המקרים מדובר במשטרים גזעניים שהעם בחר בהם; בשני משטרים בעלי תודעה של שליחות היסטורית; בשני משטרים שחשים עליונות על שכניהם; בשני משטרים שהצבא והשרות בו מהווים ערך עליון; בשני משטרים המבקשים להרחיב גבולות בכוח הנשק; בשני משטרים שנוהגים בכבושים באכזריות רבה.
בגרמניה כמו בישראל הפשיזם אינו מלווה רק בבריונות. בשני המקומות מדובר גם בהרבה אידיאליזם, באמונה עמוקה ובמסירות לרעיון.
קחו למשל את נוער הגבעות של המתנחלים. לצד בריונות יש בו לא מעט סימני היכר המזכירים את האמונה העמוקה של המדריכים והחניכים בתנועת הנוער ההיטלראית ''היטלר יוגנד''. הנוער בגרמניה הנאצית חונך להאמין ברעיונות המשטר ורבים גילו מסירות, הקרבה והתנדבו ליחידות עלית של הצבא הגרמני.
נוער הגבעות, דור שני למתנחלים, שעבר שטיפת מוח מגיל ינקות, הינו חדור אמונה ומסירות לרעיון הגזעני והמשיחי ומוכן להקריב למענו את חייו. (וגם את חיינו).
בשתי המדינות פעל (ובישראל עדיין פועל) הנוער הפשיסטי בגיבוי המשטר ובשליחותו. דומני כי אין עוד כיום מדינה בעולם בה פועלים צעירים ימניים גזעניים בשליחות המדינה. זה היה בעבר בגרמניה, באיטליה, בספרד, וזה קורה כיום בישראל.
במדינת ישראל של שרון, לפיד, איתם וליברמן מתקיים הכלל שהקורבן אימץ ערכים של התוקפן.
האם פרושו של דבר שהכל זהה? בוודאי שלא. כפי שהפשיזם האיטלקי והספרדי היה דומה אבל גם שונה מזה הגרמני, בשתי המדינות לא הוקמו מחנות השמדה, כך גם הפשיזם בישראל. יש בו קווי דמיון למשטרים פשיסטים אחרים, ובה בעת גם קווים שונים ומייחדים.

חדשות לבקרים ראוי לחזור על כמה מעיקרי הפשיזם :
''המדינה קודמת לכל וערכה מוחלט לעומת ערכם היחסי של יחידים וקבוצות חברתיות...הפרט חשוב רק במידה שהאינטרסים שלו תואמים את אלה של המדינה...המדינה היא מעל לחיי אנוש הפרטיים והקצרים, היא מייצגת את המצפון האימננטי של העם, היא ביטוי לרוח האנושית...הפשיזם מתקומם על רעיונות המהפכה הצרפתית. מול חופש שוויון ואחווה מציב הוא סדר, סמכות וצדק...הוא אנטי ליברלי באשר הליברליזם שולל את המדינה בשמה של זכות היחיד...לא העם יוצר את המדינה, כי אם המדינה יוצרת את העם...הפשיזם דוחה בשאט נפש רעיונות הומניטרים כלשהם והוא בז לחולשה ולרכות האישית...הנוער מחונך לפולחן הכוח והמלחמה בסיסמה האמן, ציית, לחום...מוטב לחיות יום אחד כאריה מאשר מאה שנה ככבש...עקרון השוויון הוא מאוס ואווילי'' (לקוח מהאנציקלופדיה למדעי החברה).

כאשר אנו רואים כיצד המשטר בישראל מתייחס לסרבני מצפון, כיצד הוא דורש מצעירים להקריב חייהם למען המשך הכיבוש והשליטה על העם הפלסטיני בשם הרעיון של ''ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל'', כאשר אנו רואים את הבוז ושאט הנפש המוקרנים מהשלטון כלפיי חפצי השלום, כאשר אנו שומעים וקוראים את העויינות השוטפת את מוקדי הכוח והשלטון בישראל כלפיי גרמניה המתנגדת למלחמה משום שלמדה את לקח עברה, כאשר אנו רואים את רדיפת המיעוטים בישראל, כאשר אנו רואים את המתנחלים ורבניהם הגזענים זוכים לתמיכה ולמימון מטעם המדינה כדי שימשיכו בשמה את בריונותם, לא קשה למתוח את קווי הדמיון בין ישראל לבין ההגדרות שהבאתי לעיל מהאניציקלופדיה באשר לפשיזם.
הפשיזם הישראלי טרם הגיע להבשלה של שלטון טוטליטרי מוחלט על אזרחי המדינה (בניגוד לזה המופעל על הפלסטינים בשטחים הכבושים). הפשיזם בישראל עדיין שולט מכוח הכרעות שנעשו בהליך של בחירות. מתנגדיו עדיין רשאים לבקרו, אולם איש אינו יודע לכמה זמן.
תפקידו של שוחר דמוקרטיה וזכויות אדם, הוא להתריע על קווי הדמיון בטרם שואה, בנסיון למונעה.




כובש נאור


בפעולת צבא הכיבוש בעזה נהרגו 11 פלסטינים ובתי אזרחים רבים נהרסו. דובר צה''ל הודיע כי ההרוגים היו ''חמושים'' ובבתים היו מחרטות שייצרו טילי קאסם.
למחרת התברר כי לא מחרטות ולא טילים, סתם הרס ורצח. מבין 11 ההרוגים 10 היו אזרחים. בבתים שנהרסו לא היו מחרטות.
כתב ערוץ 10 עשה לשם שינוי עבודה עיתונאית ראוייה וראיין את אחד הקורבנות. הוא רצף שעבד 30 שנים בישראל. מחסכונותיו בנה את ביתו. את ילדיו חינך לא להיות מעורבים בשום פעילות. זה לא עזר לו. בעקבות פעולת הטרור של צבא הכיבוש הישראלי נהרגו שני ילדיו, ביתו נהרס, וחייו קרסו. התוצאה? הוא עתה מועמד לפעולת התאבדות.
בשכם הרג צבא הכיבוש סבא ונכדו. למה לא? תמיד אפשר לומר שמישהו מכוח הכיבוש חשד שמדובר ''בחמושים''.




לא מתחרטים


שני הלוחמים הפלסטינים שחיסלו את מנהיג תנועת הטרנספר ''מולדת'' (אני משתמש במלה חיסלו רק כדי להדגים לימין עד כמה מלה זו היא חרב פיפיות) אמרו בראיון עיתונאי כי אינם מתחרטים. ''אתם רוצחים מנהיגים פוליטיים שלנו'', הם אמרו, ''ואנחנו מחזירים לכם באותה מטבע''.
האם מישהו חשב כי הם יביעו צער על מותו של המטיף לטרנספר פלסטינים?
האם אנשי לח''י שרצחו את שר המושבות הבריטי בקהיר במלחמת העולם השנייה, הצטערו על מעשיהם? מדוע שאצל לח''פ (לוחמי חרות פלסטין) זה יהיה שונה?

אני כבר שומע את זעקות המחאה של צבועי הימין, ''איך אתה יכול להשוות את חברי לח'י (לוחמי חרות ישראל) לטרוריסטים הפלסטינים?''
אהה, ועוד איך אפשר להשוות. כפי שאנשי לח''י נתפשו כטרוריסטים על ידי שלטון הכיבוש הבריטי, כך נתפשים לוחמי חרות פלסטין כטרוריסטים על ידי שלטון הכיבוש הישראלי.
זהו חוק אוניברסלי לפיו כל שלטון כיבוש רואה בנלחמים בו טרוריסטים, ואילו בני העם הכבוש רואים בהם לוחמי חרות.
ומיד עולה שאלה נוספת: האם אפשר לכנות את אותם אנשי גרילה שתומכים בערפאת או בחמאס או בג'יהאד לוחמי חרות? התשובה היא, כן בהחלט, כל עוד הם נאבקים לחרות משלטון כיבוש. תואר זה אינו מתייחס למשטר אותו הם רוצים להנהיג בקרב עמם, לכשיזכה בעצמאות. מי שממיר את מלחמת החרות לאחר שהושגה העצמאות במשטר אוטוריטרי מושחת (שחיתות-ראה הערך שרון), או שלטון הלכתי דתי, (ראה גם הערך מדינת הלכה יהודית), יסופח בהתאם לאינטרנציונל העריצות והסאוב.




הצעה הראוייה לאימוץ


שר החוץ של ארה''ב קולין פאוול אמר בראיון לטלוויזיה הרוסית, כי אם סדאם יעזוב את עיראק, לא תהיה מלחמה.
כמי שמתנגד למלחמה שארה''ב מתכננת נגד עיראק, אני סבור כי כל פעולה שיכולה למנוע אותה היא מעשה ראוי. עזיבת הרודן סדאם את עיראק הוא דבר ראוי, גם ללא איומי מלחמה, בוודאי אם מעשה זה ימנע את שפיכות הדמים.
אולם אני חושש שסדאם לא יענה להצעה. אם יש משהו משותף לסדאם ולדבליו בוש, הוא, שלשניהם לא אכפת מקטל המוני של אזרחי עיראק.




הלך הזרזיר אל העורב


הקואליציה החדשה היא שבת אחים גם יחד של אשכנזים עשירים. לפיד הוא איש ימין גס וכוחני וחבירתו לשרון היא הדבר הטבעי ביותר. הבה נזכור כי היה זה לפיד שהציע בשידור חי בטלוויזיה להניח שבע מכוניות תופת בערים פלסטיניות ולגרום לטבח המוני של אזרחים. הוא הפך את השרות הצבאי לערך עליון, תחליף לדת. זו ממשלה ימנית שתרע לעניים, תטיב עם העשירים ותתן לשרון ולמתנחליו להמשיך ולהתפרע בשטחים הכבושים. לפיד שרון ואיתם לא יביאו שלום, גם לא רווחה וצמיחה כלכלית. הם ימשיכו את מה שעשתה הממשלה הקודמת, רק בלי כיפות שחורות.

עיני לא צרה בהעדרותה של ש''ס מהממשלה, אולם באופן מעשי הדבר לא ישנה. שינוי לא השיגה שום דבר ממשי בתחום סיסמאותיה החילוניות. לא תהיה תחבורה ציבורית בשבת, לא יהיו נישואים אזרחיים ותלמידי הישיבות ימשיכו לא לשרת בצבא (טוב מאד. כמה שפחות חיילים בצבא הכיבוש, כך יותר טוב).
ההישגים היחידים של שינוי הם בתחום הכאילו. באשר לחוק טל ''תוקם ועדה'', זו הדרך הבדוקה לקבורת הנושא. בענין מעמדם של מאות אלפי האזרחים שלא יכולים או לא רוצים להינשא ברבנות ''תוקם ועדה''. עוד נושא שיקבר.
למרבה הבושה שינוי החילונית שותפה למינוח השערורייתי הדתי ''פסולי חיתון''. הם לא למדו בשינוי, כי במדינה נאורה אין אזרחים או תושבים שהם פסולי חיתון.

עתה נותר לעקוב אחר פעולת שרי שינוי במשרדיהם. כמה מקורבים יקבלו ג'ובים, האם ישמרו על כללי מינהל תקין או שיהיו מהדורה חילונית של ש''ס? האם ח''כ פורז, שר הפנים החדש, ימשיך להתעמר בפועלים זרים ובזוגות ''מעורבים''? הניחוש שלי: דבר מהותי לא ישתנה, גם שינוי החילונית לכאורה, מחוייבת קודם כל לעניין ''היהודי'' , והלאומן לפיד ידאג לכך שכל דבר לא יהודי ימשיך לסבול מאפלייה. לשוחרי זכויות האדם יש סיבה טובה לחשוש מלפיד כשר משפטים. הוא לא ירבה זכויות אזרח אוניברסליות. אם נזכור כיצד פעל כמנכ''ל רשות השידור, שם מחץ כל מי שניסה לנהוג על פי עקרונות חופש הביטוי, מותר לצפות לשר משפטים שיעמיק וירבה אפלייה וגזענות. דווקא שופטים בעלי כיפות סרוגות, כמו השופט המתנחל סולברג מהתנחלות אלון שבות, (שותף לפשע מלחמה על פי אמנת רומא של האו''ם) יראו באוכל נבלות וטרפות זה איש כלבבם.







http://www.faz.co.il/thread?rep=26148
אתה לא מעודכן,שלטונות אירן הכחישו את השיחרור
רורי (יום שלישי, 25/02/2003 שעה 14:25)

וחבר הפרלמנט היהודי באירן אישר שהם לא שוחררו,אלא רק יצאו לחופשה של מספר ימים,שלאחרייה הם יחזרו לכלא,
-------------------------------------------------
לא ציינת באיזה אמצעים כימיים או ביואולוגים מחסלים את הפלסתינאים,

http://www.faz.co.il/thread?rep=26151
מדינת ישראל לא מבקשת להרחיב גבולות בכוח
דוד סיון (יום שלישי, 25/02/2003 שעה 15:34)

אבל היא לא מוותרת על הזדמנות כאשר היא ניקרת בדרכה : כאשר התוקפן הערבי/פלשתינאי מפסיד בקרב שיזם.

מי שנלחם להשתית שלטון עריץ אחד על חשבון אחר לא יכול להיקרא לוחם חופש. על ידי הפרדה מלאכותית של יעדיו אתה יוצר מראית עין ולא יותר.

מה כוונתך שהקרבן אימץ ערכים של התוקפן (מי הקורבן ומי התוקפן)?

http://www.faz.co.il/thread?rep=26159
לגבי גנדי, עדיף היה אילו היית משתמש בביטוי
מי שזוכר (יום שלישי, 25/02/2003 שעה 19:11)

חיסול ממוקד או פעולה כירורגית

http://www.faz.co.il/thread?rep=26177
חתרן במסווה של איש שמאל
עו"ד דוד גל (יום שלישי, 25/02/2003 שעה 22:12)

בעוונותי אני קורא את טורו של מר ספירו מדי שבוע וצדה את עיניי עובדה די מעניינת שמעלה בי הרבה סימני שאלה בנוגע למטרותיו הסמויות של האיש.

עיסוקיו ודיוניו הרבים בנושא דרכי טיפול במרגלים, חנינות, תנאי כליאה וכיוצ''ב מעלים בי תהיות כי האיש הוא בעצמו סוכן ביטחוני שמטרתו לאתר ולמנוע חתרנות מדינית ופוליטית.

אני מניח שיש לא מעט מבין הגולשים שיבקרוני על אמירה זו אבל לדעתי זו האמת ויש להיזהר מטיפוסים אלו כמו מאש. יתרה מכך, ההיסטוריה מוכיחה חד משמעית כי פרובוקטורים לא מעטים התגלו בסופו של דבר כסוכנים שתולים.

בנוסף, אני מעז לומר כי הרקורד של מר ספירו בפובליציסטיקה הישראלית רצוף כישלונות והדחות כמעט בכל מקום בו כף רגלו דרכה היות ובשלב מסויים הבינו מעסיקיו את מטרותיו הנלוזות והדיחוהו מתפקידו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=26183
[*] ב''הארץ'' כתיבתו של ספירו לא
שמעון מנדס (יום שלישי, 25/02/2003 שעה 23:14)
בתשובה לעו"ד דוד גל

[* בהודעה זו הוסרה התייחסות למדיניות המערכת. המערכת].

פרובוקטיבית.

אני מניח שהוא שם סייגים על צורת התבטאותו, כיון
שמערכת העתון אינה מאפשרת כתיבה בוטה. אצלנו הוא
מרשה לעצמו להשתלח. מעבר לכך, תבוא עליך הברכה על התייחסותך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=26184
סוכן שתול
יוצא שב"כ (יום שלישי, 25/02/2003 שעה 23:18)
בתשובה לעו"ד דוד גל

עו''ד דוד גל מזהיר אותנו מפני גדעון ספירו, משום שלדעתו מדובר בסוכן ביטחוני שתול במסווה של איש שמאל במטרה ''למנוע חתרנות מדינית ופוליטית''. כלומר, ספירו הוא בסך הכל בחור על הכיפאק, איש השלטון, שנשלח למנוע חתרונות פוליטית. משימה חשובה לכל הדעות.
כיוצא שב''כ, שקורא בפורום אבל לא משתתף בו, (להוציא זו הפעם באופן יוצא מן הכלל) אני בוודאי מקבל את תפקידו של ספירו על פי עו''ד גל בברכה.
לכן אינני מבין מדוע גל ''מזהיר'' מפניו, או מדוע הוא רואה בספירו ''פרובוקטור'' שיש להיזהר ממנו? האם גל הוא חבר בארגון חתרני שמאלני שהוא חושש שמא ספירו יעלה על עקבותיו?
כהערה כללית יובהר, כי השב''כ לא שותל סוכנים באתרי פובליציסטיקה מקוונים בתפקיד של וכחנים, בוודאי לא אנשים מוכרים וידועים. סוכנים נשלחים למקומות בו פועלים בשר ודם, אם עולה חשד כי מתרחשת בהם פעילות בלתי חוקית, או חשש שמא קיים בהם פוטנציאל של פעילות כזאת.
אני מבין שעו''ד גל מאד לא אוהב את דעותיו של ספירו, גם אני לא רווה מהן נחת, אבל הדרך להתמודד איתו אינה בהפצת בדיות על היותו סוכן, מה עוד והדבר עושה עימו אך חסד, בבחינת הוא משלנו, והוא לא. מה לעשות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=26211
מזמן ידוע
נתן גפן (יום רביעי, 26/02/2003 שעה 9:28)
בתשובה ליוצא שב"כ

שבישראל קיים שימוש באנשי השב''כ למטרות פוליטיות.

כדוגמה בו-גוריון השתמש באנשי השב''כ כנגד ארגון ''שורת המתנדבים'', גם רצח קסטנר בוצע ע''י מישהו שהרבה שנים לאחר מכן נודע כסוכן השב''כ.

ראש השב''כ הקודם גם הודה שהשימוש בסוכן אבישי רביב היה שימוש פוליטי.

אבל איזה תועלת יכולה להיות לשב''כ במקרה של גדעון ספירו?

קישורים:
מסמכים וקטעי עיתונות: http://n.jemix.co.il

http://www.faz.co.il/thread?rep=26391
כסוכן מוסד אני יכול רק לאשר את קביעתך
חיים אברג'יל (שבת, 01/03/2003 שעה 1:20)
בתשובה ליוצא שב"כ


http://www.faz.co.il/thread?rep=26187
טענה זו כבר הועלתה בעבר בפורום
אריה שקד (יום רביעי, 26/02/2003 שעה 0:04)
בתשובה לעו"ד דוד גל

הטענה כי ספירו הוא סוכן שב''כ הועלתה כבר בפורום זה לפני מס' חודשים אך לא התקיים בנושא דיון רציני ומעמיק. חבל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=26232
למה ספירו אינו מגיב לההאשמות החמורות הללו
מרדכי צימרמן (יום רביעי, 26/02/2003 שעה 15:36)
בתשובה לעו"ד דוד גל

היש דברים בגו?

http://www.faz.co.il/thread?rep=26238
אם הייתי טוען שאתה בועל חזירים, האם היית טורח
יוסי גורביץ (יום רביעי, 26/02/2003 שעה 18:29)
בתשובה למרדכי צימרמן

להגיב? ואם הוא יכחיש, זה יעזור? הרי ברור שהוא צריך להכחיש, אחרת איזה סוכן הוא. גם אם היית בועל חזירים, היית מכחיש זאת אם הייתי שואל אותך. בקיצור, ניפחו כאן אד הומינם אל מעבר לכל פרופורציות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=26280
הסוכן שנחשף
גדעון ספירו (יום רביעי, 26/02/2003 שעה 23:47)
בתשובה ליוסי גורביץ

עתה מתגלה פרצופו האמיתי של הימין בפורום. הוא לא פטריוטי ולא בטיח. הוא שונא את המדינה ומוסדותיה. אחרת איך אפשר להסביר את העובדה שהיותו של אדם סוכן שב''כ מוגדר על ידי הימין כאן ''כהאשמות חמורות''? האם לעבוד למען השב''כ זה דבר לא טוב? השב''כ שומר עלינו ועל מנהיגינו הימנים מפני כל שוחר רע!!! לשרת אותו ראוי לגינוי?
מאחר ונחשפתי אין ברירה אלא לגלות את הקלפים.
אז ככה. בשעתו הציע לי חברי הטוב אבי דיכטר (כיום ראש השב''כ, למי שלא יודע) את שם הקוד ''שמפניה''. אמרתי לו, דחילק אבי, אתה יודע שאני לא אוהב שמפניה אלא משוגע על אייריש קופי, ולכן הוצמד לי שם הקוד ''אייריש קופי''.
עשיתי בשב''כ תפקידים לרוב וגם מנדס מכיר אותי משם. הנה עוד חשיפה. מנדס ואני חברים טובים עוד מהימים שהוא עבד עבור המודיעין הצבאי ואני עבור השב''כ. יחד יצאנו לשליחויות שונות במצרים שבחלקן עדיין עלומות. מה שמותר לספר הוא, שמנדס היה אחראי על הבידור שלנו. ביודעו ערבית, דאג להזמין עבורנו כרטיסים במועדוני לילה היוקרתיים של קהיר עם רקדניות בטן מהמעלה הראשונה. בשב''כ עובדים קשה, אבל עושים גם חיים.
עוד גילוי שידהים את הקוראים. כאשר מנדס מתווכח עימי כאיש ימין קיצוני, זה הכל הצגה. בהנחיית גורמי הביטחון נקבע שהוא ייצג עמדות ימניות ואני שמאליות, ועובדה שאף אחד לא חש בחלוקת התפקידים בינינו. האמת היא, שמנדס הוא שמאלני אמיתי, שמשחק אותה בכשרון רב ימני, כפי שמצופה ממי שהוכשר לכך במערכת, ואילו עליי הוטל למלא את תפקיד השמאלני עוכר ישראל. לפי התגובות הזועמות שצברתי במהלך כתיבתי כאן, אני רשאי לחוש סיפוק מההצלחה.
אני מקווה שמעתה ואילך יעריכו כראוי את תרומתי לביטחון המדינה וייפסק העליהום.

http://www.faz.co.il/thread?rep=26281
רחמנא ליצלן
אריה שקד (יום חמישי, 27/02/2003 שעה 0:13)
בתשובה לגדעון ספירו

על ראש הגנב בוער הכובע

http://www.faz.co.il/thread?rep=26283
תעזבו אותו, מסכן
אריה פרלמן (יום חמישי, 27/02/2003 שעה 0:32)
בתשובה לגדעון ספירו

מה אתם רוצים ממנו?

אם הוא מדבר כמו שמאלן קיצוני, מגעגע כמו שמאלן קיצוני, ומתעתע כמו שמאלן קיצוני - הוא לא ברווז!

הוא שמאלן קיצוני, וזהו.

התגובות של כמה מחברי הפורום, שמנסים בצחוק או ברצינות לטעון שספירו הוא בעצם מעין מרזל חילוני, דומות לבדיחה על הילד שלראשונה בחייו ראה ג'ירפה, הסתכל למעלה ולמטה; למטה ולמעלה, ולבסוף פלט:

''אין חיה כזאת''.

אז חבר'ה, יש חיה כזאת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=26377
לעו''ד גל: אני דורש את כבודו של ספירו אחרי דבריך!
רפי אשכנזי (יום שישי, 28/02/2003 שעה 21:59)
בתשובה לעו"ד דוד גל

--ספירו הוא בר פלוגתא חריף ומעצבן, אך גם חכם ונקי כפיים. ספירו דעתו אינה תלויה בדבר ואומר את אשר עם ליבו. יש לי ויכוח מר איתו על הקורה בארץ ו''בשטחים''. מעולם לא הייתי מכנה אותו סוכן או פרובקאטור. אני חושב שטעות גדולה עשית ומעשה לא מכובד בכנותך אותו במשתמע כסוכן ופרובקאטור. התואר פרובקאטור מתאים הרבה יותר לאותם אנשים המופיעים כאן ללא שם וללא כסות. ספירו כל שכותב עושה זאת תחת שמו ובגלוי ועל כך מונח כבודו עד שבא אדם כמוך שגם את זה רוצה לקחת מימנו.
אבקש ממך לחזור בך מהכתרת התוארים שנהגת כלפיו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=26321
חשבון נפש. האומנם?
אלכס קון (יום חמישי, 27/02/2003 שעה 14:33)

כמה אירוני.

תחת הכותרת ''חשבון נפש'' אתה משלים את ההשוואה שלך -מצטער ידידים, באמת לא הראיתי את התמונה השלמה...לא רק שנחישותם של ארגוני הטרור הפלשתינאים מזכירה את נחישותם של מורדי גטו וורשה, אלא גם נחישותו של צבא הכיבוש מזכירה את נחישותו של צבא גרמניה הנאצית.

שמע, בוא נצא לרגע מנקודת הנחה, שעל פי דעתי היא שגויה, והיא שאתה צודק. גם אם כל זה נכון - מדוע ליצור אנטיגוניזם? מדוע לגרום לאנשים לחסום עצמם בפני המסרים שלך? כאשר אתה משוחח עם יהודי, ומשווה אותו לנאצי, ברוב המקרים הוא פשוט לא יקשיב לך יותר. כל מה שתגיד יהיה פסול מבחינתו.
מוצדק או לא מוצדק, על זה אפשר להתווכח עד מחר, אבל העולם לא צודק וככה מגיבים אנשים, לנושא כל כך חזק רגשית ותבוע בתודעתם כמו השואה.
אם אתה מתריע, ובגלל הניסוח אף אחד לא יקשיב לך, אז לא הרווחת שום דבר, ואתה תוכל להתענג על היותך שוחר דמוקרטיה וזכויות אדם אמיתי עד מחר.

כמו שכבר ציינתי אבל קודם, לפי דעתי אתה לא צודק. אתה עושה השלכות מסוכנות המבוססות על פרספקטיבה מעוותת וחד צדדית, ועל שורה ארוכה של חצאי אמיתות.
המצב בארץ קשה, אין ספק. אבל עם כל הכבוד, אנחנו לא פאשיסטים, לא נאצים ולא נאו-נאצים. הפלשתינאים, על כל סבלם הרב, לא נקיים מאשמה על המצב.

*

אולי במקום לראות גם בארגוני הטרור היהודים וגם בארגוני הטרור הפלשתינאים ''לוחמי חירות'', תראה בכולם טרוריסטים? הרי זה מה שמבדיל ביני ובינך לבין הלח''י.
יש לנסות לפתור את המצב בדרכים לא אלימות, וזה נכון לגבי שני הצדדים. חירות אשר נקנית במחיר חייהם של חפים מפשע, ביניהם גם נשים וילדים, אינה חירות אמיתית.

*

בנוגע להצעה של פאוול - האם אתה מתפלא? הרי ברור מה עומד מאחורי ההצעה. סדאם חוסיין יעזוב את עיראק רק כדי שסוכני CIA יתנקשו בו. אם חרב ההוצאה להורג הייתה מרחפת מעל צווארי, יכול להיות שגם אני הייתי מקריב אלפי אנשים אחרים על מנת להציל את עורי. יש לאמץ את ההצעה הסעודית, לפיה מדינות המערב יתחייבו לא לפגוע בו או אפילו להעמידו לדין, ובתמורה לכך הוא יעזוב.

זאת הצעה שבאמת ראויה לאימוץ, כי היא בין השאר, גם ריאלית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=26344
באשר לשנות ה- 30 של המאה ה- 20
גדעון ספירו (יום שישי, 28/02/2003 שעה 3:54)
בתשובה לאלכס קון

לעניין ההשוואה עם גרמניה הנאצית: אני תומך בהשוואה בתנאי שהיא נעשית במיקוד ובהקשר הנכונים, וזאת דווקא משום שהעם היהודי היה קורבן של הגזענות הנאצית (אבל לא קורבן יחיד, אפילו לא עיקרי, אם נזכור שהרוסים איבדו כמדומני למעלה מעשרים מיליון בני אדם וגם הצוענים איבדו שליש מעמם במחנות ההשמדה. בישראל לא אוהבים להזכיר זאת כי זה פוגע במונופול שישראל לקחה על השואה כדי לגייסה לצרכיה הפוליטיים. זוהי זילות של השואה).
גרמניה הנאצית לא התחילה עם מחנות השמדה, אלא כמשטר גזעני פשיסטי ''מן המניין'' שהלך והתפתח בממדי אכזריותו. מחנות ההשמדה הם שלב מאוחר יותר של משטר זה. במרבית המדינות אותן כבשה גרמניה הנאצית לא הוקמו מחנות השמדה. בארצות כמו דניה או נורבגיה נקט הכובש הגרמני בשיטות דיכוי של קולוניאליסט מן השורה, שלא חרגו באכזריותן מאלו של הכובש האנגלי או הצרפתי. הכובש הישראלי בשטחי פלסטין הוא מבחינות רבות אכזרי יותר מהגרמני בארצות סקנדינביה. חשוב לומר זאת, דווקא משום שהיינו קורבנותיו.
ההשוואה עם גרמניה הנאצית כאשר היתה בשלב בניית המשטר בטרם מלחמת העולם היא חשובה, משום שדרכה ניתן להעצים במינון הנכון עד כמה לא הוסקו בישראל הלקחים מהמשטר הזה. לא זו בלבד שלא הוסקו הלקחים, אלא ישראל אימצה לא מעט מיתוסים לאומיים הלקוחים מהלאומנות הגרמנית.
כאשר מספר מגיבים אומרים ''משפחתי היא ניצולת שואה ואסור להשוות בשום מקרה'', זו עמדה אמוציונלית מוכרת, אבל אינני מקבל אותה. גם בין מי שהיו קורבנות שואה יש מיגוון דעות בנושא זה ולא כולם עשויים באותה תבנית. גם לי יש משפחה שחלקה ניצולת שואה וחלקה האחר נירצח במחנות ואף אני ניצול גרמניה הנאצית, ודווקא משום כך הגעתי למסקנה שמותר וצריך להשוות.
אם אני ניתקל בישראל בגזענות כמדיניות רשמית, בענישה קולקטיבית כמו הריסת בתים, אני נזכר מיד בגורלי ובגורל משפחתי בגרמניה של שנות ה- 30 שעה שסבלנו מענישה קולקטיבית. כאשר המדינה מחוקקת חוקים שמקנים זכויות רק ליהודים, אני נזכר בגרמניה הנאצית שחוקקה חוקים שהשאירו אותי ואת משפחתי ואת כלל היהודים מחוץ לזכויות. כל זה היה לפני אושוויץ. ישראל טרם הקימה מחנות השמדה, וכאן זה לא אושוויץ, אבל ישראל הקימה מחנות מעצר לאלפי פלסטינים, שיש בהם קווי דמיון למחנות ריכוז בגרמניה בטרם מלחמת העולם. גרמניה הנאצית אינה מחוץ להיסטוריה, היא חלק ממנה. מותר וצריך להשוות בהקשרים הנכונים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=26392
גידי, רוב ברכות לנישואי בנך
חיים אברג'יל (שבת, 01/03/2003 שעה 1:26)
בתשובה לגדעון ספירו

ובעניין המיקוד וההקשרים הנכונים, מעבר לכך שאתה חסיד גדול שלהם, כמו כולנו, הרי שאתה נכשל בהם שוב ושוב בכל עניין שאתה מעלה - לדוגמה - קורלציה שאתה מנסה לצייר בין פעילות המוסד במצרים בשנות ה- 50, היהודים נאשמי טהראן (שרק יצאו לחופשה ארוכה אבל טרם שוחררו פורמלית) ומשפט ברגותי.

כל שלושת המקרים שונים בתכלית, אבל אצלך הכל משמש למישמש אחד גדול ואין לך בשורה מובנית כלשהיא בדבריך.

לא נורא. העיקר שנישואי בינך יצליחו. תימסור לו ד''ש.

http://www.faz.co.il/thread?rep=26393
לחיים אברג'יל
גדעון ספירו (שבת, 01/03/2003 שעה 1:49)
בתשובה לחיים אברג'יל

העובדה שלא הצלחת לאתר בשורה בדבריי יכולה להיות נעוצה או בקוצר ידי או בקוצר הבנתך.
אשר על כן הרשה נא לי לומר בקיצור כי חט השני של בשורתי העובר בכל רשימותי הוא הרצון להעביר את ישראל מחברת מלחמה לחברה של שלום.

אשר לנישואי בני, שמחתי לשמוע ממך את הבשורה (לפחות אתה איש בשורות), רק אודה לך אם תודיעני היכן, מתיי ועם מי הוא עומד להתחתן. כי לי אין מושג ירוק על כך.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.