פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
כיצד לחסל את המוטיבציה של הטרור
יצחק צויג (יום שישי, 07/03/2003 שעה 11:28)


כיצד לחסל את המוטיבציה של הטרור


יצחק צויג






מרבית התומכים הנלהבים של השיטה הדמוקרטית מודים שאין זה השיטה האידאלית, אך הינה הפתרון הטוב ביותר העומד לרשותנו עד שתתגלה שיטה טובה יותר. לדמוקרטיה עקרונות רבים, בהם חשובים יותר ובהם חשובים פחות. משום כך, יש להניח שציבור בעל ערכים דמוקרטים יסכים לקבל ויתור זמני מסויים ביישומו של אחד מעקרונותיה של הדמוקרטיה, כאשר מדובר בהצלה של מאות חיי אדם.

מלחמה בין צבאות, ואף מלחמת גרילה, הישגיה נמדדים באופן אובייקטיבי על-ידי הצלחת הצבא לתפוס שליטה במקומות שהיו בשליטתו של האויב שנגדו נלחמים. לעומת זאת, הטרור - כל הישגיו נמדדים באופן סובייקטיבי, בכך שהצלחתו העיקרית נמדדת ברמת ההפחדה, הזעזוע והייאוש שהנו מצליח לעורר בחברה שבה הוא נלחם. מבחינה כמותית אין לטרור כל הישג ממשי, אך סכנתו קיומית לא פחות ממלחמה בין צבאות. לכן יש להתייחס אל הטרור כאל מלחמה בין מדינות או אומות, ולא כמעשה פשע של אנשים פרטיים הפוגעים באנשים פרטיים אחרים חפים מפשע.

משום כך, ניתן לחוקק חוק או לקבוע תקנה שבה פיגועים לא ישודרו בערוצי התקשורת באופן חי, והדווח עליהם יהיה ענייני, קצר ויוזז מהכותרות הראשיות של החדשות. אין כל סיבה שפיגוע יקבל סיקור תקשורתי רחב יותר מכל תאונת דרכים שגם בה נהרגים אזרחים.

התעלמות תקשורתית מעין זו תערער באופן ממשי את המוטיבציה של אויבינו להשתמש בנשק הטרור במסגרת מאבקם בנו. אפשר להמשיל זאת ליתוש שרוצה להרוג אריה, אך מכיוון שאינו בכוחו הפיסי להרגו, הוא מנסה לחסל את האריה על-ידי ערעור מצבו הנפשי על-ידי עקיצתו באופן מתמיד במקומות רגישים. העקיצות אכן פוגעות באופן פיסי באריה, אך אין בפצעונים אלה לבד את הכח לחסל את האריה, אלא רק באופן שבו האריה מתייחס אליהם. במידה שהאריה יקח כדור שבו הוא לא יוכל להרגיש את העקיצות , אזי ליתוש לא תהיה עוד מוטיבציה להשתמש בשיטה זו.

לכן, למרות שבהצעתי יש פגיעה בחופש העיתונות, ואולי אף בחופש הביטוי, היתרונות של השימוש רבים. לעניות דעתי, לא צריך אפילו לחוקק חוק כדי ליישם שיטה זו, וניתן להסתפק בתקנה זמנית שתתקבל בהחלטת ממשלה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  לצוויג: הצעה מכובדת. ממה יתפרנסו אנשי התקשורת?  (רפי אשכנזי)
  מניעת פרסום החדשות אצלנו - רעיון לא מציאותי  (שמעון מנדס) (2 תגובות בפתיל)
  אתה צודק צויג, אם לא נפרסם דבר  (איתמר ש.)
  אם יסתירו את הפיגועים, איך הימין יעלה לשלטון?  (מי שזוכר) (5 תגובות בפתיל)
  פשוט מדהים  (יעקב)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי