פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
תחזית מדויקת לפרוץ המלחמה
אורי מילשטיין (יום חמישי, 20/03/2003 שעה 21:46)


תחזית מדויקת לפרוץ המלחמה

ד''ר אורי מילשטיין



כשלושה שבועות לפני שהתחילה ההתקפה האמריקאית על עיראק פרסמה ורד קלנר במוסף ''סוף שבוע'' ב''מעריב'' כתבה בשם: ''ארוכה הדרך אל סדאם''. העיתונאית שאלה שלושה היסטוריונים צבאיים, פרופ' מרטין ון קרפלד, מהאוניברסיטה העברית, מר יגיל הנקין מהאוניברסיטה העברית, והחתום מטה, איך יתחילו האמריקאים את המתקפה על עיראק? בדברי תשובתי טענתי שהם ינסו לחסל את סדאם חוסיין במכה מדויקת בעזרת מודיעין. בשני ראיונות ברדיו הפיראטי החרדי טענתי שהאמריקאים יבחרו את מועד תחילת המתקפה על פי המידע שיהיה להם על מקום הימצאו של סדאם חוסיין וחברי הנהגתו. מסתבר שכך נהגו האמריקאים, והם הפתיעו בכך את כל הפרשנים והמומחים בעולם. מחוץ למומחה ישראלי אחד המוחרם על ידי הממסד הביטחוני והאקדמי של מדינתו. להלן הדברים שהתפרסמו בשמי ב''מעריב'':

ההיסטוריון הצבאי ד''ר אורי מילשטיין, מרצה לביטחון לאומי במכללת צפת, אומר, שהאמריקאים היו צריכים למקד את מאמציהם בחיסול סדאם חוסיין ללא מלחמה. ''כמו שהישראלים ניסו לעשות בצאלים ב' הכושל'', הוא מזכיר - לאסוף מודיעין ולהוריד על הקודקוד מכת מחץ מדויקת. אבל, אם האמריקאים מאמינים שהם לא מסוגלים לכך, אין להם ברירה אלא לצאת למלחמה, קצרה ולעניין. ''אחד הלקחים החשובים ממלחמת וייטנאם וגם מהמלחמות שלנו'', אומר מילשטיין, ''זה שהמלחמה צריכה להיות הכי קצרה ועם מעט נפגעים''.

זה נשמע קצת טריוויאלי.

''זה נשמע מובן מאליו למוח אזרחי, אבל לאנשי צבא זה לא כל כך ברור. עד מלחמת וייטנאם, אף אחד לא תכנן מלחמות קצרות. אחרי מלחמת וייטנאם הוסיפו הגנרלים כלל חדש לקוד המלחמה האמריקאי, ולפיו אסור להיכנס למלחמה אם אתה לא יכול לנצח בה. אני הייתי מציע לאמריקאים לצאת למלחמה רק כשיש להם מספיק מודיעין על הקילומטר המרובע שבו נמצא סדאם, ולפתוח את המלחמה בהשמדת אותו קילומטר מרובע.

''בשלב הראשון של הלחימה ב-‏91' האמריקאים השקיעו את מרב המאמצים בהשמדת כלי קשר וטילי נ.ט, ואני אומר - לא. דבר ראשון הם צריכים להטיל טילים ופצצות חכמות ואולי גם יחידות קומנדו לחיסולו המיידי של סדאם, ממשלתו והמטכ''ל שלו. נכון שזה לא פשוט, כי לפי פרסומים לסדאם יש עשרה כפילים, ויש טענה שאפילו אנשי ממשלתו לא יודעים אם הוא זה הוא. לכן, ארצות הברית צריכה לחסל את כל הכפילים, ובעזרת המודיעין הלווייני שלה גם לגלות את סדאם האמיתי''.

לדבריו, מכת פתיחה יעילה יכולה להביא לסיום המלחמה בתוך שעות ספורות. ''הנה, מלחמת ששת הימים נגמרה בשלוש שעות, שאחריהן היה מרדף באש חיה אחרי מטרות בורחות במשך עוד מספר ימים. למה היא היתה כל כך קצרה? כי היא החלה במתקפה אווירית על שדות התעופה, ובאופן כאוטי יצא כך ששר המלחמה המצרי, המרשל עמר, היה בשמים בעת התקיפה ולא היה מסוגל לנחות. הוא היה בטוח שצבאו הובס, ולכן רוחו נשברה והוא נתן פקודת נסיגה. ובזה הוכרע הצבא המצרי.

''במקרה הזה היה מזל, אבל הפקת לקחים היא למידת ההיגיון שמאחורי המזל. במלחמה אתה לא צריך להשקיע צבא מול צבא, אלא לחפש מה ימוטט את היריב במינימום מאמץ. כמו שדוד חיסל את גלית במכה אחת ברקה. זו האסטרטגיה של הגישה העקיפה. בהקשר ש לנו המשמעות של זה היא חיסול סדאם בשעה הראשונה של המלחמה''.

אתה אומר את זה כאילו זה פשוט. אבל גם אם המודיעין האמריקאי יודע היכן נמצא סדאם חוסיין. הוא הרי יכול להתבצר.

''נניח שהוא נמצא באיזה בונקר. אז מה שצריך לעשות זה לחסל את הסביבה של הבונקר כך שהוא לא יוכל לצאת, ואז מה זה משנה שהוא תקוע שם. בניגוד למלחמה בבן לאדן, במאבק עם סדאם חוסיין אין שאלה של נקמה אישית''.

קישורים:
ארוכה הדרך אל סדאם / ורד קלנר / מעריב



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  ד''ר משה קרוי בספרו 'חיים עפ''י השכל' הטיף לכך בזמנו  (אחד שזוכר) (47 תגובות בפתיל)
  למה בעצם מחרימים את המומחה הזה?  (מי שזוכר) (79 תגובות בפתיל)
  יש רק חכמים מעטים ורובם חכמים לאחר מעשה!  (מילשטיין א.)
  אורי: ההפעלה של כל האמצעים המתוחכמים לא מוגזמת ?  (ישראל חר"ג) (10 תגובות בפתיל)
  לאורי - קראתי את המאמר כשפורסם במעריב, ואכן קלעת  (רפי גטניו) (5 תגובות בפתיל)
  ד''ר מילשטיין: קלעת למטרה.  (אריה פרלמן) (6 תגובות בפתיל)
  לכולם: נמאס לי!  (מילשטיין א.) (10 תגובות בפתיל)
  לד''ר מילשטיין: ריצוץ ראש הנחש נכון תמיד למישטרים  (רפי אשכנזי)
  עם הקטע של דוד וגלית-שכנעת אותנו..  (טרה 001)
  הסבר ישיר מדוע אני מאוס, מדוע אני בינוני, מדוע  (מילשטיין א.) (23 תגובות בפתיל)
  המחדל התיקשורתי-ביטחוניסטי: במדינתנו - יש כמה  (מיכאל מ. שרון) (5 תגובות בפתיל)
  לא נעים לפוצץ לך את הבועה  (ניר שטרן) (16 תגובות בפתיל)
  גאון אולי תספר לנו גם איך תגמר המלחמה  (ארץ הבצ)
  מדוע ''המומחים'' טועים ביחס למלחמות?  (מילשטיין א.) (5 תגובות בפתיל)
  היום בתוכנית ''פוליטיקה'' בערוץ הראשון מייעצים  (מילשטיין א.) (4 תגובות בפתיל)
  היוםאחרי הצהריים - ניתוח המלחמה בעיראק  (מילשטיין א.)
  מי שמבקש לקבל את תשובתי לרוב הנושאים שהועלו  (מילשטיין א.)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי