פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
חמור כחול-לבן / טור שבועי
אריה פרלמן (יום חמישי, 17/04/2003 שעה 23:07)


חמור כחול לבן



מדוע לא לאכול חמץ בפסח?



הירהוריו של חילוני ממוצע



אריה פרלמן






בשנת 1990 - נאם הרב שך המנוח בפני קהל של אלפים רבים באיצטדיון יד-אליהו בתל-אביב, ובדברו על בני הקיבוצים התלהט וזעק: ''אוכלי שפנים וחזירים... זה יהודי? זה יהודי?!''.

נציגי הקיבוצים - או מי שראו עצמם ככאלה - הגיבו תגובה מיידית ותקיפה: ''בתי הקברות הצבאיים מלאים בגופותינו (ולא בגופותיכם - החרדים)''.

אכן תגובה מיידית, אכן תקיפה - ואף מרגשת.

אך עם זאת - עלובה ורדודה.

שהרי אם גופה בבית-קברות צבאי היא סימן ליהדותו של אדם - הרי גם מוסטפא, מוחמד ועבדאללה - החיילים הבדואים והדרוזים שנפלו בקרב - גם הם יהודים...




נציגי הרב שך - או מי שראו עצמם ככאלה - מיהרו להתנצל ולהסביר, שכבוד הרב לא התכוון - מילולית - לקבוע שהקיבוצניקים אינם יהודים ח''ו - אלא דיבר בלשון רטורית, לשון זעם, בדיוק כשם שבעידנא דריתחא עשוי מי מאיתנו להגיד על בנו או חברו - ''אתה לא בנאדם'' - אך לא להתכוון חלילה שהוא חיה או צמח. רק ביקורת חריפה על ההתנהגות יש כאן - לא שלילת המהות.

לעומת זאת - התשובה מן הצד הקיבוצי (ובפועל החילוני) - היא ארוכה ומתמשכת הרבה יותר.




בימים אלה אנו חוגגים את חג הפסח - חג החירות - שמתאפיין בעיקר בשיחרור הנפלא והמופלא של אבותינו מהעבדות בארץ מצרים. אירוע זה - כידוע - זכה גם לחג נוסף - הלא הוא חג הסוכות. אך כרגע עסקינן בחג הפסח.

המאפיין העיקרי של חג הפסח בימינו הוא הימנעות מאכילת חמץ, ככתוב בהגדה: ''מצה זו שאנו אוכלים על שום מה? על שום שלא הספיק בצקם של אבותינו להחמיץ, עד שנגלה עליהם מלך המלכים הקדוש ברוך הוא וגאלם שנאמר: ''ויאפו את הבצק אשר הוציאו מארץ מצרים עוגות מצות כי לא חמץ, כי גורשו ממצרים ולא יכלו להתמהמה, וגם צידה לא עשו להם''.

אך ברור שחג זה מקורו דתי - והציווי להימנע מאכילת חמץ בפסח גם הוא דתי-אלוהי.

מדוע - אם כן - על החילוניים, ובמיוחד על הכופרים שבהם - לא לאכול חמץ בפסח?




כאן אני חוזר אל השאלה הוותיקה שאותה חידדו הרב שך ונציגי הקיבוצים: במה אנו יהודים? ובהקשר זה: במה אנו יהודים בפסח?

ובכן - אנו יהודים מכיוון שאנו זוכרים את אבותינו שברחו/גורשו מארץ מצרים - והתקדמו מעבדות לחירות - משיעבוד לדרור.

ואכן - ''בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים'' - והדרך הטובה ביותר לכך היא להרגיש קצת כמותם, להימנע אך לשבוע אחד בשנה מאכילת חמץ, כדי שנחוש במשהו, בסמליות כמובן - את תחושת הנרדפות והבריחה, כדי שהזדהותנו עם אבותינו תצא מגדר המילה הכתובה ותיגע מעט גם בגופנו החי, וכך תהיה אמיתית קצת יותר.

זהו עניין מרכזי ביותר - כיוון ששמירה על מסורת וחיבור לעבר - הם-הם היסוד והשורש שמאפשר צמיחה והתקדמות בהווה ובעתיד.




אין האמור לעיל אומר שחובה על היהודי החילוני הממוצע לבער את כל החמץ עד הפירור האחרון; אין גם חובה להכשיר את הכלים במיוחד לפסח; אין צורך בכך. די בכך שיימנע מלאכול חמץ, ויחוש את המחסור בלחם, בדברי מאפה ושאר מוצרים עתירי-קמח.
כמובן - לפתחם של כל היהודים - אורבת הסכנה הידועה של עקיפת האיסור והתרוקנותו ממשמעותו. בדיוק כשם שאדם דתי יכול לעקוף את השבת באמצעות שעון-שבת, וכך להדליק ולכבות מכשירים חשמליים; לצפות בסרטי טלויזיה ווידיאו וגו' - יכול יהודי מכל הזרמים לפטם עצמו במיני מאכלים ''עוקפי-חמץ'', כגון תבשילי בשר עשירים, ''לחם'' מקמח תפוחי-אדמה וקמח מצות, וגו' וגו'.

אכן - זאת בעיה שיש לענות בה. בקרב יהודים אדוקים במיוחד התקיים מנהג של הימנעות מאכילת מצה שנרטבה - כיוון שיש בכך משום 'אבק-חמץ'; והבעיה ממשיכה להטריד - בעיקר את העולם החרדי.
ניתן כמובן ''להכשיר'' חלק מעקיפות החמץ הללו באמצעות הציווי ההגיוני והלגיטימי: ''ושמחת בחגיך והיית אך שמח'', ואכן יש סיבה לשמוח על השיחרור מן העבדות.
עם זאת, ולמרות כל הטכנולוגיה - עדיין לא נמצא תחליף אמיתי לתחושת השיניים שננעצות בחלה טריה, או בפיתה חמה, מלאה בכל טוב.

ובכך נשמרת בכל זאת אווירת החג...




יכול אדם לבוא ולטעון - באורח הגיוני וסביר למדי, כדלקמן:

''אין כמוני אוהב ומזדהה עם אבותינו שנמלטו ממשעבדיהם המצרים הרשעים - אך אין בדעתי למנוע פיתות מפי... אני דווקא בוחר להזדהות עימם באמצעות שיזוף קטלני לאור השמש בחוף הים - כיוון שלמדבר סיני הלוהט הם נמלטו...''

אמת ויציב - הכל נכון, שריר וקיים.

אך אם כבר ישנה מסורת מן המוכן - אם כבר ישנם טקסים ומנהגים שעמדו במבחן הזמן והמקום; אם ניתן לחוש את אותה שותפות החג ואחדות המסורת במחיר שאיננו גבוה כל עיקר - אין שום הכרח בדווקאות שכזאת.




אי לכך ובהתאם לזאת, אני משנה קמעא את המלצתו של קוהלת:

''לך אכול בשמחה מצתך ושתה בלב טוב יינך''

(קוהלת, ט' ז')




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  יציאת מצרים  (איציק - רון) (12 תגובות בפתיל)
  ראה נא- בחג הסוכות- שקשור איכשהוא  (טרה 011)
  אין לי אלא לחזור על דברי אבי עליו השלום  (מי שזוכר) (5 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי