פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ז'ול ורן של אמריקה
אלי אשד (שבת, 26/04/2003 שעה 21:43)


ז'ול ורן של אמריקה

אלי אשד




בימים שבהם כל הפחדים של כותבי המותחנים למיניהם מתגשמים במציאות אחד אחרי השני, וכאשר מנהיגי ארה''ב לוקחים ברצינות מוחלטת גם את האיומים הטרוריסטיים המופרכים והלכאורה מטורפים ביותר, כדאי לעסוק ביצירתו של אחד מסופרי המותחנים המעולים והמצליחים ביותר בארה''ב ובעולם, אדם שמזה שנים רבות עוסק ביצירותיו בסוג האיומים שהעולם מתמודד איתם כעת מאז ה-‏11 בספטמבר 2001.

לצידם של סטיבן קינג ושל תומאס קלאנסי, סופר ההרפתקאות המצליח ביותר בארה''ב ובעולם כולו הוא אדם בשם קלייב קאסלר. לאמיתו של דבר, קאסלר הוא אף מעניין יותר ממרבית סופרי ההרפתקאות בעבר ובהווה, שמיעוטם כתבו על דברים שאותם חוו בעברם (כמו ג'ק לונדון) או על דברים שהיו הפרי הטהור של דמיונם (כמו ז'ול ורן). קאסלר, לעומת זאת, הוא דוגמה יחידה במינה של הסוג השלישי של כותבי הרפתקאות; הוא החל לחוות הרפתקאות דומות לאלה של גיבוריו רק לאחר שהחל לפרסם את ספריו המצליחים, במידה רבה, בהשראתם.

כל ספריו של קלייב קאסלר (כמו במרבית ספריו של תום קלנסי, שהושפע ממנו במידה ידועה) שייכים לסדרה אחת ויחידה, שבה מככב גיבור אחד ויחיד, דירק פיט. בספרים אלה החיה קאסלר את הנוסחה, שדומה היה שנעלמה מהשוק, של הגיבור הכל יכול, שהוא כמעט - והרבה יותר מכמעט - סופרמן. שאין אישה שיכולה לעמוד בפניו ואין יריב שטני שיכול לעמוד בפניו, יהיה זה מיליונר מגלומן, סוחרי נשק רצחנים, ,מאפיונרים מאיימים או אף מנהיגים של מעצמת על עויינת לארה''ב. בקיצור, דירק פיט הוא מהדורה מעודכנת של ג'יימס בונד, אבל לאמיתו של דבר, לטעמי עלילותיו מרתקות הרבה יותר מאלה של הסוכן החשאי הבריטי המהולל. התוצאה הסופית בכל אופן היא תמיד זהה. פיט הוא בלתי מנוצח ואפשר לסמוך עליו שתמיד יינצל ברגע האחרון ממות איום, יציל את העולם החופשי וכלל המין האנושי, ויזכה בפרס באוצר היסטורי כל שהוא או במכונית עתיקה ומדהימה, שאותה יוסיף לאוסף המכוניות הישנות הענק שלו.
דירק פיט הוא איש אירגון ''נומה'', שמטרתו היא לחקור את מעמקי הים ולשלות ספינות שנטרפו ונעלמו לפני שנים רבות. אלא שבכל ספר מגלה פיט שהספינה ששקעה במעמקי הים שהוא מחפש כעת, ושלכאורה יש בה עניין רק לכמה צוללנים ''משוגעים לדבר'' בודדים כמוהו, בדרך כלל בה ודווקא בה טמון המפתח להצלת העולם ו/או ארה''ב מסכנה נוראה ומודרנית מאוד כלשהיא.

לכל ספר בסדרה של קאסלר יש תבנית קבועה: ישנו פרק פתיחה, שלכאורה אינו קשור לעלילה, המתאר את טביעתה של ספינה בעבר הקרוב או הרחוק. לאחר מכן מתחילה העלילה עצמה (המתרחשת תמיד בעתיד הקרוב) עם דירק פיט וידידו הנאמן ג'ורדנו (שהוא כמעט סופרמן כמוהו) במאבק כנגד כוחות הרשע למיניהם ובסופו של דבר מתברר הקשר בין העלילות השונות, כאשר פיט לא רק מציל את העולם מסכנה איומה חדשה, אלא גם פותר תעלומה היסטורית מדהימה כל שהיא.

וכך, במהלך ספרי הסדרה, גילה פיט את ספינת הטיטאניק (לפני שהתגלתה במציאות) ובמבצע מיוחד העלה אותה אל פני המים במסגרת מבצע מסובך כנגד הסובייטים, אויביו הקבועים בספרים הראשונים, בספר המפורסם ביותר בסדרה, ''הרם את הטיטאניק'' (1976, תירגם לעברית אליעזר כרמי, בהוצאת זמורה ביתן מודן ב-‏1979).

ברב מכר ענק, שגם הוסרט בגירסה קולנועית גרועה במיוחד, הציל את העולם מהתקפת טרור של גז מרעיל וקטלני, שהתברר שמטרתה האמיתית היתה להביא לשלטון גזעני במיוחד בדרום אפריקה הלבנה של טרום ימי מנדלה בספר ''ויקסן 03'' (1978, תירגם אליעזר כרמי, בהוצאת ספרי ארז ב-‏1981).

חשף הסכם אמריקני בריטי ישן של מכירת קנדה לאמריקנים ומביא בכך בעתיד הקרוב לאיחודן של ארה''ב וקנדה, למרות התנגדותם הנואשת של הבריטים, שקנדה שייכת לחבר הלאומים שלהם (איחוד שלא הוזכר משום מה בספרים הבאים בסידרה, שהתעלמו ממנו...) בספר ''חקירה לילית'' (1981, תירגמה נירה צפריר, בהוצאת ''כינרת'' ב-‏1983).

מנע ניסיון של מיליונרית אסיאתית זקנה ומרושעת לחטוף בשיתוף פעולה עם הסובייטים את נשיא ארה''ב ולהשתיל במוחו מתקן לשליטה מוחית בספר ''מצולות'' (1984, תורגם בידי שלמה גונן בהוצאת מודן 1984).

חיסל ניסיון סובייטי לחסל מושבת מדענים אמריקנית, שקיימת ללא ידיעת נשיא ארה''ב על הירח בספר ''אוצר טמון בסייקלופ'' (1986, תורגם בידי שלמה גונן בהוצאת ''מודן'' ב-‏1987).

בספרים החדשים בסדרה, כאשר התברר שהסובייטים שוב אינם אויביה של ארה''ב, פנה קאסלר לאויבים אופנתיים יותר שעמדו במרכז הקסנופוביה הציבורית בארה''ב בזמן שהוא כתב את הספר, ואגב כך חשף דיעות פוליטיות שהן ימינה לג'ורג' בוש הבן ואף לאלה של תום קלאנסי. הוא שם דגש על הצורך של ארה''ב להפעיל כוח בכל פינה בעולם שבה תידרש נוכחותה, ביחד עם קורטוב של פסימיזם תרבותי, נוסח סמואל הנטינגטון, כאשר המחבר רומז בספר אחרי ספר שעם כל ניצחונותיו של פיט הרי נגזר על המעצמה האמריקנית להישטף לבסוף בידי גלי הברבארים ,הסובייטים (כאשר אלה עוד נראו כאוייב אמיתי לארה''ב), היפנים (כנ''ל) או הסינים.

וכך ובספר שקשור לנעשה באיזורנו, ''מטמון'' (1987 הוצאת מודן, 1991), גילה פיט את כל אוצרות ספריית אלכסנדריה הקדומה, ששקעו, כמסתבר, בספינה קדומה ביבשת אמריקה דווקא, ושעל ידיהן מקווה נשיא ארה''ב למצוא מפות קדומות של מאגרי נפט בישראל, וכך להביא לחיסול הסכסוך במזרח התיכון, הו תמימות קדושה. ואגב כך השמיד מזימה שטנית להביא להשתלטות איסלאמית פנאטית על מצרים שאחרי מובראק והשתלטות אצטקית פנטית מקבילה על מקסיקו וקליפורניה. בקריאה בשנת 2003, ספר זה נקרא היום כהרבה יותר אקטואלי מאשר כאשר הופיע לראשונה ב-‏1987.

בספר אחר מ-‏1990, ''הדרקון'' (תורגם בידי מ. וינשטיין בהוצאת מודן ב-‏1994), מונע פיט ממיליונר יפני שואף נקמה מלהשמיד את ארה''ב בנשק גרעיני ואגב כך דן קאסלר בסכנה ארוכת הטווח שמהווה יפן לארה''ב.
אלא שמהר מאוד גם היפנים, כמו הסובייטים לפניהם, איבדו את מעמדם כאויב ארה''ב האמיתי, וקאסלר נאלץ לחפש אויב אחר בספר אחר, ''שיטפון'', מ-‏1997 (תורגם בידי נורית לוינסון בהוצאת מודן ב-‏1998). האויב האמיתי מסתבר הפעם כסין, שמאיימת להציף את ארה''ב בזרמים של מהגרים לא חוקיים, בנוסף לאסון ששליחיה מנסים לגרום, של שיטפון ממשי, ושפיט מונע גם הפעם. שוב מטיף קאסלר בספר על האיום ארוך הטווח שסין מהווה לארה''ב. אלא שמהר מאוד גם סין איבדה ממעמדה כ''אוייב האמיתי''. לפחות לזמן מה.

בספרים אחרים, כמו ''סהרה'' (1992, תורגם בידי מרים יחיל-וקס בהוצאת מודן ב-‏1995) ו''גל הלם'' (1996, תרגמה נורית לוינסון, הוצאת מודן 1999), האויבים הם סתם מיליונרים קפיטליסטיים חמדניים ושטניים, שבשיתוף פעולה עם רודנים של העולם השלישי מהווים איום על האקולוגיה העולמית. הקורא מתנחם במחסור של יריב אידיאולוגי מאיים ''באמת'' בתעלומות ההיסטוריות המוזרות שקאסלר רוקח, כמו התגלית המדהימה של פיט בספר ''סהרה'', שאברהם לינקולן לא נרצח, כפי שחשבו הכל, אלא נחטף בידי ספינה של הדרום, שמצאה בסוף את מנוחתה מכל המקומות דווקא בלב מדבר סהרה! (בימים אלה הספר הזה נעשה לסרט, לאחר ששנים רבות לא הירשה קאסלר להסריט את ספריו לאחר מפח הנפש שנחל מ''הרם את הטיטניק'' הקולנועי).

בספר Inca Gold מ-‏1994 התדרדר פיט עד כדי כך, עד שנאלץ להתמודד ''רק'' עם כנופיה בינלאומית של שודדי עתיקות, העוסקת בספר בגזילת אוצרות האינקה בפרו. באופן ברור פגע סיומה של המלחמה הקרה קשות באיכות היריבים של דירק פיט (הספר לא תורגם לעברית), ולכן גם במתח של הסיפורים. בכל הסיפורים האלה יש שילוב מנצח של עלילת פעולה מרתקת (אם כי הקורא יודע תמיד שדירק פיט אינו יכול, פשוט אינו יכול, להפסיד, וזה קצת פוגם) ושפע של מידע, שברובו הוא מדוייק, מההיסטוריה, מהגיאוגרפיה ומהחזיתות המתקדמות ביותר של המדע והטכנולוגיה ומעבר להן שקאסלר מביא לקוראים. לא לשווא הוא קיבל את הכינוי ''ז'ול וורן של אמריקה''. אלא שבניגוד לוורן, שכל עלילות ספריו היו שאובות מדמיונו, קאסלר החל לאחר הצלחתם הגדולה של ספריו בכל העולם לחיות חיים הדומים לאלה של גיבורו דירק פיט. הוא הקים ארגון בשם ''נומה'', כשם האירגון שבספריו, בעל מטרה זהה: גילוי וחילוץ ספינות ששקעו מתחת לים. עד כה הוא חשף יותר מ-‏60 ספינות טבועות והיו לו כמה הצלחות מרשימות ביותר בגילוי ספינות מפורסמות ששקעו ...כמו דירק פיט. כך, כאשר פירסם ספר תיעודי על הרפתקאותיו האמיתיות, הפך גם זה לרב מכר. בימים אלה יצא לאור ספר ההמשך שלו, על הרפתקאות אמיתיות נוספות של קאסלר ואנשי צוותו הנועזים, מתנדבי ארגון ''נומה''.

בספרים האחרונים בסדרה אף מקפיד קאסלר להכניס את עצמו כדמות משנה, כמי שנפגש בכל ספר עם פיט ונותן לו מידע חיוני להתפתחות העלילה, ובכך מטשטש עוד יותר את ההבדל בין דמיון ומציאות.

יש לציין שגם ספריו של קאסלר, שלכאורה התיישנו עם היעלמות המלחמה הקרה, עדיין שומרים על המכירות שלהם, כנראה בגלל שספרי הרפתקאות טובים באמת (כמו אלה של ז'ול ורן) יכולים להמשיך להצליח גם כאשר התנאים שהם מתארים השתנו ללא הכר. כה גדולה היא ההצלחה של ספריו, עד שקאסלר החל לפרסם בשנים האחרונות סדרה שניה של ספרים שאותה הוא כותב עם סופר אחר (או שהסופר האחר משתמש בה רק בשמו?) שעוסקת בעלילות נציג אחר של אירגון נומה. אך האויבים לא שונים בהרבה. אלה הם אותם מגלומנים, המעוניינים בשלטון או בחורבן עולמי, שעימם נפגש עמיתו דירק פיט מדי שנה.

גם בעברית זכה קאסלר להצלחה גדולה. עד כה תורגמו 11 מתוך 16 ספרי הסדרה על דירק פיט. הספר האחרון שתורגם עד כה הוא ''גילוי אטלנטיס (1999, תרגם שרון מור, הוצאת מודן, 2001). בספר זה מובאת הנוסחה של קאסלר: שילוב של פיתרון של (לפחות) תעלומה היסטורית אחת עם הצלת העולם מאיום כלשהוא, שכמו תמיד קשור לפחדים הנוכחיים של ארה''ב והעולם. הפעם ניתן לאמר שזהו הגרנדיוזי והפנטסטי ביותר מבין כל ספרי הסדרה עד כה. פיט מגלה הפעם ציוויליזיציה קדומה, שהתקיימה בעבר הפרהיסטורי באנטרקטיקה ושימשה כבסיס לאגדות אטלנטיס. תרבות זאת הושמדה בידי אסטרואיד, שפגע בכדור הארץ ושימש כמקור לסיפורי המבול. במקביל, פיט נאבק במשפחה נאצית שטנית (וסטריאוטיפית לחלוטין), שמתכוננת להחיות את חלומו של אדולף היטלר, של יצירת גזע עליון כבר בעתיד הקרוב, שכן לפי חישוביה אותו אסטרואיד שפגע בכדור הארץ בעבר הרחוק עומד לפגוע בו שוב כבר בשבועות הקרובים... אלא שכמו בכל ספר של קאסלר לא הכל הוא מה שהוא נראה. האסון שאכן עומד לפגוע בכדור הארץ בתוך כמה שבועות הוא לא דווקא זה שלו הדמויות והקורא מצפים.

זהו ספר אופייני מאוד בדרך שבה קאסלר משתמש בתיאוריות כמו מדעיות חדשניות על האפשרות שאנטרקטיקה שימשה כמרכז לתרבות פרה היסטורית והפחדים מהתנגשות אסטרואיד בכדור הארץ, שהתחזקו מאוד בשנים האחרונות. אולם גם בתור ספר נוסחתי הוא מספק את הסחורה. העלילה היא מופרכת לחלוטין, אבל מאז ה-‏11 בספטמבר 2001 כבר למדנו שהמציאות שואבת הרבה גם מהמותחנים הדמיוניים ביותר וכל מי שמעוניין לברוח קצת מהמציאות בעזרת ספר הרפתקאות טוב עם גיבור מודרני מהסוג הישן ועם הרבה מידע מעניין בתחומים שונים של היסטוריה ואוקיאנוגרפיה, הרי זהו הספר בשבילו.

מאז ספר זה חיבר קאסלר ספר נוסף בשם (Valhalla Rising (2001, שבו מגלה פיט במקביל שרידים של ויקינגים שישבו את אמריקה ואת הצוללת האמיתית ששימשה כבסיס לספרו של ז'ול וורן ''20 אלף מיל מתחת למים'' (ז'ול ורן כמסתבר היכיר את מפקד הצוללת ואף ביקר בסיפונה, ועל דמות מפקדה ביסס את דמותה של קפטין נמו). בספר זה מגלה פיט לראשונה שיש לו ילדים בוגרים שהוא לא ידע על קיומם ומובטח לנו שהם יופיעו בספר הבא. פיט מתברגן.

קאסלר הודיע שהספר הבא בסדרה יהיה גם האחרון שלו. אנחנו מחכים, אם כך, לספר הבא בסדרה, שבו יתמודד דירק פיט, ללא ספק, עם הטרוריסטים המוסלמיים.

קישורים:




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אלי אשד יופי של מאמר מחר אני הולכת לחפש ספר  (סוריא סהארה) (2 תגובות בפתיל)
  מותחנים ארכיאולוגיים  (אלי 3333)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי