פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אחרי מלחמת עירק ולפני ''מפת הדרכים''
גבריאל שפר (יום שני, 05/05/2003 שעה 21:36)


אחרי מלחמת עירק ומינוי ממשלת אבו-מאזן


ולפני ''מפת הדרכים''

פרופ' גבריאל שפר





דבריו של פרופ' גבריאל שפר, מהחוג למדעי המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים, בהפגנה השבועית של ''שלום עכשיו'' שהתקיימה בכיכר פריז, בשכנות בית ראש הממשלה בירושלים, במוצאי שבת ה- 3 במאי 2003, תחת הסיסמא: ''לא לכיבוש, כן למפת הדרכים הפותחת צוהר של תקווה''.

עדיין לא ברור אם תוצאות מלחמת עירק מבשרות את יצירתו של ''מזרח תיכון חדש'', כפי ששמעון פרס הבלתי נלאה וכמה מהאופטימיסטים המושבעים חוזרים ומשננים לעצמם ולמי שמוכן לשמוע להם. מצד שני, גם עדיין לא ברור אם תחזיות הפסימיסטים המושבעים, הטוענים שמה שהיה באזור ובמדינות המוסלמיות בכלל, ובמדינות הערביות ובקרב הפלסטינים בפרט, הוא שימשיך להיות, ולכן האמריקנים והישראלים אינם צריכים לשנות מכוונותיהם להילחם עד חרמה, על ידי שימוש בכוח צבאי נחוש, ב''ציר הרשע'' עד שייעלם מהעולם. גם אם האמריקנים לא כללו את הפלסטינים בקבוצה מגונה זו, הרי שהפסימיסטים כוללים גם כוללים אותם בקבוצה הזו.

יחד עם זאת, כמו כל מלחמה מסיבית, גם מלחמת עירק יצרה צומת חדשה במזרח התיכון. קרוב לודאי, כמו שטוענים ריאליסטים אמיתיים, ולא חסידי הגישה הריאליסטית הכוחנית ליחסים הבינלאומיים, כמו שרון, מופז, יעלון והרבה מתומכיהם, שאכן נפתח ''חלון הזדמנויות'' לשינוי באזור וביחסי ישראל והפלסטינים. בגלל התנאים הכאוטיים השוררים בעולם כולו ובאזור הזה חלון ההזדמנויות הזה יכול להיסגר מהר מאד, לכן יש צורך לעשות מעשה ובמהירות רבה.

עם כל ההסתייגויות האלה, יש עכשיו דבר אחד שהוא ברור למעלה מכל ספק, כפי שהוא היה ברור מאז מלחמת 1956, ולא השתנה גם על ידי מלחמת 1973. ישראל לא היתה, ובייחוד עכשיו היא איננה עומדת בפני איום קיומי. בייחוד עכשיו, לא נראה באופק המיידי שום גורם העלול להעמיד את ישראל בפני סכנה קיומית כזו. הדברים האלה אמורים גם לגבי הפעילות האלימה של פלגים מסוימים בין הפלסטינים. לעומת זאת, בישראל יש בעיקר ממסדים בטחוניים וצבאיים, פוליטיים וגם קבוצות גדולות בקרב הציבור, שעדיין דבקים בתפיסה מופרכת זו. אחד הדברים שיש לעשות מיד, כתנאי מוקדם לקידום כל משא ומתן עם הפלסטינים, הוא לשרש אחת ולתמיד מתודעת ומהשיח הציבורי ושל הממסדים הבטחוניים את התפיסה הזו.

וזאת מפני שהתפיסה הזו הרווחת מאד בישראל, וגם בקרב הפלסטינים, מצויה בבסיס הסקפטיות הרבה בדבר אפשרות התקדמות בכיוון של ביצוע ''מפת הדרכים'' של הנשיא בוש ושל שותפיו בקוורטט. יתר על כן, התפיסה הזו גורמת למבוכה העצומה, המשתקפת כ''תמונת מראה'' בקרב הישראלים והפלסטינים. מצד אחד, כפי שמשאלי דעת קהל מעידים, אלה וגם אלה רוצים בחידוש המו''מ על הסדר, ומצד שני - אלה וגם אלה תומכים בשימוש בכוח בכדי לממש את המטרות שלהם. גם שינוי תפיסתי מהותי בתחום הזה הוא תנאי חיוני מקדים לכל מהלך מדיני.

חלון ההזדמנויות בחזית היחסים בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית נפתח גם בגלל עובדה חשובה, הנדחית על ידי הדוברים הישראליים והפלסטינים. בעוד שאלה ואלה מדברים על ''הישגים'' ואפילו על ''נצחון'' של הגישה הכוחנית הסימטרית שלהם, למעשה שני הצדדים כאחד מותשים מבחינה של אבדות בנפש, פצועים ונכים, אובדן רכוש, הפסדים כלכליים כבדים ובעיות פוליטיות ודיפלומטיות רבות. כדי שלמפת הדרכים, שאמנם איננה המתווה המושלם לכיוון הסדר, יהיה סיכוי למימוש צריכים לחול שינויים סימטריים בגישה של שני הצדדים. בייחוד צריך לחול שינוי סימטרי בגישה הכוחנית של הממסדים הבטחוניים הפוליטיים בשני הצדדים, שעד עתה היתה אחראית לאינתיפאדה ולמבוי הסתום.

המעורבות האמריקנית היא אמנם חיונית לקידום מפת הדרכים, שאכן צריכה להיות מיושמת באופן סימולטני ולא בתהליך של תגובה על מהלכי הפלסטינים. אבל, ללא שינויים בסיסיים בתפיסות היסוד של שני הצדדים, האחראים כאחד ל''מצב'', לא תהיה תזוזה משמעותית בכיוון של הסדר, וגם חלון ההזדמנויות הזה יסגר.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


ממש מגוחך לקרוא ...
אודי (יום שני, 05/05/2003 שעה 22:08) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

...ולהווכח עד כמה אטומי מוח יכולים אנשי ההשכלה להיות. שוב ושוב מציעים לנו את היין שסרח בדמות חלונות וצוהרים של הזדמנויות. תחילה דברו על ערפאת כעל מושיעם של עם ישראל,רק ניתן לו ולחבר מרצחיו להקים משטרה,נצייד אותם בנשק והם ילחמו במקומנו בטירור ובא לציון גואל. גם אלפי ההרוגים הישראלים מהנשק הזה לא שכנעו את האינטלקטואלים שלנו שזאת היתה הטעות של המאה. והנה עכשיו קם להם/לנו מושיע חדש - אבו מאזן ולצידו השה התמים ושוחר השלום- דאחלאן. אני מניח שיהיה מי מגאוני הדור שיציע לצייד אותם בנשק לא קונבנציונלי היות וכנופיות הטרור הולכות ומתעצמות וצריך לדאוג שלשלטון הפלשתיני אוהב ישראל ושוחר השלום תהיה עדיפות צבאית עליהם. כבר אמרתי פה פעם שאם נצליח להרוג אי פעם את ערפאת/ אבו מאזן/דאחלאן זה יהיה משום שהם יחנקו מרוב צחוק. מה לעשות - אותי זה לא מצחיק.
_new_ הוספת תגובה



יוסי ביילין תומך בשרון?
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 06/05/2003 שעה 3:47)
בתשובה לאודי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יוסי ביילין, בראיון כאן ברשת CNN בנושא ''מפת הדרכים'', הצהיר בארשת פנים רצינית ביותר ש''ישראל חייבת לעשות את כל המאמצים לסייע בידי הפלשתינאים להתגבר על הטרור''. האם זה לא בדיוק מה שממשלת שרון עושה לאורך כל הדרך במדיניות החיסולים, הממוקדים והלא ממוקדים?
אני לא בטוח שזה מה שהוא היתכוון אליו, אבל זה נישמע כאילו סו''ס ביילין הבין שמדיניות החיסולים הפיזיים של טרוריסטים בה נוקטת הממשלה היא המדיניות הנכונה.
הייתכן?
_new_ הוספת תגובה



ומה עם אבו עלי?
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 06/05/2003 שעה 1:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בניגוד לנשיא בוש, הפרופ' הניכבד וודאי מכיר או לפחות שמע על אבו עלי.
אם לא, אנא עיין במאמרי על הנושא כאן בפורום.
כמו בשיר ''הימים חולפים והמנגינה נישארת'', כך אצל שמאלנינו,

ה''אבו'אים'' חולפים, וההיתבכיינות נישארת.
_new_ הוספת תגובה



לכבוד החג אתה מתפאר בנוסח ימני
דוד סיון (יום שלישי, 06/05/2003 שעה 8:22)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמו כאילו שאמרת להם והם לא מבינים.

ומה איתך אתה משנה את דעתך בעקבות העובדות? מבלי להכנס לפרטים אני חושש שגם אתה תתקשה לשנות את דעותיך בעקבות העובדות. זה במיוחד נכון אם העובדות יגיעו מכיוון השמאל הפוליטי.

אז מה חדש?
_new_ הוספת תגובה



ברכת החג של אבו עלי, חיזוק לדבריך
ישראל בר-ניר (יום רביעי, 07/05/2003 שעה 10:52)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בעיתונות כאן התפרסמה היום הצהרתו של האבו עלי החדש ש''הפלשתינאים כבר מילאו אחרי הנידרש מהם ע''פ מפת הדרכים, ועכשיו על ישראל למלא את חלקה''.

הם עדיין לא מילאו אפילו את הדרישה המקדימה של הנשיא בוש בנוגע להחלפת ההנהגה (וגם אין להם כל כוונה לעשות זאת בעתיד הנראה לעיין), אבל הם כבר באים בתביעות בקשר למה שעל ישראל לעשות.

יש לך ספק שהמיתבכיין התורן שיופיע במוצאי שבת הקרוב ב''הפנינג'' השבועי של מחנה השלום ליד בית ראש הממשלה יביע את מלוא תמיכתו באבו עלי הזה?
_new_ הוספת תגובה



רוצים עוד אמרי שפר?
מנשביק (יום שלישי, 06/05/2003 שעה 14:43) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קבלו אותו
קישורים:
מה שמספר גבריאל שפר לסטודנטים שלו: http://www.israeleconomy.org/hebrew/nbn/nbn373heb.ht...
_new_ הוספת תגובה



באמת קישור מענין - תודה מנשביק
אליצור סגל (יום שלישי, 06/05/2003 שעה 17:43)
בתשובה למנשביק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מי מחפש סכנה קיומית..רוצים ארבע שעות של שקט.
טרה 201 (יום שלישי, 06/05/2003 שעה 17:55) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



שיחדש
איציק - רון (יום שלישי, 06/05/2003 שעה 18:33) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אוצר הביטויים הנפלא של השמאל:
''מזרח תיכון חדש''
''חלון הזדמנויות''
''קרבנות השלום''
''נילחם בטרור כאילו אין שלום ונעשה שלום כאילו אין טרור''
אוסף של מנטרות מנותקות מהמציאות, ואפילו דוד סיון יסכים שגם מן העובדות. שכן הכל יודעים היום מהם פני המזרח התיכון החדש של אוסלו, ומה הניב חלון ההזדמנויות, ולאן הביא אותנו ה''שלום''.

זה לא מפריע לפרופ' שפר להמשיך לטעון כי מלחמה היא שלום, עבדות היא חרות ובערות היא כח. אותם מינוחי אוסלו, אותם טיעונים.
המלחמה בעירק הסתיימה, אך תוצאותיה לוטות בערפל. אין עדיין עירק חדשה ודמוקרטית, במשטרים אחרים לא רואים תזוזה, אצל הפלשתינים השינויים סמנטיים בלבד, והוא כבר קופץ.
גם אני רוצה שלום, ולמרבה הפליאה גם אנשי הימין ובוחרי הליכוד רוצים שלום. איש כאן אינו שש אלי קרב. אבל הלהיטות המוזרה הזו של מהר מהר מהר חשודה מאד בעיני. בפרט כאשר היא באה מאנשים שאינם חשודים בחוסר יכולת מחשבתית.
_new_ הוספת תגובה



כנראה שההפך: אני לא מסכים איתך כלל
דוד סיון (יום שלישי, 06/05/2003 שעה 21:42)
בתשובה לאיציק - רון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא מסכים איתך ועם השיטה שלך של הוצאת דברים מהקשרם.

במיוחד מדהים חוסר הזהירות שלך לגבי מה אנשים אחרים אמרו או לא אמרו. אחר כך אולי גם תתנצל כמו בפעם קודמת. גם כאן יש שיטה של לנסות אמירה לא מתאימה ולא הוגנת.

אני גם לא קראתי בדברי שפר את הקטע הבא: ''מלחמה היא שלום, עבדות היא חרות ובערות היא כח.'' הוא אפילו לא התקרב לאמירה כזו.

אני לא מסכים איתך.

חג שמח. גם לך.
_new_ הוספת תגובה



רון: רק החבר'ה של שפר רוצים שלום. טעות לקשור-
רפי אשכנזי (יום שלישי, 06/05/2003 שעה 22:02)
בתשובה לאיציק - רון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

--השכלה אקדמאית עם חוכמה ושכל. התואר הוא רק על ההשכלה. אל תתלה יותר מהמותר על בעלי ההשכלה הגבוה.
המכונים שמאל לקחו לעצמם את ההגמוניה על הרצון לשלום. מי שלא חושב כמוהם הוא מחרחר מלחמה ו''ימני''.
אלו הם שאריות קשות של בולשביזם מחשבתי שכונה פעם ''ז'דאנוביזם'', הנטועות חזק דווקא אצל המשכילים מבין אנשי השמאל.
_new_ הוספת תגובה



''המכונים שמאל'' זה בולשביזם משלך, רפי
דוד סיון (יום שלישי, 06/05/2003 שעה 22:34)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הדבקת תוויות והכללות זה לא מה שאתה אוהב. מעניין למה אתה מסדר תוויות והכללות לאחרים? יש לי תשובה שאולי תהיה מוכן לקבל: הפורום הוא בעיקרו פוליטי ובשיח פוליטי משתמשים בתוויות.

אף אחד לא מאשים אותך בחירחור מלחמה וגם לא את איציק רון.
_new_ הוספת תגובה



תיוות וקטלוגים
איציק - רון (יום רביעי, 07/05/2003 שעה 1:40)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

משונה, דוד, שאתה מתלונן על תויות. אתה הרי קיטלגת אותי כאיש ימין (מה שאינני כלל). ודווקא כאן עלי להסכים איתך - הגישה בישראל ככלל היא לקטלג אנשים למחנות קיימים.
צר לי שלא הבנת את ההשוואה שעשיתי בין מנטרות השמאל(''מזרח תיכון חדש'', ''חלון הזדמנויות'', ''קרבנות השלום'') לבין השיחדש של אורוול.כוונתי היתה שיש באמירות אלה, משום גניבת דעת. שהן סיסמאות ריקות מתוכן המסייעות למכור לציבור גדול רעיונות המסתתרים מאחוריהן. ולא שאין כאלה בימין. יש ויש. אלה פניה של תרבות פוליטית שלמה.
_new_ הוספת תגובה



איציק אני בדרך כלל לא מתלונן על תוויות
דוד סיון (יום רביעי, 07/05/2003 שעה 5:36)
בתשובה לאיציק - רון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בדרך כלל בתחום הפוליטי אינני נוהג להתלונן על תוויות אלא אם אינן נכונות לדעתי. אם אני טועה אנא כוון אותי לכתובת של דברי.

אני חולק על דבריך בתגובה תחת הכותרת ''שיחדש'' משום שניסית להדביק לו דברים. למשל המושג קורבנות השלום לא הוזכר על ידו וגם יתר המושגים הוזכרו בקשר למציאות, כפי שהוא, כנראה, רואה אותה.

אתה לעומת זאת ניסית לצייר אותו כמו כותבי שמאל רבים אחרים בתוויות שלא מתאימות לו (לפי הכתוב במאמר). דוקא לגבי המאמר שכאן האמירה שלקוחה מאורוול ממש לא מתאימה.

שוב, חג שמח.
_new_ הוספת תגובה



לא יודע אם רוצים לזכור אבל לפני המחדל- היו המון
טרה 201 (יום רביעי, 07/05/2003 שעה 12:42)
בתשובה לאיציק - רון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חילוקי דעות דומים למדי לחילוקי הדעות דהיום.
תהיה מלחמה בקיץ..או לא תהיה.? עכשיו זה נקרא חלון הזדמנויות. או הטעות של ברק- בקמפ דייויד, מול ההצעות לנסיגה למעברים ב- 71 שלא בוצעה. וכאן כאילו המלחמות פורצות רק בגלל שישראל לא מוכנה לויתורים. אז שוב לסגת[או לחילופין לקבל את זכות השיבה.] והאמריקאים מצידם לא עושים חשבון. הורידו להם את התאומים, ומישהו אחר כבש את כוויית. היום שני המעורבים בכך חטפו על הראש ונעלמו מתחת שמי יה. ויסלחו לי שומרי המצוות שהשתמשתי בשם.
והמסקנה- לקרוע אותם..ולדאוג שגם לא יוכלו להתאבד.
נ.ב.
או כמו שאמר לי הנכד שלי לאחר שהכדור שניתן לחתול לשחק בו- הכדור נעלם תחת הספה. אמרתי לו:
צריך כדור אחר ושלא ייכנס תחת הספה. אמר לי בן השש. יש כדור כזה. זה שתחת הספה.

אז נחשו מי החתול. ומה הכדור. ומה צריך לעשות ?.
_new_ הוספת תגובה



לטרה 101: הנכד חכם כמו סבו, -''היזהרו בנכדים''...
רפי אשכנזי (יום חמישי, 08/05/2003 שעה 22:08)
בתשובה לטרה 201
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



כל מלה בסלע
דוד שרמן (יום רביעי, 07/05/2003 שעה 11:30)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



עם כל הכבוד האמירה שאיש כאן אינו שש..וכו'.
טרה 201 (יום רביעי, 07/05/2003 שעה 12:45)
בתשובה לאיציק - רון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי