פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אין גבול לחוצפה
יוסי גורביץ (יום שישי, 23/05/2003 שעה 15:50)


אין גבול לחוצפה:



עמירם לוין והנסיגה מלבנון



יוסי גורביץ






עמירם לוין, האיש שלא ידע לספור עד שתיים (*), התראיין ל''מעריב'' בסוף השבוע הנוכחי. למי שהספיק לשכוח, או שלא ידע אף פעם, האיש היה אלוף פיקוד הצפון בין השנים 1994-1998. האיש הלא-חכם הזה הצליח להסתבך בפרשת צאלים ב', הודה במשתמע שסחט את הרמטכ''ל ברק על מנת שיתן לו את פיקוד צפון (הוא איים על ברק שאם הוא לא יקודם, הוא ''יפתח את הפה'' על פרשת צאלים ב'), ולשקר למשפחה דרוזית שבנה נהרג על ידי כוחותינו ב''וידוא הריגה''. כפרס ניחומים קיבל את סגנות ראשות המוסד, שממנה הדיח אותו ברק. הוא פרש ברעש גדול והודיע שהוא ''יפתח את הפה''.




ובכן, הנה פתח האל האכזר את פי האלוף במיל' (**) : עמירם לוין מתראיין ל''מעריב'' במסגרת הגליון המיוחד לכבוד שלש שנים לנסיגה מלבנון. ומה אומר לנו האלוף שהתפרסם כ''תוקפני'', כמי ש''הפיח רוח חדשה בפיקוד''? הוא אומר לנו שהוא התנגד לרצועת הבטחון כבר בשנת 1985; יתר על כן, הוא חשב שהיא קטסטרופה.

גם אני שפשפתי את העיניים, וקראתי שוב. עמירם לוין מאשים את הצבא בשמרנות, בהעדפת הקיים מתוך חשש ממצבים בלתי צפויים, בהעדפת מותם של מספר קבוע של חיילים מדי שנה על פני שינוי המצב. הוא חולק שבחים ל''ארבע אמהות''; הוא מתנסח היטב: בדייקנות הוא מצביע על כל חוליי ההתנהלות הצבאית בלבנון במשך 18 שנים.




כל כך במדויק, עד שעולה בך החשק לתפוס את האפס בכתפיו ולנענע אותו כראוי, ולהטיח בפניו:'מי זה ''הצבא''? הצבא זה אתה! האם לא היית אלוף במשך מי-יודע-כמה זמן? האם לא היית אלוף פיקוד צפון במשך ארבע שנים? האם לא היית חתום, בעצמך, על האיוולת ועל פסקי דין המוות של החיילים, שמתו לשווא?''

עד שעולה בך החשק לתפוס את היצור הנאלח ולהובילו, צבוע ומעוטר בנוצות, ברחובה של עיר, ולהריע: ''זה האיש שאמרו לכם כי הוא גיבור ישראל, כי הוא ראוי ואין ראוי ממנו לפקד על בניכם, והנה הוא אמיץ כשפן, גיבור כארנב, וישר כצבוע. זה האיש שלמען הקריירה שלו ולמען תפארת שמו עקד את בניכם אל המזבח, ולא אמר את מה שידע שהוא האמת כדי שלא לפגוע בקידומו. בוזו לו כראוי לו!''




עמירם לוין איננו הראשון לקציני פיקוד צפון המעידים על חוסר יעילותה של רצועת הבטחון. כולם, בפחדנות אזרחית יוצאת דופן, דיברו על כך כאשר פשטו את מדיהם, כאשר הקריירה שלהם לא היתה עוד בסכנה והם לא יכלו לשלוח עוד חיילים אל מותם המיותר. אף אחד מהם לא מצא את האומץ להסיר את דרגותיו ולהצטרף לתנועה ליציאה מלבנון.




אלא שעמירם לוין עלה על כולם: הוא היה הבכיר שבהם, ובעוד שהללו אמרו את שעל ליבם מיד עם פרישתם, המתין לוין חמש שנים, עד שלש שנים לאחר הנסיגה עצמה, כאשר איש לא יוכל לומר שהוא טועה.

אלא שאין הוא השפן היחיד: נותר לתהות מה חשב שאול מופז על הרצועה בלבנון, כשהתנגד לנסיגה בתוקף; מה חשבו פקידי פיקוד צפון, שהתנגדו לנסיגה וחיבלו בה; ומה באמת חושבים אנשי אמ''ן על המלחמה הפלסטינית. האם הם באמת מאמינים ב''צריבה תודעתית'', ב''הכרעה קרובה'', או שמא גם הם לא מאמינים בכך, ודבריהם מכוונים רק למנוע פגיעה בקריירה שלהם.(***)

תדע כל אם עבריה כי היא מפקירה את בניה בידי אנשים שאינם ראויים לכך.




*- עמירם לוין הוביל את הסתערות סיירת מטכ''ל על המחבלים שתפסו את תלמידי מעלות כבני ערובה. המחבלים שהו בקומה השניה. לוין פסח עליה והסתער דווקא על הקומה השלישית. הרעש הבהיר למחבלים שכוחות צה''ל מסתערים עליהם, והם טבחו טבח נורא בתלמידים ובמוריהם. עמירם לוין לא הסיר את הדרגות ולא הודח: אדרבא, הוא קודם והגיע לדרגת אלוף.

** - כל הזכויות שמורות לב. מיכאל.

*** בוגי יעלון אמר, כאשר התמודד פרס על ראשות הממשלה וסיכוייו נראו טובים, כי ''איראן חותרת להפלת ממשלת פרס''. מיד לאחר הבחירות ונצחונו של נתניהו הוא החל לדבר בשבחן של ההתנחלויות, ועם נצחונו של שרון גרס כי אסור לוותר על אף אחת מהן. מעניין יהיה לבדוק מה הוא חושב על האמירות האלה עוד חמש שנים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  כולם למדו באותו בית ספר  (יועזר)
  זה נישמע אולי מוזר  (ישראל בר-ניר) (3 תגובות בפתיל)
  החונטה  (איציק - רון) (4 תגובות בפתיל)
  לגורביץ: נא זכור את השיר''איך הפישפש עלה למעלה''  (רפי אשכנזי) (2 תגובות בפתיל)
  לא קראתי את המאמר, אך האיש לא ממש מצטייר  (מיכאל מ. שרון) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי