פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
''הבוגד''
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (יום שישי, 06/06/2003 שעה 10:56)


''הבוגד''

גדעון ספירו


התמונה שהופיעה בעמוד הראשון של ''הארץ'' למחרת פסגת עקבה, בה רואים את שרון לוחץ את ידו של אבו מאזן, שלוחו של ערפאת, כשביניהם ניצב הנשיא בוש, מזכירה תמונה דומה ומפורסמת אחרת של לחיצת היד בין רבין המנוח לבין ערפאת על מדשאות הבית הלבן בוושיגטון, כשבתווך עומד הנשיא קלינטון.
בעקבות לחיצת היד בין ערפאת ורבין פתח הימין במסע שיסוי והסתה, ששרון היה אחד ממוביליו, שהסתיים ברציחתו של רבין. הבה נזכור ששרון הישווה את רבין למרשל פטן, ראש ממשלת צרפת ששיתפה פעולה עם הנאצים. ומה דינו של בוגד כזה אם לא מוות?

עתה מהתל שר ההיסטוריה בשרון, והוא מצוי באותה נקודה, אולי אף חמורה ממנה מנקודת ראות הימין, בה היה מצוי בשעתו רבין. בעוד הסכם אוסלו כלל לא דיבר על מדינה פלסטינית, מפת הדרכים מדברת עליה במפורש, ושרון מצא עצמו כפוי לתמוך בהקמתה בדבריו בפסגת עקבה.
במלים אחרות: מול המנטרה של שרון וחבר משרתיו בשנתיים האחרונות שהפלסטינים ''לא ישיגו בטרור דבר'', הם השיגו בשנתיים וחצי של אינתיפאדה חמושה הישגים מאד משמעותיים: התחייבות של נשיא ארה''ב לפעול למען הקמת מדינה פלסטינית ואמירת ההן או האמן של שרון לכך. שוב ראינו כי ישראל מבינה בהחלט את שפת הכוח.

האם שרון שינה את עמדותיו? האם לפתע גילה שהכיבוש משחית, ששליטה על עם אחר היא לא צודקת ובלתי ניסבלת? אינני מאמין כי שרון בשנתו ה- 75 גילה לפתע את האור הגנוז בזכויות האדם. אלא ששרון ניקלע לפרשת דרכים שלא האמין כי תלכוד אותו שם. הוא תמך בפלישה האמריקאית לעיראק, ולא תאר לעצמו כי יהיו לה גם השלכות לגביו. בוש גילה כי אם אינו רוצה לאבד את אותו חלק של העולם הערבי הנאמן לו, הוא אינו יכול להמשיך ולהצטייר כעושה דברה של הציונות. מישהו שם בבית הלבן לחש כנראה לאוזנו של בוש שבלי השתלטות על הבעירה המתמדת של הסכסוך הישראלי פלסטיני, ובלי תפנית לעבר עמדה מעט יותר מאוזנת שתיקח בחשבון גם את זכויות הקורבן הפלסטיני, הכל עוד עלול להתפוצץ לו בפנים.
את התוצאות הראשונות ראינו בעקבה.

בוש וחבר יועציו הצליחו להכניס לפיו של שרון תמליל שהוא לא חלם לומר אותו, אלא שכופין אותו עד שאומר הן, וכך היה. למיליארדים שמקבלים מארה''ב יש לעתים גם מחיר מדיני.
שרון והמתנחלים לא ידעו. עכשיו הם יודעים.
גם אם שרון לא יוריד התנחלות אחת, יתכן וישאיר זאת לבאים אחריו, הרי ההצהרות שנתן קבל עולם בעד הקמתה של מדינה פלסטינית עם רצף טריטוריאלי, הן כבר בלתי הפיכות ומצרפות אותו בעל כורחו לחבורת מבשריה של המדינה הפלסטינית. יהא ברוך.

עתה באים המתנחלים ורבניהם עם הרפרטואר המוכר שלהם מימי הסכם אוסלו ועד רצח רבין, כאשר היעד עתה הוא שרון. יש כאלה שכבר מכנים אותו ''בוגד'', אחרים אומרים כי אם שרון יפנה מאחזים והתנחלויות יהיו לכך ''תוצאות חמורות ביותר'' ורבנים מהתנחלויות כבר הצהירו כי הם ''לא יכולים לקחת אחריות על מה שיקרה'' וכי ''השטח רותח'' וכל מיני רמזים דומים שפרושם אחד: חייו של שרון בסכנה. השב''כ, לפי דיווחי העיתונות, לוקח את העניין ברצינות ומגביר את השמירה על שרון. צחוק הגורל. שרון במסלול היסורים של רבין.
צריך להיות למד ווניק בשביל לא לחוש קצת שמחה לאיד לנוכח איומים מצד ימין על חייו של שרון. הוא אוכל עתה מן התבשיל אותו עזר להקדיח בימי ההסתה נגד רבין. תחושות הסיפוק אינן יכולות להיות מורה דרך, וצריך לקוות כי המסיתים לרצח ומי שנישמעים להם יאותרו בטרם יבצעו את זממם.

אין ספק בליבי כי באי אלו התנחלויות כבר מתארגנים תאים המתכננים שימוש בנשק חם נגד פינוי מתנחלים ועובדים על תסריט לרצח שרון. זה פשוט לא יכול להיות אחרת. מדובר בתנועה הבנוייה על קנאות לאומנית, על משיחיות דתית, על צווים אלוהיים, על פקודות רבנים בדבר ''דין מוסר'', על בוז לדמוקרטיה; זו תנועה שיש בה יסודות פשיסטים לרוב. רק טבעי שמקירבה יצאו גם רוצחים שמאמינים כי באמצעות סילוק הקברניט הם ישנו את מהלכה של ההיסטוריה. רצח רבין גם נותן להם הרבה השראה, כי זה בפרוש רצח פוליטי שהצליח, לפחות עד הימים האחרונים. בעקבות רצח רבין עלה הליכוד לשלטון, הימין התחזק וכל הסכם אוסלו ניפרם. תואמי יגאל עמיר המסתובבים עדיין חופשי עלומי שם, ינסו לשחזר את הצלחתם באמצעות רצח שרון.
זה לא מקרה ששני הגופים המתנגדים לתחילתו של המסע הנוכחי מתמקדים במתנחלים וברבניהם מחד גיסא, ובחמאס ובאימאמים שלהם מאידך גיסא, אם כי צריך להיות הוגן ולאמר, שבקרב החמאס נישמעים היום יותר קולות שפויים שמוכנים להכריז על הפסקת אש, מאשר בקרב ארגוני המתנחלים ורבניהם, שדורשים להמשיך את המלחמה, את החיסולים את הטרנספר.

שר התחבורה (עדיין) המתנחל אביגדור ליברמן, מאיים במלחמת אזרחים אם יפונו התנחלויות.
אם רוצים להצליח במהלך של שלום, אסור להתקפל לנוכח איומים כאלה. מלחמת אזרחים עם חבורה של קנאים היא בהחלט אפשרית. רק אם ידעו הקנאים שהממשלה נחושה בדעתה לפנותם גם במחיר מלחמת אזרחים, יתכן כי יהיה אפשר למזערה.
היום מדינת ישראל משועבדת למתנחלים ולשטחים הכבושים. מדינת ישראל חייבת להשתחרר מהשעבוד הזה אם ברצונה לצאת למרחב כלכלי, חברתי ודמוקרטי. מלחמת האזרחים בארה''ב בה בוטלה העבדות היתה נקודת ציון משמעותית בדרך להפיכתה למדינה מפותחת ומשפיעה. בהחלט יתכן שלא יהיה מנוס ממהלך כואב, וכדי להשתחרר מהכבלים והשלשלאות שהכיבוש וההתנחלויות אזקו בהם את כולנו, לא יהיה מנוס ממלחמת אזרחים.
מטרת האיום של ליברמן הוא לשתק את הממשל, ואנו צריכים להעביר מסר שאיננו מפחדים.

האם פסגת עקבה תוליך אותנו לשיחרור מעניבת החנק של הכיבוש והמתנחלים? אם זה תלוי בשרון וממשלתו, לא יקרה כלום. שרון הוא בעיניי עדיין עוכר השלום, שממשיך להפעיל את מכונת הכיבוש האכזרית גם בעת כתיבת שורות אלו. אינני חש בנוח לנוכח מעין סחבקיות מצד תנועות שלום שלפתע פונות לשרון במודעות בנוסח ''אריק'' כאילו היה חבר שלהם. חכו, הוא עוד לא פינה התנחלות אחת ולא הפסיק את ההתנכלות וההתענות לאנשי המצפון, סרבני הכיבוש והדיכוי.

שרון אמנם כבר כונה ''בוגד'' על ידי המתנחלים, אבל הבגידה טרם מומשה. רק אם שרון באמת יבגוד במתנחלים, שהרי מדובר בבגידת חובה, בבגידה בהקשר חיובי ונשגב, בגידה ברוע, בעוול, באפרטהייד, נוכל לנשום את האויר המשכר של בגידה משחררת, אם יותר לי להשתמש בצמד מלים זה.
אנו זקוקים באופן דחוף לתנועת מלקחיים בה יחברו ארגוני השלום בישראל אל הקהילה הבינלאומית, במטרה להמשיך ולטלטל את שרון כדי לא לאפשר לו לשטות בה בתרגילי התחמקות.

ה-‏5 ביוני

ביום כתיבת שורות אלו אנו מציינים 36 שנים למלחמת יוני 1967 שהחלה את אסון הכיבוש וההתנחלויות.
תקוותי, שב-‏5 ביוני 2004 נהיה כבר בעיצומו של תהליך שלום ונראה את ראשוני הפליטים הפלסטינים נכנסים לגור בבתים שהמתנחלים השאירו מאחוריהם.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


הפעם התחושה שהאמריקאים ידרשו שלום חזקה
דוד סיון (יום שישי, 06/06/2003 שעה 11:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תמיד תמיד חששתי שהרגע הזה בוא יבוא. האם הוא כבר הגיע/מגיע? אינני יודע. אני כן יודע שאם הוא יבוא מגוון האופציות המדיניות שישארו לישראל יצטמצם מאד עד כדי סכנה לקיום המדינה.

בהקשר הזה גם תגובות לא שקולות או מסוכנות של יחידים ו/או קבוצות שוליים (... ההמשך מרצח רבין...) מפחידות. כל המרק הזה בכללותו מפחיד אותי. זאת במיוחד על רקע דיווחים על הדרך הלא ישרה שנוהג הממשל האמריקאי הנוכחי בהשגת תמיכה ציבורית למהלכיו המדיניים/פוליטיים (פנים וחוץ).

עד היום שאלתי שנים מבאי הפורום מה דעתם על תחושה זו שלי. התשובה היחידה שקיבלתי ''האימפריאליזזם הישן...'' אני לא סתם שואל מה קורה בממשל האמריקאי מבחינת אמינות ויושר. אני שואל זאת כי אני יודע שיש לכך השלכות על המציאות שלנו ולא ממש ברור לי איך ובאמצעות מה.

אולי מישהו יכול לענות...
_new_ הוספת תגובה



הנשק הלא קונבנציונאלי של סדאם עדיין בתהליך חיפוש
אביאסף סגל (יום שישי, 06/06/2003 שעה 12:40)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כנראה שמר בוש מנסה לחפשו עתה תחת מנורה ישראלית.

אולי ימצא משהו בדימונה?

טאם נזים את הציניות, הרי שההתבזות שנחל בוש באי גילוי אפילו חיידק אנטרקס אחד, חייבת בתשלום דמי לא יחרץ לעולם המוסלמי .

למי שעדיין לא קלט, אנחנו התשלום.

ומה יצא מכל הטשולנט הזה?

נחכה ונראה.
_new_ הוספת תגובה



תודה ועוד שאלה
דוד סיון (יום שישי, 06/06/2003 שעה 13:12)
בתשובה לאביאסף סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם יש משהו שאנחנו (ישראל) יכולים לעשות שיוריד מאד את המחיר, ''במטבע ישראלי,'' שנשלם בסופו של דבר?
_new_ הוספת תגובה



שלא תעז לבזות את אמריקא, מר אביאסף סגל!
אריה פרלמן (שבת, 07/06/2003 שעה 11:07)
בתשובה לאביאסף סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם לא שמעת בילדותך הרחוקה על פלאות מלחמת המפרץ השניה (ב-‏1991 - כי הראשונה היתה מלחמת איראן-עיראק)?

לא שמעת שהאמריקנים השמידו 700 משגרי טילים מתוך ה- 200 שהיו לעיראקים?

שלא תעז לזלזל!...
_new_ הוספת תגובה



סמרטוט אחיד
אריה פרלמן (יום שישי, 06/06/2003 שעה 15:09) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''הבוגד''

אכן - צחוקו המר של הגורל.

פטן - הגנרל המהולל ממלחמת העולם הראשונה - נכנע כמעט ללא קרב לאויב הגרמני הנאצי - ומסר לו את מולדתו על מגש של כסף.

כמה אירוני - שאריאל שרון - הגנרל המהולל מכל מלחמות ישראל - מוסר את מולדתו...

אבל לא אתפתה לערוך השוואה בין שרון לפטן - כיוון שיהיה זה עלבון לפטן.

הגנרל הצרפתי יכול לפחות לומר להגנתו - שמולו עמד אויב דורסני, רב-כוח, שהיה בשיא תהילתו ובפסגת כוחו, בדרך הבליץ לכיבוש אירופה.

אך מה יגיד הגנרל היהודי? שהוא נכנע לכמה קלצ'ניקובים, מרגמות ומתאבדים? שהוא נכנע מדינית לאחר שהצליח להכריע את הטרור (במידה רבה) צבאית?

*

אמת - מכת הדרכים גרועה הרבה יותר מאוסלו - והדברים ידועים. כאן גם לא עומדת לזכותה של הממשלה טענת התמימות, ה''בואו ניתן הזדמנות'' - כיוון שניסיוננו המר כתוב בדם.

אני גם מסכים שהמנטרה של שרון על כך שהפלשתינאים לא ישיגו דבר בטרור - היא אווילית עד מעליבה - אם נתחשב במציאות העגומה הנרקמת לנגד עינינו.

אך גם אילו היתה המנטרה הזאת נכונה - ושרון היה עומד בנחישות על כך שהפלשתינאים יקבלו ''רק'' את מה שהובטח להם באוסלו (כי באמצעות הטרור לא משיגים דבר) - גם אז היה מדובר בעיוות מוסרי חמור.

כי ממה נפשך:

אם הטרור הוא פשע - מה הרבותא בכך שלא ייצא ממנו הישג? וכי יעלה על הדעת ששודד בנק שכשל במזימתו פשוט לא יקבל את הכסף - ואם יצליח לשדוד - יחוייב בהחזר כספי השוד בלבד? וכי יעלה על הדעת שהוא לא ייענש - והמערכת המשפטית תסתפק בכך ש''לא השיג דבר''?

אם רוצים באמת להכריע את הטרור - יש להבהיר שהוא גובה מחיר - ולא רק ''לא מניב רווחים''.

*

מפליא לשמוע מצד איש-הדמים ספירו - שמלחמת אזרחים היא פסגת שאיפותיו הרוחניות - מקונן על איומיו (המיותרים) של ליברמן בדבר מלחמת אזרחים, כאילו היה ספירו ראש וראשון להומניסטים הפאציפיסטים שונאי האלימות.

''נשכב מתחת למשאיות... נפוצץ גשרים... נפלג את הצבא...'' איים עמוס עוז (1989) אם וכאשר יוחלט על טרנספר. ''כת של סאדיסטים, פוגרומיסטים ורוצחים'' - הוא כינה את גוש אמונים. די לנו לחזור על דבריו, בהתאמות הנדרשות. מי שיתלונן על ''הסתה'' - נפנה אותו לסופר הדגול.

*

ולסיום - חסיד מובהק זה של הדמוקרטיה - מפגין שוב את אהבתו לויכוח חופשי ולהכרעת רוב דמוקרטית - על-ידי איומיו ב''תנועת מלקחיים'' יחד עם מעצמות זרות - בשביל לכפות (באורח דמוקרטי כמובן) את השקפותיו (הדמוקרטיות) על מי שלא מסכים עם דעותיו.

*

ה- 5 ביוני.

יום גדול למדינת ישראל ולעם ישראל - ולארץ-ישראל. יום גדול - שהפך ליום קטנות, כיוון שלא ניצלנו את צו השעה.

אך לא זה הזמן לבכות על חלב שנשפך. בינתיים נשפך (ועוד יישפך חלילה) הרבה דם.
_new_ הוספת תגובה



פטאן ''נכנע כמעט ללא קרב''?
יוסי גורביץ (שבת, 07/06/2003 שעה 12:08)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פטאן מונה אחרי שהקרב כבר הסתיים, אחרי שהרמטכ''ל הצרפתי נפל בשבי - שעות קצרות לאחר מינויו - ולאחר שהצבא הצרפתי הושמד, נכנע או כותר. פטאן מונה בדיוק כדי שיפסיק את המלחמה, לא כדי שימשיך אותה. רגע שפל בהסטוריה הפוליטית הצרפתית, אכן, אבל רגע השפל הצבאי לא היה באשמתו.
_new_ הוספת תגובה



נכנע ללא קרב. הלבנונים נכנעו בפניהם, אבל מה, כאן
מיכאל מ. שרון (יום ראשון, 08/06/2003 שעה 1:18)
בתשובה ליוסי גורביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לבנון?

הסורים הראו להם, אבל כאן זה לא סורייה.

ואפילו, לא תאמינו - אפילו עיראק הראתה להם מי היא.

אבל מה, אריק עיראקי?

ורק אנחנו ניכנעים להם לפתע ללא קרב, בלי להרים מקלע אחד, בלא להזניק עוד אפילו מטוס קרב אחד.

כן, רק אנחנו נכנעים לאמריקה...
_new_ הוספת תגובה



חיבוק אנטי ציוני לבוש
רגיס (יום ראשון, 08/06/2003 שעה 1:59)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כאיש שמאל אנטי ציוני התנגדתי לפלישה האמריקאית לעיראק. יחד עם זאת, אם מחיר המלחמה בעיראק הוא סילוקה של ישראל מהשטחים הכבושים, פינוי ההתנחלויות ושליחת המתנחלים לכל הרוחות, אני מוכן לסלוח לנשיא בוש על ההרפתקה האימפריאליסטית בעיראק.
כחסיד המדינה החילונית והדמוקרטית, אינני רואה בהקמתן של שתי מדינות פתרון לסכסוך. אולם אני מוכן להתפשר ולראות בשתי המדינות שלב ראשון בדרך למדינה הפלסטינית החילונית והדמוקרטית.

מי שחושב שהקמת שתי מדינות תסיים את הסכסוך חי על המאדים.
בלי מימוש זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים לא יכון שלום. אני אופטימי שהנשיא בוש יבין בסופו של דבר, כי ביטולה של מדינת ישראל כפי שהיא היום, והקמת מדינה אחת ליהודים וערבים בה ימומש העקרון הדמוקרטי ''אדם אחד קול אחד'' - הוא המתכון לשקט במזרח התיכון.
כאשר הפליטים יחזרו לבתיהם וכפריהם, ממילא חלק ניכר מהיהודים יחזרו לארצות מוצאם, כך שגם בעיית קליטת הפליטים תהיה קלה מאשר משערים.
יהיה טוב.
_new_ הוספת תגובה



מדוע ''מדינה פלסטינית'' חילונית דמוקרטית?
אריה פרלמן (יום ראשון, 08/06/2003 שעה 2:19)
בתשובה לרגיס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרי אתה מתנגד לכל לאומיות באשר היא, בוודאי ובוודאי ללאומיות צרה וקנאית על בסיס אתני, לא כן?

גם אם נניח שהמדינה שאתה מדבר עליה תהיה ''חילונית ודמוקרטית'', הרי אם היא תהיה ''פלסטינית'', כהגדרתך, היא תהיה ערבית מובהקת.

ואם כבר במאדים עסקינן, מי שסבור ש''מדינה פלסטינית'' תהיה ''חילונית ודמוקרטית'', חי על צדק...

סביר הרבה יותר שהיא תהיה ''חולנית ודיקטטורית''. החברה הפלשתינאית היא חברה מסורתית, דתית, קנאית ולאומנית, וה''חוקה הפלשתינאית'' שאושרה לא מזמן, מבשרת את ''מדינת פלשתין'' כמדינה אוטוקרטית המבוססת במפורש (על פי החוקה) על השאריעה המוסלמית.

להיות אויב גלוי של הציונות ולצדד בלאומנות הפלשתינאית - זוהי אמנם רשעות - אבל לפחות כזאת המוצגת ביושר. ויושר זו בכל זאת תכונה חשובה מאוד;

אבל להיות אויב גלוי של הציונות ולצדד בלאומנות הפלשתינאית ועוד לטעון לשלילת כל לאומיות שהיא - זהו כבר שילוב מכוער למדי של רשעות וצביעות.

ועל זה כבר קשה מאוד לסלוח.
_new_ הוספת תגובה



מה אתה מתרגש?
יועזר (יום ראשון, 08/06/2003 שעה 16:31)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תרבות שמקדשת את השקר, כב אמרנו? מדוע שהרגיס הזה יהיה שונה מאחיו?
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי