פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_1461

האם יש אוטופיות פלסטינאיות?
אלי אשד (יום רביעי, 18/06/2003 שעה 6:50)


האם יש אוטופיות פלסטינאיות?


אלי אשד





במאמר מעניין שהופיע היום ב''ידיעות אחרונות'' בשם ''מי לא רצה מדינה פלסטינאית'' כותב סבר פלוצקר שהאליטה הפלסטינאית אינה מעוניינת לאמיתו של דבר בהקמת מדינה פלסטינאית, שכן היא ניזונה משיח הסבל ואי הצדק ומקדשת את המצב שבו איש רוח נתפס כשומר הגחלת.

''תפקיד נשגב זה, ג'וב משולב של כהן ונביא לא יחשב לאחר שתקום מדינת פלשתין. לא יהיה בה עוד ביקוש לשירים לאומניים חוצבי להבות ולא לשידורי טלווזייה מגייסי שהידים. יהיה ביקוש לכתבים כלכליים, לפעילי שכונות, לכותבי רומאנים''.

פלוצקר כותב:'' לא במקרה אין יצירה של סופר, משורר או הוגה דעות פלשתיני שמתארת אתה חיים היפים בפלשתין העצמאית העתידה לקום. יש המון יצירות המתארות את העבר, את הגירוש ואת המאבק''.

ובכן זוהי הערה חשובה מאוד, אם היא נכונה. אני איני קורא ערבית, אבל קראתי סקירות רבות על ספרות פלסטינאית בעברית ובאנגלית וגם תרגומים של יצירות פלסטינאיות לשפות אלה ומעולם לא ניתקלתי באיזכור כלשהו של יצירה פלסטינית מאיזה שהוא סוג שעוסקת בעתיד ולא בעבר האוטופי או בהווה.

זאת בניגוד למקום החשוב יחסית שיש ליצירות כאלה בתנועה הציונית.

ובכן, יכול להיות שיש יצירות כאלה והן פשוט לא ידועות כלל גם לפלסטינאים עצמם. האם יש מישהו מבין הקוראים שיכול למסור מידע על יצירות פלסטינאיות עתידניות כאלה?

ואם אין כאלה בכלל הרי זה אומר הרבה מאוד דברים על צורת החשיבה הפלסטינאית.




קישורים:
בגידת האינטלקטואלים






מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.