פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שתי גדות לירדן? האיסלאם עונה: אמן!
חֲמוֹר כָּחֹל לָבָן / אריה פרלמן (יום חמישי, 17/07/2003 שעה 7:51)


שתי גדות לירדן? האיסלאם עונה: אמן!


אריה פרלמן



במאבק המר על פיסת הארץ הזאת, שנקראת בפי התנ''ך והברית החדשה בשם ארץ-ישראל – פועל גורם רב חשיבות – הוא הגורם הדתי.

ככל שיעלימוהו וככל שידחיקוהו – כן יעלה וכן יצוף. נזלזל בו; נבטל אותו; נכריז עליו כעל ''לא רלבנטי''; נוקיע את מאזכריו כמחרחרי-מלחמה וקנאים מטורפים – קיום יתקיים ועמוד יעמוד – כמגרפת-פלדה לנגד עינינו.



הגישה המקובלת אצל כל צד היא להשתמש בספר שלו – היהודים עם התנ''ך והמוסלמים עם הקוראן – על-מנת לקדם את מטרותיו. גישה זו תמשיך להיות מקובלת ודומיננטית – ואכן כך טבעי שייעשה.

אך במקביל; בנוסף; לא במקום – ראוי ורצוי לבחון שמא ניתן להשתמש בכוחו של האויב – נגד האויב עצמו. כמו באותה שיטת הלחימה המנצלת את תנופת האויב על-מנת למשוך אותו ולהטיח אותו ביתר-שאת על הארץ; כך ניתן לנסות ולהשתמש בעוצמתו של הקוראן נגד מאמיניו ונגד העושים בו שימוש לרעה (אם כי אינני מצליח למצוא גורם רציני כלשהוא שעושה בו שימוש לטובה).

מלחמה בשדה הרעיונות וההשקפות – היא חשובה לא פחות – ובמובנים רבים אף יותר – מהמלחמה בשדה הקרב של הטנקים, המטוסים והרובים. כוחו של הנשק הרעיוני עשוי להיות הרסני הרבה יותר מאשר כל נשק אחר – ואפילו גרעיני – כפי שהוכיחה ההיסטוריה לא מעט פעמים.



הקוראן הינו ספר עוין ביותר ליהודים (ולנוצרים – אם כי כלפיהם בעיקר להלכה – עקב עוצמתם העדיפה, עדיין – מכל הבחינות האפשריות); יש בקוראן שלל חומר שהיווה תשתית לפיתוחה של תיאולוגיה אנטישמית איסלאמית עוד מקדמת דנא: החל מהאשמת היהודים בזיוף התורה, וכלה בייחוס תכונות זדוניות ליהודים באשר הם: בוגדנות, רשעות, נקמנות וגו' וגו'.

ואולם – למרבה ההפתעה, כפי שמציין המזרחן ד''ר נסים דנה – ישנה הפרדה ברורה בין העוינות הבוטה כלפי היהודים – לבין ההכרה העקרונית בזכויותיהם, ובמקרה זה – בזכותם על ארץ-ישראל.

יתמה הקורא תמיהה כפולה: ראשית כל, האמנם הקוראן מכיר בזכותם של היהודים על ארץ-ישראל? הייתכן?! ושנית – הרי אין ''ארץ-ישראל'' מוזכרת במפורש בקוראן ולו פעם אחת – אז מהיכן לנו?

ובכן – התשובה לתהיה הראשונה היא: אכן אמנם כן; והתשובה לתהיה השניה: ארץ-ישראל כן מוזכרת בקוראן – בצורה ברורה אם כי לא מפורשת – ודווקא בהקשרים חיוביים מבחינתו של עם ישראל.

ד''ר דנה עובד בימים אלה על ספר – שבו הוא יוכיח בשלל ראיות את הטיעון המרכזי של מאמר זה – לא רק באמצעות הקוראן – אלא גם באמצעות פרשניו הבכירים, ה''ראשונים והאחרונים'' של האיסלאם.

מאמר זה מהווה רק הסיפתח של הפתיח של קצה המזלג של הנושא הרחב הזה.



כפי שציינתי כבר בעבר – המוסלמי הממוצע איננו נוהג לקרוא בקוראן בעצמו – אלא להאזין לדבריו של הדרשן במסגד. לא קיימת באיסלאם מסורת של קריאת הקוראן גופו – בניגוד למקבילה היהודית.

לפיכך – מוסלמים רבים, לא כל שכן יהודים ונוצרים רבים – עשויים להיות מופתעים, ואף מופתעים עד מאוד – מכמה פסוקים בקוראן שאינם נוחים למוסלמים.

כך, למשל, למדים אנו מהקוראן שלא רק שאללה הבטיח את ארץ-ישראל לעם ישראל – אלא שאם לא ימלא אחר רצון האל ולא יבוא אל ארצו – הוא צפוי לאבדון מוחלט:

''וּבֶאֱמֹר מֹשֶׁה לְעַמוֹ: [...] עַמִּי, בּוֹאוּ אֶל הָאָרֶץ הַקְדוֹשָׁה אֲשֶׁר צִיוָּה אֱלֹהִים לָכֶם וְלֹא תִסֹגוּ אָחוֹר פֶּן תֹאבֵדוּ (לָעַד)''. (פרשת השולחן כג-כד).


כאן עשוי להעיר קורא חד-עין – שאמנם ישנה כאן הכרה בזכותו האלוהית של עם ישראל על ארץ-ישראל – אך היכן הן ''שתי גדות לירדן''? האמנם קרא מוחמד את כתבי ז'בוטינסקי?

לא. מוחמד לא קרא את כתבי ז'בוטינסקי – וגם אם ז'בוטינסקי קרא את כתבי מוחמד לעומקם – ודאי לא הודרך על ידם.

אך מה יפות הן דרכי העולם – שאנשים כה שונים וכה מרוחקים מגיעים באופן עצמאי לאותה המסקנה. לא רק ששתי הגדות שייכות לעם ישראל – אלא שראוי ורצוי להתנחל בהן:

''וַנַּנְחֵל אֶת הָעָם אֲשֶׁר נֶחְשְבוּ לְחַלָשִׁים אֶת מִזְרַח הָאָרֶץ אֲשֶׁר צִוִּינוּ לָהּ אֶת הַבְּרָכָה וְאֶת מַעֲרָבָהּ''. (פרשת המחיצה קלג, בתרגום יוסף יואל ריבלין).





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אריה, אם כך איך מסובבים את הגלגל לאחור?  (דוד סיון) (46 תגובות בפתיל)
  הבעיה איננה כיצד לשכנע את הגויים בצדקתנו  (ישראלי פזיז) (12 תגובות בפתיל)
  לפרלמן, תודה על המאמר  (רפי אשכנזי) (2 תגובות בפתיל)
  אריה פרלמן - הסיכום שלך יפה ומשכיל  (סוחר נדל''ן) (2 תגובות בפתיל)
  הבעיה עם התיזה הדתית היא  (טרה 10 וחצי) (7 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי