פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האיש במוקטעה
אורי אבנרי (שבת, 02/08/2003 שעה 17:52)


האיש במוקטעה

אורי אבנרי





כל צופה-טלוויזיה מכיר את הגשר המחבר את שני המבנים שנותרו יחידים בלב עיי החרבות של המוקטעה ברמאללה.

כשהייתי שם באחרונה הצביע קצין פלסטיני על שולחן פשוט וכסא על-ידו, ליד אחד החלונות של הגשר הזה. מבעד לחלון נשקף נוף פלסטיני רחב-ידיים. ''כאן אוהב אבו-עמאר לשבת בהפסקות בין ישיבות ולהסתכל בנוף.''

לפני 21 שנה, כשנפגשתי איתו בפעם הראשונה בביירות, הוא היה אחד המנהיגים הניידים ביותר בעולם, אם לא הנייד מכולם. פעם סיפר שבחמשת הימים האחרונים ביקר בשבע מדינות, כאשר הוא ישן במטוס בין מדינה למדינה. צווארו היה נתון אז בסד. עכשיו הוא כלוא כבר שנתיים במוקטעה. בחלק מהזמן, כאשר התהדק המצור, חי בתנאים גרועים יותר מאשר בכלא: בחדר אטום, בלי חמצן, כמעט בלי מים, כשהביוב סתום. הוא ידע שבכל רגע עלולים החיילים לפרוץ פנימה כדי להרגו.

בעוד כמה ימים ימלאו לו 74 שנים. את יום הולדתו יבלה בכלאו.

זוהי הזדמנות טובה לערוך מין סיכום-ביניים של האיש ופועלו.

הוא המנהיג הנמצא על הבימה העולמית זמן רב יותר מאשר כל מנהיג אחר, מלבד פידל קסטרו. רבים מן המנהיגים הנוכחיים בעולם, כמו בוש ובלייר, היו תינוקות כאשר נטל לידיו את האחריות לגורל העם הפלסטיני.

בעולם כולו מזהים את פניו בנקל.

הוא אחד המדינאים המושמצים ביותר בעולם, ואולי המושמץ מכולם.

הוא האדם השנוא ביותר בישראל. אנשי ימין ושמאל מתחרים ביניהם בהבעת שנאה כלפיו. כמעט כל מאמר של ''שמאלן'' ישראלי מתחיל בהשמצת ערפאת.

הוא המנהיג הנערץ והאהוב ביותר על בני עמו, וכנראה גם המנהיג הנערץ ביותר על המוני העולם הערבי והמוסלמי.

לא רע בשביל אדם שימלאו לו עכשיו 74 שנים.

התואר שדבק בו יותר מכל אחר הוא ''סמל''. גם האופוזיציה הפלסטינית מכנה אותו ''סמל העם הפלסטיני''. זה נכון, אבל זה גם מטעה.

זה מטעה, מפני ש''סמל'' הוא אדם שמקימים לא אנדרטות ושתמונתו תלויה על הקיר. נשיא ישראל הוא סמל, וכך גם נשיאי גרמניה ואיטליה. ואילו יאסר ערפאת הוא מנהיג פעיל מאוד, הדמות הדומיננטית בעם הפלסטיני.

אבל התואר הזה נכון בכל זאת. דרכו של ערפאת, מראשיתו כמנהיג של קבוצת פליטים בנכר ועד היום, כאשר העולם כולו תומך בהקמת מדינה פלסטינית, מסמלת מאין כמוה את מלחמת ההישרדות של העם הפלסטיני. אין אדם המסמל יותר את מצב העם הפלסטיני, סיבלו, נחישותו ואומץ-ליבו, מאשר האיש במוקטעה הנצורה, בית-סוהר בתוך בית-סוהר (רמאללה) בתוך בית-סוהר (פלסטין כולה).

כבר נכתב הרבה על הפרק הראשון בחייו. על אביו, עזתי שהשתקע במצריים, על אמו שמתה בשהיה בגיל רך, על ילדותו במשפחת אמו בירושלים.

באחרונה מרבה ערפאת לספר לאורחיו – פלסטינים, ישראלים ואורחים זרים – על השנים המאושרות ההן, כששיחק עם ילדים יהודיים ליד הכותל המערבי ובשכונת המוגרבים. ואילו שנות חייו בחיק משפחת אביו בקהיר מעוררות אצלו, כנראה, פחות נוסטלגיה.

הוא אוהב להזכיר את העובדה שלמד הנדסה. את זיכרונו האגדתי – בייחוד למספרים ולנתונים עובדתיים אחרים – הוא מייחס למקצועו זה. לא אחת תיקן לי עובדות ומספרים – כמה נציגים יש לאגודת-ישראל בכנסת, כמה אחוזים מהגדה המערבית מוכן שרון ''לנדב'' למדינה הפלסטינית במסגרת ''הוויתורים הכואבים'' שלו.

דרכו הפוליטית התחילה באגודת הסטודנטים הפלסטיניים בקהיר. היא קיבלה משמעות היסטורית כאשר עבר לכוויית, כדי לעבוד שם כמהנדס, ותחת זאת הקים את פת''ח, תנועת-השחרור הפלסטינית הראשונה מאז החורבן של 1948.

שחרור ממי? לכאורה, מישראל. אך למעשה משלטון המנהיגים הערביים. אי-אפשר להבין את ערפאת מבלי להכיר את הפרק החשוב הזה בחייו.

בסוף שנות ה-‏50 שימש העניין הפלסטיני ככדור במשחק הפנים-ערבי. כל שליט ערבי השתמש בו כדי לתבוע לעצמו את המעמד הבכיר בעולם הערבי ולגבור על מתחריו. גמאל עבד-אל-נאצר במצריים, עבד-אל-כרים קאסם בעיראק, חוסיין הצעיר בירדן ועמיתיהם בסעודיה, מרוקו ושאר המדינות – כל אחד מהם הכריז על עצמו כעל מגן העם הפלסטיני, כשהוא מדכא באכזריות כל גילוי פלסטיני עצמאי. בעיני ערפאת וחבריו הצעירים הפכה ''עצמאות ההחלטה הפלסטינית'' ליעד מקודש.

תנועת פת''ח נולדה לתוך מציאות זו. ערפאת וחבריו רצו להוציא את העניין הפלסטיני מידי השליטים הערביים. לתנועה החדשה לא היו כוח, כסף, נשק. לא היה לה בסיס חופשי בשום מקום. פעיליו יכלו להיתפס על-ידי השירותים החשאיים בכל ארץ ערבית, אם לא מילאו את רצון השליט המקומי. זה קרה לפעילים הפלסטינים פעמים רבות. לשיא הגיעו הדברים כאשר השליט הסורי אסר את כל הנהגת פת''ח, וערפאת בראשם. רק אום-ג'יהאד, אשתו של אבו-ג'יהאד (וכיום שרה בממשלה הפלסטינית) נשארה בחוץ, והיא קיבלה לידיה את הפיקוד על כל לוחמי הארגון.

כדי שתנועתו תשרוד, היה על ערפאת לתמרן בין המנהיגים, להתחנף לאנשים שהוא בז להם, להתרפס בפני מנהיגים שהאינטרס הפלסטיני עניין אותם כקליפת השום. כפי שאמרה לי אישיות פלסטינית ידועה: ''למען הישרדותו של עמנו הוא נאלץ לשקר, להתחכם, להתבטא בכפל-לשון, לנהוג בעורמה, להשתמש בתחבולות. אז נולדה השפה הערפאתית המיוחדת.''

למרות התנכלות המשטרים הערביים, ובעזרת שיטות אלה, גבר בהדרגה כוחה של פת''ח. כדי לחסום את דרכה ולהכפיף את הפלסטינים לאינטרסים המצריים, יזם עבד-אל-נאצר בראשית שנות ה-‏60 את הקמת אש''ף (''ארגון השיחרור הפלסטיני''), והפקיד עליו דמגוג קשיש בשם אחמד שוקיירי. אך מלחמת ששת-הימים הוריד את קרנם של שליטי קאהיר, עמאן ודמשק. הקרב על כראמה ׁ(1968), שבו גברו לוחמי פת''ח, בהנהגתו האישית של ערפאת, על כוחות צה''ל שנשלחו לחסלם, העלתה את יוקרת פת''ח לשחקים: אחרי שהצבאות הערביים הובסו בצורה מבישה, דווקא לוחמי פת''ח החזיקו מעמד בגבורה. התוצאה: פת''ח השתלטה על אש''ף, ערפאת הפך למנהיג האומה.

כל המנהיגים הערביים, שעימם נאלץ ערפאת להתמודד בתקופה ההיא, מתו או נרצחו. ערפאת נשאר.

יתכן שההישג הגדול ביותר שלו כמנהיג לאומי התבטא ביכולתו להחזיק את החבילה הפלסטינית ביחד.

כמעט כל תנועות-השחרור ידעו מלחמות-אחים רצחניות, פילוגים מרים ומאבקים פנימיים נואשים. גם המחתרת העברית ידעה את הסיזון ופרשת ''אלטלנה''. ודווקא הפלסטינים, שמצבם קשה לאין שיעור מכל תנועה אחרת, ניצלו מגורל זה.

כמעט כל התנועות האחרות צמחו מתוך עמים שישבו על אדמתם, תחת שלטון זר אחד. ואילו העם הפלסטיני מפוזר בתריסר ארצות, כולן דיקטטורות מדכאות. השם ''פלסטין'' נמחק מהמפה, וגם הפלסטינים שנותרו בארץ היו כפופים למשטרי-דיכוי: תחילה של ירדן ומצריים, אחר-כך של המושל הצבאי הישראלי.

כאשר קם אש''ף, ניסו כל המשטרים הערביים לבחוש בקדרה. דמשק, בגדאד, ריאד, קהיר ומוסקבה הקימו ארגונים פלסטיניים, כדי לכפות את האינטרסים שלהן על העם הפלסטיני. חילוניים ודתיים, ארגוני שמאל וימין שיחקו משחק עצמאי. ערפאת נאלץ להתמודד עם כולם, לתמרן, לפייס, לקרב פעם את זה ופעם את זה. הוא הפך לרב-אמן במלאכה זו, ויתכן שאין דומה לו בעולם.

בו בזמן היה עליו לנהל את המאבק הלאומי. כמו כמעט כל מנהיגיהן של תנועות-שחרור מודרניות, ממנחם בגין ועד נלסון מנדלה, הוא האמין במאבק המזוין (הנקרא תמיד ''טרור'' בפי השליטים הזרים). ארגוני אש''ף ביצעו פיגועים ללא-ספור, מהם אכזריים, מהם גם מפלצתיים – אם כי רוב המעשים החמורים ביותר בוצעו דווקא על-ידי ארגונים שלחמו בערפאת. כל מנהיגי אש''ף האמינו כי ''המאבק המזוין'' נחוץ, לאור הדיספרופורציה העצומה בין עוצמת ישראל וכוחם הדל של הפלסטינים.

ערפאת עצמו, לפי עדות כל מכריו, רחוק מלהיות אכזרי או צמא-דם. רק במקרים נדירים ביותר אישר פסקי-דין מוות כשהציבור דרש זאת – ומספר ההוצאות-להורג בתחום שלטונו נמוך לאין שיעור ממספר ההוצאות להורג של מושל טקסס לשעבר, ג'ורג' וו' בוש, למשל.

אין מומחה בעולם המתכחש לעובדה שללא המאבק המזוין לא היו הפלסטינים משיגים דבר, והם היו מאבדים את מולדתם מזמן: הפיגועים האלימים הם שהחזירו את העם הפלסטיני למפת העולם והם שהביאו לאש''ף, לדעת המומחים, את שורת ההישגים ההיסטוריים, מעמדו כ''נציג הבלעדי של העם הפלסטיני'', הופעתו באו''ם, ההכרה הבינלאומית, הסכם אוסלו, השיבה לפלסטין והיווצרות הקונסנזוס העולמי סביב רעיון המדינה הפלסטינית.

אבל ערפאת לא ראה מעולם במאבק המזוין מטרה בפני עצמה. האלימות היא בעיניו מכשיר כשאר המכשירים.

בסוף 1973 עשה ערפאת דבר, שהוא נדיר מאוד בחייהם של מנהיגים. אחרי שחולל מהפכה אחת (הקמת פת''ח ופתיחת המאבק המזוין) יזם מהפכה נוספת. (כעבור שנים עשה יצחק רבין דבר דומה.)

מלחמת יום-הכיפורים שינתה את תפיסתו האסטרטגית. עד אז האמין שניתן להפיל את ישראל בכוח. המאבק הפלסטיני נועד, בראש וראשונה, להביא לעימות צבאי כולל בין ישראל והעולם הערבי, כפי שאכן קרה ב-‏1967. באוקטובר 1973 נכח ערפאת שאין שחר לתקווה זו. צבאות מצריים וסוריה אמנם תקפו את ישראל והשיגו הפתעה וניצחון מזהיר, אך תוך שבועיים הכריע צה''ל את הכף והתקדם לעבר קהיר ודמשק. ערפאת, המהנדס ההגיוני, הסיק את המסקנה המתבקשת: אין אופציה צבאית אמיתית.

מכאן הסיק מסקנה מרחיקת-לכת: אין ברירה אלא להקים את המדינה הפלסטינית תוך פשרה והסדר מדיני עם ישראל. הוא ניגש למלאכה.

המאמץ הדרוש היה עצום. בעיני דור שלם של פלסטינים, ישראל הצטיירה כאויב מפלצתי, שגירש את חצי העם הפלסטיני מבתיו ומאדמותיו וממשיך לדכא ולנשל את המחצית השניה. בצר לו, נאחז העם הפלסטיני באמונתו שישראל קיימת שלא כחוק, ושביום מן הימים תימחק מעל פני האדמה. על ערפאת היה לעקור אמונה זו מלבו ולהביאו לפשרה המותירה לעם הפלסטיני 22% ממולדתו ההיסטורית.

הוא פעל כפי שפעל תמיד: בסבלנות אין קץ, ברגישות לבני-אדם, בתמרונים טקטיים, בזיגזאגים ובדיבורים סחור-סחור. הוא פתח במגעים חשאיים עם קומץ אנשי-שלום ישראליים (ואני ביניהם) מתוך תקווה שהם יפלסו את דרכו אל לב הממסד הישראלי. הוא המריץ כמה מאנשיו (ובראשם סעיד חמאמי ועיסאם סרטאווי, ששניהם נרצחו בשל כך) לבטא בגלוי את מחשבותיו הנסתרות. הוא העביר, צעד אחרי צעד, שינוי מהותי בהחלטות המועצה הלאומית הפלסטינית. במאמץ זה, שנמשך מ-‏1974 עד 1988, היה אבו-מאזן עוזרו העיקרי.

באותם הימים היה יצחק רבין עדיין מתנגד קיצוני לשלום עם הפלסטינים, ושמעון פרס היה אבי תנועת ההתנחלות. שניהם דגלו ב''אופציה הירדנית''. אם הגיע למישהו פרס-נובל על הסכם-אוסלו, הרי היה זה ערפאת.

אחת התכונות שהיקנו לו את מקומו בלב הציבור הפלסטיני היא אומץ-לבו הנדיר.

כאשר פלש אריאל שרון ללבנון, כדי לסלק את הפלסטינים ולהרוג את מנהיגם, יכול היה ערפאת לעבור בעוד מועד לארץ אחרת. הכל היו רואים בכך מעשה נבון. אבל הוא נשאר עם לוחמיו בעיר הנצורה עד היום האחרון. אחרי קרב ממושך יצאו הלוחמים מהעיר בראש מורם, כשהם נושאים את נשקם, וערפאת בראשם.

פרשה אחרת, כמעט נשכחת, הביאה לו תהילה רבה עוד יותר. כשנה אחרי היציאה מביירות תקפו הסורים וסוכניהם את כוחות אש''ף במחנות-הפליטים ליד טריפולי, בצפון לבנון. ערפאת היה באותה עת בכנס של האו''ם בז'נבה. הוא עשה מעשה שכמעט לא ייאמן: חזר ללבנון, התגנב לתוך המחנה הנצור ונשאר שם, עד שיצא שוב בראש לוחמיו, שלא נכנעו גם הפעם.

במשך רוב שנותיו היו חייו בסכנה כמעט בכל רגע, כשתריסר שירותים חשאיים זוממים להרגו. הוא נחלץ מכמה וכמה התנגשויות. פעם ניצל בנס כאשר מטוסו נאלץ לבצע נחיתת אונס בלב המדבר. שומרי-ראשו ניספו.

באמצע הקרב על ביירות שאלתו אותו לאן ילך אם ייצא ממנו חי. בלי להסס ענה: ''הביתה, כמובן!'' כעבור 12 שנה, ביום הראשון של שיבתו לארץ, לחש באוזני: ''אתה זוכר מה אמרתי לך בביירות? הנה חזרתי!''

כראש הרשות הפלסטינית החדשה הוטלה עליו אחת המשימות הקשות ביותר של חייו. הועמד לפניו אתגר ששום תנועת-שחרור אחרת לא התנסתה בו: להקים מעין-מדינה בשעה שהכיבוש נמשך ומלחמת-השחרור הייתה עדיין בעיצומה.

יחד עם ערפאת חזרו ארצה ותיקי המאבק, שסברו, בצדק מבחינתם, שמגיע להם לשלוט ברשות החדשה. אותה התביעה הייתה בפי דור חדש של מנהיגים, שצמח במהלך האינתיפאדה, בבתי-הסוהר ובמחתרת. אותה התביעה הייתה גם בפי אלפי האקדמאים, בוגרי האוניברסיטות מכל העולם. (אחד מהם אמר לי: ''בסדר. שיתן מדליות לכל הלוחמים. אבל את המדינה צריכים לנהל אנשים שהוכשרו לכך.'') היה על ערפאת לתת חלק מהעוגה הקטנה למיעוט הנוצרי, לנשים, לנציגי האזורים השונים, לפליטים, ובעיקר – לראשי מאות המשפחות הגדולות, השולטים בחברה הפלסטינית מדורי-דורות, ושבלעדיהם אי-אפשר היה לשלוט בציבור. משימה כמעט בלתי-אפשרית.

קשה לומר שהקמת הרשות הייתה הצלחה מסחררת. אבל בהתחשב באילוצים האובייקטיבים, עשה ערפאת עבודה לא רעה.

אחת מנקודות-התורפה הייתה הריכוזיות של השלטון החדש. במשך עשרות שנות המאבק התרגל ערפאת להחליט לבדו ולהחליט מהר. עמיתיו הניחו לו ברצון לקבל את ההחלטות הגורליות, שחייבו אומץ-לב וסיכון אישי. רוב עמיתיו הקרובים נהרגו במאבק, מהם על-ידי ישראל, מהם על-ידי הסוכן העיראקי אבו-נידאל ודומיו. ככל מנהיג הנמצא זמן רב במוקד המאבקים הפנימיים והאחריות, ערפאת נעשה בודד וחשדן.

כמה מראשי הציבור הפלסטיני סברו כי עם הקמת הרשות, הסתיים המאבק. הם החלו ''עושים לביתם'', ואחדים מהם נהגו בשחיתות, בהתאם לנורמות המקובלות במדינות השכנות (ולא רק שם). הדבר עורר רוגז בציבור הפלסטיני. שמאלנים ישראליים התחילו לגנות את ''הרשות המושחתת'', והתעמולה הישראלית הפיצה את הסיפור בחדווה. הדבר גרם נזק עצום לעניין הפלסטיני בשלב רגיש ביותר.

אבל אף הרבב הקטן ביותר לא יוחס לערפאת עצמו. בעוד אריאל שרון שקוע בבוץ עמוק של שחיתות, וגם מנהיגים כמו הלמוט קול בגרמניה וז'ק שיראק בצרפת כיכבו בפרשות-שחיתות גדולות, נשאר ערפאת נקי מכל חשד. לא יריביו מבית ולא שירותי-המודיעין הישראליים הצליחו לגלות בו כתם כלשהו. הוא חי חיים פשוטים ביותר, אין לו בית משלו, בגדיו הם מדי החאקי.

ערפאת עשה מן הסתם הרבה שגיאות בחייו. יתכן שהגזים בדחיית יוזמתו של אנוור אל-סאדאת, כאשר נכנע ללחץ עמיתיו הנסערים. תמיכתו בסדאם חוסיין במלחמת-המפרץ הראשונה היתה שגיאה חמורה, שעלתה ביוקר. לא אחת טעה בבחירת עוזרים ואנשי-אמון.

אבל בעיני עמו, הוא היה ונשאר המנהיג האחד שאפשר לבטוח בו בלי הסתייגות. זרים אינם מסוגלים להבין זאת. מוזר בעיניהם שדווקא אותן התכונות, שעוררו עליו את זעמם של רבים במערב, הן ההופכות אותו לגיבור בעיני העם הפלסטיני.

למשל: כאשר אמר ערפאת בקמפ-דייוויד ''לאו'' בוטה ונחרץ להצעות ברק וקלינטון, קומם נגדו גם את ''מחנה השלום'' הישראלי. אבל בעיני הפלסטינים, זה היה מעשה עליון של אומץ-לב וגאווה לאומית. כאשר נסע לפגישת-הצמרת, חששו פלסטינים רבים שהוא נכנס למלכודת ישראלית-אמריקאית, וכי לא יעמוד לו הכוח להיחלץ ממנה. היה ברור ש''ההצעות הנדיבות'' של ברק נפלו בהרבה מהמינימום המקובל על הפלסטינים. כאשר חזר מבלי להיכנע, התקבל בהתלהבות.

עכשיו מוכנים הפלסטינים לתת אשראי מסוים לאבו-מאזן, המאמין שיוכל להשיג מהאמריקאים והישראלים ויתורים חשובים. אבו-מאזן הוא שותף ותיק של ערפאת, והציבור מכבד אותו. אבל לא יעלה על דעתו של אף פלסטיני אחד להפקיד את גורל עמו בידיו.

רק אדם אחד נהנה מהאמון הזה: האיש הנצור במוקטעה. הוא נשאר הפוסק האחרון.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


המשפט האחרון שלך מראה עד כמה
סוחר נדל''ן (שבת, 02/08/2003 שעה 19:33) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה טועה לכל אורך פרשנותך. אז שהפלסטינים ימשיכו להאמין שהוא מנהיגם מאללה, בטוח שהוא יוביל אותם לאבדון.
_new_ הוספת תגובה



המשפט האחרון שלך מראה עד כמה
אריה פרלמן (שבת, 02/08/2003 שעה 19:48)
בתשובה לסוחר נדל''ן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה הוא טועה? אתה טועה!

כל הפשעים ונהרות הדם שרשומים על שמו של ערפאת - רק הביאו לפלשתינאים עוד ועוד הישגים - למרות נסיגות זמניות.

למה הדבר דומה? לבן יחיד שהוא גם נכד יחיד - שגם אם ישרוף את הבית שבע פעמים - הוא יקבל נזיפה ואולי ריתוק זמני לחדר - אבל בסופו של דבר תמיד יותן לו מבוקשו.
_new_ הוספת תגובה



גם אתה צודק. אתה מצייר את המצב
סוחר נדל''ן (שבת, 02/08/2003 שעה 20:56) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בו הפלסטינים כבולים לערפאת וערפאת קידמם כברת דרך גדולה למטרתם.

אבל אני מדבר על השלום שאנחנו מעוניינים בו ועל חוסר הסיכוי להגשימו, בגלל ערפאת או בעצם מה שהוא מייצג. הדרך שהוא מייצג היא הדרך לביטולה של מדינת היהודים בשל חוסר הלגיטימיות שלה, בעיניהם.

לכן כברת הדרך שערפאת הוביל את ערביי ישראל היא בהחלט מרשימה, אבל כיוונה של כיברה לא היתה ועודנה איננה השלום. כוונתו של ערפאת, המייצג בעניין זה את מרבית הפלסטינים הוא להקים מדינה זמנית כשלב במימוש האספירציות להקמתה של מדינת פלסטין בכל מערב הירדן ובמקביל להשתלט על מזרח הירדן, שם יש רוב לערביי פלסטין.
_new_ הוספת תגובה



מעניין אותי דבר אחד:
אלירז (שבת, 02/08/2003 שעה 21:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעניין אותי לדעת, למה דווקא עכשיו, כשערפאת שוב סופסוף כבר לא כ''כ בחדשות, וישראל והעולם מעדיפים לדבר עם ועל אבו מאזן, אתה מתעקש לדבר אך ורק על ערפאת.

__________________________________________

פוליטי - כל מה שבוער!

פוליטי - http://polity.up.co.il
_new_ הוספת תגובה



אבנרי מצחיק אותי!
ראובן גרפיט (שבת, 02/08/2003 שעה 21:25) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לגבי הפלשתינאים מעולם לא היתה לי תלונה. הם הפסידו את ארצם במלחמת 1948, מלחמה שהם החלו בה וסיסמתם היתה השמדה טוטלית של העם היהודי החי בציון וגירושו בצדק כי בכל אותם כפרים שבהם גרו, שמהם גורשו , יצאו (אז לא היו מחנות צבאיים וצבאות סדירים במובן של היום) כוחות מזוינים שלהם ותקפו ישובים שלנו. חסמו את הכבישים והמעברים . לצעירים בכם אפילו קטע הכביש בין חולון לצומת בית דגן היה חסום על ידי פלשתינאים. רחובות היתה מנותקת מגדרה ומרמלה ומיבנה על ידי הערבים / פלשתינאים. אבנרי יודע זאת היטב כי הוא לחם במלחמה זו , זו היתה מלחמתו הראשונה והאחרונה ולא מסיבות של אי יכולת. גירוש והרס הכפרים ותושביהם הערבים (אז לא נקראו פלשתינאים) היו כורח המציאות ומזל שהיה ללוחמי מלחמת השחרור , האומץ לעשות זאת כי אחרת מדינת היהודים לא היתה קמה.
קמנו על חורבות האוכלוסיה הערבית , בארצנו הכבושה על ידי האיסלם, ואין מה להתבייש בכך. בל נשכח שגם הם למעשה צאצאי האימפריאליזם המוסלמי שיצא מסעודיה תימן והגיע עד לספרד.
מ1948 ועד 1967, מלחמה שלא אנו יזמנו אותה, ואורי אבנרי שכח כמובן לציין זאת. ערפאת פעל לא רק כנגד ירדן(זאת לאחר שהתקבל בידידות והפר את הבטחותיו למלך חוסיין) אלא גם כנגד המדינה היהודית בגבולות 1967. מדוע? . גם זאת אבנרי שכח לציין.
כאשר אורי אבנרי מציין 22% מארצם - זה פשוט בלוף ושקר. מעולם לא היתה מדינה פלשתינאית או ערבית בארץ ישראל. שטח זה מתייחס למדינה הפלשתינאית אשר הוגדרה בזמנו על ידי הרומאים והמשיכה להקרא כך על ידי הבריטים וכללה את ירדן. ירדן הוקמה על ידי הבריטים. אזור זה מאז גירוש העם היהודי על ידי הרומאים היה תחת שליטה של עמים שונים מתוכם כ 700 שנה תחת כיבוש מוסלמי לא ערבי (תורכי / עותומאני) עד למלחמת העולם הראשונה שבה הבריטים הביסו את התורכים. מדינות ערב כמו מצרים ,עירק, ירדן, סוריה , לבנון הוקמו עם סיום הכיבוש הבריטי / צרפתי לאחר מלחמת העולם השניה. אבל - כמובן אורי אבנרי לא יזכיר זאת כי זה נוח לא ולא משרת את פרנסתו! מה יאמר הבוס ערפאת על כתבה של אבנרי אשר אינה מוצאת חן בעיניו,כל מאמר של אבנרי מתורגם עבורו לערבית!.

אבנרי מצחיק אותי כאשר הוא מציג את ערפאת כאדם לא מושחת. כנראה שכל מה שכתבו עליו המצרים, הירדנים, הלבנונים, הכוויתים, הסורים הכל שקר וכזב. (דרך אגב - אפשר להפנות את הקוראים לפרסומים בעיתונות האנגלית). אבל אבנרי שמעולם לא הקפיד על דיוקים ועל כך היה מבוסס העיתון שלו העולם הזה. על סילופים, על השגת מידע אינטימי על אנשים ועל סחיטות. ערפאת אדם אמיץ כן, נועז כן אבל מושחת מאד. ערפאת, חובב הילדים, כפה עצמו בכח על לא מעט צעירים. ערפאת, למעשה אנשיו שפעלו תחת הנהגתו בכל מקום שהם התחזקו: בעזה, בירדן, ובמיוחד בלבנון - בצעו כל מעשה פשע המופיע בספר החוקים. די לקרוא את מה שפרסמו הירדנים בזמנו והלבנונים ורק על קצה המזלג: הוא נאשם בסחר בסמים, סחר בנשק מוברח, רצח מתנגדים (כולל מבני עמו),רצח סתם של ירדנים, לבנונים, ישראלים. תמיכה ברודן חוסיין בתקופה שפלש לכווית ורצח כוויתים בתמיכתו הפומבית של ידיו של אבנרי.
גם חטיפת מטוסים עם אנשים תמימים מהמערב - כמובן לא נחשבת כמעשה רע על ידי אבנרי אלא כחלק ממאבק הראוי למען הקמת מדינה פלשתינאית על חשבון מדינת ישראל / על חשבון בני עמו . מתן שוחד וטובות הנאה על ידי ערפאת כולל לישראלים ועוד - אינם מעשה מושחת (ראו מה גדול המרחק בן אדם כמו איבי נתן שנלחם למען השלום אבל מעולם לא שירת את האוייב, לבין אדם כמו אבנרי - קויזלינג יהודי).
תשאלו את עצמכם - מדוע יהודי גאה, ישראלי שלחם במלחמת הקוממיות כמו אורי אבנרי - רתם עצמו לטובת אוייב עמו האוייב מספר אחד שמאז היטלר לא קם כדוגמתו. מדוע בשעה שאנו נלחמנו בלבנון אבנרי יצא לשטח אוייב להתחבק עם ערפאת ולת לו עצות כיצד לפעול כנד בני עמו כנגד המדינה שהוא חי בה ומקבל ממנה פנסיה ציבורית? מדוע אורי אבנרי הפר את החוק בארץ עשרות פעמים וסייע בעצה, בעידוד, בתעמולה לאוייב העם היהודי, לאותו אדם שהיה אחראי לפיצוץ אוטובוסים ופיצוץ דיסקוטקים. - ובכל פעם שהוא כותב כתבה בנושא - שאלו את עצמכם - כמה הרויח מהכתבה הזו!!
_new_ הוספת תגובה



גרפיט, כתבתך נוגעת בנקודות
סוחר נדל''ן (שבת, 02/08/2003 שעה 21:32)
בתשובה לראובן גרפיט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החלשות של טענותיו של אבנרי. אבל צריך להבין שאנשים כדוגמתו של אבנרי כבר עשרות שנים התנתקו מהנראטיב הציוני ומכרו את עצמם לשטן הערבי בארץ ישראל. הרבה מילות תוכחה לא יועילו, הנ''ל כבר שרוף באוהלה של האמנה הפלסטינית.
_new_ הוספת תגובה



סימפטום האשה המוכה
איציק-רון (שבת, 02/08/2003 שעה 21:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמו הקיבוצניקים תומכי סטאלין, שסירבו לראות את פשעיו...כמו כל שמאלני טוב שמכבד את עצמו, אורי אבנרי לא יתן לעובדות לקלקל את השקפת עולמו.
_new_ הוספת תגובה



אדון אבנרי, שכחת פרט קטן וזניח בביוגרפיה של יקירך [*]
שלמה וקס (שבת, 02/08/2003 שעה 21:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[*] הוסרו ביטויים בלתי ראויים. המערכת.

בזמנו הפנוי, לשם התחביב והכיף כמובן, נהגו להביא לו ילדים קטנים ע''מ שישטוף בהם את חמתו וזממו והנ''ל ת_ע אותם בת_ת לשם הנאתו וביצע בהם מעשים מגונים שפלים.

הכל רשום בדו''חות מודיעים מהימנים ביותר עוד לפני הסכם אוסלו.

בכל זאת, חתמו עם המנוול והסוטה מין הזה הסכם שלום, נתנו לו פרס נובל ויש עוד אצלנו אנשים כמו אבנרי שיהללו ויקלסו אותו.

אבנרי לא יבין זאת אף פעם כי מן הסתם לא היו לו ילדים.
_new_ הוספת תגובה



השקרן
ישראלי פזיז (יום ראשון, 03/08/2003 שעה 15:41) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ערפאת במשך שנים טען שנולד בירושלים אולם החוקרים גילו שהוא נולד בקהיר (על פי רישומים מצריים) בשנת 1929 (ב-‏29 באוגוסט יום הולדתו, אוסטרמן תקנה לו מתנה). שמו מוחמד-עבדל-רחמן-אל-קודווא-אל-חוסייני, גם פה התגלה שקר קטן של הראיס מסתבר שהתוספת המאוחרת אל-חוסייני הינה פיברוק. בניגוד לטענתו הוא מעולם לא היה מקורב לאף אחת מחמולות אל-חוסייני (יש ארבעה כאלה). אכן המופתי של ירושלים היה מורו של יאסר וממנו הוא למד ואימץ את תורת הלאומנות הפלשתינית (וגם ירש את הערצתו לנאצים והיטלר). בשאיפתו להיות ממשיך דרכו של המופתי בעיני הפלשתינים אימץ לעצמו את שם משפחתו.
כיצד יאסר ערפאת המצרי הפך עורו לפלשתיני ולמה? יש כמה תאוריות לכך אבל אני מאמין בתאוריה שטוענת שכל ה''בעיה'' הפלשתינית וכן בעיקר תנועת השחרור שלה, אש''ף, הינה יצירת פאר (של רוע) מעשה ידיהם להתפאר של המודיעין המצרי. דלגטימציה של ישראל בדרך להשמדתה המוחלטת היתה הכרחית הן כדי למנוע פעולה בידי גורם בינלאומי למניעת המהלך והן כדי למנוע את היווצרותה של מדינה פלשתינית.
_new_ הוספת תגובה



אדון פזיז
סוחר נדל''ן (יום ראשון, 03/08/2003 שעה 18:13)
בתשובה לישראלי פזיז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה דווקא מתבטא בשיקול דעת (ולא בפזיזות), ואני גם מקבל את הבחנתך החדה ביחס לקשרים החריגים והתמוהים בין ערפאת לאבנרי. אינני רוצה להתבטא בחריפות בעניין זה, אבל משהו בענין הזה ''לא בריא''.

ה''סוגיה הפלסטינית'' היא קונספירציה שהצליחה למדינות ערב להילחם בישראל בדרכים אחרות. לא הצליחו במלחמה, אז עברו לפדאין הפרוביזוריים. נכשלו במלחמה ובפדאין, הקימו את אש''פ. וכשהקימו את אש''פ הם כלל לא דיברו על מדינה פלסטינית, כי אם רק כמנוף להכנעת ישראל ולהגשמת המטרות של מצרים וסוריה. השד יצא מהבקבוק והשתלט על הנראטיב של ''עם פלסטיני'' הרוצה להחזיר את השליטה על ארצו. והם די הצליחו להגשים את הנראטיב הזה, הרבה בשל סיועינו.
_new_ הוספת תגובה



עראפת כוכב עליון
אלכסנדר מאן (יום ראשון, 03/08/2003 שעה 17:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש משהו מביך ואולי אף מוזר בהתייחסותו זו של מר אבנרי לעראפת; משהו שלי אישית מזכיר תופעה שבמסגרתה מדבר אדם אחד על אדם אחר בהערצה בלתי מובנת, שאינה משאירה כל מקום לביקורת או לשאלות נוספות: ערפאת תמיד צדק וצודק עד עכשיו.

דומה כי אפילו ד''ר עבאס, אשר לכל הדעות עושה ומשרה רושם מכובד הרבה יותר האיש ערפאת ומעשיו, אינו נתפש על ידי אבנרי כ'אותנטי', שקובע מראש כי ''...עכשיו מוכנים הפלסטינים לתת אשראי מסוים לאבו-מאזן, המאמין שיוכל להשיג מהאמריקאים והישראלים ויתורים חשובים. אבו-מאזן הוא שותף ותיק של ערפאת, והציבור מכבד אותו. אבל לא יעלה על דעתו של אף פלסטיני אחד להפקיד את גורל עמו בידיו'' - ועל כן כשאני קורא מאמר זה אני מקבל את ההרגשה שהמדובר במעין פרשנות ותפישת עולם גנוסטית של בני אור ובני חושך, אשר במסגרתה מקבל שרון את תפקיד הנבל והשטן, כשיריבו מקבל את כל הנקודות החיוביות האפשריות.

אני אישית לא יכול להתייחס לארגומנטציה שכזו ברצינות.
_new_ הוספת תגובה



ערפאת כוכב עליון
סתם אחד (יום ראשון, 03/08/2003 שעה 20:00)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן. לפחות כשניצה כהנא כותבת בצורה כזו על מאיר כהנא, אפשר לתרץ את זה בקרבת משפחה.
_new_ הוספת תגובה



טוב מלך ילד צעיר וחכם מאשר מלך זקן וטיפש
סוריא (יום ראשון, 03/08/2003 שעה 22:36) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

, ומאין הגרלת את הרעיון שהאיש מהמוקטעה נערץ על רוב או כל העולם הערבי, היכן שאני גרה הוא צחוק ולעג בין ידידי המוסלמים והנוצרים ועוד... שטויות, ופידל קאסטרו שווה לכפרות, כאשר מתקיימים בארצו בצורה דיקטאטורית מעשים נגד זכויות אדם וחופש דיבור האם יודע אתה כי בכדי לשוב ולבקר שנית בקובה תושב/ת קובה העוזבים מרצון עקב נישואים נאלצים לשלם כופר של 1000$ אמריקאי, כהבטחה שיוכלו לחזור ולבקר את משפחותיהם, בושה . בכלל לציין את שמו של קאסטרו אתה לא עושה בזאת חסד לאיש מהמוקטעה, שבעברו נסע ואכל ושבע ועוד,,, על כספי הציבור הפלשתיני ,נו באמת גם כן מנהיג
_new_ הוספת תגובה



מר אבנרי יקרה נס ונקבל פעם תגובה ממך?
סוריא (יום ראשון, 03/08/2003 שעה 22:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

או שבעתיד לא נתיחס לכיתוביך סוריא
_new_ הוספת תגובה



מר אבנרי יקרה נס ונקבל פעם תגובה ממך?
מיץ פטל (יום ראשון, 03/08/2003 שעה 23:08)
בתשובה לסוריא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מניח שאבנרי מודע (או לפחות היה מודע פעם) לכך שמאמריו מתפרסמים כאן. אני משער שהוא לא קורא את התגובות ולא מתעניין בהן. לכן הוא ממילא לא יכול להגיב עליהן.
_new_ הוספת תגובה



מר אבנרי יקרה נס ונקבל פעם תגובה ממך?
סוריא (יום שני, 04/08/2003 שעה 23:47)
בתשובה למיץ פטל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיץ פטל אכן צדקת,
_new_ הוספת תגובה



זה שעדיין הוא מצליח
מה שמוזר (יום שני, 04/08/2003 שעה 1:33) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לעורר תגובות בכלל ,זה דבר תמהוני כמעט .

כל קורא לא משנה מאיזה צד פוליטי שיש לו את זיכרון הסגידה לסטלין מבין שמדובר באותה פתלוגיה.

אולי מבין זאת הפרזה ,אפשר שמדובר באותם רגעים שבהם אדם מבין שהוליכו אותו שולל כל אותם נביאי זעם ,כשהוא מביט ב''מאמר'' המוזר הזה ורואה שאמנם כל מה שנכון הוא ההפך מההפך של ההפך .
אולי זוהי כתיבה נשגבת ,תרבות ההפוך על ההפוך במלוא נשגבותה.

אני רוצה לומר בעצם שאני מצר על כי אורי אבנרי לא מסוגל למרוד בעצמו ,הוא נאחז באמונותיו למרות שהן התנגשו במציאות התנגשות פראית ומרסקת.

מילא היה אומר האיש איש רע אבל אנו זקוקים לו,מילא היה אומר רע לעמו אבל אין איש אחר שיוכל ,מילא היה אומר יש את הצורך שגובר על האמת ,ואולי האיש יודע שהוא כבר בסוף הדרך .

נדמה לי שיותר מהכל מדובר פה בהספד ,זוהי לא תוכנית ומאמר רגיל זה הספד לרעיונותיו של איש כמו אבנרי שבוכה על חברו בכי מר ,בצר לו הוא נמנע מלהביט למציאות שמזמן גבתה מחיר גבוה מידי על האשליות .
הדרך להתמודד עם ההפוך על ההפוך של ההפוך הזה היא לומר שזה היה כבר ,שהיינו שם ,גם על סטלין בכו פה ואולי ביתר שאת ,והיו כן כמה שהפכו לפאגנים וקראו לו שמש העמים.
זה כנראה די מביש להביט בגיל כל כך מתקדם בחלום הכל כך מתוק ולראות מולך את פניו של עראפת.
זה לא שעראפת הוא הגרוע מכל ,יש כנראה גרועים ממנו ,אבל הוא מספיק גרוע בכדי להביא אותי לחמלה אמתית לנושא ההספד אורי אבנרי.

אין טעם אגב להתמודד עם הפסוקים ,כל נסיון כזה מחזקם ,צריך ללכת הלאה ,בסה''כ נודה על האמת מדובר בשני אנשים שחושבים כבר על באמת הרגע האמיתי היחידי של בן אנוש...
אז אפשר קצת להביט בחמלה על התופעה המוזרה הזאת.
_new_ הוספת תגובה



עראפת...
טרה 11 (שבת, 09/08/2003 שעה 9:04)
בתשובה למה שמוזר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה שרימה את נשיאי ארה''ב ובעצם השפיל את המעצמה-לאחר שחתם עם רבין וגם עם ברק על הסכמים-לכן יכול רק לברך כל בוקר שארה''ב לא עשתה לו ולבני עמו בעזה- את מה שהיא עשתה בעיראק ובאפגניסטן. אגב לנוכחותו של אבנרי בפורום לאחר שגמר לכתוב את עיקרי דבריו החוזרים מזה חמשים שנה-אין כלל חשיבות, כי הויכוח הוא בינינו. ולעצם הענין הפלשתינאים כנראה לא יזכו למדינה בדור הזה- כי הם חוזרים שוב להזיה של פלשתין הגדולה- ירושלים בירתה- וזכות שיבתם. וזה כששרון ממול- הצחקת אותנו- אבנרי.
אריק שרון-- אתה בטח מכיר ויודע- ש'הנכבה' הבאה רק קרבה והולכת. ושלא תיכנס לפאניקה- כי הם ידידיך- ברמאללה יודעים תמיד כפי שאמר בשעתו אבא אבן- לעשות את השגיאות שלהם בזמן הנכון.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי