פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האם זה רק בגלל המיתון?
יניב וייסמן (יום חמישי, 07/08/2003 שעה 13:00)


האם זה רק בגלל המיתון?


יניב ויסמן




מנהיגות עסקית כמו מנהיגות פוליטית נבחנת בשעת משבר. בעתות משבר פוליטיים אנו מצפים מהמנהיגים, המדינאים והפוליטיקאים שיחברו יחדיו כדי לפתור את הסוגיות הבוערות של השעה. באותה מידה נדרשת המנהיגות העסקית לפתור ולצלוח את המשבר הכלכלי.

אין כל הצדקה להרעפת תשבחות על מנכ''לים, מנהלים, אנליסטים ואחרים רבים, אשר מצליחים להתעשר בתקופת עושר כלכלית. זוהי חוכמה קטנה מאוד. החוכמה הגדולה היא לדעת לצלוח את המיתון לאחר העלייה הכלכלית הגדולה. לצורך העניין באם נבחן את כותרות המדורים הכלכלים והחדשותיים, נמצא לרוב מנהלים אשר ידעו לדבר על אסטרטגיה כלכלית חדשה, על מדיניות רגשית, יכולת אנליטית, זיהוי צרכי המשק, טביעת עין עתידנית ועוד ועוד. רבים מאנשי הכלכלה החדשה מצאו עצמם תחת הכותרות, מתבשמים מהתהילה והעושר.

אולם, מיד לאחר שהחל המיתון בארה''ב, כאשר התפוצצה בועת הדוט.קום ואחריה הענפים הרבים אשר התפתחו בעקבות התעשייה הזו, הסתבר כי אין מדיניות, אין מנהיגות ובוודאי שאין אחראי למחדלים הכלכלים, אשר גרמו הפסדי עתק למשקיעים רבים. כסף רב ביותר ירד לטימיון. מי אחראי לכל זה?

כאשר המשבר הוחרף מצאו המנהלים המצליחים לשעבר, שוב את עצמם, תחת כותרות לגמרי לא מחמיאות. נמצאו בזבוזים גדולים, היו קניות ורכישות מיותרות, ונשארו ניירות ערך ללא ערך ממשי, אצל אותם מצליחנים.

נכון. זו לא חכמה לכתוב לאחר מעשה, בדיעבד. יחד עם זאת, זוהי עדיין חוכמה לא גדולה לעשות כסף כאשר כולם מתעשרים ולאבד הרבה יותר ממה שהיה קודם לכן. החוכמה מצטמצמת לחוסר תבונה כשמגלים כי הכסף שהיה ברובו נשרף והחברה נאלצת לסגור את שעריה. אז מגיעים הפיטורים, התייעלויות, צמצומים והחלפת הדרג המנהל כולו.

על כן, מנהיגות עסקית נבחנת בצליחה נבונה את המשבר הכלכלי, את המיתון הכלכלי. מנהל טוב ניחן ביכולת לזהות את המגמות במשק, ומבלי לחשוש משנה את כל המדיניות שהותוותה קודם לכן. חברות רבות נסגרו רק משום שהמשיכו כמו מתוך אינרציה פנימית, באותה אסטרטגיה הרסנית.

שתי חברות במאמר זה יעמדו זו מול זו: חברת אנשים ומחשבים וחברת מירס. האחת בהצלחה רבה צולחת את המיתון באמצעות ההנהגה העסקית שלה והאחרת מדשדשת לה למרות המיתון.

חברת אנשים ומחשבים התחילה את דרכה כחברה להפקת מגזינים לעולם המחשוב. היא זוהתה כשמוקד פעילותה היה בהפקה של מגזינים בנושאי מחשוב שונים. במשך השנים הנהלת החברה בראשותם של פלי ''הנמר'' פלד ואשתו דליה ''הקוסמת'' פלד, התפרשה לתחומים נוספים כמו הפקת תערוכות בחסות בינלאומית, הפקת כנסים ואירועים לאנשי המקצוע בתחום המחשוב והקמת מועדוני לקוחות למקבלי החלטות בדרג הגבוה. למעשה ידעה הנהלת החברה לתרגם את החומר שבידה, קרי התכנים, לכסף.

לאחר כעשרים ושניים שנים של צעידה, אנשים ומחשבים היא החברה מספר אחת היום בישראל אשר משמשת כפלטפורמה עסקית למפגשים בין אנשי המקצוע בעולם ההיי-טק הישראלי. ההצלחה של החברה נבע מהצורך הדחוף שהתעורר מעת משבר אחת לאחרת, לשנות בלי בושה, לוגו, מדיניות, תחומי התמקדות ואף להודות בפה מלא כי הבחירה שנעשתה הייתה טעות ומיד לשנות קונספציה עסקית. אחד הדברים החשובים ביותר שעמדו ועדיין עומדים לה, הם הרוח היצירתית אשר אינה שוקטת במגמה לזהות את הכיוון העסקי אליו נושבת הרוח.

לעומת אנשים ומחשבים ניצבת לה חברת מירס, אשר היא התגלמותו של ניהול גרוע אשר למרות המיתון הכלכלי, ספק אם גם בתקופת עושר כלכלי, הייתה מצליחה מעבר למה שהיא כיום.

מירס כידוע מציעה שיחות באמצעות קשר אשר מכונה בעגה המקצועית ווקי-טוקי. זהו פן תקשורת יחודי בנוף הישראלי. סוג תקשורת שכזה הוא מהיר, יעיל, נייד, ממוקד ולעניין. חסכוני כמובן. יחד עם זאת, מירס לא ידעה לתרגם את היחודיות הזו לכסף.

בשנת 2001, הצטרפה מירס כמפעיל סלולרי רביעי, אשר כבר אז היה השוק צפוף בין המתחרים, פלאפון, סלקום ואורנג'. דווקא בתקופה זו התחרתה פלאפון בעור שיניה נגד המתחרה סלקום, אורנג' הייתה עוד בשלב ההוכחה הקיומית עם מסע פרסום חזק וסלקום החלה לאבד את היכולת הטכנולוגית המתקדמת למול אורנג'. מירס לא ניצלה זאת. היא יכלה להציע ללקוחות לא רק מכשירים מסוג אחר, מתקדם ביותר מבחינה טכנולוגית, אלא, סוג של חווית שיחה אחרת. ווקי-טוקי.

לאחר מכן, כאשר החלו הדיבורים על מכשירים צבעוניים והאם במיתון כלכלי ראוי להעמיד לרשות הציבור הישראלי מכשירים צבעוניים, הייתה זו שוב מירס שגנבה את הבכורה. היא הראשונה ששיווקה מכשיר סלולרי צבעוני. מיותר לומר כי המכשיר היה ועדיין הוא, המתקדם ביותר בשוק הסלולרי. את המומנטום הזה מירס פספסה.

כשהחלו שוב הוויכוחים על תכנים מהאינטרנט ועדיין לא שווקו מכשירים תומכים ביישומים מתקדמים מרשת האינטרנט, הייתה מירס כבר בעלת יכולת להציע ללקוחות הרעבים לחידושים, יישומי אינטרנט מתקדמים ביותר. אך גם בזה מירס פישלה ואיחרה את הרכבת.

כעת מוסבר כי מספר הלקוחות המועט של מירס נובע מהרוויה בשוק הסלולרי והמיתון הכלכלי. כפי הנראה אין זה כך. ההתנהלות הבלתי מובנת של חברת מירס אשר פעם אחר פעם מפספסת, מאחרת ומאבדת את יתרונה על פני האחרים, מאלץ אותה בסופו של יום להגיב על מבצעים ולרדוף אחרי הלקוחות מהחברות המתחרות. לפיכך, האסטרטגיה כולה בנויה על צמצום פערים בין החברות המתחרות ולא על נכונות להיות מובילים בשוק הסלולרי. אסטרטגיה זו אינה מקרבת ואינה מרחיקה, ואכן, מספר המנויים של מירס עומד על 250,000 מנויים כבר זמן רב כאשר החברה ממשיכה לדשדש הרחק ממתחרותיה.

הנה כי כן, ניהול עסקי או מנהיגות עסקית נבונה יכולה גם בשעת משבר ליצור הצלחה או להעמיק את הכישלון אשר כבר היה מונח על פני השולחן.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  השוואת תפוחים לתפוזים  (אלעד) (11 תגובות בפתיל)
  האם חשבת על כך שמירס לא מעונינים לגדול יותר מדי?  (ישראלי פזיז) (5 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי