פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
סוף עונת הפסטיבלים
ישראל בר-ניר (יום שישי, 12/09/2003 שעה 12:00)


סוף עונת הפסטיבלים


ד''ר ישראל בר-ניר




''בסימטאות חאן יונס ובחוצות רמת גן, בעזה, בכיכרות חדרה, ברפיח ובעפולה נולדת הבוקר מציאות חדשה. מאה שנים של סיכסוך פלשתינאי ישראלי באות אל קיצן''.

זה לא מקורי שלי. אלה היו דבריו של יצחק רבין המנוח לפני עשר שנים, כשנתן ידו להונאת המאה, להונאה הידועה בשם ''הסכמי אוסלו'', הונאה שתמימים בישראל קנו כ''הסכם שלום'', הונאה שהערבים, כמיטב המסורת שלהם, מכרו כ''הודנא''. כן, זה אולי בא כהפתעה לחלק מן הקוראים, אבל ''הודנא'' איננה המצאה של הזמן האחרון. ה''הודנא'' איננה חידוש של ''מפת הדרכים''. ה''הודנא'' באה כבר עם אוסלו. כך הערבים ראו את ההסכמים האלה מהרגע הראשון, כך הערבים התייחסו אל ההסכמים האלה לאורך כל הדרך, וככה זה מופיע אצלם בכל המסמכים.

מחר, ב-‏13 לספטמבר, ימלאו עשר שנים לאותו טקס מביש על מידשאות הבית הלבן, טקס שבמסגרתו מכרה ממשלת אוסלו את בטחונה של מדינת ישראל תמורת נזיד העדשים המכונה הודנא. מבול הסופרלטיבים חסר התקדים שהציף את התקשורת בעולם ובארץ בעקבות הכאילו שלום של אוסלו יכול היה למלא כרכים שלמים. ההתבטאות הפואטית של רבין המנוח, אותה הבאתי בראש המאמר, היא רק דוגמא [צנועה] אחת מני רבות. מעניין לדעת אם מישהו מבין כל אותם פטפטני השלום מוכן לאמר היום, לא חס וחלילה ''טעינו'', אסתפק בכך שיאמר ''הגזמנו קצת''. האם אף אחד לא חושב שאולי כדאי היה להרכין קצת את הראש ולהביע התנצלות בפני משפחותיהם של מאות החללים שעם ישראל שילם תמורת אותן דקות של אופוריה מזוייפת? ומה עם אלפי הפצועים והנכים? להם לא מגיעה איזו מילה?

עד לפני מיספר שנים היו חוגגים את היום הזה בתופים ובמחולות. כל שנה – פסטיבל. כל שנה היו נוסעים לאוסלו לחוות מחדש את אותם הימים בהם הם בישלו את ההודנא. כבר אז נהגו לבטל את סיבלם של הניפגעים. ''קורבנות השלום'' קראו להם בזילזול. היום – דומייה. לא בתקשורת, לא בכיכרות ואפילו לא בעצרות ההתבכיינות השבועיות של ''שלום עכשיו'' מול משרדו של ראש הממשלה, באף אחת מן הבמות המכובדות האלו אין שומעים ולו מילה אחת שתזכיר את המועד הגורלי הזה. ''יום ההולדת'' הפך ל''יארצייט'' (באידיש, יום השנה למותו של מי שהוא יקר).

ערפאת הגדיר את המעמד ההוא כ''ארוע היסטורי, הפותח עידן חדש'' (במקור האנגלי: a historic event, inaugurating a new era). הוא בכלל לא התייחס לנושא השלום, אפילו לא להודנא. הוא רק התייחס לפתיחת העידן החדש. והוא היחיד שצדק. זו באמת היתה פתיחה של עידן חדש. עידן חדש שבו המקום הכי מסוכן ליהודי הוא לא בגולה בין עמים עויינים. המקום הכי מסוכן ליהודי הוא ''בחוצות רמת גן, בכיכרות חדרה ובעפולה'' – אכן ''מורשת רבין'' לתפארת.
לכל עם יש ימי זיכרון בהיסטוריה שלו. ימים שייזכרו לדראון עולם. לאמריקאים יש ה-‏7 בדצמבר (מועד ההתקפה היפנית על נמל הפנינים) ויש להם ה-‏11 בספטמבר (היום בו הטרור נחת בתוכם). לישראל יש תישעה באב מההיסטוריה וה-‏6 באוקטובר (מועד ההתקפה המיצרית-סורית במילחמת יום כיפור). לרשימה הזאת יש להוסיף את ה-‏13 בספטמבר.

מדינת ישראל התאוששה מהאסון של ה-‏6 לאוקטובר, אבל זה עלה בהרבה דם. האם מדינת ישראל תצליח להיתאושש מהאסון של ה-‏13 בספטמבר? ימים יגידו.

ממה שאני קורא ושומע בחדשות בימים אלה, הרושם המתקבל הוא שעוסקים בהכנת שטיח אדום לאבו עלי החדש, וממשיכים לדבר על ההודנא.

אצל קובעי המדיניות עדיין לא ניקלט המסר שהגיע סוף עונת הפסטיבלים.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


13 בספטמבר, 11 בספטמבר
עוד אחד (יום שישי, 12/09/2003 שעה 12:40) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הכל אותו חרא!
_new_ הוספת תגובה



הביטוי ''קורבנות השלום''
יוסי מגבעתיים (שבת, 13/09/2003 שעה 18:40) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא של עוזי לנדאו, ואף אחד לא קרא להם ככה בזילזול. מאיפה אתה שואב את העובדות שלך? רק בגלל שהפורום הזה מלא בימנים קיצוניים ובמשוגעים לשמם אתה מרשה לעצמך לסלף את המציאות?
_new_ הוספת תגובה



הביטוי ''קורבנות השלום''
אריה פרלמן (שבת, 13/09/2003 שעה 19:02)
בתשובה ליוסי מגבעתיים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ליוסי ולישראל:

ערכתי חקירה באינטרנט למציאת מקורו של המונח ''קרבנות השלום'' - והגעתי למסקנות הבאות:

1) מקור הביטוי ככל הנראה בראיון שנתן ראש הממשלה בגין ז''ל ב-‏1980, ושהתפרסם ב''ספר השנה של העיתונאים'' תשמ''א (אם אינני טועה).

2) עם זאת - ה''קרבנות למען השלום'' - שעליהם דיבר בגין - הם שדות, בתים, רכוש - לא גופות.

3) נכון הוא שדוברי הימין האשימו תדיר את השמאל שהוא הרחיב את הביטוי גם כלפי גופות - ונכון הוא שבאינטרנט אין למצוא הוכחה להאשמה זו.

4) עד כמה שידיעתי מגעת - מקור ההאשמה הוא בכרזות שנשאו מפגיני שמאל לאחר פיגועים, ושבהם הסבירו שאלו הם ''קרבנות השלום''.

5) סיכום ביניים: העניין דורש בדיקה נוספת, וכל עוד היא לא נעשתה - יוסי בינתיים צודק.
_new_ הוספת תגובה



אריה, ראה את תגובתי ליוסי
ישראל בר-ניר (שבת, 13/09/2003 שעה 19:46)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאחר ובגין לא ייחס את הביטוי הזה לקורבנות אדם, לא ניראה לי שיש מקום לשתף אותו בפולמוס.
אני מדגיש שוב, זה נאמר בהקשר הזה ע''י רבין. אני עוד זוכר את הסצינה בטלוויזיה בה רואים תמיד את ראש הממשלה הולך מוקף בפמלית מלווים ושומרי ראש ועיתונאים זורקים לו שאלות שלחלק הוא עונה ולחלק לא.
זו היתה תשובה ''מן המותן'' של רבין אחרי ששאלות חוזרות בנושא עלו לו על העצבים. ייתכן שמפגיני השמאל יותר מאוחר אימצו את הביטוי הזה כסיסמא ''חיובית'' (הם ממשיכים בזה עד היום) אבל עדיין אין לשלול מרבין את ''זכות הראשוניות'' בהקשר הזה.
_new_ הוספת תגובה



אתה טועה ומטעה ביודעין
ישראל בר-ניר (שבת, 13/09/2003 שעה 19:36)
בתשובה ליוסי מגבעתיים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את הביטיו המעליב ''קורבנות השלום'' טבע רבין המנוח בסתיו 1994 קצת יותר משנה לפני הרצח. זה נאמר בתגובה לפיצוץ האוטובוס ברח' ריינס ליד כיכר דיזנגוף בתל אביב (הארוע האוסלואי הראשון בתוככי עיר ישראלית). זה נאמר ע''י רבין כשלא היה לו מה לענות להאשמה שאוסלו הביא לטרור, וזה בפרוש ביטא זילזול ולעג לניפגעים.
יכול להיות שעוזי לנדאו הישתמש בביטוי הזה יותר מאוחר - אינני יודע, אבל ''זכות היוצרים'' היא כולה של רבין - בזה הוא לא יכול אפילו להתחלק עם פרס.
_new_ הוספת תגובה



ישראל נכבדי
אריה פרלמן (שבת, 13/09/2003 שעה 20:50)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טענות אנשי הימין נגד הביטוי ''קרבנות השלום'' הושמעו לפני סתיו 1994.

מלבד זאת - איזכורים כלליים ומעורפלים אינם מספיקים במקרה זה.

יש למצוא את מראה המקום המדויק.
_new_ הוספת תגובה



ישראל נכבדי
מיץ פטל (שבת, 13/09/2003 שעה 21:38)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אשר לבשן מייחס את זה לנחום ברנע, אך לא מביא סימוכין:
_new_ הוספת תגובה



אריה ידידי,
ישראל בר-ניר (שבת, 13/09/2003 שעה 22:00)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני שמעתי את זה בפעם הראשונה מפיו של רבין בטלוויזיה אחרי הפיגוע ליד כיכר דיזנגוף שאליו היתייחסתי לעיל.
זה היה כפי שאמרתי במיסגרת הסצינה בה ראש הממשלה צועד במיסדרונות ארוכים עם מלוויו והעיתונאים רצים אחריו וזורקים שאלות.
מראה פניו הזועף וחוסר הסבלנות הבוטה שהפגין כלפי השואלים ''הטרדנים'' הם תמונה שלא תישכח.
לי, לפחות, זו היתה הפעם הראשונה בה שמעתי את הביטוי הזה בהקשר הזה.
_new_ הוספת תגובה



ישראל ידידי הנכבד,
אריה פרלמן (שבת, 13/09/2003 שעה 23:54)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קח לדוגמא את אבא אבן המנוח. כל עוד התנגדה מפלגת העבודה בחריפות לשיבה אל גבולות 1949 - לא היתה בעיה עם ההשוואה שערך אבן עם ''גבולות אושוויץ''. רק לאחר הסכם ספטמבר השחור, כשהימין התחיל להסתמך יותר ויותר על אבן ככלי לניגוח כוונות השמאל לנסיגה רחבה- התחיל אבן להיתמם בנוסח: ''אני?!'' ''גבולות אושוויץ''? שומו שמיים...

ולא נחה דעתם של השמאלנים עד שהביאו בפניהם את מרא המקום המדויק.

אותה תופעה חוזרת גם עם הביטוי ''קרבנות השלום''. ''אנחנו?!''...

מרוב עיניים שמתגלגלות השמיימה - כבר לא רואים את גלגל הירח בלילות.

גם כאן לא תנוח דעתם עד שיובא בפניהם מראה המקום המדויק.

שמעת את רבין אומר זאת לאחר הפיגוע בדיזנגוף?

אשריך וטוב לך - אך זוהי חצי עבודה.

החצי השני יהיה לשלוף את הציטוט מתוך דיווח עיתונאי כלשהו - אם אין אפשרות להשיג את ההקלטה ממש.
_new_ הוספת תגובה



הביטוי ''קורבנות השלום''
עוד אחד (שבת, 13/09/2003 שעה 23:18)
בתשובה ליוסי מגבעתיים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש ימנים קיצונים ומולם משוגעים לשמם. אני מעדיף במקרה זה להיות ימני קיצוני.
_new_ הוספת תגובה



אולי באמת
יוסי מגבעתיים (יום ראשון, 14/09/2003 שעה 0:34)
בתשובה לעוד אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עדיף להיות ימני קיצוני על פני משוגע. אני מעדיף לא זה ולא זה.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי