פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_1692

לחיות בארץ, זכות או חובה?
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום חמישי, 11/09/2003 שעה 5:06)


לחיות בארץ, זכות או חובה?


נסים ישעיהו


עצם נוכחותנו ושליטתנו הפיזית בארץ, נתפסת בעיני רבים כמצב שיא בחיינו כעם; שבנו לארץ אחרי אלפיים שנות גלות והנה אנו שוב אדונים לגורלנו, ממש פַּעַמֵי גאולה. האמנם?

מציאות חיינו פה בארץ חמדת, אינה נראית כמו שיא המאוויים של עם ואפילו לא של אדם פרטי כלשהו; זוהי מציאות בה, לאמיתו של דבר, לגמרי לא ברור לנו מה אנחנו עושים פה ובשביל מה צריכים את כל הצרות האלה; מילא ההתמודדות עם אויבינו מבקשי נפשנו, לא נעים אבל אפשר להתגבר; מה שלא ברור זה איך מתגברים על הסחי ומאוס הנשפך אלינו מכל המערכות הממסדיות עד כדי חשש כבד לטביעה.

שחיתות חוגגת בכל פינה והאזרח הפשוט הולך ונשחק בין גלגלי השיניים של הממסד המתיימר לנהל את חיינו, אבל בפועל ממאיס עלינו את החיים בארץ חמדת אבות. עבורנו, הארץ נותרה ארץ חמדת אבל הממסד השולט בה עושה כל מאמץ לשכנע אותנו כי אנחנו בסך הכל הפראיירים שאמורים לשרת אותו. ואת זה, ממש אין לנו חשק לעשות וגם כבר נגמר לנו הכוח לזה.

לפעמים נדמה כי בארץ נותרו רק המזוכיסטים ואלה שאין להם ברירה; כמובן, חוץ מאותו אחוז קטן הניזון מן השחיתות ומתפרנס ממנה. לאלה הארץ עודנה ארץ זבת חלב ודבש; איפה ימצאו עוד מקום שיאפשר להם לחגוג כך על גבם של החלשים בעם?

התוצאה לעת עתה מסתכמת במאות אלפי (אומרים שהמספר הנכון הוא מיליון וחצי) יורדים ובעוד מאות אלפי צעירים המחפשים דרכים להתרחק מכאן; מעניין, הם אינם חוששים מאויבינו מבקשי נפשנו; לא ערפאת מפחיד אותם, גם לא נסראללה; איתם הם/אנחנו מוכנים להתמודד ואין לנו ספק שננצח בעזרת ה'. מה שנראה בלתי מנוצח זה דוקא הביורוקרטיה ומיסי העושק.

איך זה קורה לנו ומדוע? ננסה להשיב על כך תוך התבוננות בפרשת השבוע.

המוּדעוּת הדרושה



(דברים כ''ו): א וְהָיָה כִּי-תָבוֹא אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נתֵן לְךָ נַחֲלָה וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ:


הפסוק הראשון בפרשת השבוע מציג בפנינו את המוּדעוּת הדרושה לאחיזה שלנו בארץ:

  • אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נתֵן לְךָ, לא האומות המאוחדות ולא כוחנו הצבאי נותנים לנו את השליטה בארץ; גם לא הזכויות ההיסטוריות או המסכנוּת שלנו לאורך אלפיים שנות גלות. בורא העולם ומנהיגו נותן לנו את הארץ.
  • נַחֲלָה, לעולם. לא כמשהו נרכש שניתן גם למכור או לתת במתנה בהזדמנות שזה נראה משתלם, אלא הארץ ניתנת לנו בתנאי שלא נעביר את הבעלות עליה לצד ג'.
  • וִירִשְׁתָּהּ, ירושה זה לא עניין של בחירה; היורש יורש בלי קשר אם זה מוצא חן בעיני מישהו או לא. הוא יורש, פשוט כי הוא היורש.
  • וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ, עלינו להתיישב בכל חלק אפשרי בלא להותיר שטח פנוי בו עלולים להתיישב זרים.


מוּדעוּת זה הרבה יותר עמוק מידיעה; ידיעה יכולה להיות טכנית ובלתי מחייבת, בעוד מודעות פירושה שמנהלים את החיים בהתאם לידיעה, בהתאם למה שלומדים בתורה.

וכיצד ניתן לשמר ואף לטפח מודעות כזאת? על כך משיבה התורה בפסוקים הבאים בפרשת השבוע. לא נוכל להביא הכל במסגרת זו, אבל משהו מייצג:

טז הַיּוֹם הַזֶּה ה' אֱלֹקֶיךָ מְצַוְּךָ לַעֲשׂוֹת אֶת-הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים וְשָׁמַרְתָּ וְעָשִׂיתָ אוֹתָם בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשֶׁךָ: יז אֶת-ה' הֶאֱמַרְתָּ הַיּוֹם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹקִים וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמר חֻקָּיו וּמִצְוֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְלִשְׁמעַ בְּקלוֹ:יח וַה' הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר-לָךְ וְלִשְׁמר כָּל-מִצְוֹתָיו: יט וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל-הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה לִתְהִלָּה וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת וְלִהְיתְךָ עַם-קָדשׁ לַה' אֱלֹקֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר:


מרד בתוך ארמון המלך



יש כמה וכמה פסוקים ומאמרי חז''ל אודות חשיבות המגורים בארץ ישראל דוקא עד כדי כך שאמרו:

(כתובות ק''י/ב): כל הדר [הַגָּר] בארץ ישראל דומה כמי שיש לו א-לוה וכל הדר בחוצה לארץ דומה כמי שאין לו א-לוה, שנאמר: (ויקרא כה, לח) לָתֵת לָכֶם אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹקִים:


וכל שאינו דר בארץ אין לו אלוה?! אלא לומר לך כל הדר בחו''ל כאילו עובד עבודת כוכבים.

אולם אחיזה טכנית בארץ, תוך התעלמות מההתניות שבתורה בכלל ובפרשת השבוע בפרט, עלולה לגרום הידרדרות קשה עד כדי אבדן חיי יהודים ואבדן האחיזה בארץ ח''ו.

הנביאים מזהירים על כך שוב ושוב ואנו נביא מעט מדבריהם, ולהבהרת הדברים נביא את דברי הרמב''ן מפירושו בעניין ראש השנה ויום הכיפורים.

(עמוס ג): א שִׁמְעוּ אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' עֲלֵיכֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל כָּל-הַמִּשְׁפָּחָה אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתִי מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמר: ב רַק אֶתְכֶם יָדַעְתִּי מִכּל מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה עַל-כֵּן אֶפְקד עֲלֵיכֶם אֵת כָּל-עֲוֹנתֵיכֶם:


(רמב''ן): אמר הקב''ה, גליתי לכם (...) ולא חששתם לדברי לשוב כלל, הלא זה מרד גדול הוא; נמצא קֵרוּבָן של ישראל אצל הקב''ה, הוא הגורם להם ריחוק וגלות וכל עונש; וכל שכן הזוכים לישב לפני הקב''ה בארצו שהם כמו רואי פני המלך, ואם זהירים בכבודו טוב להם ואשריהם, ואם ממרים בו – אין לך מרד גדול מזה ואוי להם יותר מכל אדם, [לפי] שהם עושין מלחמה עם המלך בפלטין [בארמון] שלו ומכעיסין אותו בפניו; ומה הוא עושה להן – מוציאן מן הפלטין שלו וטורדן בכל העולם; הוא שנאמר בהם, (ישעיהו ס''ה,, ג) הָעָם הַמַּכְעִסִים אוֹתִי עַל-פָּנַי תָּמִיד.


ובעברית פשוטה, מקורב למלך המורד בו, זו פגיעה הרבה יותר קשה מאשר מרידה של מישהו רחוק וזר; וכאשר המרידה מתנהלת בביתו של המלך, בארץ ישראל, זה מחמיר את העניין עוד יותר. ובאופן טבעי, גם תגובת המלך תהיה קשה הרבה יותר כי פרט למרידה יש גם עלבון קשה ממרידת המקורב בביתו של המלך עצמו.

דיכוי המרד



כאשר מדובר במלך בשר ודם, המרד עצמו לא בהכרח מזיק למורדים; אם ידוכא המרד – סביר להניח שייענשו, אבל כל עוד לא דוכא – הם יכולים לחגוג. כאשר מדובר במלך מלכי המלכים הקב''ה, המרד עצמו כולל בתוכו את העונש; שהרי הקב''ה מהווה את העולם ואת כל אחד מאיתנו בכל רגע מחדש ומשגיח על כל אחד ואחת בהשגחה פרטית. אם כן, די בכך שיסיר, חלילה, את השגחתו מן המורד לרגע אחד, כדי שיבוא ''העונש''.

פרשת השבוע שלנו כוללת אזהרות חמורות בעניין זה ולהוותנו, מציאות חיינו כאן מגשימה חלק ניכר מאותן אזהרות.

קצרה היריעה מֵהַאַריך בהסברים על מה שקורה לנו ולמה. רק נזכיר בקצרה את תהליך ההידרדרות אשר הביאנו עד הלום:

  • צעד ראשון, החליטו שלא צריכים מצוות; הציונות והשליטה בארץ מספיקות כדי לשמור על העם היהודי. בכך ויתרו על שלמות התורה.
  • צעד שני, חוקקו את חוק מיהו יהודי בניסוח המאפשר לגויים להיחשב כיהודים. בכך ויתרו על שלמות העם.
  • עכשיו מוותרים על שלמות הארץ ועל הארץ בכלל.


הגיע הזמן להתעשת והתחלת התיקון תהיה בשלב האחרון של תהליך הקילקול; שנקיים בעצמנו: וְהָיָה כִּי-תָבוֹא אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נתֵן לְךָ נַחֲלָה וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ:

ואז תתקיים בנו ההבטחה שמביא הרמב''ן:

גלתה שכינה בעונותינו גלה הכל; ולעתיד לבוא, שכינה חוזרת והכל חוזר; משל למטרונא שנשאת למלך וילדה לו בנים ובנות; הלך המלך למדינת הים וישבה לה כאלמנה; לימים רבים באו ואמרו לה באו חתניך אמרה תשמחנה אתם בנותי, אמרו לה באו בניך אמרה תשמחנה כלותי, אמרו לה בא המלך אמרה הא ודאי חדוותא, עמדה ולבשה בגדי מלכות וקשטה עצמה וקבלה המלך בשמחה. כך לעתיד לבא אומרים לירושלים (...) בא המלך; אומרת, הא ודאי חדוותה [זו ודאי שמחה]; שנאמר (ישעיהו סא) [י] שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ בה' תָּגֵל נַפְשִׁי בֵּאלֹקַי. ואומר (שם, נב) [ח] קוֹל צפַיִךְ נָשְׂאוּ קוֹל יַחְדָּו יְרַנֵּנוּ כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ בְּשׁוּב ה' צִיּוֹן: אמן וכן יהי רצון.


שתהיה לכולנו כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה,

נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'.




http://www.faz.co.il/thread?rep=34534
הצלחת לבלבל אותי
אלעד (יום חמישי, 11/09/2003 שעה 8:53)

קפצת בין שניים-שלושה נושאים הכרוכים זה בזה, אבל לא עונים ישירות לנושא המאמר, ולפי הפתיח שלך דווקא הבנתי שמדובר בזכות מפוקפקת ולא בחובה כלל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=34552
הצלחת לבלבל אותי. אז אולי עכשיו זה יסתדר.
נסים ישעיהו (יום שישי, 12/09/2003 שעה 0:09)
בתשובה לאלעד

דומני כי עניתי על כך בקישור המצורף: http://www.faz.co.il/story_1653

במצב הנוכחי זו אכן זכות מפוקפקת ביותר אם בכלל זו זכות; כדי שתהיה זכות בגלוי, יש להחליף את הנחות היסוד ולכך אנו חותרים.

הבעיה שלנו היא שאין לנו בחירה בשאלת הבעלות על הארץ, היא שלנו. נקודה.

כל הצרות נובעות מאי מימוש בעלות זו ועל כך עמדנו במאמר; גם הסברנו את התהליך שהביא אותנו לשפל בו אנו מצויים כעת אם כי בחלק מן הדברים קיצרנו מאד בהסתמך על מאמרים קודמים כגון זה שבקישור.

בברכה לשנה טובה ומתוקה,
נסים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=34535
נסים, משהו לא ברור
דוד סיון (יום חמישי, 11/09/2003 שעה 9:14)

הקטע על המודעות נראה כאילו הוא נשען על דברים נוספים כי אם לא, לא ממש ברורה הפרשנות שלך חוץ מאשר לגבי החלק הראשון של הפסוק. בחלק הזה כאיש מאמין אתה אומר שכל מה שיש או אין לנו בא כי ה' נתן. זה מובן וברור - זה נובע מן האמונה.

יתר הפרשנויות לא ממש מסתדרות (זה נראה כאילו אתה מציג הסבר מאד תמציתי או ראשי פרקים של עמדה פוליטית):
1. על סמך מה אתה אומר מה שאתה אומר על נַחֲלָה?

כך גם לא מסתדרות לי הפרשנויות שאתה נותן ליתר החלקים כמו וִירִשְׁתָּהּ, וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ.

שנה טובה

http://www.faz.co.il/thread?rep=34554
נסים, משהו לא ברור. זה נכון, כי קיצרתי.
נסים ישעיהו (יום שישי, 12/09/2003 שעה 0:40)
בתשובה לדוד סיון

הגבלתי את עצמי לאורך מסוים של מאמר ולפעמים זה פוגע בהבהרת הדברים.

הנה שני פסוקים המדברים על נחלה, בראשון זה הנושא ובשני לוואי:

(במדבר לו) ט וְלֹא-תִסּב נַחֲלָה מִמַּטֶּה לְמַטֵּה אַחֵר כִּי-אִישׁ בְּנַחֲלָתוֹ יִדְבְּקוּ מַטּוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:

הקשר הנצחי לארץ מתבטא לא רק באופן כללי אלא גם באופן פרטי, כל שבט בנחלתו; גם היום מזוהים חבלי ארץ על פי השבטים ששכנו בהם אז ואמורים לשכון בהם שוב כעת.

(דברים ד) כ וְאֶתְכֶם לָקַח ה' וַיּוֹצִא אֶתְכֶם מִכּוּר הַבַּרְזֶל מִמִּצְרָיִם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם נַחֲלָה כַּיּוֹם הַזֶּה:

וכשם שאנו עם נחלה לקב''ה, כלומר שלו לנצח, כך הארץ לנו נחלה, כלומר לנצח.

הארץ לנו ירושה כי אנחנו היורשים החוקיים של אברהם יצחק ויעקב; דיני ירושה מפורטים באריכות במקורות ואין כאן המקום להאריך.

וישבת בה, זה נושא שמוסבר בחסידות מזוויות שונות, תוך הסתמכות על פסוקים ומדרשי חז''ל כמובן, והפירוש שהבאתי מתיישב היטב, לענ''ד, עם מה שמלמדת תורת החסידות.

פירוש נוסף, שלא הבאתי מקוצר המצע, הוא שלא נרגיש ארעיים או אורחים בארצנו שלנו. שנחיה בשלווה, 'בהתיישבות' בלשון המקורות, שלווה שאינה מתיישבת בצוותא חדא עם נקיפות מצפון על נישול עם אחר כביכול.

ומה שנוגע לצלע הראשונה מבין הארבע, אתה טוען שזה עניין של אמונה בעוד אני טוען שזה עניין של מודעות. לפני מאה שנה, מי שתכנן שיבת יהודים ושלטון יהודי בארץ ישראל, היה מאמין גדול בהבטחות ה' שנכתבו בתורה. היום רואים שהבטחות אלו נתקיימו, אז מה יש להאמין?

בברכה לשנה טובה ומתוקה,
נסים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=34560
תודה על ההבהרה !!!
דוד סיון (יום שישי, 12/09/2003 שעה 11:36)
בתשובה לנסים ישעיהו

שנה טובה

http://www.faz.co.il/thread?rep=34559
הדבר הראשון הנחוץ
דב שטיין (יום שישי, 12/09/2003 שעה 11:02)

שלום לך.
סבורני שבין 3 הענינים אותם מנית ארץ ישראל עם ישראל תורת ישראל. האחרונה היא המפתח לגאולה ולא כפי שציינת כמסקנה - ארץ ישראל. שהרי ראינו כבר מה קרה כשארץ ישראל היא החשובה ביותר. זה מה שהביאה עלינו התנועה הציונית.
בברכה
דב שטיין

http://www.faz.co.il/thread?rep=34566
הדבר הראשון הנחוץ. האמנם? והלא ''נעוץ סופן בתחילתן''
נסים ישעיהו (יום שישי, 12/09/2003 שעה 13:32)
בתשובה לדב שטיין

ונתחיל מהסוף:

לתנועה הציונית, מעולם לא הייתה חשובה ארץ ישראל; מה שהיה חשוב לה זה שלטון עצמי. ארץ ישראל ''נבחרה'' בדיעבד, כי הנוצרים ששלטו בעולם האמינו בתנ''ך ולציונים זה הסתדר כי כך יכלו למשוך את הדתיים.

ואם מדברים על המעלה העצמית של כל אחד מהשלושה, מעלתם של ישראל גדולה ממעלת כולם שהרי ''מחשבתן של ישראל קדמה לכל דבר'' (מד''ר, בראשית, א). אז לשיטתך, יש להתחיל דווקא בתיקון חוק 'מיהו יהודי'.

לא נעים להזכיר ובדרך כלל אני עושה מאמץ מודע להימנע מהזכרת גנותן של ישראל; אבל במשפט שכתבת: ''שהרי ראינו כבר מה קרה כשארץ ישראל היא החשובה ביותר. ''אפשר להחליף את 'ארץ ישראל' ב-'תורת ישראל' ונקבל תוצאה חמורה הרבה יותר; כי מי שלכאורה תורת ישראל חשובה בעיניו יותר מארץ ישראל, נתן ידו ופסיקתו ההלכתית להנעת התהליך האסוני שאנו חווים כעת, ואין להאריך בגנות.

ויש עוד להזכיר כי ברית הארץ קדמה גם בזמן לברית התורה ''וכל שלא הזכיר ארץ חמדה טובה ורחבה בברכת הארץ – לא יצא ידי חובתו; וצריך להזכיר בה ברית ותורה (רמב''ם, הלכות ברכות, ב, ג). וחותם ''על הארץ ועל המזון''. (אבל אם לא הזכיר ברית ותורה - יצא ידי חובה).

אפשר עוד להאריך הרבה במובאות מדברי חכמינו ז''ל להבהרת הדברים, אבל תן לחכם ויחכם עוד.

שבת שלום ומבורך ושנה טובה ומתוקה,
נסים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=34567
ארץ ישראל נבחרה בדיעבד?
דוד סיון (יום שישי, 12/09/2003 שעה 14:16)
בתשובה לנסים ישעיהו

בתגובה הקודמת שלי קיבלתי את טענתך שאמירות שלך נוסחו כמו אקסימות בגלל קוצר המצע (וגם בגלל שאני מניח שהמבינים בתורה מכירים היכן לחפש את התשובות במקרה כזה).

האם גם הפעם זה קוצר המצע שהניא אותך לכתוב כזאת הערכה על דרכה של התנועה הציונית, בעצם, מראשיתה. בשני משפטים, כאילו סתמיים, אתה ''מוחק'' ערך עיקרי של התנועה הציונית. מהו ערכה של התנועה הזאת בלי ציון?

אני מסכים שגם הציונות, כמו כל תנועה אידיאולוגית אנושית, עשתה שגיאות. אבל האמירה שלך ( ''לתנועה הציונית, מעולם לא הייתה חשובה ארץ ישראל; .... ארץ ישראל ,נבחרה, בדיעבד.'') משמיטה בסיס עיקרי של התנועה הציונית.

הפעם אתה מגזים!! .... בלי להציג נימוק רציני אחד...הרי הוצעו לתנועה הציונית מספר אלטרנטיבות שנדחו.... אגיד לך את האמת, נסים, ההתבטאות הזאת:

1. קצת מרגיזה אותי!!!
2. מעלה הירהורים על תמיכתך בציונות בכלל.

האם גם אתה חלק מהקבוצה של ההיסטוריונים החדשים?

http://www.faz.co.il/thread?rep=34569
על הבחירה של הציונות בארץ ישראל
נסים ישעיהו (יום שישי, 12/09/2003 שעה 15:05)
בתשובה לדוד סיון

כדי להשיב לשאלותיך ביסודיות, אצטרך זמן רב שאין לי פנוי, אז נסתפק במה שיש, כלומר בתשובה עקרונית.

דומני כי שורש אי ההבנה כאן זהה לשורש אי ההבנה בהערות הקודמות, ואין זו בעיה שלך כי אם שלי; אני אמור לנסח את הדברים כך שכל קורא אינטליגנטי יבין גם אם אינו מצוי במקורות ובלשון המקורות.

עכשיו הייתי צריך להסביר את כל המונחים כפי שהם במקורות ובמודעות שלי ואז הדברים היו מתבהרים; אבל לכך צריכים מאמר מסודר עם אסמכתאות מתאימות ואין לי זמן לכך, מה גם שכתבתי על כך די הרבה בעבר; אולי אמצא זמן לחפש בארכיון הבלתי מסודר שלי ואשלח לך.

לציונות מעולם לא הייתה חשובה ארץ ישראל במשמעות ש-דוב ואני מבינים את ארץ ישראל, כעניין דתי. האם צריך להוכיח את זה? די לעיין בפרוטוקולים של הוועדות המשותפות לבריטים ולציונים (משנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת) בעניין גבולות הארץ כדי לראות כי כל הנימוקים של הציונים היו מעשיים ללא שום הסתמכות על התנ''ך, בניגוד לבריטים שהתעניינו דווקא בגבולות התנ''ך.

הציונות לא עשתה שום שגיאה והיא גם אינה שוגה כיום, פרט לשגיאה בהנחת היסוד שלה, ההנחה שאפשר להיות ציוני בלא להתחבר ל-'נקודת ציון' שבלב היהודי; כלומר, להכריז: ''בית יעקב לכו ונלכה'' – ביל''ו, ולהשמיט את סוף הפסוק: ''בשם השם''.

מן הנימוקים הנ''ל אינני מקבל את הציונות הישנה אבל זה לא הופך אותי לציוני חדש. כינוי זה, אם אני מבין נכון, מתייחס לממשיכי הדרך הטבעיים של הציונות הישנה. אלה טוענים כי אם לא חשובה תורת ישראל ויהודי הוא מי שמכריז על עצמו ככזה בלי קשר להלכה, אז אין שום צורך לשמר את ייחודו של עם ישראל כי אין יחוד כזה. אינני יודע אם הם ניסחו כך את הדברים אבל כך אני מבין אותם.

אז אין שום סיבה להתרגז; מעולם לא הצגתי עצמי כציוני, לפחות לא עד כמה שזכור לי, וזה שאתה או מישהו אחר ציוני או לא, אינו מעלה ואינו מוריד בעיני; אני מתייחס אל האדם. נקודה.

שבת שלום ומבורך ושנה טובה ומתוקה,
נסים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=34570
תודה שטרחת להסביר
דוד סיון (יום שישי, 12/09/2003 שעה 15:44)
בתשובה לנסים ישעיהו

אם היית כותב ''ארץ ישראל, כעניין דתי'' לא הייתי כועס וגם לא מתווכח. מצד שני, אני יודע שהיו גם רבנים בתנועה הציונית אבל אינני יודע על חשיבות המושג הדתי של ארץ ישראל......אני גם יודע שאדמות נקנו בארץ לכבוד יום הולדת של רב ציוני.

הסיפור על הצהרת בלפור ונושאים אחרים לוקחים אותנו יותר רחוק מאשר שנות העשרים. זה חשוב בעיקר לגבי יחסה של הציונות לארץ ישראל.

אם זה שאני ציוני או לא, לא מעלה ולא מוריד כי אתה מתייחס אל האדם, אז בבקשה הזהר בערכים שחשובים לי ולאחרים....................

שנה טובה

http://www.faz.co.il/thread?rep=43518
אני מוטרד
ציון (יום שלישי, 30/03/2004 שעה 16:49)

ר
בי נסים שיכנעתני אבל אני מוטרד מהמסקנה,


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.