פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הטובים לסרבנות
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (יום ראשון, 28/09/2003 שעה 19:59)


הטובים לסרבנות

גדעון ספירו



העצומה עליה חתמו 27 טייסים בה הודיעו כי יסרבו לקחת חלק בתקיפות מרכזי אוכלוסיה אזרחית, היכה בתדהמה את ראשי הצבא והממשל כמו חלקים ניכרים של הציבור.

הסרבנים החדשים עשו כל מאמץ לרכך את הנחיתה, על ידי הדגשה חוזרת ונישנית בדבר ציוניותם ונכונותם ''להקריב ולתת למדינת ישראל'' והתחייבותם ''להוסיף ולשרת בצבא הגנה לישראל ובחיל האוויר, בכל משימה להגנתה של מדינת ישראל'', אבל זה לא עזר.

המימסד הפוליטי, הצבאי והתקשורתי התאושש מהר והחל לירות תחמושת מורעלת, לחרף ולגדף. סגן השר מיכאל רצון מהליכוד כבר דרש להעמידם לדין על בגידה, פחות מעונש מוות, אני חושש, לא יספק אותו; היועץ המשפטי לממשלה רובינשטיין תקף; הכתבים והפרשנים הצבאיים תרמו אף הם את מכסת השיסוי; ראשי הצבא והממשלה, ממפקד חיל האויר דן חלוץ ועד ראש הממשלה אריאל שרון תקפו בשצף קצף והודיעו כי ''ינקטו בכל הצעדים'', מנטרה מוכרת לחברי תנועות הסרבנים שקדמו לטייסים. גם האופוזיציה הראשית לא פירגנה, ח''כ עמרם מצנע תקף וגם במרצ, לא זכו הסרבנים לחיבוקים. יש במרצ יותר מדיי ראשים הקשורים בטבורם לצבא, ורק ח''כ זהבה גלאון בולטת לטובה בתמיכתה בסרבנים.

מי שרוצה לקרוא את ''קול העם'' מוזמן להיכנס למדור התגובות האינטרנטי של אימפריית ''ידיעות אחרונות'' (YNET) ולקרוא את פרץ השנאה הרושפת.

הדימוי האליטיסטי ממנה נהנים טייסים בישראל, היתה בוודאי ביסוד הסערה שקמה. גם בשמאל היו כאלה שנילכדו לתוך הדימוי הזה, ונפשם לא ידעה זה מכבר כזו התרוממות רוח, כפי שבאה לידי ביטוי במודעת ''גוש שלום'' בעיתון ''הארץ''.''פטריוטים אמיתיים'' ו''מצילים את כבודה של ישראל'' השתפכו מנסחי המודעה.

קצת הרחקתם לכת. הטייסים הם ללא ספק מהירים מבחינה תחבורתית, אבל יותר איטיים בהסקת מסקנות פוליטיות מוסריות מאנשי היבשה. תנועת ''יש גבול'' קמה ב-‏1982, עם הפלישה ללבנון, וכעבור 21 שנים מצטרפת אליהם קבוצה של טייסים שהגיעו למסקנות דומות. צריך לומר להם כל הכבוד, לקדם אותם בברכת ברוכים הבאים בצל קורתנו הסרבנית, ולקוות כי הם יהוו נידבך נוסף בדרך הארוכה, הניפתלת והמיוסרת של הסרת ממשלת הרשע מהארץ.

הטייסים הסרבנים לא הצילו את כבודה של ישראל, כי כל עוד שולטת ממשלת ימין קיצוני בישראל בה ממלאות מפלגות טרנספר פשיסטיות תפקיד מרכזי, כבודה של ישראל רמוס. כבודה של ישראל יינצל רק אז כאשר סרבני הכיבוש והדיכוי, בים ביבשה ובאוויר, יהיו חלק מהשלטון.

כמובן, היה נחמד אילו הצליחה קבוצת הטייסים הסרבנים לגרור אחריה טייסות שלמות עד לשיתוקן של ההפצצות על מרכזי אוכלוסיה אזרחית. אבל מי שנימצאים בזירת המאבק שנים רבות,יודעים, כי לא כל סנונית מביאה את האביב. אנו מונים בסיפוק כבר למעלה מאלף סרבנים מכוחות היבשה, וצבא הכיבוש ממשיך לפעול במלוא הקיטור. מתברר כי אלף סרבנים הם עוד לא המסה הקריטית הדרושה לחשיבה מחדש בצמרת הצבאית והמדינית. גם 27 הטייסים, מהם רק 9 בשרות מילואים פעיל, עדיין לא מהווים מסה קריטית המשבשת את פעולות החיל. יש עדיין יותר מדיי טייסים המוכנים למלא פקודות שמונף עליהן הדגל השחור של האי חוקיות והאי מוסריות.

הדרך ארוכה היא וקשה, כמאמר השיר, ואנו נמצאים בתחילתו של הר תלול וקשה לטיפוס.

רק המתמידים ובעלי אורך נשימה, יגיעו למטרה שביסודה סיום הכיבוש, הרצח והדיכוי ופרוק ההתנחלויות.



ה-‏30 בספטמבר – יום חטיפת ואנונו.



ב-‏30 בספטמבר 1986 נחטף מאיטליה מרדכי ואנונו, סרבן חימוש נשק גרעיני, בפעולת טרור של ממשלת ישראל והועבר לישראל. הוא הועמד למשפט סגור ומכור, שתוצאותיו היו ידועות מראש. הוא נידון ל-‏18 שנות מאסר. מאז הוא אסיר מצפון במדינת ישראל.

מרדכי ואנונו עבד בכור הגרעיני בדימונה. משעה שהיה ברור לו כי הוא חלק ממכונה שטנית המייצרת בחשאי פצצות אטומיות, סבר כי יש ליידע את הציבור על מעשה חמור זה. זכות הציבור לדעת מה עושה הממשלה, בעיקר אם היא מסכנת את שלומו, הוא עקרון דמוקרטי ראשון במעלה. מה עוד וכאן מדובר לא רק בסיכון אזרחי מדינת ישראל אלא בסכנה לאנושות כולה. החליט ועשה מעשה. מאחר ובישראל המידע היה אסור בפירסום מחמת גרזן הצנזורה, עשה את הדבר הטבעי, והעביר את המידע לעיתונות החופשית מחוץ לישראל, באמצעות העיתון ''לונדון סנדיי טיימס''.

מעשהו של ואנונו זכה להוקרה בינלאומית והוא קיבל שורה של פרסים ותוארי כבוד, ביניהם: חתן פרס נובל האלטרנטיבי (''פרס הקיום הנכון'' המחולק מדי שנה בפרלמנט השוודי), פרס השלום הדני, דוקטור כבוד מאוניברסיטת טרומסטו הנורבגית (שגם הנשיא מיכאל גורבצ'וב והבישוף דסמונד טוטו נימנים עם מקבלי התואר מאוניברסיטה זו), ומועמד מזה שנים, גם השנה, לפרס נובל לשלום.

ישראל היא כיום מעצמה גרעינית בעלת מצבור של מאות פצצות אטומיות וכן כמות אדירה של נשק כימי וביולוגי. כל זאת, מבלי שהתקיים על כך דיון ציבורי בטרם מעשה. ישראל הכניסה את האזור למרוץ חימוש גרעיני, וכל עוד לא תתפרק מנישקה הגרעיני (במסגרת הסדר אזורי), ימשיך המזרח התיכון להיות אזור של מרוץ חימוש אטומי ביולוגי וכימי.

בעקבות חטיפתו של מרדכי ואנונו הוקם ''הוועד הישראלי למען מרדכי ואנונו ולמען מזרח תיכון חופשי מנשק אטומי ביולוגי וכימי''. כל שנה, ב-‏30 בספטמבר, יום החטיפה, יוזם הוועד פעילות שקשורה בנושא.

השנה אנו מציינים את ה-‏30 בספטמבר האחרון שואנונו נתון בכלא. בשנה הבאה, באפריל 2004, הוא ישתחרר לאחר שריצה את מלוא 18 השנים.

ביום ג', ה-‏30 בספטמבר 2003, יתקיים בסינמטק תל-אביב (אולם2) ערב הקרנה של סרט הבי-בי-סי ''הנשק הסודי של ישראל'', סרט מצויין שנעשה על פי מיטב המסורת של עיתונות חופשית ובלתי תלוייה בממשל, ולא פלא שעורר את חמתה של ממשלת ישראל. לאחר הקרנת הסרט יתקיים דיון בהשתפות פרופסור עוזי אבן, מראשוני העובדים בכור בדימונה, העיתונאי והפובליציסט חיים הנגבי, בהנחיית כותב שורות אלו.
הערב יחל ב-‏19.45 והציבור מוזמן.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


סרבנים
לוי (יום ראשון, 28/09/2003 שעה 21:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנמושות ינשרו והשיירה תמשיך בדרכה . ארץ ישראל שייכת לעם ישראל אשר ילחם בכל מי שמנסה לסלק אותו ממנה . מי שאינו רוצה להלחם ידשדש בשוליים ישאר מאחור ויעלם בתהום הנשייה . הגייס החמישי הפנימי יסולק לצדדים ויתמוסס.
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום ראשון, 28/09/2003 שעה 23:05) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עכשיו גם את השיר אתה מסלף? ''הדרך ארוכה היא ורבה'' אומר השיר של נעמי שמר, ו''כולם הולכים בדרך עד סופה המר''.
_new_ הוספת תגובה



האם אין כאן קריאה למרד המוגד לחוק יסוד
יפים גרינבוים (יום שני, 29/09/2003 שעה 20:31) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם אין חוק במדינת ישראל?
האם ג. ספירו חסין בפני החוק?
_new_ הוספת תגובה



לשאלתו ש ל יפים על חסינותו של ספירו
פטריוט (יום שני, 29/09/2003 שעה 23:09)
בתשובה ליפים גרינבוים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גדעון ספירו חסין בפני החוק כי ספירו הוא החוק, בגלל אזרחים כמו יפים גרינבוים.
אם גרינבוים אינו רוצה שספירו יהיה חסין הוא צריך להדפיס את מאמרו, ללכת למשטרה ולהגיש תלונה.
אין ספק שספירו הוא מורד במלכות וצריך לנהוג בו כמו במדינה שממנה בה יפים.
_new_ הוספת תגובה



יפים גרינבוים שאל שאלה יפה
סמולנסקי אוורבוך (יום רביעי, 08/10/2003 שעה 21:45)
בתשובה לפטריוט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואתה נכשלת לענות לה, ידידי ספירו. אולי אתה, גדעון, חסין - אך בטח לא מפני החוק, שהרי נשפטת כבר והורשעת במספר משפטים. אתה גם לא מורד במלכות, אולי אם נתאמץ אז נאמר שאתה מורד בצללים שלך.

וחץ מזה, מהיכן אתה יודע אין נוהגים במדינה שיפים גרינבוים בה (בא) ממנה? גם אתה נפלת לפח הזה?
_new_ הוספת תגובה



שלטון החוק
ondayt (יום שלישי, 30/09/2003 שעה 0:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מר ספירו היקר, שלומות.
במשך כל זמן קריאת מאמרך, לא יכולתי להתעלם מהרעיון השזור לכל אורכו. רעיון הזלזול בחוק וביסודות הדמוקרטיים בשם האידיאלים הפרטיים שלך. כאשר חוק מסוים אינו תואם את דיעותיך, זכותך לנסות ולשנותו - באמצעים דמוקרטיים, כלומר חוקיים. מותר להפגין, למחות, ליצור לובי למען העניין, לשכנע ח''כים ולהקים תנועות ומפלגות. קריאה לסרבנות, לעומת זאת, אינה חוקית. הסרבנות עצמה אינה חוקית. השבתת טייסת בחיל האוויר עקב אי-תאימות בין השקפת עולמם הפוליטית של הטייסים לבין המשימות אותן הם נדרשים לבצע אינה חוקית. כל שלוש האופציות הנ''ל מהוות זלזול בוטה בחוקי המערכת, אותם חוקים שמתירים לך לפעול. הטייסים רוצים למחות? אדרבא, יתכבדו נא ויפרשו מן החיל. צבא אינו מערכת דמוקרטית, הוא אינו צריך לספוג תוצאות של השקפות פוליטיות מכל סוג שהוא. כאשר טייס מבצע את תפקידו, הוא חייל לכל דבר, גם במילואים. חייל נדרש למלא פקודות. אם הפקודה היא לטוס ולהפציץ מטרה מסוימת, והטייס מסרב למלא אותה, עליו לקחת בחשבון את תוצאות מעשיו. אין זה הגיוני, מוסרי או לגיטימי לבקר מערכת מסוימת, לשבש את פעולתה ובו בזמן להנות מההילה שמעניקה ההשתייכות לאותה מערכת.
רעיון ההתעלמות מן החוק עומד גם מאחורי התגייסותך להגנה על מרדכי ואנונו. לידיעתך, אם נסתר הדבר מעיניך, האיש עבר על החוק. האידיאל שעמד מאחורי העבירה אינו מכשיר אותה. מרדכי ואנונו ידע טוב מאוד מה הוא עושה. הוא עבר על החוק ביודעין ובכוונה תחילה, בשם אידיאל פרטי. על כך נענש. יש האומרים בחומרה, יש האומרים להפך. גם במדינות יותר דמוקרטיות ומתקדמות מישראל קיימים עונשים חמורים ביותר למרגלים וכאלה החושפים סודות מדינה. תשאל את ג'ונתן פולארד. מדוע לדעתך ה''דבר הטבעי'' הוא לירוק לבאר שממנה שותים? מה טבעי כל כך בבגידה במדינה שלך?
איזה דיון ציבורי אמור היה להתקיים בעניין, לדעתך? האם היה צריך לבצע משאל עם בשנת 1951, שנושאו היה ''נשק גרעיני לישראל- כן או לא''? או שמא משאל עם בשנת 1986, ''האם על ישראל ללכוד את מרגל האטום או אולי לוותר על כושר ההרתעה שלה בשם העקרונות ההומניים שבשמם פעל אותו מרגל''?
ושאלה אחרונה, מדוע אתה סבור שהמשפט היה ''סגור ומכור''? מילא סגור, הרי כל העניין נסוב סביב עבירה על חוקי צנזורה ומסירת מידע סודי, מה ציפית, שהמשפט ייערך מול מצלמות התקשורת?
או אולי ציפית שמרדכי ואנונו יזוכה מכל אשמה? (אם כן, אנא יידע אותי בהתאם לאלו סעיפים בחוק עליו להיות מזוכה, אני מאוד סקרן)

לדעתי מרדכי ואנונו, כמו הסרבנים למיניהם, חטא בכך שעשה דין לעצמו, והעמיד את האידיאל הפרטי שלו ואת השקפת עולמו לפני כל דבר אחר, כולל שלטון החוק, כולל בטחון המדינה בה גדל. אין איש שיש לו את הזכות הזו. העקרון הוא פשוט: יש חוק. מי שעובר עליו, יודע את זה. מי שיודע שעבר על החוק, צריך גם לדעת שיש לכך מחיר, וצריך להיות הוגן כאשר הוא נדרש לשלם את מחיר מעשיו.
_new_ הוספת תגובה



אלעד ירד אל הירדן
Gershwin (יום שלישי, 30/09/2003 שעה 7:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן צודק הספירו. המפעל לא יושלם עדי כיבוש השילטון.

זיקפו ראש - כ''ז יורדי המטוס.
היידה עמיר פרץ - יושבק המשק לחלוטין.
חמאסניק וג'יהדניק באשר הם ובכל מקום- אינכם יכולים לאבד, אלא את כבליכם.

למה תחשו איפוא?

יוחזר הבולשביזם,
ממש כמו בראשונה -
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי