פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בעד ונגד בחזית הבית
ישראל בר-ניר (יום רביעי, 01/10/2003 שעה 6:00)


בעד ונגד בחזית הבית


ד''ר ישראל בר-ניר




במאמרים קודמים (''הריקבון המוסרי של 'חסידי אומות העולם' בתקופתנו'', ''בעד ונגד'') הבאתי את סיפורם של מוחים מקצועיים, אנשים שהפכו את המחאה לקריירה. אנשים שלהיות ''נגד'' זו עבורם תמצית הקיום. אנשים שכל הווייתם היא להיות נגד, עד שלא נותר להם זמן לחשוב על כך שלהיות ''נגד'' מה שהוא זה אומר להיות גם ''בעד'' הההיפך ממה שהם מתנגדים לו. במאמרים הקודמים עסקתי בעיקר בתופעה הזאת בעולם הרחב. הפעם אעבור לתוככי מדינת ישראל.

לפני מספר חודשים פירסמתי כאן מאמר שעסק בהידרדרות המוסרית של ''צדיקים'' המתיימרים להיות חסידי אומות העולם בסרבם לבצע פקודות שכתוצאה מהן עלולים להיפגע ''חפים מפשע''. תיארתי שם תרחיש דימיוני בו טייסים של חיל האוויר הישראלי מסרבים לבצע פקודה על מנת שלא לפגוע ב''חפים מפשע'', ובכך מסייעים לביצוע מגה פיגוע עם מאות (ואולי אלפי) קורבנות במיגדלי עזריאלי בתל אביב. לא עלה בדעתי אפילו לרגע עד כמה הדימיון שלי היה קרוב למציאות.

בימים אלה התבשרנו על סרובם של כף זיינים מבין טייסי חיל האוויר לבצע פקודות בהן עלולים להיפגע ''חפים מפשע'' מבין אוייבי מדינת ישראל. אני אסיר תודה ליורם המזרחי, שבעבר תרם רבות לפורום, על הכינוי אותו טבע: כף זיינים – אין שם יותר הולם לתופעה. כפי שניתן היה לצפות, הכף זיינים זכו למבול של תישבחות מהמוחים המיקצועיים. אורי אבנרי כותב על ''הכף זיינים המופלאים'' וספירו יודע לספר על הכף זיינים שהם ''הטובים לסירוב''. לא טרחתי לבדוק אבל אני יכול לנחש מה מתרחש ב'גדה השמאלית'. כפי שציינתי בעבר, לאותם כף זיינים אולי ברור ה''נגד'' (למען האמת אינני בטוח ב-‏100 אחוזים שאכן זה המצב), אבל אין ספק שהם לא חשבו לרגע על ה''בעד''. אז חשוב לאמר זאת עוד פעם ובפירוש – מי שמסרב לפגוע במחבלים מחשש לפגיעה ב''חפים מפשע'' מבין הפלשתינאים, מסייע באופן ישיר לפגיעה באזרחים ישראלים. אין שום דרך לעקוף את זה. זה ה''בעד'' של קבוצת הכף זיינים.

לאחד בצלמו של ספירו העובדה הזאת אינה מהווה בעיה כי בעולם שלו אין ישראלים חפים מפשע, כך שהוא מברך מקרב הלב כל מי שנותן ידו לפגיעה באזרחים ישראלים. באחד הסמרטוטים שלו הוא סיפר שאילמלא חשש מבית סוהר, היה מזמן נוטל רובה ועושה זאת במו ידיו – והינה זכה – באה קבוצת הכף זיינים ועשתה עבורו את המלאכה.

זו, בתמצית, המשמעות האמיתית של הבעד ונגד. כל אחד מקבוצת הכף זיינים חייב לעשות לעצמו את חשבון הנפש - מה המחיר של עקרונות ''המוסר'' שלו. אם הוא נברא בצלמו של ספירו – כלומר ללא מוסר – הוא יישן בשקט בלילה.

למעשה מדובר בהונאה ממדרגה ראשונה. המושג ''חפים מפשע'' הוא המצאה שמאלנית המביעה מגמתיות ואטימות מוחין. במלחמה יש אוייב. ניתן להבחין בין אזרחים וחיילים או, לחילופין, בין לוחמים לבין לא לוחמים. ''פושעים'' ו''חפים מפשע'' אלה מושגים מעולם המשפט - בחיים האזרחיים. שם ישנה מערכת חוקים ומי שמפר את החוק הוא בחזקת ''פושע''. איך זה בא לידי ביטוי במצב של מלחמה? במה חייל של האוייב הוא ''פושע'' יותר מאחד שאיננו לובש מדים? שלא לדבר על כך שאצל הפלשתינאים לא חסרים לוחמים שאינם לובשים מדים ואינם ניתנים לזיהוי כחיילים. חייל הלובש מדים - איזה חוק הוא הפר?

אפשר לדבר על כך שצריך להימנע מפגיעה ב''לא לוחמים'', או ב''אזרחים'', עד כמה שזה ניתן בסערת הקרב, אבל כאשר מדברים על הימנעות מפגיעה ב''חפים מפשע'', זה שימוש מגמתי במטבע לשוני החסר כל משמעות במצב של מלחמה. מטבע לשוני שכל מטרתו לעורר ספקות והיסוסים אצל מי שצריך לקחת אחריות. לשום קצין או חייל או טייס, אין הכלים בעזרתם ניתן לקבוע מי בצד השני הוא בחזקת ''פושע'' ומי הוא ''חף מפשע'' בזמן מלחמה.

חבורת הכף זיינים מורכבת מאנשים החולקים על מדיניות הממשלה. זו זכותם. סירוב לבצע פקודה מסיבות פוליטיות הוא פשע, דבר שגם רבים בשמאל הנאור מבינים אותו. כדי להצדיק את הפשע ממציאים פיקציה מוסרית אודות ''חפים מפשע'' – מה שהוא שקיים משום מה רק בצד הפלשתינאי – כדי שיוכלו ללכת לישון בשקט ועוד לקבל טפיחת ברכה אבנרוספירואידית על השכם.

חסרה להם אפילו מידה מינימלית של הגינות להודות שהמניע האמיתי למעשה שעשו כלל לא נובע משיקולים מוסריים, שמדובר באקט פוליטי טהור.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  סירוב לבצע פקודה מסיבות  (סוחר נדל''ן) (5 תגובות בפתיל)
  ישראל, יפה דיברת, כרגיל  (אריה פרלמן)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי