פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
חידושים והמצאות
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 28/10/2003 שעה 15:00)


חידושים והמצאות


ד''ר דוד סיון




הפעם נספר על חידוש יצירתי לטיפול בגירעון תקציבי שמלמד על היכולת של הממסד הותיק שלנו להתחדש. על יד זה נעסוק בהחלטה ממשלתית שבמידה מסויימת מוליכה אותנו חזרה בגלגל הזמן. בשני המקרים, בעצם מדובר בדרך טיפול במצוקה ממשית של הנפשות הפועלות.


1. הממשלה נגד בנק ישראל

אתמול, לאחר כשנתיים בהן לא כיהנה ועדה מייעצת על יד בנק ישראל, החליטה הממשלה על הקמתה מחדש ועל הרכבה. במקום לפעול לשינוי החוק בנק ישראל הקיים, כפי שממליץ נגיד בנק ישראל והמליצה ועדת השופט לוין, בחרה הממשלה לחדש את פעילות הועדה המייעצת על על פי החוק הישן משנת 1954. צריך לומר במפורש שעל פי החוק הישן מעמדה של הועדה המייעצת הוא כשמה – גוף מייעץ ללא סמכויות (מוטי בסוק, יעקב נאמן, ויקטור מדינה ואהרון פוגל יתמודדו על תפקיד נגיד בנק ישראל, 26.10.2003).

אבל כמו בתקופת שר האוצר הקודם, ''שאיים'' בהקמת הועדה, המוטיבציה של שר האוצר הנוכחי ושל הממשלה, היא להפעיל לחץ על בנק ישראל. זה גם לא סוד שלעיתים רחוקות נמצאו שרי אוצר שהיו מרוצים ממדיניות הריבית של בנק ישראל. בזמן האחרון צירפו גורמים ממשלתיים את המפקח על הבנקים לרשימת המטרות (המפקח על הבנקים תחת אש). דברי מסתמכים על עובדות גלויות:
  1. בהרכב הועדה בולט מאד מספרם של נציגי המגזר הבנקאי והפיננסי הפרטי שהאינטרס העסקי שלהם שונה מהאינטרס הציבורי בנושא מדיניות הריבית של הנגיד.
  2. אותם חברי הועדה נמצאים בעימות לא פשוט עם המפקח על הבנקים (מינוי של הנגיד) בנושא ''קבוצת הלווים.''
  3. בולט חסרונם של מייצגים לאינטרס הציבורי.
אכן, ''נתניהו החליט להקים ועדה 'לעומתית' לנגיד בנק ישראל, לאחר שלא שבע נחת מכמה החלטות של קליין, במיוחד בעניין הריבית במשק'' (מוטי בסוק). כמו בפרשת השביתה בנמלים בחר נתניהו בדרך העימות והפעלת לחץ על הנגיד. הרמז הברור ביותר בהקשר הזה הוא ההרכב המוטה של הועדה. גם ידועה לנו עמדת חברי הועדה בנושא ''קבוצת הלווים.''

באופן די מוזר הממשלה, שהרימה את דגל היוזמה והפרדת הרשויות, מנסה להחזיר שיטות עבודה שאולי התאימו לממסד של העשורים הראשונים של המדינה. במקום לחדש מעדיפים את השיטות הישנות שרצינו לקוות שעוברות מן העולם. מאחר שכנראה אין סיכוי להפוך את החלטת הממשלה, עלינו לקוות שהנגיד והמפקח ידעו לעמוד בלחצים שצפויים לגבור מגוף ''מייעץ'' הסובל מניגוד אינטרסים.


2. תרבות וחינוך בעידן הקיצוצים

בימים האחרונים הצטרפו אמני ישראל לנאבקים נגד חרב הקיצוצים התקציביים שמבצעת הממשלה בשנים האחרונות. הם אפילו בחרו להשבית את כל מוסדות התרבות במדינה ליום אחד עם פתיחת המאבק. בשורה התחתונה הם מוחים על קיצוץ של 38% בתקציבי התרבות. הטענה שלהם היא שאם לא תשונה ההחלטה, חלק ניכר מהפעילות התרבותית יחוסל (זוהר בלומנקרנץ, מוסדות התרבות יושבתו במחאה על קיצוצים, 24.10.2003). האמנים בחרו בנשק השביתה בו גם צפויים להשתמש ההסתדרות והועדים הגדולים בקרוב.

חרב הקיצוצים לא פסחה גם על המוסדות להשכלה גבוהה. במקביל לתפקידם המוצהר, מתו שרותי השכלה ומחקר, הם מתמודדים עם גירעונות תפעוליים ועם מגבלה על שכר הלימוד אותו הם רשאים לגבות. אבל בניגוד לאמנים והועדים הגדולים הם יוזמים רעיונות יצירתיים ומחדשים לבעיית הגירעון (ראלי סער, ניסוי: לימודי רפואת שיניים ב- 85 אלף שקל, 24.10.2003).

אוניברסיטת תל אביב בחרה להתמודד עם הגירעונות החוזרים ונשנים בדרך מקורית. הדרך היא הכנסת שותפים אסטרטגיים לפעילות ההשכלתית. האוניברסיטה מגבשת עסקה עם מכבי שרותי בריאות לפעילות משותפת בהפעלת בית הספר לרפואת שיניים שמייצר את הגירעון הכבד ביותר. את התזמורת הפילהרמונית מגייסים באותה צורה לשותפות באקדמיה למוזיקה. במקביל פועלת האוניברסיטה לקבלת אפשרות לקביעת שכר לימוד דיפרנציאלי.

הדרך הזאת תאפשר לאוניברסיטה לקצץ באופן משמעותי בהוצאות על ידי צימצום הסגל האקדמי והמינהל כאשר מרפאות הקופה מהוות חלק מהפקולטה. ב''מקום בית הספר לרפואת שיניים יוקם 'המרכז לרפואת הפה והשן,' שיהיה משותף לשני הגופים'' (ראלי סער). בדרך הזאת הופכים את בית הספר למרכז רווח. ברור שאם יצלח ''הניסוי'' השיטה תונהג גם במקצועות אקדמיים אחרים בעלי פוטנציאל השתכרות גבוה.

ענפי התרבות והעולם האקדמי בישראל נפגעו מחרב הקיצוצים. עולם התרבות בחר, בשלב זה, במאבק ציבורי-פוליטי. העולם האקדמי, לא בלי חששות, פועל בדרך יצירתית לפתרון המצוקה התקציבית.


3. סוף דבר

אולי קצת באיחור, העולם האקדמי עולה ומסמן דרך חדשה ומקורית לגופים נתמכי תקציב - הפרטת ההשכלה הגבוהה באמצעות שיתופי פעולה עם המגזר העסקי. הממשלה שמטיפה להנהגת רפורמות ודרכי פעולה חדשות ויצירתיות במשק, דווקא היא, בוחרת בדרך מיושנת שגם לא תספק את הסחורה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מה לדעתך אינטרס הציבור בנושא הרבית ?  (חזי) (7 תגובות בפתיל)
  אני מבין מתשובתך שאתה נציג בנק ישראל  (חזי) (20 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי