פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
יסודות
אליצור סגל (יום חמישי, 13/11/2003 שעה 23:33)


יסודות


אליצור סגל




מאמר זה הדפסתי ב''יבנה המקדש'', ביטאון התנועה לכינון המקדש חוברת צ''ז כסליו תשנ''ו. הוא זכה אז לכמה תגובות חיוביות.

יבנה המקדש אינו יוצא היום לאור, כי, למעשה, אין צורך בו. השתוללות הווקף במשך שלוש שנים והסכמי ז'נבה הביאו למהפך המיוחל שהגליון הזה היה אמור להביא, והועילו יותר מאלף מאמרים מנומקים. היום בציבור הדתי לאומי המתנגדים לעליה נדחקו לשוליים ובסך הכול עולים היום מדי יום כמאתיים איש ויותר. זה לא מספיק, אבל לפני שלוש שנים היה ניתן רק לחלום על זה. כמובן שיש צורך בפריצות נוספות בציבור החרדי ובציבור המסורתי, אבל בתחום הזה הנושא מוצה.

כיום יוצאים לאור כמה גליונות דומים כמו: גביני כרוז, בחצרות בית ה', ובית חיינו, אבל, כאמור, כנראה שהפריצה הבאה תתבצע באותו אופן אם כי בצורה אחרת אולי.

כיום כנראה לא הייתי כותב את הפתיחה למאמר, או לפחות מנסח אותה בצורה אחרת, אבל הבאתי את הדברים פחות או יותר כפי שנדפסו אז.
בגיליון ההוא היה גם מאמר של הרב ישי באבד, מנהל תפילין בית אל, בשם ''המנורה והנרות הללו בכיכר רבין'' שדיבר על התרומה החיובית של נוער הנרות דאז לאוירה ולחברה הישראלית בכלל.

בעצם, התכונתי להעלות את המאמר לקולמוס נט בתגובה לדבריה של עירית גידרון על מהו החלום. אבל התגובה שקיבלתי שם מאנה הראתה לי שאין על מה לדבר. המאמר של ישי באבד היה יכול לענות על שאלתה של דליה באותו מקום, כיצד להתאבל על רבין, אבל כנראה שגם לזה אין מקום.

ראשי פרקים:

  1. פתיחה
  2. שישה יסודות
  3. המקדש
  4. הסנהדרין
  5. נבואה
  6. המלכות
  7. יובל
  8. גר תושב
  9. מפתח הגאולה
  10. מה אם כן המוצא?
  11. סדר הגאולה


פתיחה

דומה שכולנו, ''דתיים'' ו''חילוניים'', חשים היום שהתהליך הציוני, כפי שהיה עד עכשיו, מיצה את עצמו.

דוברי השמאל טוענים שעם הקמת מדינת ישראל החל שלב חדש. במקום תנועה שתפקידה יישוב יהודים בארץ ישראל, קמה תנועה שתפקידה להבטיח איכות חיים מקסימאלית לכל תושביה, יהודים וגויים, ללא אפליה מטעמי לאום, דת, גזע ומצפון. מנגד, בציבור הדתי והלאומי קיימת תחושה של סוף הציונות. ואולם, למעשה אין ציבור זה מציב שום אתגר חדש. הדתיים הלאומיים, כמוהם כציונים הלאומיים, רוצים לחדש את הציונות הישנה, אלא שהדתיים לאומיים רוצים להוסיף עליה את קיום המצות.

אף על פי שסכויי האגף הלאומי נראים שוב ושוב כטובים להגיע להגשמת מטרותיו, הנה מעשי המנהיגות שוברים שוב ושוב והורסים שוב ושוב כל פעולה ומפעל הנראים לכאורה מבטיחים.

ההסבר למצב זה שבאמת הצדק עם השמאל. כיום החלה תקופה חדשה. התקופה הקודמת התאפיינה בעיקר בהושבת יהודים בארץ ישראל ואילו התקופה החדשה הבונה על השגי התקופה הקודמת שואפת לארגן את חיי עם ישראל בארצו. הבעיה היא שהציבור הלאומי - דתי וחילוני - איננו יודע כיצד עם ישראל החופשי והריבוני צריך להיראות ולהתנהג ומנגד המרשם של השמאל לאירגון החיים הלאומיים הוא היעלמות, חלילה, של עם ישראל ההיסטורי במסלול דרך השלום.

מטרת המאמר הזה היא להציג את היסודות שעליהם נבנים חייו הלאומיים של עם ישראל.

^

שישה יסודות

שישה הם יסודות חייו הלאומיים של עם ישראל
א - מקדש
ב - סנהדרין
ג - נבואה
ד - מלכות
ה - יובל
ו - גר תושב.

אף על פי שלכאורה אין הם תלויים זה בזה, הרי הם קשורים זה בזה. ואם תאמר שהתומך בחידוש הסנהדרין, למשל, אין שום כורח הלכתי לוגי שיתמוך בבנין בית המקדש, לא כך הדבר. קשר פנימי עמוק מחבר ביניהם. במציאות, מי שתומך ועוסק באחד מן התחומים האלו נפתח כמעט תמיד גם לנושאים האחרים, משום שקיים קישור סמוי בין כל אבני היסוד הללו ועליהן נשענים חייו הציבוריים של עמנו.

נבוא עכשיו לתאר בקיצור כל אחד מהם.

^

המקדש

כשמו כן הוא. הוא המקדש את הכל ומעלה אותם לפני השכינה. בזכותו נחה רוח הקדושה על מעשינו. מכוחו אנו שואבים את כוחנו לפעול ולעשות. המקדש הוא אבן התשתית שממנה מושתת כל סולם גאולתם של ישראל. הוא היסוד המאפשר את תקומת הבניין ובלי קיומו לא יתכנו השלבים האחרים, שכולם על גבו הם עומדים.

^

הסנהדרין

בית דין בתוקף מלא יתכן רק כאשר הוא יושב בלשכת הגזית. רק בהמצאו ליד המזבח הוא יכול לדון בדיני נפשות. הם מורי הדרך המנחים את המפעל, אם כי לא הם המוציאים אותו לפועל בדרך כלל. הם גם מבטיחים תשתית איתנה של עם מאוחד, כיון שהודות להכרעותיהם לא ירבו מחלוקות בישראל ולא תעשה תורה כשתי תורות. מקומם במקדש כי ממנו בא להם כוחם.

^

נבואה

היא ההדרכה הישירה מפי ה' כיצד לנהוג במצב מסויים, הן בהלכה והן בעניני העולם. כאשר אין נבואה יש בהלכה תחליף צנוע ובלתי שלם של הוראת שעה של בית דין. ואולם בעניני העולם אנו מגששים כעיוורים באפלה.

הנבואה שואבת את כוחה מן המקדש שממנו שואבים רוח הקודש. כדי שנביא יוכר כנביא עליו לעבור סדרת מבחנים חמורים שבמהלכם הוא ייבחן אם הוא נביא אמת או לא. אם אין הוא נביא אמת דינו מיתה. לפיכך מבחנו צריך להעשות לפני בית דין הגדול בלשכת הגזית. זהו גם מאמר חז''ל (ערובין מג) על אליהו שיבוא לבית דין הגדול. היינו כדי להבחן שם. ומכאן, לפני חידוש הנבואה צריכה להתחדש סנהדרין בלשכת הגזית שבבית המקדש. וזהו גם מאמר חז''ל שמיום שחרב בית המקדש ניטלה נבואה מן החכמים וניתנה לשוטים ולקטנים, כיוון שמעת החורבן לא תתכן נבואה.

^

המלכות

היא ההנהגה הלאומית הארצית המשליטה צדק בארץ ומגינה על עם ישראל מאויבים מבחוץ. אין מלך מתמנה מלכתחילה אלא לעשות משפט ומלחמות. לדעת רוב רבותינו עדיף מלך ממש ומבית דוד, ואולם בשלבי הבניים תנהיג אותנו הנהגה אחרת: דמוקרטית, נשיאותית ונבואתית וכל ההנהגות הללו מדרגות הן למלכות בית דוד השלימה. שהרי אין ממנים מלך לכתחילה אלא על פי נביא ובית דין הגדול. לכן, לאחר שתחזור הנבואה ותתחדש הסנהדרין ויבנה המקדש, אפשר יהיה למנות מלך. זוהי גם כוונת הדברים שאמרו חז''ל בפסקתא רבתי פיסקה קומי אורי: כשמלך המשיח בא, עומד על הגג של בית המקדש. כלומר, בית המקדש והמערכות של סנהדרין ונבואה הפועלות מכוחו מאפשרים עמידה למלך המשיח.

^

יובל

היובל הוא הושבת כל יהודי בנחלתו בארץ ישראל מתוך הבטחה להגן עליו שלא יעקר ממנה לעולם. כך יחיה עם ישראל על אדמתו ותושג השלימות של עם וארץ. על פי סדרי ההלכה הרגילים אין היובל תלוי בהכרח אף לא באחד מהשלבים הקודמים. ואולם בעבר חולקה הארץ על פי רוח הקודש בידי יהושע שהיה מלך כדרשת חז''ל. היובל עומד איפה אף הוא לאחר נבואה ומינוי מלך.

^

גר תושב

לאחר שיחודש היובל ועם ישראל ישב בארצו, חובה עלינו לדאוג לתשועת העולם. שוב יחולו דיני גר תושב במלואם ונהיה חייבים לפתוח בעשיית נפשות בקרב עמים אחרים. אז תתרומם גאולת ישראל מעבר לחוג הלאומי ותהיה זו גאולת כל עמי תבל וכך יושלם כסא ה' בעולם ודבר זה אפשר שיתחדש רק לאחר חידוש היובל לפי שאין מקבלים גר תושב אלא בזמן שהיובל נוהג.

^

מפתח הגאולה

בחוג צופי הגאולה ומבקשי הישועה מסתדרים האנשים במעין ''אבות טיפוס'' של כל אחד מן היסודות הללו. גם קבוצות אחרות בעם שיראל נערכות באותה תבנית.

הקבוצה הראשונה שואפת לתקן את הקודש לפיכך נקודת המוצא שלה הוא בית המקדש. הצורך להתמודד עם האתגר הזה ירומם את כל עם ישראל לדרגה אחרת - עולם של גאולה.

הקבוצה השניה רואה ברבני ישראל את מביאי הגאולה. ממילא לדעתם הגאולה תלוייה בהתאגדותם ובחידוש סמכותם המלאה שהיא הסנהדרין וכך יגאל עם ישראל ועימו העולם כולו. הקבוצה השלישית רואה את המפתח בחידוש הנבואה. כאשר יערה רוח ממרום על בחירי העם יסחפו כולם אחריהם עולם חדש, עולם רוח הקודש.

הקבוצה הרביעית רואה את המפתח במלך, שמתוקף שלטונו יחזיר את עם ישראל בתשובה, יקים סהדרין, יבנה מקדש, יעלה את עם ישראל לארצו, יחדש את הנבואה ויגאל את כל גוי העולם.

הקבוצה החמישית היא קבוצת היובל. מתוך הדאגה שכל אחד מישראל ימצא לו מקום ונחלה בארץ ישראל יתוקנו שאר הליקוים ותתוקן נפש העם.

הקבוצה השישית מעונינת בגאולת העולם. על ידי גאולת העולם ייגאל גם עם ישראל בתוכו.

כמדומה שחילוקי הדעות בקרב צופי הגאולה, ובהיקף גדול יותר בקרב עם ישראל כולו, נובעים - במודע או שלא במודע - מתוך האחזות מודגשת באחת מנקודות מפתח אלו כנקודת פריצה והשער לעולם טוב יותר.

^

מהו, אם כן, המוצא?

נראה לי שאין פה מחלוקת מהותית אלא הבדלים סובייקטיביים. יש לפנות לכל אדם ולכל סוג של ציבור במסר שהוא מרגיש אליו קרבה וממנו לפנות לנושאים האחרים. יש לשלב את היסודות כך שכל אחד יקבל בתוך השילוב הזה את חלק נשמתו ואגב כך את חלקי נשמתו של חברו.

ועוד יתכן שכל זמן מאיר בתכונתו. בשעה מסויימת יש להאיר שער אחד ובשעה אחרת שער אחר. לכל תקופה שער משלה.

^

סדר הגאולה

הדברים צריכים להתנהל לדעתי דווקא בסדר שהצגתי לעיל, משום שמצד ההלכה כל יסוד נובע ממשנהו. אבל אין אני מתכוון לומר שהדברים חייבים להתרחש דווקא כך. הקב''ה מנהל את עולמו בהנהגה שהיא למעלה מהשגתינו. לפיכך אין לומר שיקרה כך או אחרת. אבל אנו יכולים ורשאים לכוון את מעשינו על פי ההלכה הקבועה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אליצור, אל תשכח שסוד עוצמתה של היהדות בהתחדשות
חזי (יום שישי, 14/11/2003 שעה 7:01) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אליצור, אל תשכח שסוד עוצמתה של היהדות בהתחדשות.
לולא הנהגת ''תורה שבעלפה'', ספק אם היהדות היתה שורדת עד עכשו.

אפשר להבין מדבריך שצריך להמשיך ולנהוג כמו שאבותינו חיו לפני שלושת אלפי שנים.
העולם משתנה, הידיעות שנו על העולם משתנים, החברה משתנה.

אתה לא יכול היום לדבוק במנהגים שהיו בזמן צאת ישראל ממצרים.

מספיק אני מזדעזע מחדש כאשר אני רואה ירקנים שמשמידים פירות וירקות ראויים למאכל (ולא מחלקים לנזקקים), כיון שזה ''מעשר''.
האם לא הגיע הזמן שיקום גורם מוסמך אשר יפסיק את החרפה הזאת ?

אני לא מעוניין שיחדשו הקרבת ''קורבנות''. זה עבר זמנו.
אז תפסיקו לעצור את רוח היהדות, ע''י התאבנות ללא צורך.
_new_ הוספת תגובה



אליצור, אל תשכח שסוד עוצמתה של היהדות בהתחדשות
אליצור סגל (יום שישי, 14/11/2003 שעה 15:33)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
חזי - הירקנים אינם משמידים מעשר - את המעשרות ניתן לאכול. הם משמידים תרומה. ואותה לא ניתן לאכול. היות וזה דין דאוריתא אין זה מסוג הדברים הניתנים שינוי.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אליצור, אל תשכח שסוד עוצמתה של היהדות בהתחדשות
חזי (יום שישי, 14/11/2003 שעה 17:39)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי קבע שזה לא מהדברים הניתנים לשינוי ?

אתה מתכוון להמשיך עם המנהג הנפסד הזה עוד אלפיים שנה ?
האם זו אינה בושה לדת, וסימן שהיא מאובנת ?
_new_ הוספת תגובה



בינתיים
אלעד (יום שישי, 14/11/2003 שעה 18:24)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אחד מהמאובנים באתר זה אתה, שאינך שועה להערות מנומסות (ופחות מנומסות) של מגיבים לגבי התאוריה המופלאה שלך, כולל הערתו של הפרופסור המנומס היחיד שטרח לענות לך לעניין, וכנראה לא הבנת את תגובתו (אבל כרגיל, טענת שהוא לא הבין...)

כוחה של כל דת (והיהודית בפרט) הוא שמירה על מסורות ליבה מחד ויכולת קבלת עדכונים מאידך. הויכוח המתמיד הוא איפה הגבול בין מסורות ומצוות הליבה לחלקים שניתן לרענן ולהתחדש בהם.
אליצור שם את הגבול הזה בתורה, וזה בהחלט מקובל, מאחר ועפ''י האמונה היהודית התורה נכתבה מפי הגבורה, ולא שייכת לפרשנות אדם, שיכולה להיות מוטעית.

אולם, אליצור, אם אתה קורא תגובה זו: עד כמה שזכור לי, המקדש אינו מופיע בחומש, אלא מאוחר יותר. האם דינו זהה ל''דין דאוריתא''?
_new_ הוספת תגובה



אלעד, על מנת שתשמור על כבודך, אני ממליץ שלא תגיב בנושאים
חזי (שבת, 15/11/2003 שעה 1:55)
בתשובה לאלעד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלעד, על מנת שתשמור על כבודך, אני ממליץ שלא תגיב בנושאים שאינך מבין בהם.
אני ממליץ לך לקרוא שם את התגובה שלי לאותו פרופסור נכבד, בנושא התיאוריה לגלקסיות ספירליות.
אתה סתם מגלה בורות, וזה לא יוסיף כבוד גם לתורה שאתה מייצג כאן.

באשר להמשך השחתת פירות וירקות, כל תירוץ אינו מוצדק.
אני יכול להבין את הסיבות לנוקשות של קובעי המסורת, בזמן היות עם ישראל בגלות.
שינוי המסורת בגולה, היה יכול לגרום נזק ליציבותן של מסורות אחרות.
כשעם ישראל שב לארצו, קיומו כבר לא תלוי במסורות אילו בלבד.
אותי מרגיזה העובדה שאנשים ''חרדים'' מעדיפים שיהודים בכלל לא יתפללו בבתי הכנסת בשבת, אם הם מגיעים במכונית.
האם זו אינה צביעות ?
_new_ הוספת תגובה



אלעד, על מנת שתשמור על כבודך, אני ממליץ שלא תגיב בנושאים
אליצור סגל (שבת, 15/11/2003 שעה 18:19)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
האם באמת כל תרוץ להשמדת פירות וירקות איננו מוצדק?
הפרות הללו שהופרשו כתרומה מי שאוכל אותם חייב מיתה בידי שמיים. אילו היית יודע שאכילת פרי מסויים מביאה למיתה האם היית מתיר לשווקו לצרכנים? אולי להפך? מי שמתיר שיווקו של פרי כזה הוא חסר אחריות? לא מזמן נחשפה במעריב פרשה שמזון שעבר הזמן המותר לשיוק תורמים אותו לעניים. זה תקין בעיניך? כאן זה גרוע הרבה יותר. זה מקביל לכך שחברת רמדיה תכריז שאת כל מזון התינוקות שנפסל היא תורמת לעניים. תקבל תרומה כזו?
באשר למקדש בתורה - הרי זה המשכן. אלא שהמקדש הוא קבוע במקום והמשכן מטלטל.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אני הייתי כותב על האריזה שמי שאוכל
מושה (שבת, 15/11/2003 שעה 18:33)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מחוייב במיתה מידי שמיים ומי שמאמין בשטויות האלה - שלא יקנה.

ככה כל הצדדים מרויחים, אם הם ימותו אז הדתיים ירויחו כי יהיו פחות חילוניים ויותר אנשים ישתכנעו להאמין.
אם הם לא ימותו אז לפחות יהיו יותר מוצרים והמחירים ירדו, החקלאים ירויחו ולדתיים זה ממילא לא משנה כי לאמונה שלהם אין שום קשר לעובדות.

מה דעתך?
_new_ הוספת תגובה



אני הייתי כותב על האריזה שמי שאוכל
אליצור סגל (שבת, 15/11/2003 שעה 18:46)
בתשובה למושה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
במדינת ישראל אף אחד אינו חייב לאכול כשר. ההפרשה נעשית משום שאם לא תעשה חלק מאוד משמעותי של האוכלוסיה לא יאכל את התוצרת ולכן החקלאים והמוכרים מעונינים בהפרשה.
חזי התלונן מדוע לא מחלקים את התוצרת לעניים - זה לא שייך מי שמפריש חושב שצריך להשמיד וכן הקונה. מי שאינו מאמין בזה אינו צריך להפריש כלל ומדינת ישראל לא תאנה לו שום רע.
נרגעת?
אליצור
_new_ הוספת תגובה



יש לי הצעה - את מה שמשמידים יחלקו לעניים
רמי נוידרפר (שבת, 15/11/2003 שעה 19:02)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חילוניים - הם ימותו מידי שמיים ובינתיים יאכלו סלט חינם - הולך?
_new_ הוספת תגובה



לא נותר לי אלא לקוות ולייחל
מושה (יום שישי, 14/11/2003 שעה 18:50) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כי בעת התגשמות חלום העוועים הזה אני כבר אהיה שבע אמות באדמה.
_new_ הוספת תגובה



אל תעשה משהו נמהר
יוסף (יום שישי, 14/11/2003 שעה 22:04)
בתשובה למושה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תמיד תוכל לנסות את מזלך בטורונטו.
_new_ הוספת תגובה



סופך יהיה מר יעשיהו - כסופם של כל המצפים לגאולה
רמי נוידרפר (שבת, 15/11/2003 שעה 19:09) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאז שחרב בית המקדש.
אין
לא היתה
לא תהיה גאולה
אין
לא היה
לא יהיה
משיח (ועם הנוצרים והחבדניקים הסליחה)
בית המקדש היה בירושליים
ויהיה בלב האומה היהודית עד יום אחרון.
_new_ הוספת תגובה



סופך יהיה מר יעשיהו - כסופם של כל המצפים לגאולה
אליצור סגל (שבת, 15/11/2003 שעה 21:06)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אני לא מתכוין לצפות לגאולה אלא להביא אותה. כך שאתה יכול להיות רגוע בקטע הזה.
באשר לסלט - כמו כל קפיטליסט - אני לא מחלק מתנות בחינם אלא נענה לדרישות השוק. מי שרצה סלט בחינם ילך לבריה''מ. מה היא לא קיימת יותר? אז שיעבור לקובה - קסטרו משיח אלוהי הסוציאליסטים עדיין קיים שם כך נדמה לי לפחות. אלא אם כן הוא התפגר בנתיים. ואז אולי תעברו ללוב.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



מביאי הגאולה מתו ראשונים ישעיהו
רמי נוידרפר (שבת, 15/11/2003 שעה 22:12)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המורדים בבבל
הקנאים
הסיקריקין
ישו על הצלב
בר כוכבא ואנשיו...

אתה לא לומד מן ההיסטוריה היהודית ישעיהו.

באשר ל''תרומה'' - זה לא ענין של סוציאליזם - העניין הוא בבכך שבגלל שומרי המצוות נזרקות כמויות עצומות של מזון
_new_ הוספת תגובה



מביאי הגאולה מתו ראשונים ישעיהו
נסים ישעיהו (שבת, 15/11/2003 שעה 22:23)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רמי, אני מבין שיש לך איזו התנייה ביחס אלי, אבל אתה מתווכח עם אליצור, לא אתי.

ואגב, התרומה אינה ''כמויות עצומות של מזון'' כהגדרתך; מדובר במשהו סמלי ביותר.
_new_ הוספת תגובה



לכל היוונים....
רמי נוידרפר (שבת, 15/11/2003 שעה 22:26)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סליחה ניסים סליחה . טעות שלי אני מתנצל...
אם כבוד העורך יואיל לתקן...
שיהיה לך שבוע טוב ניסים
_new_ הוספת תגובה



סופך יהיה מר יעשיהו - כסופם של כל המצפים לגאולה
מוסטפא חדלאן (יום ראשון, 16/11/2003 שעה 14:31)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חביבי
אני מאוד רגוע.
ברגע ששמעתי שבני אנוש יהודיים הולכים להביא את הגאולה,נרגעתי.כמו כל דבר שהיהודים עשו בהיסטוריה זה יכשל.

עצה לי אליך
עדיף תעשה סלטים,יותר טוב אנשים שבעים מסלטים.מאשר אנשים שגאולה של יהודים הגיעה אליהם.
_new_ הוספת תגובה



האם המקדש הכרחי להשגת הנ''ל?
נור (יום שלישי, 18/11/2003 שעה 19:10) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אליצור, מקריאת הודעותיך התרשמתי שאתה אדם אמון על שיטת הרמב''ם.
האם לדעתך הרמב''ם היה רואה הכרח בבניה של מבנה על מנת שהנבואה תחודש?
הרי עפ''י הרמב''ם הנבואה היא הכשרה נפשית הנרכשת ע''י האדם, ואין לה קשר לשאלה אם מבנה זה או אחר קיימים.

מהו המקור לדבריך שעל מנת שהנבואה תתחדש יש צורך בסנהדרין?
_new_ הוספת תגובה



שכחת יסוד נוסף
יוסי גורביץ (יום ראשון, 23/11/2003 שעה 18:17) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השמדת העמלק, שכידוע כס יהוה איננו שלם בלי השמדתו. לאור מאמריך האחרים, אני מניח שיש לך תוכניות מפורטות בנושא. תרצה להרחיב?
_new_ הוספת תגובה



דעת ההלכה בנושא
ב/אליהו הנביא (יום שני, 27/12/2004 שעה 5:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כידוע, הפוסק היחיד בענייני גאולה הוא הרמב''ם.

הרמב''ם פוסק שמלך מבית דויד הוא שצריך לבנות את בית המקדש.

ומלך מבית דויד צריך להיות ממונה ע''י סנהדרין, לפי דברי נביא.

ולכן הסדר הנכון לפי ההלכה הוא בע''ה כדלקמן:

1. סנהדרין (ב''ה כבר קמה).
2. נבואה (כאשר הסנהדרין צריכה לתת לו ''תעודת כשרות'').
3. מלך מבית דויד (עפ''י דברי נביא).
4. בית המקדש (שיבנה ע''י מלך מבית דויד).

בעזרת ה' נעשה ונצליח.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי