פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
חיי שרה וחיי אברהם
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום חמישי, 20/11/2003 שעה 20:46)


חיי שרה וחיי אברהם




השבוע, מיד בתחילת הפרשה, אנו נפרדים משרה אמנו ולקראת סופה נפרדים אף מאברהם אבינו; בכל התורה אין עוד פירוט כה מדוייק לשנות חייה של אשה כפי שמפורט בפרשה לגבי שרה אמנו, וגם אין בכל התורה פרשה נוספת הנקראת על שם אשה. גם כל הכרוך בהבאתה לקבורה מסופר באריכות ובפירוט רב ומעניין לבדוק מהו המסר של חיי שרה עבורנו, אנחנו הקוראים לה 'שרה אמנו' גם בחלוף כשלושת אלפים ושש מאות שנה.
(בראשית כג): א וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים שְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה:
הזוהר תוהה מה ניתן ללמוד מפירוט זה של חיי שרה, ומשיב:
(זוהר): פתח ואמר (קהלת ה') ח וְיִתְרוֹן אֶרֶץ בַּכּל היּא מֶלֶךְ לְשָׂדֶה נֶעֱבָד: וְיִתְרוֹן אֶרֶץ בַּכּל היּא ודאי, שהרי משם יוצאות רוחות ונשמות ותועלת לעולם; מֶלֶךְ לְשָׂדֶה נֶעֱבָד, למי הכוונה? זה הקדוש ברוך הוא; לשדה נעבד כאשר השדה נעבד כראוי המלך העליון מתחבר אליו. באיזה שדה מדובר – זה שדה אשר ברכו יי', דכתיב (בראשית כ''ז) כְּרֵיחַ שָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ ה': שכאשר הוא נעבד ונשלם בכל מה דאצטריך ליה כראוי, אזי המלך העליון מתחבר עמו.

(...) כיוון שיש שדה ויש שדה, יש שדה שכל הברכות והקדושה שורות בו, כמו שכתוב כְּרֵיחַ שָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ ה'; ויש שדה שכל חורבן וטומאה וכליון ורוצחים ומלחמות שורות בו. והמלך הזה (העליון), לפעמים הוא נעבד לשדה הזה, (השלילי).
ודוגמה לשדה שנהפך לשלילי (בראשית ד, ח) וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ:

שדה החיים של שרה אמנו היה מושלם ולכן זכתה לפירוט הנ''ל.

ידועה ומפורסמת העובדה כי לאורך כל ההיסטוריה שימשה ארץ ישראל כשדה קרב. היסטוריונים נותנים לעובדה זו פרשנות הלקוחה מעולם המדיניות והאסטרטגיה הצבאית, אולם אנו – נאמנים לדרכנו – נחפש את הסיבה הפנימית, הרוחנית, לעובדה זו.

שדה שעבר שידרוג

לאחר מות שרה פונה אברהם אל בני חת ואומר להם:
ד גֵּר-וְתוֹשָׁב אָנכִי עִמָּכֶם תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת-קֶבֶר עִמָּכֶם וְאֶקְבְּרָה מֵתִי מִלְּפָנָי:
עד כעת הוא נווד התוקע אהלו בשטחים פתוחים, חסרי בעלות מוגדרת; כעת הוא מבקש לקבור את שרה במקום מסוים דווקא; הוא אינו מסתפק במקום אקראי כמקובל. אבל לבני חת יש רעיון אחר:
ה וַיַּעֲנוּ בְנֵי-חֵת אֶת-אַבְרָהָם לֵאמר לוֹ: ו שְׁמָעֵנוּ אֲדנִי נְשִׂיא אֱלֹקִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ בְּמִבְחַר קְבָרֵינוּ קְבר אֶת-מֵתֶךָ אִישׁ מִמֶּנּוּ אֶת-קִבְרוֹ לֹא-יִכְלֶה מִמְּךָ מִקְּבר מֵתֶךָ:
לכאורה, מה יותר טוב מזה? אבל אברהם אינו מוכן לקבל את המתנה. הוא מתעקש לקנות שדה מסוים ובכסף מלא. השדה נמצא בבעלות עפרון החתי ואברהם מבקש שישפיעו עליו למכור לו:
ט וְיִתֶּן-לִי אֶת-מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר-לוֹ אֲשֶׁר בִּקְצֵה שָׂדֵהוּ בְּכֶסֶף מָלֵא יִתְּנֶנָּה לִּי בְּתוֹכֲכֶם לַאֲחֻזַּת-קָבֶר:
עפרון שומע את בקשתו ומנסה לשכנעו לקבל את המתנה:
יא לֹא-אֲדנִי שְׁמָעֵנִי הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לָךְ וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר-בּוֹ לְךָ נְתַתִּיהָ לְעֵינֵי בְנֵי-עַמִּי נְתַתִּיהָ לָּךְ קְבר מֵתֶךָ:
אברהם מתעקש לשלם ומשלם (...) אַרְבַּע מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף עבֵר לַסּחֵר:
יז וַיָּקָם שְׂדֵה עֶפְרוֹן אֲשֶׁר בַּמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר לִפְנֵי מַמְרֵא הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר-בּוֹ וְכָל-הָעֵץ אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה אֲשֶׁר בְּכָל-גְּבֻלוֹ סָבִיב: יח לְאַבְרָהָם לְמִקְנָה (...) יט וְאַחֲרֵי-כֵן קָבַר אַבְרָהָם אֶת-שָׂרָה אִשְׁתּוֹ אֶל-מְעָרַת שְׂדֵה הַמַּכְפֵּלָה עַל-פְּנֵי מַמְרֵא הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן:
(רש''י): ויקם שדה עפרון. תקומה היתה לו [לשדה] שיצא מיד הדיוט ליד מלך.
השדה עבר שידרוג; עד עתה הוא היה בבעלות עפרון החתי, עובד האלילים ומעתה הוא בבעלותו של אברהם אבינו, עבד ה'.

עליה אחר עליה

אדם חי בעולם הזה כאשר תכליתו היא לשוב לשורשו לאחר מאה ועשרים שנה (או מאה עשרים ושבע במקרה שלנו) לאחר שעיבד את שדהו כראוי והשכין בו את הקדושה. החיים מלאים פיתויים, הפרעות ומצגי שווא הקוראים לאדם לזנוח את יעודו; אם חלילה התפתה – כמו חוה שנכנעה לפיתויי הנחש, קילקל את שדהו והעבירה לתחום השלילי. שרה אמנו שמרה על עקביות בדרך הקדושה ולא סטתה ממנה אף כמלוא נימה.

אברהם אבינו, מודע למעלותיה של אשתו המנוחה, מבקש לחתום את הפרק של חייה בעולם הזה, הגשמי, בקידושו של שדה גשמי. מכאן נובעת התעקשותו על העברה רשמית, בכסף מלא, של השדה לבעלותו וחוסר נכונותו לקבלו במתנה.

בדיוק מאותן סיבות, רק מזווית הפוכה, מתעקשים בני חת לתת לו את השדה במתנה; הם מבינים כי מכירת השדה תעביר אותו סופית לתחום הקדושה ובכך אינם מעוניינים. הם מעדיפים לתת לאברהם את השדה במתנה המבטאת הערכה אישית כלפי האיש שהם מכנים נְשִׂיא אֱלֹקִים; בעיניהם, רכישת השדה ע''י אברהם מקנה לו קביעות מלאה במקום הגשמי, מה שלא יהיה לו בשלמות אם יקבל את השדה במתנה.

בעיניהם, עבודתו הרוחנית של אברהם – כבודה במקומו מונח; להשכין את הקדושה בגשמיות, ועוד יותר – בארץ החומרית, לכך הם לא מוכנים לתת יד.

אבל מדוע מתעקש אברהם לקבור את שרה דווקא במערת המכפלה? מה הן מעלותיה של מערה זו דווקא?
(רש''י): המכפלה. בית ועליה על גביו; דבר אחר שכפולה בזוגות.
שני הפירושים רומזים למורשתה של שרה אמנו; בית ועליה על גביו – לא להסתפק בבית, בעבודה השגרתית – אלא לשאוף לעליה; עליה אחר עליה. ואת זה לעשות ב-זוג הקצוות של נטיות הנפש, בקו החסד וההרחבה ובקו הגבורה והצמצום. לא להסתפק בנטיה הטבעית לצד זה או אחר אלא להתעקש על איזון.

מניעת מלחמות ירושה

בפרשה זו אנו נפרדים גם מאברהם אבינו; לקראת פרידה הוא עושה סידורים אחרונים; הוא מבהיר חד וחלק מיהו יורשו:
(בראשית כ''ה): ה וַיִּתֵּן אַבְרָהָם אֶת-כָּל-אֲשֶׁר-לוֹ לְיִצְחָק: ו וְלִבְנֵי הַפִּילַגְשִׁים אֲשֶׁר לְאַבְרָהָם נָתַן אַבְרָהָם מַתָּנת וַיְשַׁלְּחֵם מֵעַל יִצְחָק בְּנוֹ בְּעוֹדֶנּוּ חַי קֵדְמָה אֶל-אֶרֶץ קֶדֶם:
אברהם מודע למקומו בהיסטוריה; הוא הרי הובטח כי יהיה אַב-הֲמוֹן גּוֹיִם (בראשית יז, ה) ובמהלך זה הוא מונע מראש כל אפשרות של מחלוקת על ירושתו.
ח וַיִּגְוַע וַיָּמָת אַבְרָהָם בְּשֵׂיבָה טוֹבָה זָקֵן וְשָׂבֵעַ וַיֵּאָסֶף אֶל-עַמָּיו: ט וַיִּקְבְּרוּ אתוֹ יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל בָּנָיו אֶל-מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֶל-שְׂדֵה עֶפְרן בֶּן-צחַר הַחִתִּי אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי מַמְרֵא: י הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר-קָנָה אַבְרָהָם מֵאֵת בְּנֵי-חֵת שָׁמָּה קֻבַּר אַבְרָהָם וְשָׂרָה אִשְׁתּוֹ:
(ילקוט שמעוני): וַיִּקְבְּרוּ אתוֹ יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל בָּנָיו, בן האמה חולק כבוד לבן הגבירה.

(...) כל מי שנאמר בו גויעה ואסיפה אינו אלא מיתתן של צדיקים; והא ישמעאל כתיב ביה גויעה ואסיפה (בפסוק י''ז) וַיִּגְוַע וַיָּמָת וַיֵּאָסֶף אֶל-עַמָּיו: האם גם הוא צדיק? אכן כן, ישמעאל עשה תשובה, דכתיב וַיִּקְבְּרוּ אתוֹ יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל בָּנָיו.
והלא ישמעאל מבוגר מיצחק, ומדוע הוא מאוחר ליצחק בפסוק? מכאן למדים שעשה תשובה והכיר בבכירותו של יצחק.

מעניין, ישמעאל עשה תשובה ובסוף ימיו הוא אף נחשב לצדיק; האם זה מזכה אותו בירושת ארצו של אברהם אביו? לא ולא! התשובה שלו מתבטאת בכך שהכיר בעובדה שיצחק הוא היורש הרוחני של אברהם ולפיכך הוא היורש את ארצו, הוא לבדו.

אז למה בדורנו התעוררה מחלוקת על ירושתו של אברהם? זה רק מפני שבניו של יצחק אינם נוהגים ככאלה ומעניקים לישמעאל זכויות שאין לו; וכשנותנים לו אצבע שלא מגיעה לו – טבעי שידרוש לעצמו את כל היד. נשוב לנהוג כיורשיו של יצחק אבינו, וישמעאל יודה בבכירותנו כשם שהודה בעבר.

ושיהיה רק טוב ליהודים.

נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


בני אברהם,יצחק ויעקב...
יהודה-אודי דוכן. (יום חמישי, 20/11/2003 שעה 22:02) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

...רובם אנשי אמונה (בנגוד לדעה המוטעית הרווחת בארץ) ואלו המוכנים לוותר על חלקי מולדת לטובת בני ישמעאל מוצאם קרוב לוודאי מבני הערב רב שהסתפח לעם ישראל בצאתו ממצרים. תודה על הכתבה המעניינת והמחכימה.
_new_ הוספת תגובה



בני אברהם,יצחק ויעקב...
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 20/11/2003 שעה 22:51)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן.
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רק שיש בעיה אחת עם התזה הזו.

נראה שחלק גדול מהפלשתינאים דהיום הם יהודים שאוסלמו בכוח. כיצד חושב כבודו להבדיל בין הערב הרב לבין צאצאיו האמיתיים של יעקב?

האם כבודו אינו מקבל את הלגיטימיות של הגרים, ובכך מנסה ליצור כת חדשה השואבת חלק מטקסיה מהיהדות המקורית?
_new_ הוספת תגובה



בני אברהם,יצחק ויעקב...
יהודה-אודי דוכן. (יום שישי, 21/11/2003 שעה 8:47)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין שום בעיה עם שום תזה. אין זה מתפקידי להבדיל בין הערב רב לבין צאצאיו האמיתיים של יעקב.אני משאיר זאת למי שבוחן לב וכליות (ואנני מתכוון לרופא פנימי). אנני יודע מנין שאבת את הידיעה ש-''חלק ג-ד-ו-ל מהפלשתינאים דהיום הם יהודים שאוסלמו בכוח'',מכל מקום יש לכל אדם באשר הוא את הזכות להתגייר במידה ויוכיח את כוונותיו הרציניות והכנות להשתייך לעם היהודי.חמור הדבר ביחס ליהודי שמורד במלכות שמיים. יהודי כזה נקרא רשע ואין לו חלק לעולם הבא אלא אם ישכיל לעשות תשובה מלאה ואמיתית. לצערי אנני בקיא בענייני גרים ולא מובנת לי השאלה בעניין ''הלגיטימיות של הגרים'' וכן מה פירוש ''ובכך מנסה ליצור כת חדשה...''.
_new_ הוספת תגובה



בני אברהם,יצחק ויעקב...
חזי (שבת, 22/11/2003 שעה 16:16)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יובל,
אני משוכנע שיש מחקרים גנטיים בנושא.

מה הם אומרים ?
_new_ הוספת תגובה



בני אברהם,יצחק ויעקב...
יובל רבינוביץ (שבת, 22/11/2003 שעה 17:44)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש מחקרים גנטיים. לא ממש נכנסתי לעבי הקורה ולא בחנתי אותם בצורה יסודית. בכל אופן יש קירבה גנטית בין יהודים וערבים. יש קירבה גנטית בין יהודים אשכנזים ויהודים ספרדים, ויש מוטציות שניתן להסיק את מועד היווצרותן אצל אשכנזים.

3 הוא הסבר של 2 (מאמר על אותו מחקר, בשפת בני אדם).
_new_ הוספת תגובה



בני אברהם,יצחק ויעקב...
חזי (שבת, 22/11/2003 שעה 18:47)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה יובל.
אני משער שבחיפוש ב GOOGLE אפשר למצוא עוד מחקרים בנושא.

אגב, אני שמעתי על מחקר שטען כי היהודים קרובים ביותר גנטית לכורדים ...
נראה לי שהמחקרים שהצבעתה עליהם, אינם מתמקדים בתכונות היחודיות של היהודים.
הכוונה לתכונות בתחום האינטלגנציה, והחושים המפותחים כמו: שמיעה מוזיקלית, קול מפותח מוזיקלית, יצירתיות ועוד.
אני בטוח שבהתמקדות אחרת, המחקרים יראו תוצאות שונות לחלוטין.
הרי ממחקרים גנטיים נובע כי ההבדל בין האדם והשימפנזה מתבטא בס''ה ב - 2%

אגב, מבחינת סוג דם, יש הבדל משמעותי בין יהודים לערבים.
_new_ הוספת תגובה



בני אברהם,יצחק ויעקב, גרים וערב רב
נסים ישעיהו (שבת, 22/11/2003 שעה 19:04)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין כל כך טעם לזהות יהודים על פי הגנים כי לא זה העניין. היו גרים, ישנם גם היום ובמטען הגנטי – יש להניח – לא מתחוללים שינויים מהיום להיום.

מבחינת הגוף החומרי אין שום הבדל בין יהודי למי שאינו יהודי. ההבדלים, גם בגשמיות אם ישנם, הנם תוצאה של מערכת רוחנית שונה.

'ערב רב' זה פשוט אינטרסנטים. מצורף קישור למאמר שלנו בנושא: http://www.ohrisrael.org/MAMR/vayera62.htm

הציטוט מן הזוהר אומר ברורות כי מדובר (גם) באנשים שחזותם היא של יראי שמים, אלא שעבודתם נעשית לכבוד עצמם ולא לכבוד שמים.

שבוע טוב ומבורך,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



נרגעתי
יובל רבינוביץ (שבת, 22/11/2003 שעה 21:49)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איש לא יוכל לומר עלי שאני מתנהג כירא שמיים. סימן מובהק ליהדותי האותנטית.
_new_ הוספת תגובה



נרגעתי וזה תופס כל זמן שאתה לא בפוליטיקה
נסים ישעיהו (יום ראשון, 23/11/2003 שעה 20:53)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כי כשנכנסים לפוליטיקה במערכת הקיימת - מסתפחים לערב רב מכח העובדה שהכל שם אינטרסים.

אז כן שומר מצוות או לא שומר מצוות, ירא שמים באמת אינו פועל מתוך אינטרסים אישיים-כיתתיים וממילא אינו משתייך לערב רב. יש רבים כאלה גם בין אלה שעדיין אינם שומרים מצוות.

בברכה,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



בני אברהם,יצחק ויעקב...
יובל רבינוביץ (שבת, 22/11/2003 שעה 21:51)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איזה אינטליגנציה ויצירתיות?
סביר שאלה תכונות נרכשות ולא גנטיות. הדעה שהן מולדות היא לגיטימית, אך דורשת הוכחה.
_new_ הוספת תגובה



היהדות היא גנטית ביסודה
חזי (יום ראשון, 23/11/2003 שעה 2:28)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יובל וגם ישעיהו

היהדות היא גנטית ביסודה.
יהדות היא גזע של בני אדם.
איסור נשואי תערובת, והעמדת קשיים בפני מתגיירים
מחזקים קביעה זו.
הסיבה שהיהדות לא נפוצה בעולם, היא המחסום הזה.

הנצרות והאיסלם קיבלו עליהם את עקרי היהדות והתאימו אותם לעמים פרימיטיביים יותר.
הנצרות נזקקת לישו ''כמתווך'' בין האלוהים לאדם, כיון שקשה לדמיין אל אשר לא חשים אותו.
האיסלם במקביל מקדש את מוחמד, כאמצעי ''מעבר'' בין האלוהים לאדם.
היהדות אינה נזקקת לזאת. משה סתם אדם מגמגם שצריך הדרכה מבני אדם (איך לארגן משטר, איך לארגן מלחמה, פרשת האישה הכושית, וכו ).
_new_ הוספת תגובה



היסוד והבניין לא בהכרח מאותם חומרים
נסים ישעיהו (יום ראשון, 23/11/2003 שעה 21:02)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא נשיב על כל השאלות במסגרת זו אבל על היסוד הגנטי קיימת האפשרות של גיור; הקשיים המוצבים בפני מתגיירים אינם סותרים קביעה זו כי עובדה שהם מתקבלים לבסוף.

היהדות אינה נפוצה בעולם כי מעולם זה לא היה היעד שלה וגם היום לא. ליהדות יש יעדים מוגדרים והיא עמדה בהם יפה ועדיין עומדת לא רע, חוץ ממה שקורה במדינת היהודים כמובן.

בברכה,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום חמישי, 16/12/2004 שעה 16:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חושבת שצריך לכתוב מיהו אברהם אבינו... ומהי מטרתו?
למרות שזה עוזר לנו להבין קצת...
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי