פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אבירי מסדר השופר
מתנחל שקוף / אליצור סגל (יום ראשון, 07/12/2003 שעה 21:28)


אבירי מסדר השופר


אליצור סגל




גירסה קודמת פורסמה באתר אני ליכודניק.

אני קרוב משפחה של הרב משה צבי סגל ''התוקע הראשון ליד הכותל'' ומפקד ''אבירי מסדר השופר''.
הארועים האחרונים הביאו אותי לכתוב לחברי בית''ר, אשר מן הראוי שדמותו של ר' משה צבי סגל תהיה מופת לעיניהם.

באב תרפ''ט (אוגוסט 1929) פתחו הערבים בפרעות דמים שהקיפו את כל ארץ ישראל המערבית. בפרעות אלו הושמדו לחלוטין הקהילות היהודיות בשכם ובחברון וכן נרצחו מאות יהודים בטבריה, צפת, ירושלים ובכל יתר אזורי הארץ.

בעקבות הפרעות הקימו הבריטים ועדת חקירה. ועדה זו הייתה מורכבת משלושה חברי פרלמנט, שייצגו את שלוש המפלגות שהיו אז בפרלמנט הבריטי, וכן את נשיא בית המשפט העליון של סינגפור, שהיתה אז מושבה בריטית.

על ועדה זו הוטל לחקור את הסיבות למהומות.

הערבים טענו שהכותל המערבי שייך להם והפרעות פרצו בגלל תפילות יהודים בכותל.

כרגיל וכצפוי הועדה נקטה עמדה ''מאוזנת''. היא קבעה שהכותל שייך לערבים, אבל ליהודים הזכות להתפלל שם ובלבד שלא יביאו לשם חפצים, כמו ספסלים, כסאות, מחיצה בין גברים לנשים ובמיוחד אסרה על תקיעת שופר ברחבת הכותל.

לא מזמן, בראיון בטלוויזיה הישראלית, הביע יאסר ערפאת את נכונותו לתת ליהודים להתפלל בכותל באותם תנאים שנתנה להם הועדה הבריטית. המראיין לא טרח לשאול אותו באלו תנאים המדובר.

השנה הראשונה שבה הופעלו התקנות שהומלצו על ידי הועדה היתה שנת תרצ''א (1931).

אולם, ביום הכיפורים הזה התפלל ברחבת הכותל צעיר בית''רי, לא נשוי עדיין, ושמו משה צבי סגל. לקראת סוף תפילת נעילה הוא ביקש מאחד המתפללים שישאיל לו את טליתו. המתפלל הסכים בחפץ לב. משה צבי סגל הצעיר התגנב אל הגבאי ושאל אותו היכן השופר. הגבאי לא העז לענות אבל עיניו נדדו אל המגרה שליד הבימה. משה צבי סגל פנה לשם. לאט לאט הגניב משם את שופר אל מתחת לטלית והמתין.

בסוף התפילה תקע תקיעה גדולה מתחת לטליתו ונעצר מיד על ידי שוטרים בריטיים, שתפקידם היה למנוע את התקיעה.

הוא הובל אל ''הקישלה'', משטרת העיר העתיקה, ושם שהה בלי שאפילו הפסיק את צומו. אולם להפתעתו לאחר מספר שעות הוא שוחרר - בחוץ חיכו לו שני בחורים מישיבת מרכז הרב ולקחו אותו אל הראי''ה קוק לקבל את ברכתו ולהפסיק את צומו ביחד עם הרב.

בדרך התברר לו שמספר תלמידים מישיבת מרכז הרב התפללו תפילת נעילה בכותל וספרו לרב על הבחור שעבר על איסורם של הבריטים לתקוע בשופר ועל מעצרו. הרב אמר: ברוך יהיה בחור הזה! הוא מיהר להתקשר למפקח הכללי של המשטרה ודרש שהבחור ישוחרר. המפכ''ל סרב ואז הזהיר אותו הרב שלא ישבור את צומו ויבוא לשבות רעב בלשכתו של המפכ''ל עד שהתוקע ישוחרר. אז נכנע המפכ''ל והסכים לשחרורו בערבות. ר' משה צבי סגל הובא אל הרב לקבל את ברכתו ולאכול עמו את סעודת סוף הצום.

מאז הפך הדבר לנוהג של קבע. ר' משה צבי סגל אימן מידי שנה שני בית''רים בתקיעת שופר. האחד, לתקיעה בשופר, והשני, שיתקע במקרה שהראשון יעצר בידי השוטרים לפני שיספיק לתקוע. התוקע היה נעצר והראי''ה קוק היה משחרר אותו ומזמינו לקבל את ברכתו ולאכול אצלו.

אולם, באלול תרצ''ה (1935) נפטר הראי''ה קוק. הבאים אחריו, הרבנים הרצוג ועוזיאל, החלו לפרסם מידי חודש אלול אזהרות להישמע לצו אדוננו הדגול המלך ג'ורג' ירום הודו ותינשא מלכותו וחלילה וחס לתקוע בשופר בניגוד לצו מלך החסד הדגול ונציבו העליון.

אולם הבית''רים לא נרתעו מהשמצות וממאסרים. עד נפילת הכותל המערבי בתש''ח נשמע קול השופר הולך וחזק מאוד מפי גיבורי בית''ר.

שלושים וארבעה תוקעי השופר זכו בבית''ר לתואר ''אבירי מסדר השופר'' ומפקדם, משה צבי סגל, הוא מפקד אבירי מסדר השופר.

ר' משה צבי סגל היה עצור יחד עם הנהגת האצ''ל דאז בכלא הבריטי ולמד והגה רבות במשותף יחד עם אברהם שטרן ''יאיר'', שהקים אחר כך את לח''י. כנראה שהשפעתו של ר' משה צבי סגל תרמה לכך ש''יאיר'' הכניס את בנין בית המקדש בין י''ח עיקרי התחיה שלו.
גם דוד רזיאל, מפקד האצ''ל הראשון, היה עצור יחד עם ר' משה צבי סגל. דוד רזיאל למד בישיבתו של הראי''ה קוק, ישיבת מרכז הרב בירושלים. לאחר שדוד רזיאל נפל בעיראק בהפצצות הגרמנים הספיד אותו בנו של הראי''ה, הרב צבי יהודה קוק, והספד זה נמצא בספרו לנתיבות ישראל בשם ''לדוד רזי - אלי''. בפנימיה של ישיבת מרכז הרב יש חדר על שם דוד רזיאל. חדר זה נתרם על ידי תנועת החרות ביוזמת מנחם בגין.

באותם ימים, מלבד פעילותו בבית''ר, היה ר' משה סגל פעיל גם בסיעה המקסימליאסטית דאז וב''ברית הבריונים'' בהנהגתו של אבא אחימאיר (אביהם של יוסף אחימאיר ויעקב אחימאיר).

לאחר מלחמת ששת הימים המשיך הרב משה צבי סגל במאמציו ובמאבקיו למען תפילת יהודים בהר הבית. ביום הכיפורים הוא היה מקיים, יחד עם אבירי מסדר השופר, מנין קבוע של תפילת נעילה מול שער המוג'רבים הנעול לתפילת יהודים ושם היה תוקע בשופר כמו בימי המנדט. מנין זה מתקיים עד היום על ידי בנו עמישר סגל, תושב העיר העתיקה.

מאז התמנה צחי הנגבי לשר המשטרה חל שינוי עצום לטובה. לא רק שהר הבית נפתח ליהודים, אלא גם השר עצמו ביקר בהר הבית שלוש פעמים. בעוד שפעם היהודים היו מוטרדים על ידי השוטרים הרי בזכותו של צחי השוטרים מתיחסים היום בכבוד ובאהדה לעולים.

היום ההר נפתח כל יום בבוקר לכניסת יהודים משבע וחצי ועד אחת עשרה ומ-‏13 עד 14.

אולם בית''רים!
מצבנו היום חמור יותר מאשר אי פעם בעבר! יוסי ביילין דוחף להעברת הר הבית עצמו לידי הערבים, ואת רחבת הכותל המערבי להעביר לכוח בין לאומי. לממשלת ישראל לא נמצא הכוח לטפל בו כראוי לו.

במצב זה מאבק אישי שלכם חשוב יותר מאי פעם -
קדימה בית''רים! אל תביישו את קודמיכם! הוכיחו שאתם יורשים ראויים למנהיגיכם!
עלו ההר! בואו לכותל!

תל חי בית''רים!




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אליצור, זוהי חתיכת הסטוריה מרתקת, קשה ויפה
בננה ספליט (יום ראשון, 07/12/2003 שעה 23:01) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הב לנו עוד.

הנסיון ההסטורי מראה שאין לנו יכולת להתקיים תחת שלטון זר בארץ ישראל. היכן שכבשנו - אנחנו קיימים. היכן שנרתענו - חוסלנו והוברחנו.
נסיון חברון ושכם בשנות העשרים מראה זאת. יהודים לא יכולים לחיות בארץ ישראל תחת שלטון שאינו יהודי. הפלסטינים דוחים כל יהודי האמור לגור בשטח שלטונם, במידה והפלסטינים ירצו שלום. האם יש ערך לשלום כזה?
_new_ הוספת תגובה



וכרגיל, ניפוח
יוסי גורביץ (יום שני, 08/12/2003 שעה 21:52) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מספר ההרוגים בחברון היה 66, וזה היה מקום הטבח הגדול ביותר. היו עוד כמה מקרים מבודדים של טבח. למספר ''מאות'' אין בסיס, חוץ מאחד: צריך איכשהו לשלהב את האנשים כדי לבצע את מצוות נקמה.
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום שני, 08/12/2003 שעה 22:36)
בתשובה ליוסי גורביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל למה אתה מבלבל לנו את המוח עם חברון, כשבעצם אתה רוצה לספר לנו על החובה המוסרית לחסל חיילי צה''ל ולטבוח במתנחלים?
_new_ הוספת תגובה



וכרגיל, ניפוח
אליצור סגל (יום שלישי, 09/12/2003 שעה 13:56)
בתשובה ליוסי גורביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
בדקתי מחדש את המספרים.
בספרים בני ימינו (למשל אטלס כרטא) מופיע המספר 133 הרוגים ושלוש מאות פצועים.
אבל, מספר זה אינו נכון - הוא קטן מידי.
למשל בעיתון דאר היום מתאריך כז אב תרפט מופיעה רשימה שמית של חמישים ותשעה נרצחים בחברון. ושלושים ושלושה בירושלים.
בעיתון דבר מאותו תאריך מופיעה רשמיה שמית של שישים וארבעה נרצחים בחברון ועשרים ושלושה בירושלים.
גם ביתר המקומות יש סתירות בין הרשימות השמיות של הנרצחים.
לפיכך לא ברור לי כיצד הגיעו ל133
בכל עיתונים מאותה תקופה מצויין שהמספרים אינם סופיים - היינו אנשים שפונו לביתי חולים המשיכו למות מפצעיהם.
אף על פי כן קשה לי להניח שמחקר מעמיק שיצרף את כל השמות כולל אלו שמתו מפצעיהם לאחר זמן יגיע ליותר ממאתים.
ולזה כמובן צריך להוסיף יותר משלוש מאות הפצועים.
באותה שנה היו בארץ כמאה וחמישים אלף יהודים בערך או קצת פחות. לפיכך בפרעות נרצחו פרומיל אחד מהאוכלוסיה היודית בארץ ונפצעו עוד כשני פרומילים. בסך הכול באופן יותר ממספר ההרוגים במלחמת יום הכיפורים. שאז היו בערך קצת פחות משלושת אלפים הרוגים על קצת פחות משלושה מליון יהודים.
ברור שבעיניך רצח יהודים הוא מותר ואפילו רצוי. התגוננות יהודית היא פסולה והיא פשע נגד האנושות.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



וכרגיל, ניפוח
ערן בגיחה קצרה (יום שלישי, 09/12/2003 שעה 15:23)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדעתי בסיפא אתה מעוות את דבריו של יוסי גורביץ (כפי שהביע אותם למשל באייל הקורא) - יוסי כתב שהריגת *כובש* היא מותרת, בלי התייחסות לדתו. אבל אני אשאיר לו להבהיר את כוונתו.
_new_ הוספת תגובה



וכרגיל, ניפוח
אליצור סגל (יום שלישי, 09/12/2003 שעה 15:42)
בתשובה לערן בגיחה קצרה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
לפיכך - מותר להרוג ערבים, בלי קשר לדתם, כיון שהם פולשים זרים פה ומקומם בחצי האי ערב.
אני מבין שד''ר גולדשטיין (כפי שהמעשה שלו נתפס בציבור - אינני דן עליו עצמו) ויוסי גורוביץ הם שני צדדים של אותו מטבע.
גולדשטיין הוא בסך הכול המבצע והמוציא לפועל של הפילוסופיה הגורביצית.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



וכרגיל, ניפוח
ערן בגיחה קצרה (יום שלישי, 09/12/2003 שעה 17:27)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני כמובן הערתי את ההערה בניסיון ''לסמלץ'' את דעותיו של יוסי גורביץ, אז אשאיר לך לענות לך לגבי ההיתר להרוג ערבים, נראה לי שיש לו תשובה בשבילך.

אשר לסיפא שלך, תתפלא אולי לשמוע אבל אני די מסכים איתך - הגישה של יוסי גורביץ והגישה של ברוך גולדשטיין המנוח מבחינתי הם אכן שני צדדים של אותו מטבע - מטבע הבדלנות.
_new_ הוספת תגובה



וכרגיל, ניפוח
סתם אחד (יום שלישי, 09/12/2003 שעה 19:21)
בתשובה לערן בגיחה קצרה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חושב שזה חמור מאד מאד מה שכתבת עכשיו, כשזיהית את הגישה המדינית הבדלנית עם האלימות שגורביץ מצדד בה וגולדשטיין נקט בה.

לא כל מי שמחזיק בעמדה בדלנית מחזיק במערכת מוסרית שבה ערך חיי האדם נחות, ולא כל מי שמעודד או נוקט אלימות הוא בדלן.
_new_ הוספת תגובה



וכרגיל, ניפוח
ערן בגיחה קצרה (יום שלישי, 09/12/2003 שעה 20:48)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את מה שכתבתי שם כתבתי בהשפעת דיאלוגים שניהלתי בעבר עם יוסי גורביץ על דפי האייל.
_new_ הוספת תגובה



וכרגיל, ניפוח
סתם אחד (יום שלישי, 09/12/2003 שעה 20:52)
בתשובה לערן בגיחה קצרה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ומהדיאלוגים ההם הגעת למסקנה שכל הפוליטיקאים שאתה מזהה כבדלנים מחזיקים בעמדות מוסריות שמחייבות הרג ולא מחשיבות את ערך חיי האדם?
_new_ הוספת תגובה



וכרגיל, ניפוח
ערן בגיחה קצרה (יום שלישי, 30/12/2003 שעה 21:59)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא, הגעתי למסקנה שיוסי גורביץ מחזיק בעמדה מוסרית (על פי הצהרתו אגב!) שמחייבת הרג ואינה מחשיבה את ערך חיי האדם. בנוסף הגעתי למסקנה שעמדתו של גורביץ בדלנית, כמו זו של גולדשטיין המנוח. המסקנה *שלך* נבעה מטעות לוגית של היפוך כיוון התנאי אא''ט.
_new_ הוספת תגובה



וכרגיל, ניפוח
סתם אחד (יום שלישי, 30/12/2003 שעה 22:21)
בתשובה לערן בגיחה קצרה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלא שאתה כתבת (ורק על כך הזדעקתי): ''הגישה של יוסי גורביץ והגישה של ברוך גולדשטיין המנוח מבחינתי הם אכן שני צדדים של אותו מטבע - מטבע הבדלנות''. כלומר, לא הגעת לשתי מסקנות עצמאיות לגבי גורביץ (וגולדשטיין) אלא קשרת ביניהן באופן שרומז שהבדלנות היא תנאי הכרחי (נכון, לא תנאי הכרחי ומספיק כפי שכתבתי בתגובה הפרובוקטיבית) ל(מה שנראה בעיני כ)שפל המוסרי הזה.

אני מציע להבהיר שאלה אכן שתי מסקנות עצמאיות ושאין תנאי באף אחד מהכיוונים, כאמור לעיל: ''לא כל מי שמחזיק בעמדה בדלנית מחזיק במערכת מוסרית שבה ערך חיי האדם נחות [עם זה היה ברור לי שאתה מסכים מלכתחילה], ולא כל מי שמעודד או נוקט אלימות הוא בדלן [אני אניח עכשיו שאתה מסכים גם עם זה, תקן אותי אם לא]''.
_new_ הוספת תגובה



וכרגיל, ניפוח
ערן בגיחה קצרה (יום שלישי, 30/12/2003 שעה 22:25)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרמיזה היתה בעיני הקורא בלבד, לא אצלי. בהחלט לא כל מי שמעודד או נוקט אלימות הוא בדלן
_new_ הוספת תגובה



ביננו אליצור, אחד יותר אחד פחות
עמיש (יום רביעי, 10/12/2003 שעה 8:19)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם זה מה שישנה לנו?
_new_ הוספת תגובה



ביננו אליצור, אחד יותר אחד פחות
אליצור סגל (יום רביעי, 10/12/2003 שעה 8:41)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אתה צודק, זה לא משנה - אבל זה כנראה משנה לגורוביץ.
לכן בדקתי מחדש את הנתונים.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



תתקעו בשופר!! החריבו את המסגדים
רמי נוידרפר (יום שני, 08/12/2003 שעה 22:21) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ותחזירו את כולנו לגלות
_new_ הוספת תגובה



תתקעו בשופר!! החריבו את המסגדים
אליצור סגל (יום שלישי, 09/12/2003 שעה 11:44)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
נתקע בשופר ונבנה את בית המקדש. ממילא היה צריך לעשות את זה עוד לפני שלושים שנה אבל מוטב מאוחר מאשר אף פעם.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



למה ''התוקע הראשון ליד הכותל'' מזכיר
רון בן-יעקב (יום שני, 08/12/2003 שעה 22:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לי שיר מפורסם?
_new_ הוספת תגובה



למה ''התוקע הראשון ליד הכותל'' מזכיר
אליצור סגל (יום שלישי, 09/12/2003 שעה 11:51)
בתשובה לרון בן-יעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אשמח לשמוע איזה שיר. לי לא ידוע.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



למה ''התוקע הראשון ליד הכותל'' מזכיר
רון בן-יעקב (יום שלישי, 09/12/2003 שעה 16:52)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא רוצה לפגוע בכבודה של המשוררת, ולכן אשאיר את הרמיזה בעינה. אולי מישהו אחד יתנדב לפרט.
_new_ הוספת תגובה



מאות הרוגים
אליצור סגל (יום שלישי, 09/12/2003 שעה 18:08)
בתשובה לרון בן-יעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
נסיתי להבין מנין בא המספר 133 הרוגים הננקב בספרים ''הרשמיים''.
אני חושב שהוא מורכב כנראה מ66 נרצחי חברון 33 נרצחי ירושלים 27 נרצחי צפת. ושבעת נרצחי מוצא.
שבעת נרצחי מוצא נכנסו לרשימה בגלל הזעה שהיתה שם - משפחה שלימה אבא אימה וילידה נרצחו ונשאר רק הילד הקטן מרדכי מקלף שהתחבא מתחת לגיגית. ילד זה היה עתיד להיות רמטכ''ל בצה''ל.
אבל, המספר אינו כולל את נרצחי חיפה תל אביב טבריה וכמו כן מצויינים עשרות מקומות שבהן היו הרוגים ופצועים וכן בדרכים.
אני מניח שמחקר מדויק שיסרוק את העיתונות של הזמן יניב לפחות שלוש מאות מודעות אבל שמיות של נרצחים באותן פרעות.
לכן, מאות נרצחים זה לא רק ניפוח אלא לשון מדויקת.
ברוח הפוס ציונות של היום כאשר שחיטת פרות קדושות באפנה ניתן לומר שהספרים הציוניים רצו להדגיש את הפרעות במוקדי הישוב הישן כדי להסיק את המסקנה הציונית שעלינו לקחת את גורלינו בידנו ולהלחם. פחות נעים היה להם לכתוב שבסך הכול בישוב החדש שבמושבות נרצחו על ידי הערבים יותר יהודים מאשר בישוב הישן.
אבל אני חושב שהאמת היא שמעשי הרצח המזויעים של הערבים בחברון בירושלים ובצפת האפילו על יתר מעשי הרצח והההשמדה שביתר אזורי הארץ.
מה שכן אולי באמת אני אכתוב אמר על פרעות תרפ''ט מה גם שהערבים אותם ערבים הים אותו ים והיהודים אותם יהודים - גם אז הם חשבו שרודפי השלום הערביים לא יפגעו בהם.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



בוכהלטריה של מוות וקדושה
רון בן-יעקב (יום שלישי, 09/12/2003 שעה 20:26)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והקשר למשוררת הוא...?
_new_ הוספת תגובה



בוכהלטריה של מוות וקדושה
אליצור סגל (יום שלישי, 09/12/2003 שעה 21:22)
בתשובה לרון בן-יעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י

אמרתי לך כבר כאן - לא יודע על איזה שיר ואיזה משוררת אתה מדבר.

על ענין הבוכהלטריה תשאל את גורוביץ. הוא טען שניפחתי מספרים אז בדקתי שוב והגעתי למסקנה שהמספר שנוקטים בו בספרי זמננו 133 נרצחים הוא הערכת חסר שנובעת כנראה מהשפעת זועות טבח חברון.
אולי אבדוק בעתיד מה קרה בטבריה למשל. שמשום מה כנראה שהדיוחים משם פחות מפורטים אבל יתכן בהחלט שמספר הנרצחים שם לא היה יותר קטן ממספר הנרצחים בירושלים לדוגמא.
מה שצריך לחקור הוא מה העיוות הנפשי הדוחף את גורוביץ להכחיש את המציאות באשר לטבח תרפ''ט.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



תמיד טוב לנפח. לא חשוב מה
עמיש (יום רביעי, 10/12/2003 שעה 8:23)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תמיד טוב לנפח. לא חשוב מה
אליצור סגל (יום רביעי, 10/12/2003 שעה 8:43)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
תסביר את זה לגורוביץ.
בענין זה אין ביננו ויכוח ה גם שזה לא באמת משנה. המתים לא יקומו מקברותיהם בגלל שנמצא רשימה מדויקת שלהם.
ובכל זאת יש איזה חשיבות לעובדות ההיסטוריות
אליצור
_new_ הוספת תגובה



העיוות הנפשי הדוחף את גורביץ
ישראל בר-ניר (יום שישי, 12/12/2003 שעה 22:15)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שורשיו זהים לאלה של ספירו שמוצא לנכון לגמד את השואה ולכתוב דברים הנשמעים כשיר הלל לנאצים ולמעשיהם.
_new_ הוספת תגובה



כשאתה מדבר לספירו האם אתה מתכוון
מיסטר ספיקר (יום שישי, 12/12/2003 שעה 23:43)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לגדעון ספירו שנחקר לפני שבועיים במשטרה לאחר שהטריד ואיים על חברי כנסת מהימין?
_new_ הוספת תגובה



ספירו יש רק אחד
ישראל בר-ניר (שבת, 13/12/2003 שעה 4:52)
בתשובה למיסטר ספיקר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לאליצור, חשוב מאוד. תקרא בבקשה
(יום שלישי, 24/02/2009 שעה 20:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני אורנית, סטודנטית לעיצוב גרפי ומסיימת השנה את הלימודים, ובמסגרת פרויקט גמר שאני עובדת עליו אני מחפשת אנשים שונים שיש להם סיפור מעניין או חוויה הקשורה לתקיעת שופר. קראתי את הסיפור שלך ואהיה מעוניינת לשלב אותו בעבודה שלי. רציתי לבקש ממך להשתתף בפרויקט, ועוד יותר אשמח אם סבך יהיה מעוניין לקחת חלק (וזאת בהנחה שהוא עדיין בין החיים). אודה לך מאוד ואשמח אם תוכל ליצור איתי קשר (רצוי בהקדם) במייל: a_oranit@walla.co.il ותודיע לי אם אתה מוכן. תודה רבה מראש, אורנית 
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי