פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
טרור חסר הפסקה במהות
מיכאל שרון ז''ל (שבת, 13/12/2003 שעה 22:23)


טרור חסר הפסקה במהות

מיכאל מ. שרון



ושוב נושבות רוחות ההסדר המדיני, משמאל ומימין, בסכסוך המר בין הפלשתינאים וישראל. ברם, הבנה של גורמי הטרור הערבי - והלוואי ויתבדה הדבר מטעם זה או אחר - עשוייה להבהיר כי אקלים ההפשרה הנוכחי בעקבות שתי היוזמות המדיניות - מימין ומשמאל, חיוכי הסב הטוב של אבו עלא בראיון עבור הציבור בישראל, ועוד אי אלו תחושות עמומות של הרווחה המתקרבת במישור הסכסוך - כל אלו הינם יותר בגדר משאלות לב עייף ואולי מובס משהו, יותר מאשר פרי מציאות ממשית בשטח.

האם עדיין, כשבטרור עסקינן, ''עולם כמנהגו נוהג'' ואף דבר בתחום זה לא צפוי להשתנות מהותית בטווחי זמן בינוניים עד ארוכים (אם לא בטווח הזמן המיידי) מהרגע ששוחרר השד מהבקבוק?

וכי הפלשתינאים אינם עייפים ושחוקים, ותאבי הקלה כלשהי - חיים אזרחיים סדירים, שיבואו כבר - על פי השקפת גורמי השמאל?

יש להבחין כי עייפות, ובעיקר תשישות, הינן תוצא של תבוסה, והפלשתינאים אינם חשים מובסים. דבר זה מחייב הבנה למהותו של טרור המתאבדים מבחינת הבעייה שהוא מציב למושא הטרור.
ניתן לראות בטרור אובדני סוג נשק שנקודתית אין לו פתרון גורף עד כה, שלא בדומה למערכות קרב קונבנציונליות. זאת בעצם החדירו את מטען מסת האנרכייה של שיבוש האירגון הסדור של כל מערכת מדינית - ואת גורם הקטל - העשוי להיות גבוה ולא מובחן - מבעד להיערכויות מבוססות הנשק המתקדם של ישראל. כך פורס הטרור, בחוסר שבירותו היחסית ובאפקטיביות שלו, מרחבי אפשרויות חדשים בפני הפלשתינאים.

עלינו להבין - האדם, מהותו בראש וראשונה בכך שהוא מחפש דרכי מוצא חדשים, נתיבים חדשים להשיג מטרות וותיקות בחלקן. נשק הטרור הינהו, להבדיל, בבחינת צעצוע חדש אצל ילד המפעיל יכולות אפקטיביות חדשות שטרם הופעלו עד כה. ניתן במובן מה להמשיל סוג נשק זה - כה איום וקטלני בפשטותו - לקומץ התותחים והרובים של מחריב תרבות האינקה במאה ה-‏16, הכובש הספרדי חסר המעצורים פרנציסקו פיזארו. כלי נשק חם טרם ניראו קודם לכן על ידי האינדיאנים תושבי מלכות האינקה, והטילו עליהם אימה וחרדה מאיום חסר צביון ברור אך גורף וענק, תוך גרימת פרור וקריסת ממלכתם הענקית בידי 500 לוחמים ספרדים.

יש להבין בנוסף - כוחו של הטרור בחמקנותו, במהותו המבוזרת. רוב המערכים האנושיים בנויים להתמודד עם איומים הצצים בטווח מיקומים מרחביים צפויים מראש, ואנו מפנים למיקומים אלה את מאמצינו. מאידך הטרור יכול להגיח מכל מקום, וככזה הוא דיפוזי וחסר כתובות צפי ברורות, ועל כן הוא פועל לעורר חרדה ולא פחד (פחד הינו חשש מאיום ממוקד, בעוד החרדה היא חשש לפורענות בעלת מהות וכיוון בלתי ברורים). וחרדה - בניגוד לפחד - גורמת לשיתוק והתפוררות מערכי ההתמודדות (בעוד הפחד, בניגוד לכך, פועל לגייס משאבים להתמודדות ממוקדת-מטרה). כך, דומה שהטרור צץ משום מקום, הולם בחטף ובפרט ברגעים לא צפויים - תכופות בניגוד-לכאורה לכל היגיון מדיני וחרף הסדרים מדיניים כאלה ואחרים, ובניגוד למערכה קונבנציונלית מוכוונת הכרעה ברורה בשדה הקרב - אין לו התחלה מוגדרת בזמן וגם לא סוף ברור.

ובכן, נוכח הכלי החדש והאפקטיבי הזה, שטרם סוכל עד כה, מתעוררת התוחלת הטרוריסטית ביתר שאת ומפיחה את רוח רצון המעשה באוכלוסייה נושאת הטרור. על כן גם לא יוותרו עליו, וזאת ללא זיקה להסדרים מדיניים כלשהם. אכן, התוחלת הטרוריסטית שוב הפכה לטוטלית בעקבות הפעלת הטרור האובדני באינתיפאדה השנייה - תוחלתה של שחרור פלשתין כולה, ''טיהור האדמה הערבית'', וזאת כאשר הפלשתינאים תופסים עצמם כחיל החלוץ של האומה הערבית כולה, על מאות המיליונים התומכים ומזדהים עם מאבקם בעולם הערבי.
עקב כך, המגמה הכללית המסתמנת מעבר לתפניות זמניות בעוצמת הטרור (כגון צמצומו הרגעי) ומעבר לציפיות רגעיות להסדרים כאלה ואחרים, המגמה הכללית המסתמנת איפוא מעבר לתפניות רגעיות היא שאיזור זה הפך בעקרון לאיזור מוכה טרור - וזאת עקב אי הפתירות הנוכחית של נשק הטרור והאיום המתמיד על המערכות המדיניות האיזוריות כולל ישראל. ומטעם זה למשל מעבירים כרגע האמריקאים בסיס חיל אויר שלהם מספרד לקפריסין ומתגברים ממש ברגעים אלה וכל העת את נוכחותם במזרח התיכון.
ארה''ב עומדת להעביר בסיס חיל אוויר מספרד לקפריסין - nfc

קישור לעמדה ערבית המתחזקת כיום, בעקבות אי פתירות נשק הטרור הערבי: ''ישראל חיה על זמן שאול וסופה להעלם''

קישור: אופקי תחושת התבוסה המשתקפת ביוזמת ז'נבה משמאל ויוזמת אולמרט מימין



כאן עלינו לבחון מושג חשוב בהבנת גורמי הליבוי והתגבור של הטרור: מדובר בסביבת הגיבוי והאהדה לטרור. סביבת תגבור וגיבוי כזופועלת כגורם ראשוני במעלה לליבוי והזנת התוחלת הטרוריסטית. ניתן כיום למנות שלושה מרכיבים עיקריים של סביבת תגבור וגיבוי טרוריסטית:
  1. הסולידריות הגורפת בעולם הערבי עם הפעולה הטרוריסטית כנגד ישראל.

  2. הגל עכור של אנטישמיות אירופית המכווץ כביכול את עצם זכאות היהודים למדינת לאום משלהם, למעשה מערער על עצם הקיום היהודי באשר הוא. הדבר פועל כגורם מורלי ראשוני בתגבור הרצון והתוחלת הטרוריסטית.

  3. גל הנסגנות מבית, תחושת העייפות, שיבוש מערכות בישראל והתכווצות רצון היזמות הכלכלית בעטיו של הטרור. כל אלה פועלים את פעולתם לקראת גילויי תחושת תבוסה מבית כשזו מצידה מחזקת באופן עצים כגורם מצרפי את התוחלת הטרוריסטית.
אין מנוס אלא להסיק: הטרור ימשך כל עוד לא ימוגר ביסודו, ובאופן בסיסי, גורף, וחד משמעי. לשם כך יש לאפס או למזער בראש וראשונה את גורמי סביבת התגבור והגיבוי של המשכיות הטרור, לשם איון התוחלת ורצון הפעולה הטרוריסטיים. דבר זה מחייב הבנה עמוקה של מהות הטרור המודרני וסיכול מוחלט, כאמור, של התוחלת הטרוריסטית. בהקשר זה אין כמעט משמעות להסדרים מדיניים, והציפיות מרחיקות הלכת מהסדרים כאלה אינם אלא משקפים בעיקרם פנטזיות של התופסים עצמם כשחוקים, תשושים, חרדים ומובסים - פנטזיות המעצימות עוד יותר את תנופת הטרור והשאיפה הטוטלית הפלשתינאית - חיסול מוחלט של הנוכחות היהודית בא''י כולה.



קישורים:


חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  תגיד לי, שרון  (בננה ספליט) (2 תגובות בפתיל)
  המאמר שלך אינו מלמד כלום  (אלעד) (26 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי