פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
המהפכה שלי - תחבורה
גיל שוהם (יום שני, 05/01/2004 שעה 20:00)


המהפכה שלי - תחבורה


גיל שוהם




'' ... על כן יש להתייחס אל היצורים בכוכב השכן לנו כבעלי יצר חיסול עצמי, המשתנה בקצב מדהים בפרקי זמן קצרים ומקטין משמעותית את מספרם תוך שימוש בסוגי טכנולוגיה שונים ,חלקם בלתי מובנים לנו.''
מחיאות אברי-חפירה מסוקסים נשמעו בחלל האולם המרכזי של הכוכב האדום, עם סיום הרצאתו של גדול החופרים בפלנטה, האחראי גם לחיסול גופים חיצוניים ולהגנת הכוכב מפני פלישות זרות.
כך, פחות או יותר, נראה הכוכב שלנו מהמאדים: כוכב מלא סכנות, רצחני, בו מושמדים ונפצעים מיליונים ללא הסבר מניח את הדעת לצופים מעולם אחר. הרוצח הניתן לאילוף אליו אתייחס במאמרי זה הוא המכונית.

את הרכב המוטורי בו אנו נוסעים בזמנים שאיננו גולשים (באינטרנט) המציאו בשלהי המאה התשע עשרה. את עיצובו הסופי ליטש דיימלר עם שותפו האציל בנץ, וזו המכונית שלכם כיום!
אל תיתנו להדיוטות להרעיף עליכם סופרלטיבים על קדמה וחידושים - נאדה. ''אוטו'' מנוע, אוטו מצמד ואותו הגוי. בקיצור 95% מהמהות הטכנית של יצור מ-‏1880 מגלגל כל בוקר את הפלנטה ממקום למקום בחוסר יעילות וברצחנות מדהימים. למה? כסף.

את שנת 2003 סיימנו עם 485 הרוגי תאונות דרכים, וזו השנה ''הטובה'' ביותר מאז שנות השמונים מבחינת הקטל. לאחר מימוש המהפכה שלנו, אני מתחייב לפחות ממחצית, אחרת נכשלנו.
המאמר יעסוק רק בעיקרי הדברים, לאור בקשתם המפורשת של כמה מגולשי האתר לקצר ולתמצת, וכל המוסיף גורע.
הנושאים בהן המהפכה תטפל הם ארבעה:
  1. חינוך
  2. תשתית
  3. רכבים
  4. נהג

החינוך

המטרה:
מאחר וכולנו נוהגים , את מלאכת שינוי הרגלי הנהיגה צריך להחיל על ילדים מתחילת דרכם במוסדות החינוך. השפעת ההדרכה והחשיפה של ילדים ונוער לכללי התנהגות ונהיגה ראויים תשפיע בשתי דרכים:
  • הראשונה: העקיפה, השפעה על ההורים או הקרובים הנוהגים. היום ילדינו ''חצופים'' ודעתנים יותר מאשר בדורות קודמים, ואת הידענות וההשפעה זו ניתן לתעל לביקורת ובקרה על איכות הנהיגה של ההורים-קרובים-מסיעים.
  • השנייה: תאפשר התאמת רמה טכנית ותודעתית של הנהגים העתידיים לשינויים ולסטנדרטים החדשים של המהפכה.
השיטה: מכרז פתוח
לתוכנית המתאר הכללית של המהפכה יוקצב סכום השקעה בסיסי, שישכנע את מיטב המוחות בעולם להציע הצעות ודרכי פעולה, לצורך גיבוש דפ''א נבחרת ע''י מובילי התוכנית. בדומה להתפתחות האוויוניקה בצבא ארה''ב הנעשית על פי מתווה תחילי, אליו ניגשים מיטב מוחות התכנון והפיתוח, לצורך זכייה בחוזה עתידי.
בכל תחום אליו המהפכה תפרוץ ישמר עקרון הברירה הנ''ל, כדי להגיע לתוצאה מרבית בכל הקשור להטמעת המידע, שיטות ההוראה, ובמיוחד העזרים הנחוצים לצורך מיקסום התוצאה מול ההשקעה הנחוצה.


תשתית

תשתית הכבישים הישראלית הינה הקטליזטור המרכזי נכון להיום, בנושא התנועה ותוצאותיה.

א. איכות: משטחי הכבישים אינם עומדים בשום תקן של מדינה מערבית, מירב צי הרכב מותאם לנסיעה מהירה עם מרווחי גחון ההולכים ומצטמצמים. לצערי, מע''צ, כגורם תחזוקת הכבישים והפקוח גם יחד, אחראי באופן מלא או חלקי למאות הרוגים בשנה (ואני מודע, לצערי, למשקל של כל מילה הנכתבת כאן). דוגמא כיצד כביש צריך להראות קיבלנו עם השלמת הקטע המרכזי של כביש 6.

ב. תכנון: יצרנו בארצנו הצפופה דיס-שיטה שאין שנייה לה בעולם! אדם אינו מסוגל למצוא את דרכו בכל ערי ישראל הגדולות אלא אם הוא בן המקום, או מתודרך בזמן אמת כיצד להגיע דרך... או מצויד ב-GPS.

ג. מערכת המחלפים: נראית למי שמשווה אותה למדינה אחרת, כאילו שודד ים שיכור הסתובב לו בכל אחד מהמחלפים על פי כמות הרום ששתה, בניסיון ליצור את המחלף המשונה ביותר שניתן להעלות על הדעת. רק בעת האחרונה מפרקים צמתים לטובת מעגלי תנועה. אני ממליץ לפתוח את חמשת דפיו האחרונים של מדריך הנסיעה הישראלי ''ישראל - אטלס הכבישים החדש'' כדי למלא ערב סטנד-אפ אמיתי עם חברים. כל האלמנטים הללו ועוד רבים אחרים מובילים לחוסר ידיעה, בלבול, טעויות אנוש, והמון תאונות מיותרות עם אלפי נפגעים.

ד. תכנון ארוך טווח: גם כאן נפעיל את שיטת המכרז לעיצוב מערכת כבישים אקטיבית, שתקלוט את תנועת הרכבים ותמקסם את התנועה, הן מבחינת זמן המעבר בקטע נתון והן מבחינת בטיחות הנסיעה, לרמה מבוקשת.
המערכת תפעל בשיטת התא (סלולר) כאשר המכונית, הדרך ומרכז הבקרה, נמצאים בקשר תגובה בזמן אמת.


כלי הרכב

בחלקה זה של התוכנית קצת יותר קשה לנו להתערב, בעיקר בגלל שיצרן הרכב הישראלי האחרון, ה''סוסיתא'' (אוטוקארס), יתקשה לשחזר את הישגי העבר, ואנו תלויים היום ביצרנים חיצוניים. אך אנו רואים בעיני רוחנו רכב חדש, היכול לקבל החלטות בחלקיקי זמן ולשנות ולהשפיע על התוצאה הסופית של המשתנים בתנועה בזמן אמת.

אף על פי כן, יתכנו שנויים ברמת הרכב שהמהפכה תכפה על יצרני הרכב, בדומה לקליפורניה, למשל. אלה יתאימו את כלי הרכב לדרישותינו, הן מתוך רצון כלכלי והן מתוך הכרה שהמערכת תחדור למקומות אחרים בעולם.
אפשרות שניה תתבסס על שנויים חוץ-מפעליים ע''י התאמת מערכות מקומית בחצרנו האחורית. פה לפחות יש לנו יתרון הנעוץ בעובדה שרכבים ישראלים אינם משייטים במדינות אחרות, כנהוג באירופה ואמריקה.

השינויים גם יכולים להיות הפיכים, לצורך שימוש ברכב מחוץ למערכת התנועה הישראלית החדשה.
גם כאן תגדיר המהפכה את ביצועי המערכת הנדרשים, ותבחר את הפלטפורמה ההנדסית הטובה ביותר מתוך ההצעות שיוגשו לשלבי המכרז האמור.


הנהג

הנהג והנהגת הישראלים: כמו בכל הפרמטרים בהם תטפל המהפכה, גם בזן היחיד במינו של הנהג/הטורף הישראלי נצטרך לטפל. תיעשה עבודת הכנה בשיתוף חברות המתמחות בפיתוח אמצעים ומתודולגיה מכל העולם.

אזורי ''התפרקות'' מוטוריים: נאפשר לכל החפצים בכך אזורי פעילות (כמו במדינות אחרות) - מסלולי מרוצים למקצוענים ולחובבים, אזורי פעילות שטח עם קהל לאופנועי ''מוטוקרוס'' ולרכבי ''ראלי''. אזורי יער וטיפוס לאופנועים ''טרייל'' ולרכבי אקסטרים.
בקיצור - נער מתבגר שיחפוץ לפרק מארז אדרנלין ביציאת שבת, יעשה זאת מול קהל מעריצים בשטח מוגדר, ויחזור (במהירות הנמוכה מהמותר) הביתה עייף אך מרוצה.

הכשרת נהגים: אין צורך להרחיב את הכתיבה. הנהג הישראלי יעבור מבחני נהיגה שנתיים בתוך מערכות סימולציה אקטיביות, שתקלנה על יצירת תרחישים קשים לנהג, בדיקת יכולות נהיגה, שדה ראיה, זמן תגובה, הדרכה וריענון.
הכשרת נהגים חדשים תתבצע גם היא במערכות לימוד הקיימות כיום להכשרת טייסים, לפני היציאה לשטח.
המהפכה תגדיר את מתווה ההכשרה והיכולות של הנהג ותטיל על מי שיבחר לעמוד בביצועי המערכות.

כמו מוסכמות אחרות השזורות במתווה חיינו, לרבים מאיתנו יש תחושה שהמולך הקרוי ''תאונות הדרכים'' הוא בלתי מנוצח וכמו ב''גבעת ווטרשיפ'' חייבים ללמוד לחיות עם האובדן ה''הכרחי''.
ובכן - זה אינו הכרחי, זו תופעה הניתנת לצמצום באופן דראסטי, והמטלה אינה נמצאת מחוץ לטווח ההשגה; פשוט צריך להחליט ולעשות. (צר לי שלא הצלחתי להכניס אפילו פעם אחת פלשתינים למאמר,אך עם הזמן אשתדל להשתפר).




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  סליחה על שאני מגיב ראשון או בכלל  (נסים ישעיהו) (3 תגובות בפתיל)
  לעניות דעתי רוב הצעותיך הן  (רמי נוידרפר)
  רמי כאח לי, לא הבנתי  (גילאון שהם)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי